Gå til innhold

Kjøpe bolig av foreldre


Gjest Gjest_Mari_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mari_*

Jeg og min samboer skal kjøpe en leilighet av mine foreldre. Er det noe spesielt vi bør tenke på?

Forsikringer?

Er det mulig at vi kjøper leiligheten for laveren enn takst, eller utgjør det noen fordelsbeskatning? Mener å ha lest noe slikt en plass, men finner ikke tilbake til det.

Ellers noen tips til ferske leilighetsskjøpere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi undersøkte dette hos en av Huseierforeningen sine advokater og fikk til svar at vi skulle være svært forsiktig med å kjøpe av foreldre for under takst da det vil bli oppfattet som et gavesalg og videre som forskudd på arv. Dermed ikke noe avgift der og da, men store deler/hele fribeløpet i forhold til arv ryker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi undersøkte dette hos en av Huseierforeningen sine advokater og fikk til svar at vi skulle være svært forsiktig med å kjøpe av foreldre for under takst da det vil bli oppfattet som et gavesalg og videre som forskudd på arv. Dermed ikke noe avgift der og da, men store deler/hele fribeløpet i forhold til arv ryker med.

Det kan jo fint bli avgift der og da, det vil det bli dersom gavedelen til barnet regnes å være på mer enn 250 000 kroner fra hver forelder (fribeløpet ved arv/gave).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo fint bli avgift der og da, det vil det bli dersom gavedelen til barnet regnes å være på mer enn 250 000 kroner fra hver forelder (fribeløpet ved arv/gave).

Ja, såklart. Korttenkt av meg, du har helt rett. Selvsagt er det mulig, tenkte litt for mye ut fra eget tilfelle hvor det isåfall var snakk om å selge/kjøpe for 400.000 under takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_4000ibensin

En far som ville selge leiligheten sin billig til sin datter stillte spørsmålet:

Jeg vurderer og overdra ved salg en leilighet til min datter som er student. Jeg tenker meg salget gjennomført ved at hun låner hele beløpet av meg.

Hvilke forhold og fallgruber bør jeg være oppmerksom på?

Videre har jeg noen konkrete spørsmål:

* Hvor lavt i forhold til verdien kan jeg sette kjøpesummen for å unngå gevinstbeskatning ved salget.

* Bør fiskalskatt betales for at salget skal ansees reelt.

*Leiligheten ble i sin tid oppgradert med betydelige kostnader. Hvilken dokumentasjon vil her kreves fra skatteetaten.

På forhand takk for alle svar!

Svaret han fikk var:

OPPSKRIFT:

La oss si at leiligheten er verdt 1. mill.

for regnestykkets skyld.

Dere blir enige om en pris som din datter skal betale for leiligheten.

Leiligheten er jo veldig slitt så det må bli

en del under normaltakst dette.

Salgsum settes til 700,000,-

Salgsummen settes såpass lavt fordi du skal ha forkjøpsrett til leiligheten den dag den skal selges igjen. Rett til tilbakekjøp settes til 700.000,- + konsumprisindeks.

Denne retten din bortfaller ved din død.

Du får gi henne 100.000,- i forskudd på arv som dere bokfører.

Hun har ikke så mye i egenkapital og skal nå finansiere 600.000,-

Ettersom leiligheten også skal kunne benyttes av deg i perioder må du ha en slags bruksrett for leiligheten.

Dette er en bruksrett som du må betale en leie for.

Vi får si at du vil fortsatt antas å leve i 10 år til noe som er rimelig og at du har

planer om å kunne bo i leiligheten under din

pensjonsisttid i forbindelse med ferier og fritid.

Du og din datter blir enige om at dette er en begrensing i hennes bruksnytte og at det antas at du hvert år i 10. år skal oppholde deg i leiligheten i en måned a`5000 x10

= 50.000,- "husleie".

____________________________________

Dette gir en bruksbegrensing og en omsetningsbegrensing for din datter.

__________________________________

Nå står det igjen 550.000,-

Du tegner en låneavtale med din datter på 250.000,-. Dette er en helt reell låneavtale. Med renter og avdrag.

_________________________________________

Nå står det igjen 300.000,-

Din datter låner nå i banken 300.000 over 15 år.

Disse pengene betaler hun til deg 300.000,-

for leiligheten.

Hun har da gjort opp for hele leiligheten.

__________________________________

Imidlertid har hun 300.000 i gjeld til banken og 250.000 i gjeld til deg.

______________________________________

Det du nå gjør er at lånet Kr 300.000 fra banken overføres som kontantsum til deg. kjøpesummen kontant 300.000,-

_______________________________________

Du har da fått et beløp inn på 300,000, på din konto og din datter mangler 300.000,- som er gjelda til banken.

Pengene du får 300.000 bruker du på deg selv til "sus og dus" og "søler de bort".

