Gå til innhold

coda og mannen

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg ville bare stikke innom deg for å ønske deg

en riktig god jul

og

et godt nyttår!

Håper du har det bra.

Klem

Skrevet

Kjøkkenet var ikke kommet så langt, ingen overraskelse, men gøy å se likevel.

Hovedbadet blir knallfint! Det andre blir sikkert også det, men det er ikke påbegynt enda, så det vet jeg ikke så sikkert. Flisene er på plass på over tre vegger, mangler bare dusjnisjen og gulvet.

Hva har vi så gjort i løpet av uken?

Malt

- tre strøk på kjøkken

- tre strøk i trapperom

- to i gang

- et og et halvt i stua (resten hindret av kjøkken i deler)

- tre i hovedsoverom og gjesterom

- to på soverom/ekstrastue/kontor

- to på gangen oppe

- to i boden.

Ellers ryddet masse og fikset småting. Veldig fornøyde, til tross for at vi ikke ble ferdige med maling i løpet av uken. Prioriterte å ha på et ekstra strøk, det ble mye finere. I morgen tar vi fri. Bør klare å gjøre ferdig et par rom (kanskje hele andre etasje?) i løpet av mandag eller tirsdag, alt etter hvilken kveld vi prioriterer å supershoppe - febrilsk hale i land resten av julegavene. Like over julehelgen bør parketten være kommet i hus, håper at vi er så godt som i boks til jeg skal bort 5. januar. Vi er sannsynligvis ikke flyttet helt inn, men forhåpentligvis har vi begynt å få bort en del esker og møbler.

Er egentlig sulteforet på sosial kontakt, men rakk ikke å planlegge møte med noen i kveld, så det blir nok en av mannens nyanskaffede Monty Pythonfilmer i stedet. Regner med at vi finner noen å henge med i morgen, forhåpentligvis komme oss på en eller annen tur, men foreløpig er det for mye snø til å gå på beina og for lite til å gå på ski.

Skrevet

Takker for hyggelig besøk og hilsen Trulselinemor, ønsker det samme for deg og dine!

Skrevet

Kjære, kjære coda!

Det er så koselig at du er kommet sterkt tilbake! Det var en periode da jeg nesten ikke synes jeg så noe til deg, og da var du savnet!!

Året er snart slutt - jeg tar juleferie i kveld og er på en liten runde for å ønske god jul. Kommer nok innom igjen i løpet av uka, men ville liksom si ordentlig god jul til alle!!

.. du er ei kjempejente, coda, jeg er full av beundring for det du gjør. Du mister ikke motet selv om ting kan være vanskelig!! Jeg gleder meg til å lese mer om husplanene deres i det nye året - og så satser vi på at det kommer noen blå streker deres vei i 2005!!

Ønsker deg en stemningsfull julefeiring og et fantastisk og spennende nytt år!!!

Klem!!

Skrevet

lmari: :kysse: . Det er det eneste jeg rekker å si her og nå, kommer heller innom dagboken din i morgen en gang.

Kan svare på en ting med en gang, det der med ikke å miste motet stemmer vel ikke helt, har hatt en skikkelig drittuke i jobbsammenheng og vurderer på ny å finne meg noe annet å gjøre på, men orker ikke å prate om det, skrive om det eller tenke på det.

Mye morsommere å tenke på andre ting! I dag har vi hatt stor familiesammenkomst, den sedvanlige grøtspisingen i skogen der nissen kommer på "overraskende" besøk. Min elste nevø var i år sikker på at han hadde knekket det hele, det måtte være min bror som var nissen. Men til og med han ble usikker da verken stemmen, kroppsbygningen eller faktene stemte. Morsomt. Etterpå gjorde mannen og meg unna tidenes juleshopping, 8 gaver (minst!) på litt over en time. Har brukt kvelden på å pakke inn, dette var siste sjanse dersom ikke mottakerfamilien skulle få det hele servert i plastposer og hatt gjettekonkurranse om hvem som skulle få hvilken pakke. Har kost meg masse, og var strålende glad for turen jeg hadde innom Panduro i forbindelse med nylig gjennomført Oslo-tur. Pakkene ble så koselige og tøffe.

