Gå til innhold

Hvor mange kopper kaffe?!


LilleMy

Anbefalte innlegg

Jeg får stadig "kjeft" fra min man nom at jeg drikker for mye kaffe. Men gjør jeg egentlig det?!

I løpet av dagen drikker jeg som regel 6 kopper Caffe Latte, som altså inneholder espresso. Men er det virkelig så ille da? Det er nok værre med de brune sukkerbitene jeg putter oppi, for at de gjør skade er jeg smertelig klar over.... :wink:.

Hvor mye kaffe drikker du? Og hva slags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker vanlig kaffe (Friele Gull) ? og kaffe mocca når jeg skal kose meg ekstra. Begynte ikke å drikke kaffe før for 2 år siden. (Jobben er krevende)

hehe

Jeg drikker fra 0-5 kopper kaffe hver dag. I helgene drikker jeg ikke kaffe.....MEN min mann derimot drikker vel fra 5 - 10 - 12 kopper hver dag.......

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker vel fra 0-6 kopper vanlig svart kaffe om dagen. Den absolutte favoritten er Evergood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på jobb blir det endel kaffedrikking...en vanlig dag er det vel rundt en 3-6 krus (litt større enn vanlige kaffekopper...) vanlig svart kaffe...hvis jeg sitter mye i møter blir det noen fler.... :oops:

Ellers drikker jeg kaffe mocca eller caffe latte om jeg skal kose meg litt og er på steder hvor dette kan lages...(har ikke kaffemaskin hjemme/på jobb...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker kaffe bare av og til. I gjennomsnitt 3-4 kopper i uken. Da drikker jeg svart kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første: espressokaffe er bedre for deg enn vanlig traktekaffe, pga mindre garvesyre. melka i latten motvirker uansett syra.

en annen grunn til at det er bra med melk i kaffen, er at kaffekicket ikke er mye verdt hvis du ikke samtidig gir kroppen karbohydrater (i form av melkesukker) proteinet i melka virker også positivt på energinivået ditt og gjør at det holder seg jevnere lenger.

videre er ikke kaffe så ille i det hele tatt - mye kraftigere antioksidant enn oppskrytte grønn te, som betyr at det kan ha en viss kreftforebyggende effekt på innvollene dine.

koffeinet kicker i gang adrenalinproduksjonen, så har man fra før av et problem i forhold til nerver eller aggresjon, ELLER kaffen setter i gang den typen problemer, kan det være lurt å begrense seg litt.

koffein er vanedannende, og abstinenssymptomet er hodepine. kan være et problem hvis du blir berøvet din daglige dose. ellers er dette en avhengighet mange av oss lever temmelig problemfritt med.

er du gravid, kan for mye kaffe virke slik at det fremkaller spontanabort.

.

.

.

når det gjelder kaffevaner: drikker vel rundt 4 kopper om dagen, primært latte.

pleide å drikke MYE mer kaffe før, i størrelsesorden 15 kopper/dag. det var sur traktekaffe, og etterhvert fikk jeg helt jævlige magesmerter av garvesyra. kunne heller ikke drikke te. det var da jeg gikk over til espresso, det gikk alltid bra, og nå tåler jeg vanlig kaffe (og te) igjen.

før drakk jeg svart espresso, pleide å starte dagen med fire doble og fortsette i samme stil, men etter at jeg sluttet å røyke gikk jeg over til latte - svart kaffe er bare ikke like godt når ikke smaksløkene er slått i svime med lukcy strikes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja si det. Jeg pøser på kaffe. Noen ganger to liter og andre ganger en liter til dagen. OG tenker at dersom det er en liter til dagen er det kanskje ikke så galt liksom - det er jo ikke så mange koppene (i hvert fall ikke av de gedigne krusene jeg bruker :) )

Men - når jeg en dag "glemmer" kaffen. Si jeg har det veldig travelt eller noe slik at jeg ikke får dosen min - da blir jeg virkelig syk. Skikkelig slapp og migrene og kvalm. Det er temmelig skremmende. Og da er eneste kur et par kopper med kaffe. Jeg prater syk - sånn syk når du ikke orker sitte, ikke orker gå og heller ikke orker sove, for alt er bare helt forferdelig. Jeg blir også så slapp at bare gå opp trappen blir slitsomt. :oops:

Så jeg har begynt å tenke at dette kan da umulig være sunt - når kroppen er så avhengig av det. Vet ikke om det er bedre om jeg hadde drukket mindre kaffe eller ikke. Kanskje... Jeg er i hvert fall så avhengig at jeg rett og slett får sterke abstinenser. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager drikker jeg ikke kaffe i det hele tatt. Har ingen abstinenser disse dagene.

Men vanligvis drikker jeg 2-4 kopper svart kaffe. Enten traktekaffe eller Brasero (frysetørret). Det hender også at jeg kjøper en dobbel espresso når jeg er ekstra trøtt eller en dobbel americano fordi det er så godt.

Liker ikke kaffe med melk eller fløte i jeg, kun svart og helst sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

urk.............. for mye!!!!! Det blir ca. 10-15 kopper (små plastbeger) hver dag. MEN, drikker ikke kaffe i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha to kopper skikkelig presskannekaffe om morgenen med avisen.

Et par ganger i uken hender det vel at det blir en mocca eller noe senere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den absolutte favoritten er Evergood.

Helt enig!! Er egentlig ganske merkelig når det kommer til kaffe, jeg kan gå uten i dagesvis og så drikke kjempemasse når jeg først setter i gang. Tror ikke du drikker urovekkende mye i forhold til mange andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vega

Tre, fire krus med en melkeskvett.

Av og til to krus. Etter som.

Drikker jeg for mye, blir jeg litt skjelven. Men liker å kose meg med to krus om morgenen og ett på ettermiddagen.

Kaffe - og røyk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Jeg er ikke så glad i vanlig sort kaffe, så det drikker jeg ikke i det hele tatt... Vanligvis drikker jeg 3-4 Café au lait eller kaffe mocca i uken, men i det siste har jeg vært veldig mye på skolen, eksamenslesing etc, så da unner jeg meg en hver dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg drikker også mye kaffe i løpet av en dag!

Foretrekker Rød Coop best,men drikker all slags kaffe.

I løpet av en arbeidsdag kan det vel bli 10-12 kopper og 6-7 hjemme.

I helgene vet jeg ikke hvor mye kaffe jeg drikker.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Drikker mye kaffe og te i løpet av en dag. Drikker Frieles frokostkaffe og Noir, av espresso går det mye i bønner jeg maler selv eller Lavazza. Te må jeg nesten ha i løpet av en dag, til frokost English Breakfast, ellers går det mye i Earl Grey, Darjeeling, Prince of Wales eller Lady Grey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dere er toppidrettsutøvere, da blir dere tatt for doping hele gjengen :D

Jeg drikker kaffe sånn når det faller meg inn, jeg er ikke avhengig og får heldigvis ikke noen abstinenser om jeg holder meg unna noen dager. I gjennomsnitt 2 kopper om dagen kanskje. Mocca er forøvrig favoritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...