Gå til innhold

Fargeblind

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal bort på besøk og har valgt meg ut en grønn genser og et grønt smykke, siden det er en farge jeg vet jeg kler godt og som står bra til øynene mine.

Men, så er da den som skal besøkes fargeblind.

Så da lurer jeg på hvilken farge han vil tro jeg har på meg ?

Det er vel grønt og rødt som er problemet som oftest ?

Jeg har også rød bil, hva vil han se da ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer er fargeblind og ser av og til ikke forskjell på grønt og brunt.

Hvis fargen er knall grønn ser han den, men han har problemer med å skille nyanser. Han gikk rundt i et par år og trodde sofaen vår var grå, når den faktisk var brun :)

Trenger vel ikke fortelle at det er jeg som har siste ord når det gjelder fargevalg i heimen... :fnise:

Det med hvor fargeblind man er er veldig individuelt, noen ser ikke forskjell i det hele tatt, andre skiller ikke nyansene.

Så hvis du har grønne øyne, grønn genser og grønne smykker, vil du nok matche for han du skal besøke, men hva virkelig SER? Det blir jo umulig for andre å vite.

Det er jo mye rødt i brunt. Min samboer har ingen problemer med å se rød farge.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Min samboer er fargeblind og ser av og til ikke forskjell på grønt og brunt.

Hvis fargen er knall grønn ser han den, men han har problemer med å skille nyanser. Han gikk rundt i et par år og trodde sofaen vår var grå, når den faktisk var brun :)

Trenger vel ikke fortelle at det er jeg som har siste ord når det gjelder fargevalg i heimen... :fnise:

Det med hvor fargeblind man er er veldig individuelt, noen ser ikke forskjell i det hele tatt, andre skiller ikke nyansene.

Så hvis du har grønne øyne, grønn genser og grønne smykker, vil du nok matche for han du skal besøke, men hva virkelig SER? Det blir jo umulig for andre å vite.

Det er jo mye rødt i brunt. Min samboer har ingen problemer med å se rød farge.

Jeg har en fargeblind kompis. Han har også problemer å skille mellom grønt og brunt.

Skrevet

Jeg endte opp med svart da, så satser jeg på at han ser det :)

Gjest LanaLane
Skrevet

Samboeren min er fargeblind og når her en dag når jeg kjøpte meg en fin grønn genser og satte meg ned i vår røde sofa utbrøt han "Nei, så fin du var i blått!" :fnise:

Han har også problemer å skille blått og lilla.

Skrevet

Finnes jo mange forskjellige måter å være fargeblind på.

Men hvis du feks har grønne øyne og tar på deg noe grønt for å matche øyenfargen din, så vil jo det fortsatt matche om grønn blir rødt i hans øyne. Det er ikke sånn at det er kun grønn på gensre som "skifter" farge, og ikke dine øyne. Hvis du forstår?

Veldig mange av fargeblindhetstestene består av ting skrevet/tegnet i forskjellige nyanser, slik at fargesynet må være skarpt for å kunne se hva som er på arket.

Skrevet

Han kunne visst se at veggen var i en slags grønnfarge, og han så at bilen min var rød.

Det var vel mer når fargene ble litt uklare at det ble vanskelig å skille, forstod jeg.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

men vet dere om man kan være det motsatte av fargebling? eller om det er noe som heter grå-fargeblind? høres kanskje rart ut men jeg ser sjeldent grå farge. kjøper meg stadig vekk klær som jeg syns har en kjempe fin lilla, grønn eller brun farge men andre sier at disse klærne er grå...kanskje jeg bare kjenner veldig mange fargeblinde folk xD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...