murmeldyret Skrevet 6. august 2004 #261 Skrevet 6. august 2004 Da krysser vi for: -jobb til mannen -drømmehuset -baby God helg!
coda Skrevet 8. september 2004 Forfatter #262 Skrevet 8. september 2004 Å du deise. Lenge siden sist, ja. Har ikke vært i humør til å skrive så mye, gadd ikke kaste bort gode dager med å sitte her. Status: Vi kan krysse av et punkt på ønskelisten: Vi har kjøpt oss hus! Gleder oss helt vilt mye, nytt ferdighus som vi skal gjøre en del med før vi kan flytte inn. Legge gulv, sparkle, male, flislegge to bad, men det blir piece of cake. Er kjempefornøyde, og synes vi har fått mye for pengene siden vi ikke har en formue til rådighet. De to andre punktene har vi ikke fått gjort så mye med. Dvs mannen er høyaktuell til drømmejobben, så vi krysser alt vi har for at han får den. Det er enda et megatrangt nåløye å forsere, men han har tross alt kommet meget langt på de to jobbene han virkelig har hatt lyst på. Dessuten har det blitt mer og mer jobber å søke på, så vi satser på at det ordner seg så fort som mulig. I mellomtiden har vi lært Aetat bedre å kjenne, ikke et hyggelig bekjentskap. Ikke fordi det bare er deres feil, det er politikerne som legger retningslinjene. Kort fortalt: fordi han hadde en minijobb i studietiden fikk han ikke dagpenger før han var ferdig med åtte ukers karantene. Det vil si at det hadde lønnet seg å ikke jobbe det siste semesteret - smart opplegg...Det samme hadde vært tilfelle dersom han hadde hatt en jobb på en halv time i uken, så lenge han sa opp selv trer karantenen inn. Nå smaker de sure kronene han får bare vondt, vi håper han slipper å gå på dagpenger mer enn høyst nødvendig. Dersom han ikke får jobb snart, kommer han likevel til å si fra seg dagpengene. Det siste punktet, årsaken til dagboken, står helt på stillstand, og jeg vet ikke om det skjer så mye mer denne måneden. Jeg har nemlig EL i dag eller i morgen, og jeg er sylte forkjøla, på grensen til influensa, med småfeber og plutselig iskald, plutselig steinvarm, sår nese, sår hals av å nyse, vondt for å puste, og lite effektiv på jobb. Min venninne som har delt felles skjebne, men som nå sitter med en nydelig liten skapning, mener bestemt at jeg må fortsette utredningen. Men foreløpig har jeg ikke så lyst, tenk om vi finner noe galt. Noe kan muligens fikses enkelt og greit, men dersom ikke...den tanken må jeg ha litt lengre tid på meg for å venne meg til. Så får vi nå se da, kanskje det hjelper at vi om tre måneder har eget bosted :-) . Deilig å ha noe annet å tenke på.
coda Skrevet 10. september 2004 Forfatter #264 Skrevet 10. september 2004 Helleu igjen! Fremdeles sylte forkjøla. Akkurat nå er jeg veldig glad for å ha hjemmekontor, sitter her i dasseklær og snyter meg, hoster, og ser generelt ikke ut... Ellers passer det ikke for meg å ha hjemmekontor. Ikke effektivt i det hele tatt, ligger skikkelig bakpå akkurat nå, og det passer veldig dårlig. Men men, alt blir vel bedre så snart vi flytter, da skal jeg nemlig få et skikkelig kontor sammen med andre. Har lagt inn noen aksjer i månedens lotto, håper vi får det til en gang til. Synes synd på mannen, jeg er ikke særlig tiltrekkende akkurat nå... (medisinflaske altså...) Jaja, dagens oppdatering.
