coda Skrevet 15. november 2004 Forfatter #301 Skrevet 15. november 2004 Håper, håper at du vinner, Pip! Det var nydelig å komme tilbake - som du vet har jeg også vært der en gang før. Det er stort sett moro å bygge hus. Merk stort sett - ikke alltid. De siste dagene ikke fullt så moro, snekkerne har virkelig tatt oss på ordet at de ikke måtte plate fortere enn at vi klarte å få inn litt isolasjon her og der. Har vært der maaange ganger i det siste uten å få gjort noe, fordi det ikke går med lynets hastighet. Men de må uansett være ferdige i løpet av uken, mandag kommer maleren! Er ufattelig lei av å være forkjølet og småsyk. Tror kanskje jeg drog med meg litt ukjente bassilusker hjem, for jeg hoster mindre pent. Nå har det vart i en og en halv uke, ikke så galt i seg selv, men uten tegn til å bli bedre. Så lenge jeg overlever de to neste dagene skal jeg forsåvidt ikke klage, det blir huff og huff. Fatter og begriper ikke hva jeg kan få meg selv til å si ja til noen ganger! Er det mulig å rote seg bort i slike situasjoner? Er så nervøs for i morgen at - jeg finner ingen ord for å beskrive det. Og når morgendagen er over, kan jeg begynne å grue meg til onsdag. Og når onsdag er over, kan jeg begynne å tenke på søndag. Men så er det ikke så mye å grue seg til før vi kommer til begynnelsen av desember - tror jeg da! Nå må jeg bare få gjort unna et par småting til, så tar jeg kvelden - fornøyd for en gangs skyld.
coda Skrevet 18. november 2004 Forfatter #302 Skrevet 18. november 2004 Altså - bare en kjapp tur innom før jeg skal ut for å tusle en tur alene i mørket og snøen - for å notere meg at det er dag 2 i dag. Det innebærer at denne syklusen ble 29 dager lang (28? Blir aldri klok på det der greiene. Dag 28 var i går, så det er kanskje det som er riktig. I så tilfelle helt on time). Prøveperiode nummer...husker ikke, men rundt 20.
coda Skrevet 22. november 2004 Forfatter #303 Skrevet 22. november 2004 Sånn, der var den hektiske uken over. En pustepause denne uken før det begynner igjen. Det vil si, pause og pause - det kommer an på hvordan en ser ting. Maleren skulle egentlig kommet i dag, men snekkerne var ikke ferdige. Kjedelig! Nå kommer maleren på onsdag i stedet, så fra da av er det full fart! Sparkling, maling, fliser i gangen og parkett - alt kommer til å være på plass i løpet av få uker. Deretter kommer kjøkkenet, som er bestilt, så kommer trappen. Da mangler bare fliser på bad og baderomsmøblene, som vi satser på å få ferdig rundt eller like over jul. Da kan vi flytte inn!! Gleder meg først og fremst til å kunne ta med noen kasser hver gang vi skal til huset, slik at vi kan begynne å få oversikt over livet vårt igjen. Akkurat nå må jeg satse på flaksen hver gang vi skal finne noe, være seg vinterklær, noter, fjellsko, før julebordet må jeg finne penskoene mine, og etter hvert få litt oversikt over allerede innkjøpte julepresanger fra april og der omkring.
coda Skrevet 24. november 2004 Forfatter #304 Skrevet 24. november 2004 Det er fyr i ovnen, varmt og godt inne, surt og kaldt ute. Humøret er bra, og livet er generelt fint. Bare litt lei av hosten som har forfulgt meg i tre uker nå.