Skal kanskje ikke skryte for mye av antallet gaver forresten, det ble mange lydbøker av Disneyklassikere til alle barna som skal få pakke, men likevel - vi kom oss ut av kjøpesenteret lenge før vi måtte, det var nesten for godt til å være sant.

Motstod fristelsen til å kjøre ut i huset for å se på kjøkkenet som forhåpentligvis nærmer seg ferdig montert, vi skal tilbringe mange nok timer der ute i morgen. Men nå har vi ikke vært der på to hele dager, deilig med pause og deilig å ta fatt igjen. To arbeidsdager igjen før vi reiser til svigers!!!

Nå er det på tide å finne bingen, skal tiidlig opp i morgen for å kjøre mannen på jobb slik at jeg får bil slik at jeg får ordnet de siste tingene før jul. Må bare rydde litt her først, det ser fullstendig bombet ut etter alle nevøer og nieser som drar ut alle leker de kan få fatt i på tre og et halvt minutt.

Skal bare benytte sjansen til å pynte litt til jul med det samme, har nettopp funnet julepynten og rekker ikke sette den frem senere. SÅ er det natta!

Skrevet

Trappa var akkurat så fin som jeg hadde sett for meg - helt perfekt! I alle fall når de får rettet opp en "liten" feil, håndrekka skal ikke stoppe i en konge, men fortsette videre slik at det ikke blir noe å henge ting på. Jeg kan ikke ha et sted der jakkene mine (understreker mine, det er jeg som roter) blir hengende i stedet for der de hører hjemme.

Det var så moro! Dessuten utrolig deilig å slippe å klatre i stige x antall ganger hver dag, med ti liter maling eller en kvadratmeter fliser under armen.

Hovedbadet kommer seg stadig, veggene er nesten ferdige og i morgen blir gulvet lagt. Elektrikeren er i full gang, han er helst litt ivrig og monterer alle bokser før vi har rukket å male ferdig...håper å ta unna de siste detaljene i morgen.

Blir nemlig fremdeles hindret av et kjøkken som står i stua, rørleggeren må ha særdeles lav yrkesstolthet og har gjort sin n'te feil slik at snekkerne ikke får montert kjøkkenet. Det er helt og fullstendig ufattelig hvordan det er mulig å gjøre så mange feil og hvordan det er mulig å misforstå så mange ganger. Ikke en eneste beskjed har kommet frem til rør og elektrofolkene - vi finner noe hver dag. Legger ikke skylden på den stakkars elektrikeren nå, han jobber så godt han kan fordi han avlegger fagprøven på vårt hus. Det er dem som gir ham beskjeder som er helt på jordet og enda lengre borte.

Skal forresten hente eikeparketten i morgen, var heldig fordi leverandøren akkurat hadde et parti inne.

Nå er det snart på tide å finne bingen! (I alle fall med tanke på at jeg sov 3,5 timer i natt og har jobbet i maaange timer i dag.)

Skrevet

:klem: Håpar du sov godt og lenge i natt!

Eg tek KG-juleferie, og vil gjerne få ynskje deg ei strålande julehelg! :gullengel: Håpar du får akkurat slike dagar du gjerne vil ha, saman med dei du er glad i! :)

Skrevet

Hei, ønsker deg og dine en gledelig jul og en fantastisk godt nytt år!

Kos dere masse !!

Klemmer Cappo

Skrevet

Pip og cappo: Takk for hyggelige meldinger! Setter virkelig pris på det - jeg bør virkelig bli flinkere til å gjøre det samme for andre når jeg vet hvor hyggelig det er for meg selv...