Pip Skrevet 10. september 2004 #265 Skrevet 10. september 2004 Hei på deg, og gratulerer med nytt hus! De er heldige - deilig å flytte inn i dykkar eige hus i staden for ein leilighet - blir meir permanent på ein måte... Og lukke til med lottoen!
coda Skrevet 13. september 2004 Forfatter #266 Skrevet 13. september 2004 Takker og takker. Gleder meg så mye til å ta fatt på huset, planlegge alt mulig, kikke på detaljer - helt til jeg uungåelig blir lei, men da har jeg i alle fall motivasjon ved at det for første gang blir vårt eget! Tenkte på en ting. Jeg liker lister, slik som jeg har sett at andre her er hektet på! Pleier å sette opp lister over hva som skal gjøres, det er så ufattelig deilig å kunne stryke etter hvert. Er ikke så flink til å sette opp oppnåelige lister slik at jeg kan sette meg ned med god samvittighet, det gjenstår som regel et par ting... Poenget mitt er at her vi bor nå er det litt vanskelig å få til, hele situasjonen er så ad hoc at lister blir kompliserte. I alle fall husarbeidslister. Rart, men jeg gleder meg sånn til å sette opp lister over hva som må gjøres i huset, langtidspunkter, ukesprosjekt, dagsoppgaver - så deilig! Gleder meg også hemningsløst til å få mer oversikt over livet mitt, hele sommeren har permene vært litt her og litt der, så nå har jeg en haug papirer... Endelig skal vi få nok skaper og skuffer til innpakningspapir, julegaver, datastuff, friluftsutstyr, kort sagt alt som til nå har fristet tilværelsen i esker på gulvet, poser i kott, under sengen, rett og slett på steder det det blir rot. Slippe å ha esker med ting som vi aldri får pakket opp, fordi vi ikke har plass til å rydde det vekk. Det kribler i magen, rett og slett! Ellers - er på dag...har mistet oversikten og aner ikke, men muligens et sted mellom 15. Må finne ut.
coda Skrevet 16. september 2004 Forfatter #267 Skrevet 16. september 2004 Hadde det morsomt med en telefonselger tidligere i dag. Hun ville så gjerne gi meg en måneds forbruk av rosenrot, og jeg hørte på argumentene hennes i fem minutter. Jeg kan godt ta i mot gratis ting og tang, men dersom det innebærer at jeg blir innmeldt i noe, takker jeg kategorisk nei. - Betyr dette at jeg blir innmeldt? - Du bestemmer selv om du vil være medlem i etterkant. - Ja, men er jeg automatisk medlem dersom jeg tar i mot dette? - Du er jo forsåvidt det, men det er bare å ta en telefon for å si ifra, så hører du ikke noe mer fra oss. - Da må jeg dessverre takke nei, det passer ikke for meg. - Ja, men det er jo bare til å ringe.... - Dessverre, jeg er alt for distre til å huske å ringe, så fremdeles nei takk. - Men...det er jo gratis, og du ringer bare samme dag... - Fremdeles, nei takk! - Eh....*klikk*. Hehe, stakkars dame, bruke så lang tid, og så ikke få gi meg en gratis gave en gang....
coda Skrevet 22. september 2004 Forfatter #268 Skrevet 22. september 2004 MØKKADAG! Noen dager er bare sånn. Sånn er denne - til de grader! Våknet av at jeg fikk mensen i natt en gang, sov nesten ingenting etterpå. Gav opp kvart på seks, da sto jeg opp for dagen. Siden har timene gått med til å knote på en artikkel som jeg overhodet ikke får til. Sendte den til slutt til kollega, som slaktet fullstendig før hun sa "ta deg en kopp te og prøv igjen", hvorpå jeg måtte ringe dem som satt og ventet på artikkelen som skulle vært levert i går og aller ydmykst be om utvidet deadline. Jeg mestrer ikke denne jobben heller, slik er det med den saken. Ønsker meg jobb i klesbutikk! Jeg tror seriøst jeg hadde trivdes med det. Akkurat nå hadde jeg tatt i mot alt annet, så lenge jeg hadde sluppet dette. Tror jeg går og lager meg en kopp te.
