Gå til innhold

Hvordan blir egentlig bidraget regnet ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min datter på 16 år bor hos faren sin og er hos meg annenhver helg +++++

Siden jeg gikk over på attføring så var jeg innom NAV for å få ny utregning på bidraget for jeg går ganske mye ned i lønn.

Men det som skjedde var at jeg måtte betale mye mer for det lå ingen samværsavtale i systemet deres :overrasket: Da skriver jeg en ny samværsavtale som far skriver under på (etter litt frem og tilbake).

I dag fikk jeg brev om at jeg er i samværsklasse 2, 4-8 døgn i måneden.

Men ufra den samværsavtalen jeg sendte inn får jeg ikke det til å stemme, slik ser den ut:

Torsdag - mandag, annen hver uke (88 netter pr år)

Annenhver jul fra lille julaften til 3. juledag / 3. juledag til 1. nyttårsdag (bytter på annenhvert år). (4/5 netter)

Påsken deler vi i to, fra fredag før palmesøndag til onsdag i påskeuka / onsdag i påskeuka til 2. påskedag (bytter på annenhvert år). (5 netter)

Halve høstfrien og halve vinterferien. (disse har jeg ikke regnet med)

3 uker sommerferie. (21 netter)

Utfra dette får jeg det til å bli 114 dager (julen blir medregnet i samværshelgene siden den faller på en samværshelg) da jeg deler dette på 12 får jeg 9,5 dager i gjennomsnitt pr mnd.

Og da mener jeg at jeg kommer i samværsklasse 3, 9-13 dager.

Det er egentlig ikke så veldig nøye, men jeg vil at rett skal være rett så derfor er jeg ikke enig med NAV. Jeg lurer på om det er noen som vet om ferier ikke teller som samvær?

Jeg trodde det var gjennomsnittet som telte? Håper det er noen her som vet dette.

Jeg har min datter mye mer enn det som står i avtalen, men far var ikke villig til å underskrive på mer samvær fordi vår datter bestemmer selv når når og hvor lenge hun er hos meg. Så hvis jeg ville at han skulle skrive under på hun var mer hos meg kom han til å nekte henne å være hos meg mer enn det som står i samværsavtalen.

Slik det er nå kommer hun på torsdag (ofte på onsdag) og er hos meg til tirsdag eller onsdag. Hun er også hos meg alle helgene i sommerhalvåret da hennes far, samboer og yngre søsken reiser på campingtur. Hun vil ikke være med.

Hun var også hos meg sammenhengende 6 uker i fjor da hun ikke ville være med faren på campingtur sammenhengende i 3 uker.

Siden jeg er kjempeglad for hver eneste dag min datter er hos meg så vil jeg ikke diskutere mer med far. Jeg vet jeg er dum men jeg orker ikke kranglig og uvennskap. Jeg og faren er veldig gode venner, men når det gjelder penger er han helt på tuppa.

Det er ikke bare mødre som er vanskelige å samarbeide med ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får eksakt samme antall "dager" som deg, og kan ikke forstå at det er noe tvil om at du skal være i samværsklasse 3 (9-13 dager) Det er imidlertid mulig de trekker fra 4-8 dager ? fordi far har barnet hele sommerferien. I så tilfelle faller du rett utenfor samværsklasse 3.

Jeg ville spurt NAV om hvordan de har kommet frem til dette antallet dager (husk at det er antallet overnattinger de egentlig teller).

Skrevet

Jeg ville bare spurt NAV. De er ikke farlige, tvert i mot. De har svart på mange dumme spørsmål fra meg og min kjære som har en 6år gammel jente fra tidligere samboerskap. Han har også fått 4-8 dager i måneden. Det de gjør med de dagen er at de regner ikke med feriene, det er bare gjennomsnittet av den daglige samværet som blir regnet. Vi har henne fra fredag til søndag annen hver helg. Og det blir 6 dager i måneden. Selv om vi har henne en gang i uka noen ganger, så er ikke dette noe vi har avtale på og dette blir ikke regnet ut.

Helligdager og ferier er bare sånn at man kan dele og barnet kan bestemme litt selv. Det er dessuten at noen helligdager og ferier havner i helgene dine, eller til den som barnet bor hos. Derfor blir ikke dette regnet inn under daglige samværet.

Dette er i allefall det jeg har skjønt det som. Men sier ikke at jeg har satt meg fullt inn i dette, så ikke ta det 100%!

Som sagt, NAV er jo veldig snille og besvarer spørsmål. Og vet du hva; Skulle det være sånn at den du prater med i NAV er skikkelig atal og virker som personen ikke vil svare på alle "dumme" spørsmål, så bare glem det! Det er du som må skjønne dette og vite hva du har krav på og ikke!!

- Månestraale

Skrevet

Takk for svar. Jeg har ringt NAV i dag, men den saksbehandleren jeg skulle snakke med er borte på møte både i dag og i morgen. Dette er bare så typisk :murvegg:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...