Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har slitt med ganske mange problemer i et halvt års tid nå, og hver gang jeg går til legen så hører hun bare de par første ordene jeg sier, og skriver ut en resept på et eller annet. Dette gjør hun med alt! Hun gidder ikke å spørre om noe mer, ikke sjekker hun meg på noen måter og ikke vil hun høre det jeg har å si om mine plager, uansett hva plagene er.

Jeg er ganske lei av å bare få utskrevet noen piller hver gang jeg er hos legen, og at jeg heller ikke får noen oppfølging.

Før jul fikk jeg cipralex mot depresjon og det er jo en medisin som man skal være forsiktig med, eller tar jeg helt feil nå? Jeg skulle ikke trappe noe opp på det, fikk bare beskjed om å ta 10 mg med en gang, og ikke noe videre beskjed. Jeg sluttet på dem i julen (etter å ha snakket med en psykolog om det) men legen min vet fremdeles ikke at jeg har sluttet på dem, og ikke har hun spurt noenting om hvordan det går med tidligere plager. Og etter jul har jeg altså vært der 4 ganger (fordi det hjelper faktisk ikke å gi meg piller for plager som jeg ikke har!!! Men hun gir meg jo piller uten å faktisk finne ut hva det er jeg har!)

Jeg merker at jeg orker ikke å holde på med dette lenger og jeg begynner å bli bekymret for å ta piller for jeg føler jeg bare har gått på det ene etter det andre og føler at kroppen min bare har blitt mye verre helsemessig.

Jeg har fremdeles de samme plagene som jeg hadde for et halvt år siden og begynner å bli utålmodig.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Pga tidligere seksuelt misbrukt av mannlig lege i min barndom, klarer jeg ikke å gå til mannlig lege igjen, jeg er avhengig av å ha kvinnelig lege, men problemet er at her jeg bor er det kun en annen kvinnelig lege som har ledig, og hun er dessverre litt for langt borte til at jeg klarer å dra dit.. jeg har ikke bil (eller førerkort) og det må jeg ha hvis jeg skal komme meg til den andre legen.

Jeg har hatt en utrolig dyktig kvinnelig lege på hjemstedet mitt, men det er 36 mil unna her jeg bor nå og det er vel ikke særlig guntig å ha lege såpass langt borte.

Noen som har noen råd om hva jeg kan gjøre videre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reiser du ofte hjem? I såfall ville jeg vurdert å ha henne. Det betyr jo at man må planlegge legebesøkene da.

Skrevet

Vil begynne med å si noe om Cipralex som du gikk på. Jeg går også på disse. Av min psykiater fikk jeg beskjed om at det ikke var særlig gunstig for kroppen å slutte tvert med de. Man trenger å trappe ned, spesielt siden du brukte 10mg. Jeg bruker 10mg nå, men trappet opp fra 5mg. Legen er pliktig til å først gi deg 5mg for å se hvordan din kropp reagerer. Dessuten er det viktig med tett oppfølging når man bruker disse pillene. Noe av grunnen er at en av bivirkningene er økt fare for selvmord.

Når legen din er så lite "interessert" i deg ville jeg anbefale å bytte lege. Det høres ut som om dette er vanskelig, mener er det ingen som kan f. eks kjøre deg til den andre legen lenger unna? Eller kanskje deg går buss/tog?

Tenk hvis den andre legen kan hjelpe deg mye mer enn den du har nå? Da er det jo verdt å bruke litt tid og andre mider for å komme seg dit.

Skrevet
Reiser du ofte hjem? I såfall ville jeg vurdert å ha henne. Det betyr jo at man må planlegge legebesøkene da.

Ja jeg reiser ganske ofte hjem fremdeles. Jeg har tenkt på det mange ganger om jeg skal ta sjansen på å ha en lege der istedet for her, siden jeg vet at den legen er god og tar meg på alvor. Det er jo tross alt ganske viktig synes jeg, akkurat det med at legen hører på en.

Takk for svar, jeg skal tenke enda mer på det alternativet :)

Det jeg bekymrer meg for med det alternativet er hva jeg skal gjøre hvis det oppstår noe akutt, ikke bare i medisinsk forstand men også hvis jeg har behov for legeattest for diverse ting på kort varsel. Men det går kanskje an å gjøre noen sånne ting pr telefon også?

Skrevet
Vil begynne med å si noe om Cipralex som du gikk på. Jeg går også på disse. Av min psykiater fikk jeg beskjed om at det ikke var særlig gunstig for kroppen å slutte tvert med de. Man trenger å trappe ned, spesielt siden du brukte 10mg. Jeg bruker 10mg nå, men trappet opp fra 5mg. Legen er pliktig til å først gi deg 5mg for å se hvordan din kropp reagerer. Dessuten er det viktig med tett oppfølging når man bruker disse pillene. Noe av grunnen er at en av bivirkningene er økt fare for selvmord.

Når legen din er så lite "interessert" i deg ville jeg anbefale å bytte lege. Det høres ut som om dette er vanskelig, mener er det ingen som kan f. eks kjøre deg til den andre legen lenger unna? Eller kanskje deg går buss/tog?

Tenk hvis den andre legen kan hjelpe deg mye mer enn den du har nå? Da er det jo verdt å bruke litt tid og andre mider for å komme seg dit.

Ja det er helt rett som du sier med cipralex, at det er en farlig pille å gå på, og spesielt uten oppfølging, opptrapping og nedtrapping.

Heldigvis gikk det veldig bra for meg når jeg sluttet med dem, men jeg hadde jo også da forsikret meg om at jeg hadde folk rundt meg som var både sykepleier, psykolog og veldig nære familiemedlemmer, så jeg visste det ville gå bra å slutte, ellers hadde jeg aldri turt det... Det hadde gått riktig galt om jeg hadde sluttet på dem sittende alene i leiligheten her med ingen rundt meg, men heldigvis var jeg såpass oppegående at jeg sørget for å ha alle ting på plass før jeg sluttet.

Flere jeg har snakket med har reagert voldsomt når jeg har sagt at legen ikke har tatt cipralex og min depresjon alvorlig.

Tusen takk for svar fra deg og. Jeg innser at jeg må gjøre noe med problemet ja, for jeg får det ikke noe bedre (men heller verre) med den legen jeg har nå, og det ønsker jeg ikke.

Jeg har dessverre ingen til å kjøre meg til den andre legen om jeg skulle ha byttet. Det er bare en person jeg kjenner som bor her jeg bor og hun er opptatt 6-17 hver ukedag. Jeg kan sjekke litt nøyere hvordan muligheten er for å ta noe buss opp dit. Men jeg er så redd for å få enda en udugelig lege :sjenert: Jeg har aldri hatt noe form for legeskrekk, men jeg merker at jeg nå begynner å få det og er redd for alt som har med helse og leger og piller å gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...