Gå til innhold

19 år og 108 kg!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jente19_*
Skrevet

Jeg er så lei :skratte: Jeg veier så mye, hele 108 kg og er bare 166 høy...Jepp en lav rund ball!Jeg har prøvd så mange ganger... Jeg er så lei, jeg begynner å få vondt i ryggen, hoftene... Jeg har to hunder så jeg går rimelig lange turer hver dag, og har nesten ikke tid til mer, jeg jobber fulltid og tar nettstudier ved siden av... Jeg vil ikke være overvektig, jeg har en mage som nesten ser ut som om at jeg er gravid, sideflesk, de største lårene og stygge overarmer... Og jeg aner ikke hvor jeg skal starte, hva jeg skal gjøre og kansje snakke med... Jeg har aldri spist sunt, ikke oppvokst med det og ANER faktisk ikke hvordan lage sunn mat, eller hvordan bruke salat til mat... Her går det mest i ris/pasta/potetmos med noe saus og enten kjøttdeig, kotelleter eller kyllinglår... Jeg er oppvokst med sånn mat og får kvalmefornærmelse ved lukta av feks tomat...

Jeg er så lei.. Jeg snakket med fastlegen når jeg var 17 og veide 87 kg, og nå veier jeg 20 kg mer...Jeg vet det er snakk om å ta ansvar får meg selv, og drikker aldri brus og hvis jeg VIRKELIG må ha noe tar jeg feks farris bris.. Jeg har ikke spist potetgull på lenge og passer på å ikke ha noe sjokolade hjemme, så hvis jeg blir virkelig sugen så må jeg gå til bensinstasjonen og kjøpe og da blir det dyrt så jeg ikke kan kjøpe mer enn en liten en! Jeg har ikke bil, og går inn til byen og jobb, tar bare 15 min...

Jeg trenger så hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå i ketose med ketolysekuren. Altså, godartet kostholdsindusert ketose, eller benign diettindusert ketose på fagspråket. Det er en diett som består av å kutte ut nesten alt av karbohydrater, maks 15-20g om dagen, og da tvinger du kroppen til å forbrenne rent fett, istedet for karber, og går fort ned. Du kan spise kjøtt, fisk, kylling, meierismør, seterrømme, fløte, grønnsaker som vokser over jorden, altså ikke rotgrønnsaker, osv. Du må kutte helt ut brød, poteter, mel, melk, pasta, sukker osv.

Dette gjør faktisk at kolesterolet går NED og blodtrykket NED, selv om det ikke høres sånn ut. Fett forbrenner fett, det er først når du kombinerer fett med sukker, at det er usunt.

Når du har gått ned de ønskede kiloene så bør du ikke fråtse, men heller kanskje gå over til Fedon Lindberg, som på en måte er den snille varianten av denne kuren, og som man fint kan leve på.

Les mer om dette her: http://www.ketolyse.no/?group=1443&sub...44&art=2002

Jeg anbefaler å kjøpe boken til legen som har skrevet om denne kuren, eller låne den på biblioteket, og gå til legen og snakk med h*n om det først, da for å utelukke at du du har noen plager eller sykdommer som gjør at du ikke skal gå på denne kuren.

Jeg gikk ned 4 kg de 3 første dagene, og mistet 8 cm rundt livet på 5 dager, SÅ effektivt er det. Mange går fint ned 10-15 kg på 4 uker.

Lykke til.

Endret av NovaFlare
Gjest Huldali
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din igjen, spør om han kan hjelpe deg. Hvis du tviler på at han kan gjøre noe, siden du var der for 2 år siden og det ikke vrker som det har skjedd noe særlig fra hans side vil jeg faktisk anbefale deg å melde deg inn i vgs vektklubb.

Der får du en plan over de måltidene du skal spise hver dag i hendhold til hvor mange kcal du skal ha hver dag, du får lagt opp mosjons program og du lærer veldig mye! "dietten" beror seg på et variert kosthold, med alt fra grønnsaker og salat til potet er kjøtt. Alt hva du skal spise finnes det oppskrift på, så du skal helt sikkert kunne lære deg å lage sunn mat!

Det er også en dagbok, der du fører inn alt hva du spiser og hvor mye du trener.

Gå inn på vg og ta en titt, kanskje dette kan være noe for deg.

Lykke til videre på veien til et sunnere liv!

Gjest Bolledeig
Skrevet

En ketogen diett kan kanskje være tingen for deg. Men ta kontakt med fastlegen din, slik at han kan følge deg opp underveis.