Gjest lmari Skrevet 22. september 2004 #269 Skrevet 22. september 2004 Noen dager er bare sånn. Møkkadager. Bit tenna sammen, drikk litt te og bare kom deg gjennom det. Jeg lover at det blir bedre!! ... men kjenner veldig godt til det. Hjelper det hvis jeg sier at jeg tenker på deg?? Håper du har det bra ellers. Jeg har en journalistvenninne og en redigerervenninne som er møkkalei jobben sin, vil du være med oss og starte vår egen avis?!?! Alle vikarer får fast jobb og ingen er sure og ingen mannfolk som brumler.... Har du vært til utredning eller undersøkelse? Jeg synes absolutt du skal det. Ikke noe morsomt å gå sånn.. Tenker på deg, vennen!
coda Skrevet 22. september 2004 Forfatter #270 Skrevet 22. september 2004 Takker for omtanke - det er det eneste som har hjulpet litt i dag. Det har nemlig ikke gått noe bedre etterhvert, heller motsatt. Slet og strevde til klokken var kvart over tre, mens sinte folk ringte hele tiden. Til overmål oppdaget jeg for sent at jeg ikke hadde lagret før jeg sendte, så nå kommer artikkelen på trykk med feil. Det er faktisk ikke bare litt krise, for denne artikkelen var griseviktig i forhold til å skape et godt omdømme for jobben. Dessuten var det skitpinlig å få hjelp av kollega, jeg stod tydeligvis altfor tidlig opp i dag og hadde gjort så mange pinlige feil. Har mest lyst til å grave meg ned, men siden jeg skal reise bort i jobbsammenheng i morgen må jeg gjøre en hel del i dag. Dessuten begynner morgendagen med et grusomt møte, der jeg garantert vil måtte stå til rette for en del ting. Joda, livet er fint. Eller, stort sett er det jo egentlig det, bortsett fra akkurat nå. Hjalp heller ikke på humøret med konstant ryggvondt pga mens som en konstant påminner om andre områder jeg feiler på. Lurer på om jeg slenger meg på den avisen, jeg lmari!
coda Skrevet 28. september 2004 Forfatter #272 Skrevet 28. september 2004 Nå må jeg bare oppdatere litt! Livet har nemlig tatt en positiv vending! Det vil si - vi visste jo at ting kom til å ordne seg, men det var så slitsomt å måtte vente lenge. For å begynne med begynnelsen: - Hus er i boks, og til mer vi planlegger, jo mer fornøyde blir vi. Gleder oss så hemningsløst til å begynne å legge gulv og pusse vegger i november, har planer om å stå på til det kommer gips ut ørene for å være inne før vi teller 2005. - Mannen har fått jobb! Drømmejobben! Med mer enn akseptabel lønn, pluss bonusordning. Ikke at vi noen gang har gått etter penger, da hadde ikke jeg hatt den jobben jeg har. Men det er så godt å se at han stråler av selvtillit etter en lang periode der han følte seg unyttig. Dessuten får han overta den store gleden av å være hovedforsørger, noe jeg tror han ser frem til. Og jeg tar gjerne et steg til sides for å gjøre plass . Han fikk jobben fredag, og skal begynne alt på på fredag. Det innebærer at vi får det travelt fremover, alt må ordnes med huset før han begynner mens vi har tid til å stikke ut om formiddagen. Det meste begynner å falle på plass, og jeg er kjempefornøyd med de aller fleste løsningene. Søsteren min lo godt da hun hørte min første reaksjon; "Jippi, nå har vi råd til stålkjøleskap!" Dessuten er det godt for mannens stressnivå (han er til vanlig