Gjest lmari Skrevet 24. november 2004 #305 Skrevet 24. november 2004 Åh, så godt å lese at du skriver at livet er bra! Livet ER bra, men noen ganger er det bare litt ekstra tøft for oss alle.... Skjønner at det er mye som skjer hos dere om dagen - så spennende med hus! Jeg krysser alt jeg har for at ting er ferdig til jul, så koselig å feire jul i eget hus da gitt! Jobb er stress om dagen, skjønner jeg... Ikke glem å ta vare på deg selv og mannen din selv om det er stress, da! Klem!!
apriljente Skrevet 24. november 2004 #306 Skrevet 24. november 2004 Hei, jeg har nå lest dagboken din og er helt andpusten... Vil bare ønske deg lykke til med barne-lagings-prosjektet. Jeg er en av de som har vært prøver i nesten 2 år og er i gang med utredning. Mannen har levert 2 prøver og det er jo ganske "enkelt", så det er det jeg kan anbefale; å begynne med akkurat det. Så vet man litt mer og kan slippe frustrasjoner.. Imens- en liten fra meg. Nettopp fordi DU fortjener det :
coda Skrevet 25. november 2004 Forfatter #308 Skrevet 25. november 2004 Hjelpe meg - har du lest HELE boken? Jeg er impregnert! Så hyggelig med nye besøkende, takk for lykkønskninger. Vi er litt i tenkeboksen angående hva vi gjør med utredning, det får vente til over jul og etter innflytting i nytt hus. Apropos det siste, ganske frustrert de siste dagene. På grunn av at snekkerne var forsinket måtte maleren begynne på et nytt prosjekt og ble dermed forsinket til mandag. Resultat: vi får fremdeles ikke begynt å male, og svigers som har gledet seg til å komme for å hjelpe har aldeles ingenting å ta fatt i til helgen. Jaja.
coda Skrevet 25. november 2004 Forfatter #309 Skrevet 25. november 2004 I tillegg kan det nevnes at i løpet av tre dager har jeg mistet en jobb og sluttet på et studium - begge deler for første gang i mitt liv. Like lite morsomt begge deler.
coda Skrevet 29. november 2004 Forfatter #310 Skrevet 29. november 2004 Så sånn går nu dagan. Dette blir mer en dagbok for husbyggingen vår enn for et eventuelt magehus. Det viste seg at det ble konsekvenser av at snekkerne somlet. Det gikk nemlig ut over avtalen med maleren, som ikke rekker å gjøre seg ferdig. Dermed kan vi ikke legge fliser i gangen, som igjen fører til at vi må utsette monteringen av trappen. Vi som var så klare til å begynne å male i helgen, med besøkende hjelpere og alt mulig - vi må heller innstille oss på et par ukers ventetid. Jaja, det er ikke så ille. Ikke i forhold til at snekkerne hadde glemt å plate et ekstra lag på badene, slik alt det må opp igjen i dag for så å monteres igjen, eller at vi må finne nye fliser fordi dem vi hadde bestilt viste seg å ikke tåle stor vekt. Siden dem vi hadde bestilt var billige, må vi nok ut med dobbelt så mye som beregnet. Men, det blir superbra til slutt. Utrolig merkelig følelse å komme inn i huset etter at maleren har sparklet alt og tenke at det neste som skjer der inne, er ting som vi skal "leve med"; interiør, farger, ting som skiller vårt hus fra alle andres. Gleder meg!
coda Skrevet 6. desember 2004 Forfatter #311 Skrevet 6. desember 2004 Innom for å sjekke dag. Er kommet til 21. Mannen og hans svigerfar er nå i huset og legger fliser. Vi dummet oss ut litt her om dagen, det er mulig at vi gikk oppå dem før de var tørre - er relativt spent på å få rapport, ja! Har det ellers fint, har hatt en strålende helg sammen med mange gode venner.
