Gå til innhold

Husleieregler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Hei,

Jeg leier en leilighet. Kontakten opphører den 1. mai.

For litt siden utvekslet jeg mail med eier om videre leie og han var interessert men ville ha høyere leie enn prisindeksen. Vi ble enige om 300,- mer i leie.

Nå vil han plutselig ha mer enn det: 500,- til.

Så fra 8700,- til 9500,- fordi han mener at det er høy leie overalt nå og snakker om at renta har gått opp osv.

Ringte ham om dette nå og nå sier han at han vil leie leiligheten ut til sin bror.

Så nå sitter jeg plutselig fortvilet. Trodde vi hadde en avtale.

Så:

Kan han bare leie ut leiligheten til sin bror selv om vi hadde en avtale via mail om videre leie? Minner om at kontrakten går ut den 1.mai.

Hva sier loven om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil jeg da mene. Spesielt siden dere ikke hadde blitt enige om størrelsen på leia enda.

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet
Ja, det vil jeg da mene. Spesielt siden dere ikke hadde blitt enige om størrelsen på leia enda.

Vi ble enige via mail om å sette opp leiA med kr. 300,-

Men husleia er ikke det viktigste. Jeg ønker ikke å se etter ny leilighet.

kan han leie leiligheten ut til sin bror selv om jeg har det på mail at vi skulle fortsette leieforholdet.....selv om jeg har kontrakt kun til 1.mai?

Skrevet

1) Er leiekontrakten din egentlig gyldig? Det er nemlig veldig begrensede muligheter for å benytte tidsbegrenset leiekontrakt. Sjekk dette først, hvis boligen ikke oppfyller kravene til tidsbegrenset leiekontrakt er den å anse som ikke tidsbegrenset med de regler som følger oppsigelse der.

2) Står det noe i leiekontrakten om opsjon/mulighet for forlengelse?

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet
1) Er leiekontrakten din egentlig gyldig? Det er nemlig veldig begrensede muligheter for å benytte tidsbegrenset leiekontrakt. Sjekk dette først, hvis boligen ikke oppfyller kravene til tidsbegrenset leiekontrakt er den å anse som ikke tidsbegrenset med de regler som følger oppsigelse der.

2) Står det noe i leiekontrakten om opsjon/mulighet for forlengelse?

Da jeg hadde annonse hvor jeg så etter leilighet skrev jeg i annonsen at jeg ønsket langtidsleie. Spurte om det var langtidsleie på visning og han sa ja.

Har lest på nettet at når det er tidsbegrenset kontrakt så skal det være minst 3 år. Men vi skrev jo ikke 3 år i kontrakten. Det står fra 1.mai 07 til 1.mai 08.

Hva skjer da?

Gjest Gjest
Skrevet

Husleien kan økes etter konsumprisindeksen en gang pr år; huseier har ikke adgang til å øke husleien etter skjønn, etter hva jeg forstår av husleieloven.

Og det å si opp en leieavtale kun fordi man ønsker en ny leieboer er ikke tillatt. Om eier eller noen som hører til husstanden vil bruke leiligheten, kan avtalen sies opp, men jeg tviler på om en voksen bror som vil betale husleie kan sies å tilhøre husstanden.

Jeg anbefaler å lese gjennom husleieloven, det står mye nyttig der.

Skrevet

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Husleieloven

Så med tredjer ord: dersom boligen ikke oppfyller krav til tidsbestemt leiekontrakt er avtalen å se på som tidsubestemt og oppsigelse av leiekontrakten må være i henhold til §9-5. Han kan altså ikke avbryte leieforholdet uten lovfestet grunn.

Send ham paragrafene på mail du, og si at du blir boende ;)

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Jeg har gjort en stor feil. Jeg har i kontrakten krysset for :gir utleier rett til utkasting uten søksmål og dom.

Så uansett hva jeg sier nå og hvilken lov jeg henviser til kan han bare kaste meg ut?

:(

Skrevet
Jeg har gjort en stor feil. Jeg har i kontrakten krysset for :gir utleier rett til utkasting uten søksmål og dom.

Så uansett hva jeg sier nå og hvilken lov jeg henviser til kan han bare kaste meg ut?

:(

Den stiller jeg meg tvilende til at er gyldig - man kan ikketilby vilkår som er dårligere enn hva som er lovfestet.

"I husleieloven er det blant annet regler om inngåelse av husleieavtaler, om leietakers og utleiers plikter i leieperioden, og hvilke regler som gjelder for oppsigelse og utkastelse. En del av reglene er ufravikelige, dvs. at man ikke kan inngå avtaler som gir leietaker dårligere rettigheter enn hun eller han har etter loven."

Forbrukerrådet: leie av bolig - dine rettigheter

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Oki, den er grei.

Men så var det hvor mye mer hankan kreve i leie.

Har bodd der siden 1.mai ifjor og leia var på 8700,-.