På VG lærer du å spise et svært kalorifattig kosthold med veldig mye karbohydrater. Det trenger ikke være katastrofe, men når man er såpass lav, ung og såpass tung (det skulle ikke rime altså) kan det tyde på at det kanskje er noe insulintrøbbel inne i bildet også. Og da kan en lavkarbodiett være løsningen.

Skrevet

Jeg tror også det er lurt å gå en runde med fastlegen, det kan være spesielle årsaker til at du er overvektig.

Du virker oppegående og ressurssterk. Jeg tenker at hvis du legger innsats i det, så vil du kunne finne ut av hvordan du kan lage sunnere mat, og hvordan du bør legge opp kostholdet for å gå ned i vekt.

Hvis du nå ikke trener bortsett fra å spasere litt og spiser usunt, og ønsker å gå mye ned i vekt og forbli der, må du regne med at du må gjøre store endringer i livet ditt. Det er vanskelig og tar tid. Men resultatene vil komme hvis du klarer å følge det opp. Noen ting krever veldig mye men er verdt det likevel.

Ris og kylling er det mange bodybuildere og fitnessutøvere spiser nesten hele tida, det er ikke sikker du er så usunn som du tror.

• 5 måneder senere...
Gjest Ketolysefan
Skrevet

Hei:)

Eg havnet i akkurat samme situasjon så deg. Eg er 168 cm høg, og vegde 106 kg.. Da fant eg ut at dette var nok. Gjekk ut på humør, og følte meg ikkje vel.

Så dette måtte eg gjere noko med. Så eg surfa rundt på nettet, å kom tilfeligvis over ketolyse kuren. Å takk Gud for det! Eg kjøpte meg tabelettene, boka, og satte i gong. I løpet av 2 uker mistet eg 8 kg. Så forsatte det berre å renne av. Idag 6 måneder etterpå har eg mistet 25 kg. Å dei forsetter berre å renne av.

Det så er så flott med denne kuren er at du kan faktis ete deg god å mett, så lenge du spiser rett.. Det har aldri vert et alternativ for meg å gå å sulte meg i hjel. Eg anbefale virkelig denne kuren! Det var etter at eg begynte å spise lav karbo, eg forsto kor mykje gale raske karbohydrater kunne gjere.

Eg håper dette kan hjelpe deg litt, å dra deg i den rette vegen. Lykke til med vektreduksjonen! :)

Skrevet
Hei:)

Eg havnet i akkurat samme situasjon så deg. Eg er 168 cm høg, og vegde 106 kg.. Da fant eg ut at dette var nok. Gjekk ut på humør, og følte meg ikkje vel.

Så dette måtte eg gjere noko med. Så eg surfa rundt på nettet, å kom tilfeligvis over ketolyse kuren. Å takk Gud for det! Eg kjøpte meg tabelettene, boka, og satte i gong. I løpet av 2 uker mistet eg 8 kg. Så forsatte det berre å renne av. Idag 6 måneder etterpå har eg mistet 25 kg. Å dei forsetter berre å renne av.

Det så er så flott med denne kuren er at du kan faktis ete deg god å mett, så lenge du spiser rett.. Det har aldri vert et alternativ for meg å gå å sulte meg i hjel. Eg anbefale virkelig denne kuren! Det var etter at eg begynte å spise lav karbo, eg forsto kor mykje gale raske karbohydrater kunne gjere.

Eg håper dette kan hjelpe deg litt, å dra deg i den rette vegen. Lykke til med vektreduksjonen! :)

Først vil jeg gratulere deg med fin vektnedgang! Det jeg lurer på, er at det ikke gikk opp for deg før du veide 106 kg at det var på tide å gjøre noe med det. Med din høyde skulle det begynne å ringe varselklokker når vekten passerte 70, etter min mening.

Skrevet

Lett å si det, men man har en tendens til å ikke se seg selv ordentlig. Det er ikke alltid det går opp et lys før man står i prøverommet med bukser i størrelse 42 og innser at de såvidt kommer halvveis opp på lårene.

Skrevet

Du skriver at du ikke er vant til sunn mat, derfor tror jeg det kan være dumt for deg å hoppe rett på en kur. Prøv å introdusere nye ting i kostholdet ditt gradvis, for å venne deg til dem. Om du plutselig skal begynne på en kur som kun består av ting du får brekningsfornemmelser av, kan jeg love deg at det ikke vil vare lenge!

Begynn med å lage en liten salat eller en liten porsjon med grønnsaker ved siden av den vanlige middagen. Etterhvert som du (forhåpentligvis) liker det bedre, kan du erstatte kjøtt og potet med salat og grønnsaker.

