Gå til innhold

Alternativ medisin

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Hei.

Er det noen av dere som har prøvd alternativ behandling i Kristiansand, og hvor fornøyd ble dere?

Jeg tenker på behandlinger som kinesologi, homeopati, akupunktur, o.l. Jeg trenger hjelp til å bearbeide stress, konsentrasjonsproblemer, lite energi osv.

Går gjerne til healer også jeg, men vil gjerne høre litt om personen på forhånd...

Håper noen på sørlandet kan hjelpe meg. :)

Elisabeth

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Er det noen av dere som har prøvd alternativ behandling i Kristiansand, og hvor fornøyd ble dere?

Jeg tenker på behandlinger som kinesologi, homeopati, akupunktur, o.l. Jeg trenger hjelp til å bearbeide stress, konsentrasjonsproblemer, lite energi osv.

Går gjerne til healer også jeg, men vil gjerne høre litt om personen på forhånd...

Håper noen på sørlandet kan hjelpe meg. :)

Elisabeth

Jeg bor i Oslo så kan ikke gi konkrete tips, men kan si litt generelt ut fra erfaring og kunnskap. Akkupunktur kan definitivt lindre stress, gi økt energi og i noen grad bedre konsentrasjonen. Det er det forskning på og det har jeg opplevd selv. Kinesologi tror jeg absolutt kan hjelpe en del, de er flinke til å justere nettopp ting som stress og energi nivå, men jeg har aldri sett noe forskning på det. Homeopati har jeg generelt liten tiltro til. I motsetning til mye annen alternativ behandling har det ikke vært funnet gode resultater for homeopati gjennom forskning. Noen undersøkelser viser svake resultater, mange andre viser at det ikke er det. Homeopatiens teoretiske grunnlag er dessuten fullstendig absurd. Jeg ville derfor hatt det som et tredje valg. Jeg skal imidlertid ikke utelukke at de har noen medisiner som fungerer mot visse ting.

Selv har jeg fått stor hjelp av Osteopati for å redusere stress og øke energien. Osteopati er en slags gren av fysioterapi og jobber med spenninger i maveregionen som er nært knyttet sammen med de delene av nervesystemet som skaper stress. Det er utrolig hvor mye mere avstresset man blir av å få løst opp knuter som sitter gjemt der en av knuter i ryggen og andre steder. hver time osteopati har gitt meg mere enn verdien av 10 vanlige massasjer i forhold til langsiktig reduksjon av stress.

Generelt så vil jeg si at de tingene som virker sterkest, spesielt over lengre tid, er de man selv gjør for sin egen kropp slik som trening, meditasjon, kosthold og mental instilling. Behandlinger kan hjelpe mye og spesielt der man har spesifikke problemer vil de ofte være essensielle, men hvis man vil bli mindre stresset og ha mere energi og konsentrasjon så er det helt klart at de beste resultatene etter all sannsynlighet vil komme gjennom egne tiltak selv om behandlinger også kan hjelpe mye, spesielt i starten.

Meditasjon er i så fall et åpenbart alternativ fordi det er det som i størst grad reduserer stress og som suverent best oppøver konsentrasjon. Yoga er selvfølgelig også svært godt på avspenning og konsentrasjon og vil nok noe mere enn meditasjon gi ekstra energi.

Hvis man vil ha resultater med meditasjon og yoga så er det essensielt å praktisere gjevnt. Spesielt meditasjonen bør gjøres nesten daglig for å gi god effekt. Det trenger ikke være mye, bare 5-10 min (selv om mere selvfølgelig er best), men det er svært viktig at det ikke er ofte det går en dag eller to uten i hvert fall 5 min. Yogaen kan spres mere utover, men også der er kontinuitet essensielt.

Acem har finne og sekulære meditasjonskurs. Ellers så anbefaller jeg meditasjons cdene du finner hvis du søker på sidene til MBSR (minfulness based stress reduction), mindfulness meditasjon generelt, Zen og Vipassana. Annen meditasjon har jeg ikke så mye kjennskap til.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar, det var mye nyttig info der.

håper noen i Kr.sand som også kan hjelpe.

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet

Jeg prøvde tankefelts-terapi i Kristiansand. Mot sosial angst. Det hjalp meg ingenting. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...