Har hatt en deilig jul, selv om den ikke var så avslappende. Min svigerfamilie har (heldigvis) andre måter å gjøre ting på enn hjemme hos mor og far. Heldigvis fordi det ikke trenger å være nøyaktig som hjemme for at det skal bli koselig og de viktige tingene kommer i fokus, litt stress fordi få av dem er store organisatorer bortsett fra min mann. (Ja, jeg er nok litt subjektiv...)

Mannens mormor ble dårlig julaften, slik at julemiddagen ble overlatt til oss jentene, noe jeg satte pris på. Ikke at hun ble syk, men at vi fikk anledning til å hjelpe til og å vise svigermor at det går helt fint å delegere ansvar til andre. Riktignok ble kålrotstappen fryktelig bløt og kalkunen tok litt for lang tid i ovnen på grunn av flere viderverdigheter, men det ble da fine dager likevel.

Fordi mannen måtte på jobb i dag måtte vi tilbake alt i går, men det var helt greit. Hos svigers var absolutt hele kostebinderiet samlet, som jo er utrolig hyggelig, men litt trangt og litt fullt og litt mange som har ulike behov. Derfor er det greit å reise akkurat like før det blir hakket for mye, slik at vi føler at vi bare har hatt det koselig og ikke stress. (Eller, litt stress blir det når noen ikke er like flinke til å kommunisere kombinert med at andre er følsomme og etter min mening overreagerer, men det må en regne med når huset er fullt og mye skal gjøres).

Har forresten litt behov for å prate litt prøving igjen, har ikke gjort det i dagboken på lenge. Er på dag 16 i dag. Det innebærer at perfekt timing var julaften, som ikke var bare-bare. Nok om det, oppladningen til julaften var ikke helt maks på det området, og jeg ble litt frustrert etterhvert. Først alle disse koselige, nydelige julekortene med blide barn som jeg er hjerteglad for å få, men som likevel planter en liten bittersøt tanke i hjerteroten. Så en overlykkelig venninne som kommer innom uten varsel og som ammer med puppen i været. Normalt helt greit med bittelitt mental forbereding, men med hjertet på utstilling i forbindelse med høytiden og ikke forberedt litt sårt.

Så min mamma som jeg tilfeldigvis overhører prater med sin svigerinne, om at hun vurderer å kutte ut en hyggelig juletradisjon fordi barnebarna er blitt for store.

Så beskjeden om at noen av våre beste venner prøver, dem som jeg tidligere har fortalt om som maser på oss hver gang de ser oss.

Denne gang kom han bort til meg, gir meg en klem og tar på magen min "er du gravid?". Langt over min intimitetsgrense, og langt over det jeg på tidspunktet ønsket å takle. Så en laaang tirade om hvor leie de var av alle som spurte når de skulle ha barn og om de var gravide (!), og så farvel. Så beskjeden fra felles venninne da jeg søkte litt trøst at de selvfølgelig prøver selv, helt ferske prøvere. Jeg ønsker dem virkelig alt godt, men det kommer til å bli vanskelig å takle dersom det går i boks på første runde for dem, grunnene er flere enn deres mangel på antenner i forhold til barnespørsmål.

Så en jul sammen med nevøer og nieser som er til å spise opp og som betingelsesløst hvisker gode ord inn i øret "jeg er så glad i deg, tante, og jeg er så glad for at du kom på besøk til oss", sammen med kommentarer om egne avkom en mass - utsagn som normalt ville gått inn som et spyd og etterlatt seg et rent sår som gror og som maks etterlater et lite arr går nå inn som fiskekroker - sent og med store mothaker. Eller som kuler som går raskt inn, men som ikke lager de store ødeleggelsene før de møter motstand og dermed eksploderer og lager kaos.

Så våre venner som ikke har annet enn godt i tankene som har invitert et ekstra par på nyttår, et par som jeg virkelig unner å ha en hyggelig feiring, men som har en sønn som krever en del oppmerksomhet. Igjen blir vi det eneste paret uten barn. Det ville vi forsåvidt vært ellers også, men vi setter dette venneparets barn så ufattelig høyt, vi elsker å tilbringe tid sammen med dem og ego nok: Hadde det bare vært dem hadde barnekvelden vært over i ni-tiden. Nå kommer den til å vare til godt over raketter og lykkønskninger...

Så en lenge samtale i forbindelse med en episode med mannen som som vanlig begynner med noe sårt og slutter med at jeg har en fantastisk, ubeskrivelig ektefelle, men likevel - han opplever ikke det samme behovet for å prate om akkurat dette emnet som jeg gjør, og det føles av og til som jeg vil eksplodere. Selvfølgelig får jeg tømme ut av meg og han er lyttende, forstående, men jeg er ikke så smart som velger julaften klokken tre om natten til å vise frem mine tynnslitte følelser....

Føler et behov for å balansere innlegget noe - vi har hatt en flott julefeiring, vi har mange som vi er glade i og som er glade i oss som vi får være sammen med, vi er friske og stort sett veldig lykkelige, og det er den dominerende oppfattelsen av tilværelsen. Men den bittersøte (finner ikke noen annen beskrivelse akkurat nå) smaken har vært ekstra tydelig til stede for min del denne perioden.

Nå skal jeg fokusere på andre ting, min flotte nevø har bursdag i dag og jeg må gjøre meg klar til stor feiring. Gleder meg!

(Forresten: hovedbadet blir fuget i dag, nå er det klart for innredning og andre ting som hører hjemme på et bad. I morgen begynner vi å legge parkett og sannsynligvis å fliselegge bad nummer to...)

Skrevet

:klem: og :klem:

Så flink du er til å setje ord på ting, Coda! Berre så du veit det!

Ellers så kan eg faktisk ikkje klare å forestille meg korleis du har det - berre tenkje meg til det. Og eg må jo seie at når ME - som aldri har vore i nærleiken av å prøve å bli gravide - kan bli metta av barneprat og bilder og ikkje minst masing om eigne 'produksjonplanar', er det lett å forstå kor belastande det kan vere for dykk!

Gir deg endå ein :klem:, tenkjer på dykk, kryssar fingrar og alt - og ynskjer dykk alt det beste i 2005! :)

Skrevet

Takker så mye, Pip. Jeg vet jo at dere oppholder deg i samme type miljøer som oss, så vi kjenner oss nok igjen i hverandre. Føler meg som en gjennomført sutrekopp, men året har heller ikke vært bare å skryte av.

(Har forresten fremdeles paranoiaanfall - er redd for at "uvedkommende" skal finne dagboken min og legge to og to sammen. Ikke særlig smart å ha en offentlig dagbok som en ikke er interessert i at visse andre skal kjenne innholdet i...)

Hyggelig, men folksomt barneselskap/juleselskap i går. Jeg gjør så ufattelig mange idiotiske ting for tiden, og blir bare mer og mer distré. På vei til selskap (30 min kjøretur) fikk jeg det helt for meg at jeg hadde glemt å trekke ut strykejernet. Men omstendighetene gjorde at det ikke var så populært å snu, så jeg kjørte alle frem, for så å måtte reise sporenstreks hjem igjen for å sjekke.. :oops: Selvfølgelig stod det ikke i kontakten, men jeg benyttet anledningen til å få med meg tre (!) ting jeg hadde glemt...

Det slår likevel ikke turen vi hadde da vi skulle til svigers lille julaften, en tur på nærmere 50 mil. Først var vi på jobb, så måtte vi hente parketten til huset før vi kunne ta avgårde. Etter 100 meter ble mannen stille.

- Husket du å ta med gavene vi skulle levere på vegen?

- Eh...nei....

- Da snur vi.

Jaja, en ekstra time fra eller til...

Så kjørte vi en halvtime før vi måtte sjekke spyleveske og diverse. Mens jeg ventet snudde jeg meg tilfeldigvis og fikk øye på en pakke mannen hadde lagt i bilen, som han trodde skulle til svigers. Neida, det var en gave til min nevø fra hans foreldre - snu igjen for enda en ekstra time. Kanskje unødvendig å si at når vi endelig kom virkelig igang hadde vi vegen omtrent for oss selv, hele kvelden lille julaften... :ler:

Skrevet

Vondt i arm og håndledd i dag! Pusset rester av fugemasse fra flisene på hovedbadet i går, tungt, men veldig moro. Nå ser vi virkelig hvor fint det blir!

Skjedde en liten uheldig ting med belegget på bad nr. 2, så det tar litt lengre tid før det blir ferdig. Men i stedet er parketten nesten ferdiglagt i løpet av dagen, så vi må skynde oss og skaffe lister i ettermiddag. Det vil si at soverommene er så godt som ferdige før nyttår! Venter bare på at snekkerne og elektriker skal gjøre siste finish, men de har ferie hele romjulen.

Må også få kjøpt oss vedovn i løpet av uken og skifer til pipa slik at vi får lagt parketten rundt. Nå begynner det faktisk å se realistisk ut at vi kommer oss inn i løpet av et par uker! Fantastisk! (Bakdelen er at jeg skal på jobbreise i nesten en uke akkurat når innflyttingen ser ut til å komme, det var skikkelig kjipt!)

Har handlet inn kalkun til nyttårsfeiringen, vi blir åtte voksne og tre barn. Kanskje jeg må ta den opp snart forresten slik at den får tine?

Skrevet

Jippi!! :hoppe: Parketten er alt ferdiglagt! (Det manglet to kjipe bord, men dem tar vi i morgen når vi får tak i dem). Det gikk unna, kan man si, hele huset på to ettermiddager. I tillegg er badet så godt som klargjort, så i morgen begynner flisearbeidet også der.

Nå skal vi få handlet inn lister slik at soverommene blir ferdige, så håper vi at snekkerne kan prioritere å sette inn dørene raskt slik at vi får vasket ut og begynt å ta med oss litt flyttelass. I løpet av de to første dagene etter nyttår skal elektrikeren være ferdig, og håper rørleggeren også har litt speed (men de har gjort så fantastisk mye feil at jeg satser på at de er helt ferdige i midten av februar for ikke å bli skuffet).

Nå må jeg legge meg - blir sliten av å assistere når andre bygger huset vårt... :ler:

Skrevet

Hupsideis - i dag har jeg malt pipe. Den som kommer opp i andre etasje altså, nede i stuen skal vi ha skifer. Det var vanskelig! Innrømmer beskjemmet at jeg ved et tidspunkt slengte rullen i golvet, og var mer enn heldig som bare traff malerpappen... Men du store så stilig det ble til slutt! Helt ulikt noe jeg har sett før, likevel hvit og stram.

Dessuten har vi skurt fliser, nå mangler bare silikon på hovedbadet så kan møblementet og alt dikkedariet som skal til monteres. På bad nr. 2 er veggfliseriet halvveis, regner med å bli ferdige i morgen før stor festivitas inntrer. Må beregne tid mellom husbygging til å slenge inn min supergode kalkun i ovnen, slik at den blir klar til åtte voksne og to middagsspisende barn. Må også beregne tid til å hente lister, min andre tur med henger, min første alene og sist visste jeg at jeg ikke behøvde å rygge...

Til dem som eventuelt dumper innom: GODT NYTTÅR!

Skrevet

Måtte bare innom for å sjekke - jeg er visst på dag 22 i dag. Det vil vel egentlig si 23, siden klokken har bikket ny dag.

Tror jammen jeg må investere i en test denne måneden, lenge siden sist nå. Bare som en liten sikkerhetsforanstaltning før jeg kaster meg over alle tunge møbler som skal flyttes fra hit til dit. Egentlig bortkastet, jeg har jo båret tungt hver eneste dag og malt med alle typer maling og beis, men dersom jeg slipper å være med på å bære den vanvittig heavy skjenken....

(Det faktum at dersom det skjer er jeg gravid vier jeg ikke mange tankene til foreløpig...)