en av de mest avbalanserte mennesker jeg kjenner, men arbeidsløshet gjør noe med de fleste) slik at han slapper av med valget vi har gjort og tør å satse litt ekstra på enkelt områder. Vi har ikke handlet oss til raka fant, så langt derifra, men vi ønsker å ha et hus vi kan trives med å bo i og være stolte av når vi en gang skal selge. - Jobbproblemer har for det meste ordnet seg. Jeg har fått så mye skryt for artikkelen jeg skrev, både offentlig og privat. Det er ikke verst i den sammenhengen, uten å gå i detaljer! Dessuten ble et fryktet styremøte utsatt pga flyproblemene i går, det tok vekk 20 kg fra mine skuldre. Det går lengre og lengre tid mellom dagene der jeg ikke får gjort noe og føler meg som en unyttig latsabb, og det er definitivt en god følelse. - Vi har blitt tante og onkel i dag! Skal innrømme at det tok en stund før jeg kunne sette et slikt smiletegn foran dette punktet, de fikk en nydelig liten jente etter minus en ukes prøving og ni måneders flott svangerskap. Akkurat det at det var en jente var ekstra sårt for min del, av mange grunner. Men nå har jeg kommet over det og gleder meg stort på deres vegne. - Vi er i gang med en ny prøveperiode, og har all verdens mulighet til å legge inn mange aksjer. Gleder meg over innstillingen vi har vært så heldige å ha helt til nå, med enkelte unntaksdager. Dette hadde vært mye, mye vanskeligere å takle dersom en av oss hadde fått store problemer med å jobbe med problemet. Min tro er enkel i så måte, et barn kommer dersom det kommer og når det kommer. Er ikke i tvil om at det passer best for det barnet å komme når det skal, ikke etter våre planer. - Har hatt en fantastisk helg, på tur i Tigerstaden. Mange, mange, fantastisk gode venner som jeg er mye på tur med, vi har det ufattelig moro. At vi alle kommer hjem som slakt er et ubetydelig minus i den sammenhengen.
Pip Skrevet 28. september 2004 #273 Skrevet 28. september 2004 Så deilig! Kom eigentleg innom for å skryte litt eg - les nemlig ein kommentar du hadde skrive i ei avis i forrige veke, som var veldig veldig god!
coda Skrevet 28. september 2004 Forfatter #274 Skrevet 28. september 2004 Så moro at du leste artikkelen, Pip! Takker så mye, du har jo også skjønt hvor mye svette som lå bak... Nå skjønner du kanskje også hvorfor det var viktig for meg å være presis, det finnes en del lesere både fra den ene siden og den andre som vil gå gjennom artikkelen med argusøyne - det fikk jeg klar beskjed om før jeg begynte. Akkurat nå betydde det mye for meg at du kom innom for å si det, så takker så mye!
coda Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter #275 Skrevet 2. oktober 2004 Har det travelt og stort sett fint, må bare skrive to ord om kvelden i går - selv om den like godt kunne gått i glemmeboken. Var nemlig sammen med to av mine beste venninner, begge to høygravide, den ene med termin om fire dager, den andre om to uker. Jeg var forberedt på å være eneste ikke-gravide, men det ble mye tøffere enn jeg hadde trodd ettersom samtalen dreide naturlig nok dreide inn på baby-tema. Dessuten fortalte de om så mange som er gravide for andre gang, blant annet et par som vi kommer til å bli nabo med. Jaja, like greit å vite med en gang.
