Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som virkelig HATER husarbeid.

Alt fra å støvsuge, tørke støv, vaske vinduer og gulv osv.

Mye av grunnen til dette er for at jeg har en prolaps i ryggen som gjør at jeg får fort vondt når jeg f.eks støvsuger eller vasker gulvet.

Jeg tenker at det finnes flere som meg og hvorfor ikke starte en tråd, der man kan hjelpe hverandre med tips og råd som gjør husarbeidet enklere?

For eksempel er det noen som har råd om:

Hvordan få fine og rene gulv uten å gjøre det på den gammle måten med gulvklut og kost?

Fungerer f.eks disse enkle moppene hvor man bare fester på en type våtserviett eller finnes det andre gode alternativer.

Hvordan få fine og rene vinduer på enklest mulig måte?

Der har vel Jif kommet med et vindusystem som skal gjøre alt enklere, fungerer det?

Hvilket alternativ har man i stede for å dra fram en enorm støvsuger, som gjør jobben like bra?

Kom gjerne med tips og flere spørsmål, så kanskje kan hverdagen med et rent og pent hus forenkles.

Håper flere henger seg på denne tråden.

Ønsker alle en riktig god helg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

1. Hva slags gulv har du? Mange gulv skal jo ikke vaskes med masse vann, skrubb osv, og du kommer lengre med støvmopping og en oppvridd klut/mopp med bare litt vann og evt litt vaskemiddel. Jeg synes sånne papirvåt- og tørrmopper er svindel pga prisen (det koster jo nærmere 10 kr pr papirfille!), så så langt det er mulig bruker jeg kluter som kan vaskes. Til støvtørking og -mopping fungerer myke mikrofiberstøvkluter ypperlig, det er bare å riste kluten utendørs når den blir full av støv, og vaske så ofte du vil. På gulv kan du bruke mikrofiberklut på noen typer underlag, mens andre blir ripete (og ubehandlet tre blir tørt fordi mikrofiberne suger til seg fett). Jeg bruker fortsatt grønnsåpe, klut og børste på det ubehandlede tregulvet...

2. Hvis jeg bare skal vaske av vinduene innvendig pga kattenese-avtrykk, fluelort o.l, sprayer jeg på Jif Glassvask og tørker med en klut (mikrofiber glassklut, f eks?, eller bare papir). Til "ordentlig" vindusvask bruker jeg nylonvask (vaskemiddel), vann, mikrofiberglassklut, nal og papir til å tørke. Vi har klønete små vinduer med faste sprosser og doble glass (til å svinge ut), så Jif Vindussystem tror jeg ikke hadde gjort mye nytte hos oss... Men på store vindusflater i mer moderne hus er det sikkert lettvint - du slipper å klatre på stige, bøye ryggen i utrolige vinkler osv...

3. Støvmopping er veldig greit til hverdags, særlig på "glatte" gulvflater uten tepper, og om man ikke har masse møbler som står og stenger og er så lave at man ikke kommer under. Vi har for tida en støvsuger i hver etasje (en gammel og en ny pga nyoppdaget støvallergi) - det gjør det lettere å dra den fram og støvsuge kjapt over. Sentralstøvsuger kan vel også være lettvint om en har flere slanger.

Andre tips:

Ta oppvasken hver dag, og vask over kjøkkenbenk og komfyr så disse "alltid" ser ok ut og er klare til bruk.

Ikke ta storrengjøring i hele huset samtidig, eller ikke vask ALT hver gang du gjør husarbeid. Ta litt og litt, evt ett og ett rom eller en og en oppgave hver dag/en gang i uka etc, så slipper du å føle deg utslitt når du er ferdig...

Huset vårt er langt fra støvfritt og reint, men jeg har fått innarbeidet noen vaner som gjør det til litt mindre pes å sette igang...

Skrevet (endret)
Hvordan få fine og rene gulv uten å gjøre det på den gammle måten med gulvklut og kost?

