Gå til innhold

Polaroidkamera


Thorn

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst på et polaroidkamera, og lurer i den forbindelse på om det er noen her som har et slikt og har lyst å dele sine meninger om det :) Jeg har virkelig ingen peiling på slike kameraer, så dere får være overbærende om jeg stiller helt idiotiske spørsmål..

Er kameraet enkelt i bruk? Er det lett å skifte film? Blir bildene bra? Blir kameraet brukt, eller ligger det i en skuff mesteparten av tiden? Hvordan er batteriet på slike kameraer, oppladbart eller vanlige batterier en kjøper i butikk?

Veldig kjekt om noen kan hjelpe her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vant et polaroidkamera en gang. Bruker det skjelden, men det er mest fordi filmen til det er ute av produksjon og det derfor er veldig vanskelig å få tak i (fant i et fancy kjøpesenter i frankrike).

Polaroidkamera er veldig enkle i bruk, tenk engangskamera. Filmen er en kasett som er enkel å bytte når den er tom, type åpne, ta ut og sette inn ny. Enklere enn med vanlige analogkamera.

Bildene blir så som så, kvaliteten er ikke toppers men helt grei til knipsing. Bildene er jo heller ikke så veldig store, det kommer an på størrelsen på kameraet, og de har jo den klassiske hvite rammen rundt til å skrive på. Det er jo veldig gøy at bildet blir fremkalt bare på et par minutter.

Det er mulig å kjøpe digitale bakstykker til de mest fancy og dyre polaroidkameraene, men det er vel for de som er spesielt interreserte.

Om du kjøper vil jeg anbefale deg å kjøpe et kamera som det er ganske lett å få tak i film til, for eksempel et Polaroid One600 Classic. Dette er ganske lite, bruker den mest populære filmen og har lcd-skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Polaroid One600 Classic jeg vurderer, mest fordi det er det eneste jeg har funnet som selges i Norge... Og ja, det er jo absolutt et pluss at det ikke er så altfor vanskelig å få tak i film! Bare så dumt at de skal slutte å produsere den type film også... :(

Takk for svar, forresten! Veldig hyggelig å vite at man ikke trenger å være så altfor smart for å kunne skifte film! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polaroid har for de fleste kun sentimental verdi i dag. Jeg synes gløden i bildene til tider er fantastisk, spesielt i de som er omtrent sepia. Polaroid er bortimot ubrukelig hvis meningen er at det skal brukes slik som digitalt kompakt, det er fryktelig dyrt i lengden. Mitt har ikke blitt brukt på mange, mange år, selv ikke etter at fotointeressen ble ordentlig vekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lages ikke lenger Polaroidkamera/film.

Det finnes fortsatt film å få tak i, så de som vil fortsatt bruke kameraet sitt, bør hamstre før det går tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de selger jo retten til å produsere film til riktig pris :) Får håpe noen er villig til å overta produksjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...