Etterhvert kan det jo hende at det går an å vurdere en av kurene som noen over her nevnte? Men spør legen din først, ellers risikerer du å gjøre vondt verre.

Kurer gjør at man går raskt ned i vekt, men for å holde vekta nede må man jo ha et fornuftig kosthold også etter at kuren er ferdig.

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg er litt uenig med resten her. Du har en så kraftig overvekt at du har krav på hjelp fra legen din. Det finnes mange tilbud der ute om du leter litt. For å lære om kosthold kan du lese deg til denne informasjonen, eller du kan for eksempel søke om å få komme på Nimi. Der får man opplæring i trening og kosthold, og oppfølging når man kommer hjem.

Kontakt legen din for informasjon om alternativer, og om du ikke får hjelp hos han krever du en henvisning videre. Det er ikke alle leger som er så godt kjent med tilbudene for overvektige her i landet.

Endret av Sunshine
Skrevet
Først vil jeg gratulere deg med fin vektnedgang! Det jeg lurer på, er at det ikke gikk opp for deg før du veide 106 kg at det var på tide å gjøre noe med det. Med din høyde skulle det begynne å ringe varselklokker når vekten passerte 70, etter min mening.

Mine grunner var at det var flaut, jeg ville ikke innse det og jeg hadde endel andre problemer som var viktigere enn vekt der og da. 168cm og 70kg? Det er ikke overvekt, heller ikke skadelig (hvis ikke da alt fettet ligger rundt midjen). Man kan være sunn og lykkelig med 168cm og 80kg fordelt på kroppen, selv om det kan være vanskelig å tro ;)

TS: Så bra at du vil ta tak i problemene! Jeg vet akkurat hvordan du har det når det gjelder kroppsbilde. Helt forferdelig å få den tanken "Jeg er overvektig!" inn i hjernen og gjøre noe med det! Selv brukte jeg vektklubben.no (gratis), var ikke superaktiv der inne, men når jeg trengte ekstra støtte og svar på spørsmål var det en veldig fin side :) De har mange gode tips til enkle og raske oppskrifter. Unn deg selv noe for 5. kilo du går ned, frisørtime, nye treningsko eller noe annet du liker å unne deg som ikke er mat. Er selv ikke helt i mål, men det er fordi de siste 10 "pynte"kiloene er ekstra tøffe og fordi jeg vil ha en livsstilendring.

Ikke ha hastverk, ikke press deg selv, nyt det å kunne bruke kroppen din, lage god og fristende mat og fokuser på det som er positivt!

Anbefaler deg også å kjøpe et målebånd, mye bedre å se cm forsvinne enn 200gram ned den ene uken. ;)

Skrevet
Du skriver at du ikke er vant til sunn mat, derfor tror jeg det kan være dumt for deg å hoppe rett på en kur. Prøv å introdusere nye ting i kostholdet ditt gradvis, for å venne deg til dem. Om du plutselig skal begynne på en kur som kun består av ting du får brekningsfornemmelser av, kan jeg love deg at det ikke vil vare lenge!

Begynn med å lage en liten salat eller en liten porsjon med grønnsaker ved siden av den vanlige middagen. Etterhvert som du (forhåpentligvis) liker det bedre, kan du erstatte kjøtt og potet med salat og grønnsaker.

Etterhvert kan det jo hende at det går an å vurdere en av kurene som noen over her nevnte? Men spør legen din først, ellers risikerer du å gjøre vondt verre.

Kurer gjør at man går raskt ned i vekt, men for å holde vekta nede må man jo ha et fornuftig kosthold også etter at kuren er ferdig.

Lykke til :)

Signerer denne!

Synes du skal ta en prat med legen din, og få tett oppfølging underveis! Jeg har forsøkt Grete Roede kurs med veldig godt resultat, og lærte gode vaner. Nå forsøker jeg reductil i samsvar med legen, og håper det skal gi resultater på sikt. Men i bunnen er det alltid det samme som gjelder: Spise sunnere og trene mer. Forsøk å innføre mer grønnsaker i kostholdet ditt, og lær deg å like ulike typer grønnsaker. Start med enkle justeringer, og gjør gradvis større endringer etterhvert. Det må en livsstilsendring til!

Jeg har forsøkt noen raske kurer tidligere, men det er ikke lenger aktuelt. Går greit ned så lenge kuren varer, men er dessverre så altfor lett å legge på seg igjen etterpå. Man faller fort tilbake til gamle (u)vaner..