Hvor mye kan han sette opp leia?Hvor mye er prisindeksen på?

Takk for sååå gode svar forresten....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg til at det er lov å be leietaker om å signere på at utleier har rett til utkasting uten søksmål og dom. Enkelte av rettighetene leietaker har etter husleieloven kan fravikes ved avtale, men jeg synes det høres mystisk ut at rettigheter ved utkastelse kan fravikes ved avtale.

Hvordan ser kontrakten din ut, er den hjemmesnekret, eller kommer den fra Huseiernes Landsforbund e.l.? Om den kommer fra HL kan du være sikker på at den er gyldig, de har noen brutale kontrakter som fratar leietaker alle rettigheter som de har adgang til å frata, men om den er hjemmelaget bør du sjekke dette nærmere.

Gjest Gjest
Skrevet

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 3,7 prosent fra januar 2007 til januar 2008 - med en leiepris på 8.700,- kan han altså øke leien med 321,90,- etter hvordan jeg skjønner reglene. Men sjekk det gjerne nøyere, jeg kan ta feil, det er mulig han ikke kan kreve mer økning enn det var fra mai '07 til januar '08 :)

Skrevet
Oki, den er grei.

Men så var det hvor mye mer hankan kreve i leie.

Har bodd der siden 1.mai ifjor og leia var på 8700,-.

Hvor mye kan han sette opp leia?Hvor mye er prisindeksen på?

Takk for sååå gode svar forresten....

Konsumprisindeksen var vel drøye tre prosent fra februar i fjor til februar i år, sjekk på SSB. Dette skal varsles en måned før økningen av husleien.

Økning til gjengs leiepris kan ikke skje før man har bodd der i 2 1/2 år og skal da varsles 6 mnd i forveien. Dette står i husleieloven.

Forøvrig har jeg funnet alle disse svarene til deg nå ved hjelp av google ;)

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet
Konsumprisindeksen var vel drøye tre prosent fra februar i fjor til februar i år, sjekk på SSB. Dette skal varsles en måned før økningen av husleien.

Økning til gjengs leiepris kan ikke skje før man har bodd der i 2 1/2 år og skal da varsles 6 mnd i forveien. Dette står i husleieloven.

Forøvrig har jeg funnet alle disse svarene til deg nå ved hjelp av google ;)

Joda jeg googler som en jævel også...ler

Men noen ganger er loven vanskelig å tolke når masse forskjellige ting spiller inn som her....

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet forbrukerrådet og fått dem til å se konkret på din kontrakt. Da får du råd og hjelp tilpasset akkurat din situasjon :)

Lykke til!

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

"Utkasting

Utleieren kan ikke uten videre sette en leier på gata. Han må gå veien om namsmyndighetene. Utgangspunktet er at utleieren må ha en gyldig grunn for at namsmyndighetene skal kunne sette igang en utkasting. Det vanligste er at det foreligger en dom for kravet, eller at leieren har undertegnet en leiekontrakt som gir utleieren rett til utkasting uten søksmål og dom. Da kan utleieren kaste leieren ut ved hjelp av namsmannen eller lensmannen. Dreier det seg om manglende betaling, kan leieren hindre utkasting om han betaler det han skylder før namsmannen kommer."

Ser ut som han kan kaste meg ut da ifølge husleieloven.

Eller

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Tusen hjertelig takk til alle.

Stikker innom forbrukerrådet med kontrakten.

Nå føler jeg meg mye bedre.

Takk:)

Gjest Gjest
Skrevet
Det vanligste er at det foreligger en dom for kravet, eller at leieren har undertegnet en leiekontrakt som gir utleieren rett til utkasting uten søksmål og dom. Da kan utleieren kaste leieren ut ved hjelp av namsmannen eller lensmannen. Dreier det seg om manglende betaling, kan leieren hindre utkasting om han betaler det han skylder før namsmannen kommer."

Jeg skjønner det sånn at han kun har adgang til å be namsmannen kaste deg ut om du har misligholdt kontrakten, f.eks ved å ikke betale husleien - at da kan han altså slippe å gå veien om forliksråd eller hvor det nå er de må gå for å kreve betaling, men gå rett til namsmannen... :klø:

Men dette vet de sikkert hos forbrukerrådet. Lykke til :)

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet
Jeg skjønner det sånn at han kun har adgang til å be namsmannen kaste deg ut om du har misligholdt kontrakten, f.eks ved å ikke betale husleien - at da kan han altså slippe å gå veien om forliksråd eller hvor det nå er de må gå for å kreve betaling, men gå rett til namsmannen... :klø:

Men dette vet de sikkert hos forbrukerrådet. Lykke til :)

Jeg har alltid betalt leia tidsnok og vært den beste leietakeren man kan få.Det sa han også i hans mail i februar og ville derfor fortsette leieavtalen, men så kastet han plutselig denne bomba idag.

Håper forbrukrrådet er enig med dere.

Jeg får nok ikke sove inatt...jaja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...