Fungerer f.eks disse enkle moppene hvor man bare fester på en type våtserviett eller finnes det andre gode alternativer.

Til våtvask gjør jeg det veldig enkelt: jeg bruker en fuktig klut og tørker over gulvet (ned på knærne) der jeg ser det er nødvendig. Vi har småbarn som griser en del, så kjøkkengulvet tørkes over daglig.

En sjelden gang tar jeg bøtte og grønnsåpevann og vasker over hele gulvet. Det går MANGE måneder mellom.

Er ikke begeistret for våtmopp - det er ikke så lett å få bort fingermerker fra gulvet, og jeg synes det er tungt for armer og skuldre. Men hvis det er tyngre for deg å krabbe rundt på knærne, kan en våtmopp være bedre.

Hvordan få fine og rene vinduer på enklest mulig måte?

Jeg bruker mikrofiberklut med kun varmt vann, både innvendig og utvendig. Tørker/vasker kjapt over vinduet, drar over med nal, tørker nalen mellom hvert drag på en tørr klut. Tar 2 minutter per vindu. Er egentlig veldig lettvint, men litt tiltak å komme i gang.

Bruker av og til Jif Universal og tørr klut på fingermerker etc. på innsiden, men til helvask bruker jeg klut med varmt vann + nal.

Edit: de fleste vinduene våre kan vippes og vaskes innenfra. Men vi har to som vi må vaske med forlengerskaft fra utsiden. Straks litt mer tiltak :(. Men vi har et eget skaft som nalen passer på. Jif-tingene passer sammen, så hvis du har et moppestativ, kan du kjøpe nal som passer på skaftet.

Hvilket alternativ har man i stede for å dra fram en enorm støvsuger, som gjør jobben like bra?

Jeg bruker tørrmopp. En Jif-mopp av nyere dato har teleskopskaft og godt bevegelig "vaskebrett" og kan lett puttes inn i skapet under kjøkkenbenken etter bruk. Sammen med en liten håndstøvsuger har du kjapt tatt vekk støv og smuler (jfr. annen tråd ;)).

Endret av lille katt
Skrevet

Mine hovedfokusområder i hverdagen:

Holde kjøkkenbenk og kjøkkenbord rent og ryddig

Tørke hyppig over vasken på badet

Hvis jeg venter besøk:

Jeg kramperydder i 5-10 minutter

Jeg tørker av vasken på badet og henger opp nye håndklær

Jeg sjekker at doene er rene, evt. tørker over/vasker kjapt

Jeg sørger for at sofaen (og putene) ser ren og innbydende ut :).

Og hvis jeg har tid, tørrmopper jeg kjapt over det mest synlige gulvet pluss trappene (som ALLTID er fulle av støv og hybelkaniner).

Jeg tørker så godt som ALDRI støv. :)

Hvis det er ryddig, er jeg fornøyd :). Det trenger ikke å være rent.

Skrevet

Tusen takk for supre og utfyllende svar :)

Tar også gjerne mot flere råd om noen har.

Skrevet (endret)

- Jif microfiber våtmopp er genial på parkettgulv (og sikkert andre glatte gulv)

- Kjøpte en tørrmopp på Clas Ohlson som passer finfint på Jif-stativet. Myyye enklere enn støvsuger, og er like effektivt på gulvene.

- Håndstøvsuger til å plukke opp støvhaugene etter moppingen. Støvsugeren funker også supert på sand i gangen, smuler i sofaen rusk og rask i kjøkkenskuffene (behøver ikke engang ta ut det som ligger i skuffene) etc.

- Jif støvmopp for smårengjøring er genial i vinduskarmer, på TV'n, i bokhylla og på pyntegjenstander etc. (trenger ikke byttes så ofte, er bare å plukke av hybelkaninene etter bruk så holder den i månedsvis)

- Unngå bruk av engangsutstyr som mopper og kluter. Flergangsutstyret er mer effektivt og mye mer miljøvennlig.

- Gjør litt husarbeid hver dag, så blir det ikke et ork, og huset forblir strøkent til enhver tid.

- Bomullshansker fra apoteket gjør rengjøringen av lysekronen mye enklere. Bare å spraye rengjøringsmiddel på hanskene og gni i vei.

- Jeg bruker sjelden såpe eller andre rengjøringsprodukter til daglig vask. Mikrofiberkluter- og mopper gjør såpe overflødig i mange tilfeller. Mer miljøvennlig er det også.

Ble nesten en Jif-reklame dette, for produktene er virkelig effektive og enkle! (Men som sagt er jeg motstander av engengsproduktene deres)

http://www.lilleborg.no/eway/default.aspx?...:1:7643:1:::0:0

Glemte forresten å nevne at rengjøringen ble mye enklere når jeg fikk organisert alt rengjøringsutstyret i ett skap, så slipper jeg å løpe rund å samle alt jeg trenger. Gjør jobben myyye enklere. Oppheng til mopper, kluter, svamper, nal, stativer etc. i skapet er genialt!

-

Endret av Fat Sally Lee
Skrevet
- Jif støvmopp....trenger ikke byttes så ofte, er bare å plukke av hybelkaninene etter bruk så holder den i månedsvis)

Enig. Jeg støvsuger tørrmoppen (engangs) med håndstøvsugeren.

For å veie litt opp for Jif-reklamen: Jeg har også hatt Sini moppsystem (selges bl.a. på Jernia, ihvertfall før i tiden). Det er dyrere, men engangstørrmoppeklutene har bedre kvalitet. Jeg støvsugde dem etter bruk, og brukte de samme i evigheter. Jeg synes Jif har mye dårligere kvalitet, revner lett i kantene, men kan brukes en god stund likevel.

Skrevet

Moppen jeg refererte til er den lille håndmoppen deres, du finner den hvis du kikker i kinken.

Men jeg liker heller ikke engangstørrmoppene til Jif. Har på følelsen av at den lager riper pga av at småsteiner og andre skarpe gjenstander blir dratt bortover parketten, for den har ikke noe sted å "gjemme" seg. Dette gjelder forøvrig alle mopper som er helt tynne. Bruker heller en mopp som er så lodden at småsteiner ikke blir trykket ned og dratt langs gulvet.

Godt tips å støvsuge moppen med håndstøvsugeren!

• 4 måneder senere...
Gjest New Dawn
Skrevet

Jeg har bare et råd - skaff vaskehjelp :ler:

Det er ihvertfall min beste investering noensinne - bortsett fra huset, da ...

Skrevet

Jeg har kommet frem til en løsning som fungerer kjempebra.

Jeg syntes veldig mye av tiden til husarbeide går ut på å flytte og løfte ting.

Jeg har sørget for at hele leiligheten min der det er mulig (tidligere gjort det samme i hus) og ikke ha ting stående på gulvet.

Da mener jeg ting som:

Fått skoskap i gang hengt opp på vegg (istedenfor å ha ben på).

Ikke ha skohylle stående på gulv.

Nattbord henges på veggen

Ikke noe står på badegulvet (dorullholder/bøtter/dobørste/skap)

Ikke såpestykker på vasken, helst opphengt såpedispenser i vask/dusj

Ikke ha syntetiske tepper (som tiltrekker støv!)

Minimalt med åpne hyller (støvsamlere....)

Ledninger henges opp

Fjernet små krukker med blomster som står på gulv

Det var det jeg kom på i farta.

Typen min har små ting som står overalt i sitt gedigne hus. Ganske slitsomt å flytte på alt når en vasker. Han syntes jeg har så mange kule løsninger, så nå vil han ha hjelp til å forenkle jobben hjemme. Hadde jeg tenkt på det tidligere, hadde jeg kjøpt noen stoler jeg kunne hengt opp på veggen når jeg vasker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...