(Bortsett fra på nyttårsaften, da jeg ble så hemningsløst kvalm at hadde det ikke vært for at vi var på besøk hadde jeg kastet opp på flekken. Da streifet tanken, helt til jeg kom på hvor hemningsløst mye jeg hadde spist hele kvelden).

Skrevet

Godt nytt år, vennen!

Jeg har en følelse av at dette er året hvor dere skal få to blå!!

Skrevet
Jeg har en følelse av at dette er året hvor dere skal få to blå!!

-Eg òg!

Og godt nytt år, Coda! :klem:

Skrevet

Bare innom en kjapp tur for å si at jeg blir borte en ukes tid i forbindelse med jobben.

Huset begynner å nærme seg ferdig, tipper vi kan vaske ut og flytte inn når jeg er tilbake (må leve de første dagene uten hvitevarer, men det klarer vi vel).

• 1 måned senere...
Skrevet

Ok, here it goes. En forklaring på hvorfor jeg har latt dagboken ligge i ensomhet, nedstøvet og forlatt i en og en halv måned.

1. Vi flyttet faktisk inn i nytt hus i midten av januar. Det er så ufattelig nydelig og vi nyter hver eneste dag. Det står fremdeles esker rundt omkring og vi mangler noen mindre vesentlige ting som speil og lysarmatur på bad 2, sofa (hvem trenger sofa når golvet er så fint?), salongbord, bokhyller, men alt er ting som kommer eller som vi kan leve uten en stund. Jeg fikk så veldig rett angående rørleggerne, de er ikke helt ferdige med å rette opp i feilene sine enda.

Men vi har alt rukket å ha masse besøk, både hele helger og mange, mange kvelder. Digger det!

2. Kontoret har flyttet, jeg har storkost meg med å lage til min nye hule og komme inn i litt nye rutiner. Det har løsnet masse på jobb og den begynner å være den drømmejobben jeg alltid har visst at det var men har hatt problemer med å lage den til.

3.

-Eg òg!

Og godt nytt år, Coda! :klem:

Dere fikk kanskje raskere rett enn dere trodde, kjære lmari og Pip... Fire dager etter Pips innlegg testet jeg positivt...

Først nå har ting gått virkelig opp for oss, og vi har det helt supert. Beklager virkelig at jeg ikke var så rask med å dele nyheten, men jeg måtte være sikker på at familie og venner var først. Det er fremdeles mange som ikke vet, som sjefer og slikt, men vi har god tid.

Jeg har vært utrolig heldig og er i storform. Litt trøtt, har litt problemer med å komme opp om morgenen og setter veldig pris på en liten lur i løpet av ettermiddagen, har innimellom en liten kvalmebyge som som oftest er over på fem minutter, men ellers er livet på topp. Nyter virkelig å være gravid!! Alt falt på plass i løpet av et par uker, og nå kan vi se tilbake på perioden før og faktisk være takknemlige. For det første fordi vi nå vet hvor mye vi har å sette pris på, for det andre fordi vi har lært mye, for det tredje fordi vi har kommet nær hverandre gjennom ulike prosesser. Vi har alt fått bruk for lærdommen til å være til hjelp for andre vennepar, det er godt å kunne være en støtte.

Familien er engasjerte og bryr seg - det er så moro. Moderen krevde straks retten til å strikke hentesett, helt greit for meg :ler: .Søsteren fikk stjerner i øynene med tanke på at hun nå fikk muligheten til å rydde ut av loftet og har dermed tilbudt oss å låne alt vi vil av utstyr. Heldige oss! Må innrømme at det føles vel tidlig å prate om slike ting, vi har jo såvidt vennet oss til tanken. Men først og fremst er vi virkelig glade for omsorg og glede på våre vegne, flere av mine venninner satte i å stortute da nyheten ble servert...det er jo mer enn jeg har gjort i løpet av dette svangerskapet! Setter virkelig pris på livet mitt.

Så det var meg nå - lover å oppdatere litt oftere.

Altså 10+4 i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...