Med andre ord så gir du din datter noen kroner til forbruk "mat+klær" når hun trenger. Hver måned tar du dine egne penger ut og gir til din datter.

Hun bruker sin egen inntekt til å betjene lånet i banken, mens de 300.000 som hun i realiteten får igjen fra deg (kjøpesummen) fordeles over flere år "forbruk ved behov".

_________________________________________

Dere blir enige om at for hvert år "betaler" hun inn noen kroner i banken også på det lånet hun er skyldig til deg, inn til din konto, hvoretter du tar ut igjen pengene kontant og forærer dette tilbake til din datter.

_____________ Thats It _______________

Nå var det kanskje ikke meningen at dine foreldre skal gi deg leiligheten, men prisen kan vel presses litt ned med denne oppskriften uten å utløse krav om gavebeskatning o.l. Men jeg ville ha sjekket denne fremgangsmåten med noen som har greie på lover og regler før jeg selv hadde vurdert å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest Mari
En far som ville selge leiligheten sin billig til sin datter stillte spørsmålet:

Svaret han fikk var:

Nå var det kanskje ikke meningen at dine foreldre skal gi deg leiligheten, men prisen kan vel presses litt ned med denne oppskriften uten å utløse krav om gavebeskatning o.l. Men jeg ville ha sjekket denne fremgangsmåten med noen som har greie på lover og regler før jeg selv hadde vurdert å bruke den.

Tusen takk!

Vi står med to takster i hånden, fra to ulike takstmenn med et år mellom. (06 og 07). Ingen oppussing er gjort i mellomtiden. Førstnevnte er på 1,2 mill og siste på 1,6 mill. Hva skjer om foreldrene mine selger den til meg for 1,5mill? Kan de legge den første taksten til grunn? Og dermed slippe unna med at det ikke er en gave. Eller må de kanskje ta en ny takst som representerer dagens takst?

I dette tilfellet har foreldrene mine tenkt å fordele de "100 000" på meg og min samboer. Hvordan blir det da eventuelt da? Min samboer har jo ikke rett på noen arv?

Ser jo også at den om forbruk er genial. Betale full sum, og få tilbake til forbruk. Det er 10 000 i mnd som er grensen her?

Skal uansett sjekke med advokat før vi gjør noe som helst. Men dette ligger litt langt fram i tid så er kun litt på tankestadiet. Gjelder fri rettshjelp i en slik sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*
Tusen takk!

Vi står med to takster i hånden, fra to ulike takstmenn med et år mellom. (06 og 07). Ingen oppussing er gjort i mellomtiden. Førstnevnte er på 1,2 mill og siste på 1,6 mill. Hva skjer om foreldrene mine selger den til meg for 1,5mill? Kan de legge den første taksten til grunn? Og dermed slippe unna med at det ikke er en gave. Eller må de kanskje ta en ny takst som representerer dagens takst?

I dette tilfellet har foreldrene mine tenkt å fordele de "100 000" på meg og min samboer. Hvordan blir det da eventuelt da? Min samboer har jo ikke rett på noen arv?

Ser jo også at den om forbruk er genial. Betale full sum, og få tilbake til forbruk. Det er 10 000 i mnd som er grensen her?

Skal uansett sjekke med advokat før vi gjør noe som helst. Men dette ligger litt langt fram i tid så er kun litt på tankestadiet. Gjelder fri rettshjelp i en slik sak?

Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi står med to takster i hånden, fra to ulike takstmenn med et år mellom. (06 og 07). Ingen oppussing er gjort i mellomtiden. Førstnevnte er på 1,2 mill og siste på 1,6 mill. Hva skjer om foreldrene mine selger den til meg for 1,5mill? Kan de legge den første taksten til grunn? Og dermed slippe unna med at det ikke er en gave. Eller må de kanskje ta en ny takst som representerer dagens takst?

Om det finnes en takst på 1,6 og dette kan være reell verdi, er det ingen problem å selge leiligheten til dere for 1,5 uten at noen myndigheter bryr seg. Det er så liten forskjell at det vil regnes for å være innenfor markedspris. Dere skal uansett ikke levere inn noen takst til noen ved et slikt salg, det eneste som vurderes er om kjøpesummen kan anses å være en reell markedspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om din samboer ikke har rett på noe arv, så kan foreldrene dine la ham arve. Så lenge det ikke går utover pliktdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om din samboer ikke har rett på noe arv, så kan foreldrene dine la ham arve. Så lenge det ikke går utover pliktdelen.

Men her er det jo foreldrene i live, og da kan de gi bort hele sin formue til TS' samboer om de så måtte ønske det. Pliktdelen er kun aktuell ved død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

Dere er engler! Tusen takk for alle svar!

Vi skal snakke med bank til uken! :) Blir spennende dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det ikke mulig å legge inn en "selges med borett" klausul for å senke prisen ? vi gjorde det her når vi overtok huset etter bestefar men jeg er litt usikker på hvordan det ble satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...