Karmela Skrevet 26. mars 2008 #1 Del Skrevet 26. mars 2008 Har liksom aldri brukt bunaden min til noe annet enn på 17. mai. Når pleier dere å bruke bunaden, og når synes dere at en bør unngå å ha den på? Bruker dere den i bryllup og dåp? Hva synes dere om andre som har bunaden på i disse anledningene? Hva med jul? Sølv og gullbryllup? Spent på å høre hva dere syns! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #2 Del Skrevet 26. mars 2008 Passer vel til alt. Det eneste jeg er usikker på er begravelser, der passer den kanskje ikke så godt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylling Skrevet 26. mars 2008 #3 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg har brukt bunaden min i bryllup, dåp, 17. mai, konfirmasjon og julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 26. mars 2008 #4 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Jeg har brukt bunaden min til dåp, bryllup, konfirmasjon og jul, det er vanlig i familien min, og jeg synes det er fint. Glemte helt 17.mai, har brukt den da også selvsagt. Endret 26. mars 2008 av Talula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 26. mars 2008 #5 Del Skrevet 26. mars 2008 Bruker den til bryllup, dåp, konfirmasjon og 17. mai. Ikke til jul. Men både til bryllup og dåp forhører jeg meg om antrekk. Men det er jo ikke feil å stille i bunad til bryllup eller dåp, jeg har bare ikke lyst til å være den eneste. Mine foreldre bruker bundad svært ofte (så ofte at de har flere skjorter, for de rekker ikke alltid å vaske skjortene mellom hver gang de skal ha på seg bundaden). Men de er aktive folkedansere, da er det jo et "must" å ha bunad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. mars 2008 #6 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg synes å ha hørt at man ikke skal bruke bunad i begravelse. Noen som vet noe mer om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 26. mars 2008 #7 Del Skrevet 26. mars 2008 Bruker den stort sett bare på 17. mai jeg også. Har brukt den i konformasjonene jeg har vært i da. Da vi ble bedt i bryllup, ville jeg ha på kjole, men kunne selvsagt brukt den da også. Synes det passer med bunad til 17. mai, bryllup, dåp og konfirmasjon i alle fall. I mange tilfeller også på større fester som feks sølvbryllup eller "rund" bursdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 26. mars 2008 #8 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg synes å ha hørt at man ikke skal bruke bunad i begravelse. Noen som vet noe mer om det? Tror ikke man "kan" det nei. Mener å ha hørt det jeg også. Men vet ikke hvorfor. Kanskje fordi bunad regnes som "festplagg", og begravelse er jo ikke fest, selv om det ofte er lag etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 26. mars 2008 #9 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg bruker min i dåp, konf og 17. mai Men jada, bryllup er også en mulighet, og en del bruker det til jul. Det har jeg bare ikke tradisjon for. Men i begravelse ville jeg ikke brukt den nei, i begravelse kler man seg diskret og "sørgende" respektfult, ikke i et festplagg som bunaden er. Selv om min bunad er mørkeblå, er den et komplett upassende antrekk i begravelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 26. mars 2008 #10 Del Skrevet 26. mars 2008 Bunad kan vel brukes til det meste, men hadde nok styrt unna til en begravelse, jeg regner det mer som et festplagg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 26. mars 2008 #11 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg bruker bunaden min på 17. mai, i dåp og konfirmasjoner, på julaften og i kirken under bryllup. På festen skifter jeg til kjole fordi jeg synes det blir for varmt og tungt med bunad. Jeg kunne også brukt bunaden min i store lag som gullbryllup eller 90-års lag. Jeg har faktisk også brukt bunaden i begravelse. Det var vel å merke til bestefaren min, som var veldig glad i bunaden min (den kom fra hans hjemsted). Jeg fikk utrolig mange gode tilbakemeldinger på det, blant annet fra presten. Jeg hadde nok allikevel ikke brukt den i en annen begravelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 26. mars 2008 #12 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg synes å ha hørt at man ikke skal bruke bunad i begravelse. Noen som vet noe mer om det? Det er relativt vanlig at den aller nærmeste familien bruker bunad i begravelsen, i hvert fall i Telemark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 26. mars 2008 #13 Del Skrevet 26. mars 2008 Bruker bunaden min i store selskap - dåp, konfirmasjon, bryllup, jubileer eller andre selskapelige anledninger. Nå er det som noen nevner her, ikke alltid andre har bunad i fx dåp, og vet jeg at en varm sommerdag at jeg evt blir den eneste, så styrer jeg nok unna. I bryllup ja, og så skifter jeg kanskje etter kirken eller middagen - alt etter hva som passre med tiden etc. 17 mai er selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 26. mars 2008 #14 Del Skrevet 26. mars 2008 Det er relativt vanlig at den aller nærmeste familien bruker bunad i begravelsen, i hvert fall i Telemark. Her hvor jeg bor også. Ellers er det helt naturlig i barnedåp, konfirmasjon, bryllup, jubileer og andre større begivenheter. Og selfølgelig 17. mai! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 27. mars 2008 #15 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg har brukt bunaden min på 17. mai, dåp og konfirmasjon. I brylllup liker jeg å ha kjole, selv om jeg godt kunne brukt bunaden da også. Men da får jeg jo aldri mulighet til å bruke veldig pyntede kjoler:) Da jeg var liten brukte jeg bunad også på julaften, men har gått over til å bruke annet pentøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 28. mars 2008 #16 Del Skrevet 28. mars 2008 17. mai, julaften, dåp og konfirmasjon. Mamma har også brukt i bryllup (der brud og brudgom også hadde bunad). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 29. mars 2008 #17 Del Skrevet 29. mars 2008 Bunad er bra om vinteren og ræva om sumaren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 29. mars 2008 #18 Del Skrevet 29. mars 2008 Dåp, bryllup, store jubileer, 17. mai, og i andre høytidsstunder. Jeg vet også om russ som har hatt som knuteregel at man skal stille i bunad på skolen en bestemt dag i russetiden. Jeg synes også at en bunad kan brukes i begravelse, om det er en grunn for det. (Bestemor som har brodert bunaden f.eks) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 29. mars 2008 #19 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Jeg har faktisk også brukt bunaden i begravelse. Det var vel å merke til bestefaren min, som var veldig glad i bunaden min (den kom fra hans hjemsted). Jeg fikk utrolig mange gode tilbakemeldinger på det, blant annet fra presten. Jeg hadde nok allikevel ikke brukt den i en annen begravelse. Jeg har også brukt bunaden min i begravelse, og satt igjen med de samme erfaringene som Eliza Doalot beskriver. En del bunader har sørgesider på sjalet. Hvor denne siden vender ut når man bruker den i f eks begravelser. Endret 29. mars 2008 av Amanlis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå