Gå til innhold

Ikkje akkurat husmor...


femepena

Anbefalte innlegg

Har nettopp flytta inn i hus der det er fin merbau-parkett på alle golv. Kjem jo eit godt stykke med støvsuging, men ser jo at det må vaskast i tillegg.

Lurer no på kva vaskemiddel som er gunstig for parkett. Har nemlig fått det for meg at sterke vaskemiddel kan skade eller matte ned parketten?

Kjære alle som har litt peiling på dette. Kva reingjeringsmiddel bør eg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du skal ikke bruke vann på parkett å vaske med, her fikk beskjed om at jeg kun måtte bruke tørr støvmopp på parkett. Men jeg føler ikke det bler helt rent, så jeg har brukt en litt fuktig klut å vasket golvet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man kan fint bruke vann på parkett, jo. Det er mye skit som ikke går vekk bare ved å tørke av med en tørr mopp. Men du skal ikke bruke -mye- vann på parkett. Bruker du våtmopp skal du pakke moppen inn i et håndkle når du vrir den, slik at den såvidt er fuktig. Det er også best å blande vann og vaskemiddel på en spruteflaske i stedet for å bruke bøtte. Det skal ikke ligge mye vann på parkett. Om det blir veldig vått når du vasker, bør du tørke over med en tørr klut så det ikke ligger vann der så lenge.

Du må ikke bruke grønnsåpe på parkett, da blir den matt og rar. Du kan bruke Jif spray&mop, eller f.eks. Ajax universal, sånn på stor gul flaske som du blander med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elize
Du må ikke bruke grønnsåpe på parkett, da blir den matt og rar. Du kan bruke Jif spray&mop, eller f.eks. Ajax universal, sånn på stor gul flaske som du blander med vann.

Hvorfor er da Krystal grønnsåpe anbefalt av Langmoen Parkett?

Endret av Elize
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Hvorfor er da Krystal grønnsåpe anbefalt av Langmoen Parkett?

Fordi Krystal grønnsåpe har betalt mye til Langmoen parkett, kanskje?

Trodde du kunne bruke grønnsåpe på parkett men ikke laminat. Men kanskje jeg tar feil?

Jeg snakket med en gulvekspert forleden, og han sa at man ikke skulle bruke grønnsåpe på parkett. Bare vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvorfor er da Krystal grønnsåpe anbefalt av Langmoen Parkett?

Det vet jeg ikke. Men stort sett alle steder jeg har lest om parkett har de frarådet grønnsåpe.. Det legger igjen en hinne på parketten som tiltrekker seg skit, så gulvet vil bli grått og matt over tid. Jeg har sett dette i praksis også. En kamerat leide ut leiligheten sin, med flett nytt parkettgulv, i et halvt år. Da han fikk igjen leiligheten sin var det en gang så skinnende gulvet helt matt. Hun som hadde leid hadde brukt grønnsåpe. Han var nødt til å bone og herje for å få den fin igjen.

Jeg vet at Lilleborg har testet grånnsåpen sin på diverse gulv, blant annet Langmoens parkett, og at de var fornøyd med resultatet. Men om de har prøvd dette over lenger tid, nok til at de ser effekten av oppbygging av fettlag, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...