Gå til innhold

Hvor mye skal man gi i gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et samboerpar som skal i to bryllup i sommer. Er bedt til hele sulamitten. Hvor mye bør man gi for? Det ene paret har vi kjent i 10 år og det andre i tre år (hvis det er relevant). Skal ikke være forlovere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tittin_*
Skrevet
Vi er et samboerpar som skal i to bryllup i sommer. Er bedt til hele sulamitten. Hvor mye bør man gi for? Det ene paret har vi kjent i 10 år og det andre i tre år (hvis det er relevant). Skal ikke være forlovere.

Da vi kjøpte bryllupsgave sist, fikk vi beskjed av dama i butikken, at i følge "skikk og bruk", skal man gi gave for like mye som en middagskuvert ville kostet på restaurant. Altså, er man et par, skal de gis summen av to kuverter osv...

Ellers synes jeg at det generelle inntrykk er at folk faktisk, og ærlig legger mer i tanken enn prisen... Er man student, kan man gi et bilde man har malt selv f.eks, selv om dette kanskje kommer på under 100kr i rene utgifter... Bare man vet at brudeparet vil like det, og dette har man jo som regel litt peiling på når det er noen man kjenner som venner..:)

Gjest antigartner
Skrevet

Det finnes ganske mange tråder om dette på bryllupsforumet. Svarene spriker veldig. Vi pleier ikke å tenke på kuvertprisen for maten når vi kjøper gaver (jf svar over). Prisen på gaven kommer veldig an på livssituasjon og hva en synes en har råd til. Som par har vi gjerne gitt gaver for 600 - 1000 kroner.

I enkelte tilfeller har jeg kommet heldigere ut av det og funnet gave til sterkt nedsatte priser. Jeg har ikke hatt dårlig samvittighet for å komme med en skikkelig gave (kvalitet, merkevare etc) som jeg har gitt lavere pris enn listepris for.

Skrevet

Jeg regner med at de legger ut ønskeliste og at vi kjøper noe fra den.. Men når det gjelder pris, er jo dette litt vanskelig. Det ene paret skal vel ha et litt "billigere" bryllup enn de andre, og derfor vil det vel bli litt forskjell på kuvertprisene. Jeg aner jo ikke hva disse er heller. I tillegg blir det jo rundt 1000 kr. per par for utdrikningslag (vi skal legge i 500 kr. hver til hvert utdrikningslag), pluss at jeg trenger en ny kjole.

Jeg får kanskje høre litt hva de andre venneparene skal gi, så vi kommer fram til noe.

Gjest Ada Blûe
Skrevet

Jeg kjøpte gave til to vennepar i fjor sommer. Jeg kjøpte fin fotoalbum til dem begge, til henholdsvis 350 kroner og 500 kroner. Sistnevnte var til kusinen/venninnen min, mens det første gaven var til ei jeg har studert sammen med, men som ikke er i nærmeste omgangskrets.

Gjest Gjest
Skrevet

Er studenter, derfor gir vi kun for 500 kr pr person når vi er invitert til gode venner og familie uansett om vi har muligheten til å komme eller ikke. Vanlig skikk og bruk er kuvertprisen.

Dersom vi ikke er invitert bruker vi noe mindre.

Skrevet (endret)

Faktisk - hvor mye er kuvertprisen i gjennomsnitt?

Jeg trodde 500 per person var omtrent ok å gi? (vi er jo da ganske unge likevel og en av oss er en student, men likevel)

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg regner med at de legger ut ønskeliste og at vi kjøper noe fra den.. Men når det gjelder pris, er jo dette litt vanskelig. Det ene paret skal vel ha et litt "billigere" bryllup enn de andre, og derfor vil det vel bli litt forskjell på kuvertprisene. Jeg aner jo ikke hva disse er heller. I tillegg blir det jo rundt 1000 kr. per par for utdrikningslag (vi skal legge i 500 kr. hver til hvert utdrikningslag), pluss at jeg trenger en ny kjole.

Jeg får kanskje høre litt hva de andre venneparene skal gi, så vi kommer fram til noe.

At det går litt penger i utdrikningslaget synes jeg er greit å ta med i beregningen, men ny kjole? Nei, det blir da for dumt å regne inn som et element i gaveprisen.

Skrevet
At det går litt penger i utdrikningslaget synes jeg er greit å ta med i beregningen, men ny kjole? Nei, det blir da for dumt å regne inn som et element i gaveprisen.

Enig. Jeg synes det blir temmelig søkt om antrekk skal regnes med i prisen.

Vi har pleid å gi ca 500 kr per person tidligere. Skulle jeg vært forlover, hadde jeg gitt mer.

Skrevet

ca 500 kr ville jeg gitt til en veninne, mer hvis det var nær familie eller at jeg var forlover...

Skrevet

Vi har pleid å gi ca 1000 fra oss som par, men av og til har vi funnet noe på salg som har stått på ønskelista deres, og da har vi betalt litt mindre. Jeg har aldri bevisst tenkt over at gaven skal være av samme verdig som kuvertprisen. Og det er jo ganske stor forskjell i kuvertpris avhengig av meny og hvor det serveres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...