Nå er jeg innstilt på å få vekten ned, og at den skal bli der, samtidig som jeg skal bli et sunnere og sprekere menneske. Så får det heller ta den tida det tar :)

Lykke til! Og skulle du ønske noen å snakke med, så er det bare å sende en PM! Hjelper og støtter gjerne hvis jeg kan (kjenner godt til tresifrede tall på vekta....)

Skrevet

Så bra at du vil bedre helsen din! Dette kommer du bare til å vinne på.

Flere her inne anbefaler ulike dietter og kurer.

Det er faktisk bare ett fasitsvar, og det er mer trening og mindre mat.

I denne maten må det være mye grønnsaker og frukt, fullkornsprodukter og proteiner samt moderate mengder karbohydrater.

Du sier du ikke kan noe om kosthold, og jeg vil derfor anbefale deg å melde deg på eksempelvis Grete Roede kurs, eller andre type kurs i ditt nærområde.

Dette handler ikke om å gå på en kur - men om en forandring du må følge opp resten av livet. Derfor nytter det ikke med "mirakelpiller", du må ta et bevisst valg i livet ditt om å gå ned i vekt. Det betyr aktive valg hver eneste dag, ikke bare å svelge unna noen piller.

Jeg kan forstå at du ikke liker grønnsaker, men dette kommer seg etterhvert. faktisk vil du få favorittgrønnsaker, men det tar tid for smaksløkene dine å venne seg til det. Akkurat nå er de ødelagt av mye salt....

Aller sist vil jeg anbefaler deg å ta kontakt med en å snakke med noen på det psykiske planet også om dette, for det er ekstremt viktig å rydde opp i det emosjonelle rundt vekten din. gjør man ikke det vil man gå rett opp i vekt igjen.

jeg tror også det handler om å erkjenne at det er i stor grad ens egne valg som har gjort at man er der man er. det er ikke sikkert du visste hva konsekvensene var, men det er selvpåført. Dette betyr ikke at det er "din skyld", men det var valgene du gjorde som førte til resultatet.

aksepterer man dette vil man jo også kunne bevisst endre valgene sine til det positive.

lykke til, første steg er allerede tatt!

Skrevet

Hm, her fikk du mange råd...

Jeg har en venninne som er/har vært i en veldig lik situasjon som deg, hun er bare 18 og har slitt med overvekt lenge. Dette har gått utover selvtillit, helse og resten av psyken. Hun har heller ikke vært vandt med sunn mat og riktig trening.

Det finnes mer drastiske tiltak enn en egenkontrollert diett. Hun har vært på en slags institusjon hvor man lærer om kosthold, går i terapi, trener mye (og riktig). Jeg vet ikke om slike finnes i Norge, men jeg vet at de finnes i andre nordiske land.

Slike opphold er dyre -men kan gi en helomvending på livet, dårlige vaner man har kommet inn i, tankemønstre, forhold til mat og kropp osv.. (Tror man må ha minst en måneds opphold og senere oppfølging for en god effekt - kanskje mer)

Jeg tror det er viktig å forsøke å gjøre noe mens du er helt ung - før du får alvorlige og permanente helseplager av overvekten.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er riktignok noen år eldre enn deg, men har også alltid slitt med vekten inntil nå. (35-40 kg overvekt)

Et råd jeg vil gi er å ikke begynne på noen kur ala variant ketose-diett el. lignende. Ja, det virker, men det er vanskelig å avstå fra så mange ting du er vant til å spise. Sjansen for å sprekke er stor, og da legger man gjerne på seg kiloene man har gått ned, og noen nye kommer til... dessverre...

Du trenger hjelp til å legge om kostvanene dine.

Derfor ville jeg anbefale deg et grete roede kurs. Lære deg å legge om livsstilen din. Det får du god hjelp til der, og du får støtte og motivasjon av de andre du går på kurs med og noen som holder deg "i tøylene" i vanskelige perioder. Hvis du synes det er pinlig å gå på kurs så kan du ta et kurs på internett.

Det er det eneste som har hjulpet meg ihvertfall.

Har prøvd alle slags slankekurer men har ikke holdt ut lenge nok, og falt tilbake til gamle vaner. Først med Grete Roede har jeg snudd tankegang og fått nye vaner.

Du skal jo et lite stykke ned før du blir fornøyd vil jeg tro, og en "slankekur" sliter på deg, lett å få alt eller ingenting-tankegang, samt at forbrenning etc. blir det jo bare rot med, dvs. vanskeligere og vanskeligere å gå ned etterhvert som du prøver nye ting.

Ønsker deg lykke til, vet virkelig hva du sliter med, og klarte jeg det, klarer du det også!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...