coda Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter #276 Skrevet 4. oktober 2004 Såh - hva har denne dagen bestått av? Tja, sendte en lykkelig mann avgårde på jobb i morges, og klarte faktisk å komme meg relativt tidlig opp selv også. Kom ikke skikkelig i gang, og satt med dårlig samvittighet for alt som ventet og som jeg har oversittet fristen på, da jeg fikk en telefon. - Hei, det er xxx. Du? Jeg venter egentlig på deg nå... Ups! En avtale med en avis og en annen part, ikke bra å glemme! Avisen hadde ikke hatt tid til å vente på meg, men det gikk fint likevel. Ellers har jeg fått unna litt husarbeid, og må bare redigere litt på en nettside før jeg kan ta kvelden. Har til og med laget god mat til mannen, måtte jo feire første skikkelige arbeidsdag! Vi har fått handlet så mye fine klær til ham, så vi er begge fornøyde. Han kunne jo ikke stille i slitne dongeribukser og utvaskede t-skjorter, kom vi frem til. Så nå er tre nye bukser og to skjorter i boks, mangler et par skjorter, en gjeng t-skjorter, sko, kanskje en bukse til, et par slips og en finere lett jakke, så er garderoben i boks. Han synes at han fortjener litt støtte til klær, men jeg tror ikke sjefen er enig... Jeg hevder heller at det sier litt om hvordan garderoben så ut før! Nå er han i alle fall flott også på utsiden, selv om jeg synes han er flott i alt fra arbeidsbukser til dress ! Har kommet litt over fredagskvelden, selv om den satt hardt i. Tror kanskje det vanskeligste var å holde litt tett hva jeg egentlig følte overfor mannen, han er så optimistisk og lett til sinns at jeg ikke orker å dra ham ned etter en koselig kveld sammen med venner. Dessuten vet jeg at min ene venninne satt i en kinkig situasjon, siden hun vet hva vi holder på med. Men hva skulle hun gjøre? Hun vet at jeg ikke ønsker at de skal måtte holde tett på grunn av oss, jeg elsker jo normalt babyprat! Men akkurat denne kvelden ble det alt for mye, jeg satt med en hard klo i magen helt til et par dager etter - og det la hun godt merke til. Jaja. Nye muligheter! Bor for tiden hos opphavet, så må utnytte sjansen mens de er på ferie mange, mange hundre mil unna . Nå MÅ jeg virkelig få gjort det jeg satte meg her for å gjøre!
coda Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter #277 Skrevet 7. oktober 2004 Ups, har glemt å endre profilen min - jeg bor jo ikke på Sørlandet lengre. Skynder meg inn for å fikse!
coda Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter #278 Skrevet 11. oktober 2004 Sjelden jeg kommer på å oppdatere dagboken min, selv om jeg er her inne så godt som hver dag for tiden. Ikke så mye å si, tidspunktet sier vel sitt...har somlet tidligere i dag, og hadde en deadline, så nå er jeg såpass ferdig at jeg kan gå til sengs. Ikke smart i det hele tatt, ødelegger bare morgendagen slik at også den arbeidsdagen vil vare lengre enn godt er fordi jeg er så trøtt. Har forøvring vært barnevakt i helgen, for to nevøer på samme alder fra to forskjellige familier - og lært litt om hvordan vi ønsker å gjøre ting når vi får barn, og hvordan vi ikke ønsker det! Blir så ukoselig når barn ikke vil godta at det jeg sier gjelder, selv om de får bestemme av og til skal de ikke få lov hele tiden! OG da skal det heller ikke være så mye poeng i å spørre om igjen to minutter senere. Dessuten så er det meste godt, det er kjedelig når det meste er vondt... Jaja, koselig var det i alle fall. Til helgen skal vi muligens møte vår nye niese, burde vært på Østlandet for å hente vinterdekkene våre som av en eller annen grunn alltid blir plassert der. Skjønner ikke det jeg, men har funnet en teori: tror mannen vil sikre seg at vi reiser bort minst en gang i høstsemesteret, vi har nemlig lett for å planlegge alle helgene uten å ta med en Østlandshelg før det nesten er for sent. Nå må jeg legge meg. Satser på en bedre arbeidsdag i morgen, men regner med at den havner i samme kategori som de siste 100 av den sorten: særdeles lite effektiv (Ja, jeg har et problem med hjemmekontor- gidder ikke ta mer om det her og nå). God natt!
