Gå til innhold

Forskjellige hæl-fellinger


PenaLena

Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter ei hæl-felling jeg så i en garnbutikk.

Men jeg klarer ikke å finne den. har spurt på de fleste garnbutikker i nærheten. så jeg tyr nå til dere :)

Vanskelig å forklare hvordan den er når jeg ikkje vet hvordan den strikkes, men det er ikke som vanlig felling, fellinga går på en måte på skrå fra bakerst på hællen og til ankelkulen..... elendig forklaring, men men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det hæl ala russersokker du tenker på?

Ja, på en måte, vet ikke hvordan det blir om man strikker det i en farge. den fellinga jeg så var nesten usynelig på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det russersokker lages det hull til hælen på samme måte som når man lager hull til tommelen på votter,setter masker over på en tråd,legger opp nye som man strikker videre på og strikker videre fram til sokken er feridg over tærne. Deretter plukkes man opp maskene rundt hullet og feller som foran på sokken, selve hælen blir nesten som en trekant ut fra sokken.

( veldig røft forklart...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... kikket litt på tutorialn, men ble egentlig ikke så mye klokere. Tror jeg må ha pinner og garn i hendene for å finne utav det. Men det så jo fiffig ut, dette må prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hælen er strikket som en løs "flapp" og deretter er sydd fast til resten av sokken?

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...5NO215%26sa%3DN

Er det tøflene som har påsydd hælflapp? Det ligner en vanlig russehæl :klø:

Short row er egentlig enkelt. Man strikker en maske mindre på hver pinn for hver omgang for å få hælen (eller tåen for det er det samme) spiss. For ikke å få hull der man plukker opp maskene igjen, kaster man garnet rundt masken, så man senere får en ekstra løkke å strikke i.

Nå har jeg ikke sjekket tutorial-en jeg linket til, men ta et søk på "short row" og se om ikke det dukker noen videosnutter eller bilder opp. Denne forklarer helt ok hva det det går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...