coda Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #312 Skrevet 9. desember 2004 Det hadde ikke skjedd noe som helst med flisene, når min petimeterfar godkjenner dem må det vel være bra! I dag har vi svidd av mange kroner, på fliselim, fugemasse, fliser, maling, maleutstyr og diverse annet smådill. Mannen hentet storparten av flisene i går, så nå begynner det å nærme seg. I morgen skal flisene i gangen fuges og takene males. Mandag setter vi i gang med maledugnad - dersom alle venner som har meldt seg til innsats virkelig stiller blir vi ferdige på null komma sniks! I tillegg skal det legges membran på badene mandag, slik at vi (eh...ikke meg da...) kommer i gang med flisleggingen. I løpet av de to neste ukene en gang kommer trappen, kjøkkenet og parketten. Så nærmer det seg vel også litt smådill for elektrikeren, han skal montere spottene så fort han slipper til, og kommer vel til å trekke ledningene så snart vi melder at vi er ferdige med å male. Utrolig merkelig. Vi er fullstendig klar over at vi har masser av arbeid igjen å gjøre, men likevel føles det absolutt som om vi nærmer oss slutten. Nå kan vi lage liste over hva som skjer når nesten helt frem til de siste detaljene! Har eksperimentert litt med malingen vi kjøpte i dag. Det vil si, vi er ekstremt kjedelige i fargen, men forsøker oss på litt triksing med glansgrad. Blir så spennende å se, gleder meg til å male. Prøver å ikke tenke noe på at jeg kommer til å bli drittlei Må huske på å ringe elektriker i morgen for å understreke enda en gang at vi IKKE ønsker de fæle lampene som er prosjektert. Absolutt ikke. Naboen hadde forsøkt å gi beskjed flere ganger, likevel hadde de i dag montert opp syv eksemplarer av en takplafond som jeg ikke skjønner er mulig å lage så stygg. Men det er typisk for vår erfaring med akkurat dette firmaet, de er så enige og skriver ned når vi ber om noe, så får vi akkurat det motsatte når de setter i gang. Jaja, så lenge vi blir enige til slutt! Er fremdeles så fornøyd med valgene vi har tatt! Liker meget godt alle forskjellige fliser, parketten, trappen (dersom den blir så fin som vi tror), hva vi har valgt å bruke penger på og hva vi sparer inn litt på (eh - det var visst ikke så mye...). Har vært hos absolutt alle fliseforhandlere i området, mange ganger, og kom til slutt frem til den perfekte løsningen til så mange penger som vi ville gi. Dessuten er vi ufattelig fornøyde med å kunne kreve litt gjentjenester for barnevakter oppigjennom, vi hadde aldri i livet hatt muligheter til å velge såpass dyre løsninger dersom vi ikke hadde hatt dyktige håndverkere i familien som deler raust av både kunnskap, tid og ikke minst rabatter på alle tenkelige butikker vi har behov for . Nok om huset i denne gang - må bare få ut litt her slik at ikke dem jeg omgir meg med blir enda mer lei av å høre om alle mulige detaljer. Det er nemlig mye å bestemme seg for og å spørre om andres mening om, selv om det kanskje ikke føles så viktig for dem hvilken farge vi velger på fugemassen som det gjør for oss... :oops: Ellers, intet nytt fra prøvingen. Tar det litt med ro frem til vi har flyttet inn, deilig å ha så mye annet å tenke på! Er faktisk mye mer spent på venninne som forhåpentligvis er i gang med prøverør nå, etter mange år med prøving og stanging mot helsevesenet. Ingen andre jeg unner full klaff så mye, tror jeg i alle fall!
Pip Skrevet 12. desember 2004 #313 Skrevet 12. desember 2004 Berre innom for å helse på, og ynskje lukke til vidare med huset - det høyrest så spanande ut!
coda Skrevet 13. desember 2004 Forfatter #314 Skrevet 13. desember 2004 Takk for besøk, Pip, alltid like koselig! Dag 2 i dag. Det ble en kort syklus, bare 25 dager, så det hele kom litt overraskende. Satt nemlig i bunad i kirken da jeg merket at magen begynte å si fra, og ble litt stresset...men det hele ordnet seg. Var i den andre barnedåpen på like mange søndager, denne gang i tigerstaden. Synes fryktelig synd på dåpsbarnets mor, som ble overmannet av følelser etter dagens hendinger. Det ble nemlig en merkelig feiring. Først hadde hun glemt å handle ris, så det måtte vi ordne i nærmeste butikk. Så var middagen knapt over da storebror