coda Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter #279 Skrevet 19. oktober 2004 En uke siden sist, og mye har skjedd. :-) Våre beste venner har fått en jente. Nydelig lite nurk. I tillegg har den nye babyen verdens tøffeste, søteste og koseligste storesøster som elsker min mann. Gjett om jeg var stolt lørdag da vi var på besøk og hun bare ville leke med meg . :-) Har hatt en fin helg, med langveisbesøk. Koselig, veldig koselig (bortsett fra to ting som irriterer: at de alltid skal vite hvor mye vi har på konto og hvor mye vi bruker på alt siden de alltid holder oss ufrivillig oppdatert på akkurat det. Blant annet har de kjøpt et mye større, finere hus med vilt bra beliggenhet og flott tomt, og alt de gjør skal være bedre enn det vi gjør til en mye rimeligere penge. De får ikke vite noe, vi er ikke interessert i å prate om hvor mye/lite vi tjener og hvor fancy/kjipt hus vi får, vi er storfornøyde selv og det holder. Vi har valgt en annen livsstil, og håper at vi slipper å måtte bruke tid, krefter og penger på et stort hus - fordi vi ønsker å ha det slik. I tillegg maser de hull i hodet på oss om når vi har tenkt å bli gravide - klikker snart i vinkel). :-) Har endelig fått bestemt oss for en del småting til huset som må bestilles nå, glade for å ha det unnagjort. Med henvisning til ovenstående avsnitt er det nemlig noe vi forsåvidt koser oss med, men ikke ønsker at skal bety mer for oss enn livet vi har sammen, vennene våre, familien, å ha tid til å gjøre andre ting enn å tjene penger. :-) Har hatt et par gode arbeidsdager, utrolig deilig og utrolig lenge siden sist. :-) Er på dag 28, og mensen holder seg foreløpig vekke. Den kommer garantert, men jeg er bare glad at den holder seg borte i dag. For: :-? Skal øyeblikk levere vanskelig artikkel, skulle levert i går, men rakk ikke. Har ikke kommet i gang enda, og hadde misforstått slik at jeg har mye, mye dårligere tid enn beregnet. Skal faktisk være ferdig om tre timer... :-? Har hatt tekniske problemer i forbindelse med den ene jobben, ikke min feil, men kastet vekk mange timers arbeid. Er i tillegg en del irritert på mennesker som gjør så utrolig dårlig grunnarbeid (kaster stein i glasshus, jeg vet). Gleder meg for øyeblikket maks til å komme i eget hus, rett og slett for å få litt orden og oversikt i livet. Føler for tiden at jeg planlegger resten av livet mens det egentlig går meg hus forbi. Alt skal bli så mye bedre dersom/hvis/når (ikke minst det siste). Jaja, må kaste meg over skrivingen, så blir jeg forhåpentligvis i godt humør senere i kveld.
coda Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter #280 Skrevet 19. oktober 2004 Hm - detta går treigt, gitt! Lurer sannelig på når jeg skal klare å ta meg sammen og bli ferdig, i morgen tidlig er aller, aller aller siste frist. Hadde lang prat med med venninne i stad, og fikk litt tanker i sving. Ting går fryktelig i bølgedalen for tiden, men det er visstnok ikke så mange som kan se det på meg (rart, jeg som trodde det lyste!). Det innebærer at jeg enten må fortelle, noe jeg ikke har lyst til i det hele tatt, eller at jeg må legge om livsstilen etter hvor langt kreftene holder. Har nemlig fått det helt for meg at smellen jeg fikk i min forrige jobb sitter hardere i enn jeg trodde. Det var jo et tidspunkt der jeg vurderte å sykemelde meg. Den gang var jeg glad for at jeg kjempet meg gjennom, nå angrer jeg at jeg ikke gjorde det slik at jeg hadde stilt til start i nåværende jobb full av energi og pågangsmot. Trives i jobben, den er laget for meg og jeg for den, men det nytter ikke alltid det. Får nå se, har satt en tidsfrist før jeg eventuelt gjør noe. Ikke sykemelding, det er ikke noe slikt det går på. Omlegging, strukturering, ett eller annet. I mellomtiden burde kanskje denne dagboken vært plassert et annet sted enn i gravidebunken, for det ser ikke ut for at vi kommer så forferdelig mye lengre på det punktet foreløpig. Nå sutrer jeg igjen, det er ikke meningen. Bølgedaler innebærer jo selvfølgelig også topper, og jeg har det like ofte bra som at jeg synes det er tøft. Men jeg gidder ikke lengre bare se på at et eneste lite område i livet mitt suger så mye unødvendige krefter dersom det er mulig å gjøre noe med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå