Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei

For et drøyt år siden mistet jeg en fylling i en tann jeg har hatt hull i. Jeg pusser tennene 2 ganger hver dag og spiser ikke spesielt mye søtsaker. Selvsagt lider jeg av tannlegeskrekk og har ikke vært der på (veldig) mange år.

Etter at fyllingen datt ut har tanna virket "død" og små biter av den har falt av. Siden jeg ikke har hatt noen smerter i tanna har jeg valgt å ikke ta turen til tannlegen. Jeg hater virkelig tanken på å måtte dra dit.. men det må jeg vel snart nå.

Som sagt startet det for et drøyt år siden og nå er tanna nesten helt borte.. (hjelp!?)

Det jeg lurer på er om noen har hatt samme problem og hva dere eventuelt gjorde? Får jeg fikset dette på noe vis? Regner med jeg kanskje nå (siden jeg har ventet så lenge) må "operere" bort restene av tanna og få en kunstig tann eller noe sånt. Noen som har vært igjennom dette eller tilfeldigvis er tannlege her?? Setter enorm pris på svar.

Dette er mest for å roe meg selv ned litt før jeg bestiller noe tannlegetime. Jeg liker å vite på forhånd hva jeg skal i gjennom før det skjer..

På forhånd takk. Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Alba

Endret av alba123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk med en løs fylling i en jeksel i for lang tid, og det endte med at jeg måtte rotfylle. Jeg slapp imidlertid å få laget krone på tanna, tannlegen klarte å tette igjen med en fylling.

Ellers må jeg tilføye at jeg har ekstrem tannlegeskrekk selv (dopes ned på sterke medikamenter før hvert tannlegebesøk), men bortsett fra når jeg har trukket visdomstenner, har jeg i voksen alder ikke hatt en eneste smertefull opplevelse i tannlegestolen.

Dersom du plages skikkelig av tannlegeskrekk, bør du informere tannlegen om dette på forhånd, og eventuelt spørre om du bør få noe medikamenter for det før du skal ha time.

Tannleger er i grunnen ikke så ille som vi skal ha det til!

:klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Tannlegen kan bygge opp tanna igjen, eller du kan få en krone der.

Skrevet

vet desverre ingenting om hvordan de fikser tanna, men siden du har tannlegeskrekk, så kan lystgass anbefales. det gjorde hvertfall tannlegebesøket til noe jeg kunne leve med og frykten ble ikke så sterk neste gang heller :sukk:

lykke til:)

Skrevet

Hei

Takk for svar. Med Krone så menes en "ny" tann? Tviler på at de klarer å bygge opp tanna igjen iom at så mye er borte (men jeg vet ikke spesielt mye om hva tannlegene kan nå om dagen) :sukk:

Lystgass hørtes spennende ut.. er det noe de fleste praktiserer om dagen? (hvordan fungerer lystgass egentlig?)

Alba

Gjest karies
Skrevet

Hei! Holder på med samme prosessen selv om dagen:) Jeg måtte trekke en jeksel pga en laaaang historie som startet med en dårlig skoletannlege. Nok om det. Hva som kan gjøres med tannen din, kommer litt an på utgangspunktet. Dersom roten kan brukes, kan de støpe inn skruer og feste en krone på skruene. Dersom roten din er helt ødelagt og må trekkes, kan du enten få implantat ( kirurgisk stålrot, som erstatter din gammel rot, og så monteres på ny tann) eller en bro. For å få bro, må du slippe til tennene på siden av der hvor du mangler tann; og de er visst ikke så veldig glad i å gjøre dette på friske unge tenner. Prisene varierer: krone kommer vel på 5000,-; implantant mellom 20 - 25 000 og bro mellom 10-15 000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...