Kitsune Skrevet 30. mars 2008 #1 Del Skrevet 30. mars 2008 Har hørt så mange intervjuer og snakket med folk og så sier de "du" i stedet for "jeg". Når det faktisk er de selv som gjør/gjorde det. Som f. eks: -"Du kommer kommer hjem og ser det. Du blir skikkelig sint og du slår neven i veggen". i stedet for -"Jeg kom hjem og så det osv osv.." Hører den måten å fortelle ting på flere ganger i uka, det er neste alltid når folk skal si noe om seg selv, så sier de du. Men det er jo ikke intervjueren det handler om. Eller meg, hvis noen sier det til meg. Hvorfor? Burde jeg spurt om dette på et psykologiforum? (hvis det finnes?) Eller er det noe språklige greier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. mars 2008 #2 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg tror det er en ubevisst måte å ta litt avstand fra noe på - og kanskje også å søke anerkjennelse/enighet i at den man snakker med vil være enig? Jeg liker ikke når noen snakker slik til meg, for de kan ikke vite hvordan jeg ville reagert og følt i deres situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 30. mars 2008 Enig med deg i det du sier i andre avsnitt. Men jeg ser det jo hos "kjendiser" og slike som man skulle tro var bevisst på dette.. Nå ble jeg veldig usikker på om jeg selv sier det uten å være klar over det, hehe.. At det er så innarbeidet i språket.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 30. mars 2008 #4 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg tror det er en ubevisst måte å ta litt avstand fra noe på - og kanskje også å søke anerkjennelse/enighet i at den man snakker med vil være enig? Jeg liker ikke når noen snakker slik til meg, for de kan ikke vite hvordan jeg ville reagert og følt i deres situasjon. Det tenker jeg også. At det er en måte å ta følelsesmessig avstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 30. mars 2008 #5 Del Skrevet 30. mars 2008 Enig med deg i det du sier i andre avsnitt. Men jeg ser det jo hos "kjendiser" og slike som man skulle tro var bevisst på dette.. Nå ble jeg veldig usikker på om jeg selv sier det uten å være klar over det, hehe.. At det er så innarbeidet i språket.. Jeg vet jeg av og til sier 'man', som jo blir samme prinisippet. Men jeg prøver å la være. Hvis det er jeg som føler eller opplever noe, er det jeg som føler eller opplever noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 30. mars 2008 #6 Del Skrevet 30. mars 2008 Når man tar i bruk et slikt språklig virkemiddel, har det gjerne den effekten at man generaliserer utsagnet til å gjelde for en større gruppe, hvor man selv er inkludert. Altså er det et virkemiddel for å inkludere tilhørerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 30. mars 2008 Kanskje flisespikkeri, men det er en liten forskjell på å si "dere er som meg" enn "jeg er som dere"? Her er det en slags småfrekk slang hvis noen sier "vi mener ditt og datt", så spør man "kem du vi-er deg med?" I den forstandt at man snakker for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 30. mars 2008 #8 Del Skrevet 30. mars 2008 Når man bruker du i den settingen, er det ofte at man sier (eller kunne sagt) først "du/dere vet hvordan det er..." før poenget kommer "... - du kommer hjem og der finner du ut at ingen har luftet hunden, og den irritasjonen du føler på da, bla bla bla" I mitt hode er denne "du" et grep for å få tilhøreren til å tenke seg inn i ditt sted, for å få sympati og innlevelse i historien som blir fortalt. Når man bruker du, blir det på en måte en opplest og vedtatt sannhet/gyldighet i det man forteller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå