Gå til innhold

Straffenivået i USA


Gjest Maskot

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja for hvis man ser på kriminaliteten i USA så er det jo tydelig at straffenivået er riktig og fungere slik det skal: blant annet allmennprevantivt.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for hvis man ser på kriminaliteten i USA så er det jo tydelig at straffenivået er riktig og fungere slik det skal: blant annet allmennprevantivt.

Hvis du leser statistikken så ser du faktisk at påstanden din stemmer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola
Hvis du leser statistikken så ser du faktisk at påstanden din stemmer;)

Ja jøss, særlig hvis målet er å ha flest mulig i fengsel! :ironi:

Hvor sandblåst er det mulig å bli?

USA skal ikke eller bør ikke være en rollemodell hva rettspraksis, rettsikkerhet eller straffenivå angår. Det bør for den saks skyld ikke Russland, Saudi Arabia eller Kina være heller. Dette er inhumane, intolerante og paranoide stater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser statistikken så ser du faktisk at påstanden din stemmer;)

Nei. Relativt sett har USA langt flere anmeldte drap og voldtekter, mens Norge har flere anmeldte tilfeller av vold. Innbrudd og tyveri virker noenlunde likt. Antallet anmeldte drap i USA falt litt etter at de gjeninnførte dødsstraff i 1976 (ca. -8%), men det finnes andre perioder (1982-83, 1994-99) der drapsstatistikken falt like mye.

MEN: Som fanden leser bibelen osv., statistikken sier ikke noe om hvor stor andel av faktiske forbrytelser som blir anmeldt. Man må også grave en del for å finne ut hvordan man evt. skal sammenligne statistikkene, begrepene er jo ulike, i tillegg til at sivilrett og strafferett ikke brukes for samme type saker i de to landene. Statistikkene jeg har sett på omfatter bare straffesaker.

Jeg ser ikke at statistikk kan brukes som argument for verken det ene eller andre i dette tilfellet.

Kilder:

Lovbrudd anmeldt, etter type lovbrudd. 1993-2007

United States Crime Rates 1960 - 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jøss, særlig hvis målet er å ha flest mulig i fengsel! :ironi:

Hvor sandblåst er det mulig å bli?

USA skal ikke eller bør ikke være en rollemodell hva rettspraksis, rettsikkerhet eller straffenivå angår. Det bør for den saks skyld ikke Russland, Saudi Arabia eller Kina være heller. Dette er inhumane, intolerante og paranoide stater!

:lete: Nei, ingenting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogget

En fattig småbarnsmor i USA som tidligere hadde to dommer på seg pga. narkotika ble tatt for å stjele mat. Hun hadde ikke brukt stoff på flere år, men siden det var den tredje saken der hun ble dømt, fikk hun livstid...

Vil vi ha det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Orm

Er ikke straffe nivået i USA forskjellig fra stat til stat ?

uansett så vil jeg heller forandre på straffenivået i Norge en og lage en kopi av den Amerikanske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den absolutte aggregerte kriminalitet raten har ikke falt?

Hæ? Du må forklare hva du mener med absolutt aggregert kiminalitetsrate...

(Det er vel ingenting aggregert som faller, hvis man ikke skulle begynne med negative tall, da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gunda_*
Hæ? Du må forklare hva du mener med absolutt aggregert kiminalitetsrate...

Du burde hvite at om du spør Talin om noe så får du ikke noe svar. Han vet nemelig ikke hvordan man svarer på spørsmål

Jeg synes at straffe nivået i Norg er bra nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Du må forklare hva du mener med absolutt aggregert kiminalitetsrate...

Summen av antallet forbrytelser i hvert år.

(Det er vel ingenting aggregert som faller, hvis man ikke skulle begynne med negative tall, da?)

En tall rekke kan falle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen av antallet forbrytelser i hvert år.

Totalt antall forbrytelser per år har falt. Den perioden de falt mest i nyere tid var under Clinton-administrasjonen, mens det har holdt seg noenlunde konstant under Bush Jr.-administrasjonen. Hvilken konklusjon kan jeg trekke av dette? Ingen som helst, siden jeg ikke vet hvorvidt straffene økte under Clinton. Gjorde de det?

En tall rekke kan falle.

Du må lære deg hva aggregert betyr. Hvis du har rekken 8 - 7 - 6 - 5, så er de tilsvarende aggregerte tallene 8 - 15 - 21 - 26. En aggregert tallrekke kan ikke falle uten at enkeltelementer i den opprinnelige rekken er negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du må lære deg å lese.

Siden jeg må ha det inn med teskje, kunne du kanskje være så snill å fortelle meg hva jeg ikke har klart å lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naturlig konsekvens av drakoniske fengselsstraffer (som man kan hevde det er i USA) er nettopp at kriminaliteten synker fordi en stor andel av de potensielle forbyterne sitter bak lås og slå(ofte i uoverskuelig fremtid).

På verdensbasis har USA det nest høyeste tallet innsatte per capita..pussig nok ligger Rwanda på første plass.

Generelt kan det sies at det stort sett er totalitære og diktatoriske regimer som topper listen over flest innsatte per capita.

Show me your prisons and I shall say in which society you live." W. Churchill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en tid tilbake siden så ble det utviklet en teori om "kognitiv dissonans" . Denne teorien gikk i korthet ut på at høyt kontroll nivå , men lave straffer var best for å korrigere uønsket atferd . Teorien ligger til grunn for "zero tolerance" prosjektet som ble iverksatt for mange år siden i New york , som før prosjektet ble startet hadde skyhøy drapsstatistikk .

Nå følger ikke jeg så veldig mye med på hvordan drapsstatistikken utvikler seg i USA , men jeg mener å huske at antall drap ble redusert etter at prosjektet ble implementert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskot
Jeg synes at straffe nivået i Norg er bra nok

La oss håpe du aldri blir voldtatt, Gunda. Men skulle du nå bli det, så lurer jeg på om du svarer likedan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maren_*

Når jeg leste denne artikkelen om at en mann hadde hatt ungen i microen håpet jeg på at denne mannen ville straffes skikkelig.

Han har jo kommet med idiotiske forklaringer på hendelsen, at de bare lekte og at jenta synes det var gøy og selvfølgelig at han var sinnsforvirret i hendelsesøyeblikket. :roll:

Det som er synd er jo at sånne gærninger som denne mannen har hatt foreldreretten til jenta. Og det er et bevis på et system som ikke fungerer i USA.

Men jeg synes ikke synd på han for 25 år og det er bra at de setter et eksempel for dette. Mishandling av forsvarsløse barn er helt utilgivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
La oss håpe du aldri blir voldtatt, Gunda. Men skulle du nå bli det, så lurer jeg på om du svarer likedan ;)

Er det slik at smerten etter voldtekt er omvendt proposjonalt med strafferaten?

Så dersom overgriper får to år i fengsel så er smerten etter voldtekten høyere enn om overgriper får to og et halvt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...