klemte fingeren i en dør og endte på legevakten, sammen med mor, far, bestemor, bestefar og søster - altså dåpsbarnet. Der satt de i flere timer, før de kom hjem med en sydd finger på et neddopet barn som bare ville gå på sine særs ustøe ben. Innen de kom tilbake var flesteparten av gjestene gått, mange hadde lang reiseveg. Dåpsbarnet ble selvfølgelig sulten, men dagens strabaser førte til at moren mistet melken, og det var ikke tale om å akseptere mat på flaske. Da falt det noen tårer. Det ble mye å ordne opp i, lokalet skulle ryddes, kakene reddes og tårer skulle tørkes. Det førte med seg en lengre diskusjon om hvem som skulle kjøre oss til toget, slik at vi rakk det med 30 sekunders margin... Annerledes, med andre ord. Helgen ble forøvrig innledet med julebord for mannens arbeidsplass, hjemme hos sjefen. Alltid like slitsomt å være den eneste som ikke kjenner noen, mannen jobber på et sted med få ansatte som har jobbet sammen i mange, mange år. Men det ble en hyggelig kveld, med vår selskapslek som en höjdare. Kom hjem litt over tre, og holdt på å forsove oss til flyet som gikk halv tolv dagen etterpå...våknet en halv time før vi måtte være på flyplassen. I ettermiddag starter moroa, det er klart for maling og legging av membran. Gleder meg masse, håper å få mye ferdig i løpet av uken slik at vi kan begynne å flytte noen saken. Hadde megaflaks før helgen, fant bunadsko, bunadskjorte og de fineste penskoene mine til julebordet. Manglet bare bunadsølvet og mannens mansjettknapper, som jeg ikke har den ringeste anelse om hvor er. Gleder meg til neste prøveperiode, begynner å få motivasjonen igjen. Når vi har kommet inn i huset får vi begynne å vurdere hva vi skal gjøre dersom det ikke klaffer ganske raskt. Vi er under utredning, men har utsatt litt på grunn av husbygging og andre usikre områder i livet i det siste. Spennende!
Furstina Skrevet 14. desember 2004 #315 Skrevet 14. desember 2004 Uff vilket dop! Det är spännande att följa med i husbyggning och prövning, hoppas allt klaffar för er och njut av att snart vara i eget hus!
Pip Skrevet 15. desember 2004 #316 Skrevet 15. desember 2004 :o For ein dåp, seier eg òg! Stakkars foreldre! (Men om ganske kort tid kjem dei sikkert le av det, og snakke om at 'den dåpen gløymer nok ingen' og sånn - det brukar å gå slik, heldigvis... ) Er innom eg veit du, og føl med på alt som skjer med hus og sånn!
coda Skrevet 15. desember 2004 Forfatter #317 Skrevet 15. desember 2004 Må tilstå at jeg måtte innom dagboken din for å sjekke bakgrunnen for avataren, Pip! Utrolig koselig bilde, du var en riktig nydelig baby! Hyggelig med besøk, Pip og Furstina, følger med dere begge to. Altså. Huset, ja. (Aller først, er på dag 4 i dag, må bli litt flinkere til å holde oversikten). Mandag kveld fikk vi med hjelp av faderen og mannens bestekompis malt nesten hele førsteetasjen. I går tok vi resten pluss hele andre etasjen! Det gikk i en superfart. Skal ut igjen i dag for å begynne på det andre strøket, men det kommer nok ikke til å gå så smertefritt. For det første: jeg kan ikke annet enn å riste på hodet over hvor elegant det er mulig å hoppe over alt som heter oversikt og kontroll når du jobber i byggebransjen (nei, jeg tar ikke alle under en mal, men det gjelder alle utenom én leverandør til vårt hus). I går kom vi nemlig inn i vår stue, der stod kjøkkenet pent linet opp mot vår nymalte vegg. Det hadde vi ringt og understreket at ikke måtte leveres før i neste uke, tidligst sent i denne uken. Joda, selvfølgelig, alt i orden - helt til vi kom i går og fant ut at for å kunne male ferdig må vi flytte på et helt kjøkken. Dessuten har de vært borti veggene hele veien bortetter, gipsvegger med hvit maling blir ikke særskilt glad for slik behandling. Vi må jo absolutt regne med slike ting også i fremtiden, men litt kjedelig at ikke byggefolkene kan vise litt mer hensyn for jobben vi akkurat har lagt ned. I dag kom baderomsmannen som skulle legge flytesparkel og greier. Han var også innom i går, men ble relativt sinna da han oppdaget at ingen av gipsplatene går helt ned til gulvet. Dette er altså en kjenning, så vi får dårlig samvittighet når han må bruke