Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Hva skjedde i Norge på slutten av 1800-tallet? Var det noen sosiale omveltninger?
Gjest Sorte Orm Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 (endret) nei det tror jeg ikke. Men jeg tror om jeg husker riktig at det var ganske manger Bohemer i Oslo på den tiden. Men bortsett fra det tror jeg ikke det var noen spesielle kjennetegner for den perioden. men det var mange politiske enderinger. Endret 26. mars 2008 av Sorte Orm
Gjest antigartner Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Tja, stiftelsen av Venstre i 1884 og Høire året etter (om jeg ikke husker helt feil), som er våre to første politiske partier, er vel ikke helt uviktig samfunnsmessig. Det industrielle Norge utviklet seg på denne tiden. Heller ikke totalt uinteressant, vil jeg anta. I litteraturen tenker jeg mest på realismen og naturalismen. Resten av leksene dine får du gjøre selv. :lese:
Caboodle Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 (endret) Historisk sett? Det var befolkningsvekst, flytting og utvandring, det norske næringslivet var i endring, samt at det var en stor forskjell på forholdene mellom klassene. Nye kommunikasjoner binder Norge sammen og det var mange ideologier i strid. Jeg vet ikke hva du er ute etter. Endret 26. mars 2008 av Caboodle
Fønix Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Det har vel sjelden skjedd så mye på kort tid i Norge som det gjorde i nettopp denne perioden. Stiftelsen av våre første politiske partier - Venstre, Høyre og Arbeiderpartiet - stiftelsen av LO, innføringen av parlamentarismen, innføring av allmenn stemmerett for menn, opptakten til oppløsning av unionen med Sverige. For å nevne noe.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Jeg gjør det, ja. :D Men dere har hjulpet meg på vei, nå har jeg noe å ta utgangsounkt i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå