Gå til innhold

Støttekontakt

Fremhevede innlegg

Gjest always
Skrevet

Det har seg slik at jeg har blitt spurt om å være støttekontakt og jeg har sagt ja. skal to ganger i uken være sammen med ei jente på ca 4 år og hennes eldre søster mens foreldrene er borte.

Det første jeg lurer på er hvordan en støttekontakt generelt fungerer.

For den eldre søsteren er jeg ikke noe barnevakt, men mer som en voksen som tilbringer tid der og kan værte til hjelp.

Noen som er støttekontakt og kan gi meg en kort brifing?

Det andre er at jeg ikke er vant til barn i det hele tatt og det kommer til å kreve mer av meg når det gjelder fireåringen. Hva skal jeg gjøre sammen med henne, hun er jo ikke i barnehage så jeg tenker at noe av det vi finner på må være like stimulerende som det ville vært i barnehagen. Finne på noe lærerikt, kanskje aktivitetsbøker?

Som sagt, jeg er ikke barnevant, noen som kan gi meg tips? :)

Hva ville du som forelder forventet av en barnevakt/Støttekontakt?

Jeg har enda ikke snakket med foreldrene og får sikkert god informasjon av dem når opplegget startet, men er greit å ha litt informasjon på forhånd, forberede seg.

Vil jo at alt skal gå bra :)

Tusen takk på forhånd til alle som svarer! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo begynne med å finne ut hva hun er interessert i for så å videreutvikle det og putte inn litt lærdom her og der, selv om dere er i lek. Du kan også invitere til lek med å gå inn i lekemodus.

Jeg er student og jobber innimellom i barnehage og har hatt stor suksess med dette. For å illustrere hva jeg mener kan jeg fortelle en episode som etterhvert ble en stor lek og læresekvens som barna selv inviterer meg inn i når jeg dukker opp.

Jeg var sammen med et par unger i sandkassa, da jeg fant ut at jeg skulle vise dem hvordan man lagde stooore fotspor i sand eller snø.

Jeg lagde et stort fotspor, viste det til de to barna som lekte sammen med meg og med en gang begynte vi å lure på om det kanskje var et trollspor. De to ungene ropte til flere barn at de måtte komme å se at det hadde vært et troll som hadde tråkket i sandkassa (alle ungene var klar over at dette var lek). Etterhvert begynte vi å lete etter trollet (som kanskje var en stor trollunge..??) rundt omkring i barnehagen, alle barna og en voksen til ble med på leken og vi fant flere tegn til at det hadde vært troll der. Da vi gikk inn var det en som tok initiativ til at vi måtte henge opp "troll forbudt-skilt" (kanskje litt under svak påvirkning fra undertegnede, siden jeg kom med tanken da vi var ute), dette tegnet og skrev flere av oss sammen på, barna bestemte hva som skulle stå på skiltet, etterpå tegnet vi og snakket om dette uoppdragne trollet...men så var dessverre denne barnehagedagen over.

Dette kunne man ha dratt videre med å lese om troll, lage troll i leire, gå ut i skogen for å leke og finne skogstroll, skrive ned trollhistorier med barnas ord, kanskje dra inn litt naturfag (livet i skogen) osv... etterhvert kunne temaet ha glidd over i noe annet.. f.eks temaet "i gamle dager".

Ellers har jeg funnet opp et bittelite troll som jeg alltid må fortelle historier om, han har t.o.m. fått sin egen sang og etterhvert har han fått flere venner.. alle sammen holder visst til i et lite skogholt i nærheten...

Aktivitetshefter kan være greit en liten stund i gangen, men det er ikke alltid at 4-åringer er stemte for å drive på med det, man kan altså "lure inn" akkurat det samme ved bruk av slik lek og da får barna selv legge løypa, mens du leker med og har en slags mild påvirkning. I blant tar en slik form for lek, helt uante vendinger. :)

Bare vær flink å følg opp interessene/emnene som dukker opp etterhvert og tenk på at dere kan bruke forskjellige uttrykksformer, dra inn litt fysisk aktivitet osv.

Håper at du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

...og ellers er jo ting som tegning, maling, bollebaking, lage byer i sandkassa, puslespill, lese fra bøker (noe som kan være begynnelsen på et slikt scenario som jeg fortalte om i sted, fordi det gir inspirasjon), lage musikk, synge, snekre osv, populært.

Skrevet

Min yngste sønn på 7 år har støttekontakt 3 timer pr uke. Til å begynne med var de mest hos oss og spilte playstation og for å bli bedre kjent. Etterhvert var de på idrettsplassen eller i ballbingen på skolen og spilte fotball. Nå i vinterhalvåret har de vært enten i svømmehallen eller på lekeland. Dette er noe min sønn bestemmer selv, det blir som oftest svømmehallen. Noen ganger er de også på kino hvis det går en passende film.

Sønnen min har ledsagerbevis så vi betaler kun inngangsbilletten hans siden ledsager går gratis.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

En støttekontakt skal ikke nødvendigvis være så pedagog i sin rolle. Naturlig nok bør man kanskje tenke litt mer i de baner med så små barn, men prøv heller å finne på morsomme ting dere kan ha glede av alle sammen.

Tur i svømmehallen, kino, lekeland(hvis det finnes i nærheten), ta dem med på besøk til familien din, til venner med barn. Noen ganger kan dere bare kose dere hos deg med å bake boller, se en film, lese bøker, høre på musikk eller leke.

Gå tur til en lekeplass eller tur i skogen med medbrakt niste og kakao.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...