unødvendig arbeidstid. I går sparklet han det ene badet selv og gav beskjed til snekkerne om at de måtte fikse resten. Det hadde de bare gjort halvveis, slik at han måtte gjøre resten selv i dag. I tillegg til mange andre småting førte dette til at han omtrent kokte over. Sjekket med dem som leverer rør og elektro i går, og understreket enda en gang at vi ikke vil ha lampene deres. "Hva? De er jo alt monterte". Etter litt frem og tilbake kom vi til at hun måtte se på feil hus. "Jamen dere har jo bestilt andre lamper". Etter litt frem og tilbake - feil hus atter en gang. "Jamen dere har jo spotter!" Bingo! Men ikke i alle rom, for eksempel på soverommene. Derfor vil vi i k k e h a l a m p e n e d e r e s - (de er alt for stygge...) Aha, hun skulle gi beskjed. Samme som sist altså, og jeg blir ikke overrasket om jeg en dag kommer ut og oppdager at det henger stygge lamper i takene... Vi er ikke alene, naboen fikk montert en hel baderomsinnredning som de flere ganger har sagt at de ikke vil ha. I tillegg hadde de lagt på både flere skap og større vask enn det i utgangspunktet skulle være. Ufattelig! Det var forøvrig de samme som fikk de tidligere nevnte lampene montert mot sin vilje. For det andre: Venner er flinke til å melde seg, men jeg regner ikke med at alle har anledning til å stille opp. Derfor kommer det nok til å gå litt saktere fremover, det blir muligens bare meg som er fristilt til å male. Ellers er livet bra, ser ikke for meg hvordan jeg skal bli ferdig med julehandelen, men kommer alltid i mål på et vis. Må bare finne noen timer til å lete litt i flyttelasset slik at jeg får oversikt over hva jeg har.
coda Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #318 Skrevet 16. desember 2004 Dag 5 i dag. I går fikk vi igjen gjort mer enn jeg hadde håpet på. Malte det andre og tredje strøket på kjøkkenet, så nå må bare han som monterer innfinne seg slik at vi får det vekk fra stua vår. Malte også andre strøk i gangen og på et soverom og halve boden. I dag skal mannen ta trapperommet, for i morgen kommer trappen!! Fikk også lagt membran på det ene badet, nå mangler det bare litt primer så er det klart til fliseinnsats. Det andre badet får membran i dag. Jeg kan ikke være med i dag, har lovet å være barnevakt hele ettermiddagen og kvelden. Blir gøy, niesen min har nettopp fått piano og ønsker seg pianotimer. Får vel begynne i kveld, må bare finne frem noen passende noter først.
coda Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #319 Skrevet 16. desember 2004 Deler av kjøkkenet blir visst montert alt i morgen! Passer fryktelig greit, da får vi kanskje malt et strøk til i stua på lørdag. Tror mannen fikk vite det via en av sine daglige kjeftesamtaler til byggmester. Personlig er han kjempeflott, hyggelig og dyktig, det er bare noen av dem han har under seg som ikke tenker så mye før de handler...for eksempel er det ikke så smart å trekke ut strømmen i et hus når det helt tydelig er i ferd med å males og det ligger nylagt flytesparkel på gulvet. Det blir nemlig fryktelig fort kaldt inne når det ikke står noe varme på og dørene står på vidt gap "fordi vi trengte strømmen selv og døren bare har glidd opp...". Ellers må jeg notere at mannens bestekompis (det er min kompis også altså) kom for tredje dag på rad i går. Ikke verst, når han har kone og to små hjemme (like bra av kona synes jeg å gi slipp på ham så mange kvelder). Forklaringen var at han var opptatt resten av uken og kunne ikke være med mer før over helgen...
coda Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #320 Skrevet 17. desember 2004 Trappen kommer ikke før tirsdag likevel. Jaja, da får vi litt ekstra tid til å rydde opp og få ting strøkent. Like greit å være ferdig med alt som heter maling før den kommer. Gleder meg til å komme ut i dag for å se hvor langt kjøkkenet er kommet. Fikk ikke gjort noe i går, var barnevakt for nevø og niese hele ettermiddagen. Jeg er skikkelig god på Flåklypa, og elsker å imponere og vinne deler til dem, så det ble en sen kveld... Mannen fikk malt trapperommet og primet badet. Tipper det kommer til å skje mye i løpet av helgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå