lille katt Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Prinsessen har gått et par måneder i barnehagen. Hun trives godt, og liker nok at det er mye som skjer. Hun har bestandig vært et sovedyr, som sin mor :katt:... Hun sover 12-13 timer om natta, og minst et par timer (fordelt på 1-2 økter) om dagen. Men i barnehagen er det ikke så lett å sove. Hver dag når jeg henter henne, har hun sovet max 45 minutter hele dagen. Og da er det litt sent å sove mer.... Personalet sier "hun ville ikke sove mer", "hun er jo så våken", og "hun er bare blid". Er så usikker på hva jeg kan forvente av barnehagen? Har alltid hørt at barnehager er eksperter på å få barn til å sove midt på dagen, at selv de mest søvnløse legger seg på flatseng sammen med de andre. Har ikke lyst til å være sur kjerringmamma heller, men det er rimelig fortvilende å få hjem en overtrøtt unge som gråter helt til hun får legge seg. Med nok søvn er hun en helt annen jente. Hva synes dere? Kan jeg forvente (kreve) mer "innsats" fra personalet, eller er det bare sånn det er? Aner ikke hva som er "normalt"......
Imax Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Jeg opplever at barnehagen er veldig lydhør ovenfor foreldres innspill på søvn. Foreslår først at du tar en prat (setter av tid, ikke når du henter/leverer) så kan dere snakke om det. Kanskje det er noen misforståelser eller enkle grep som kan gjøres for at hun skal sove bedre? Vår erfaring er at ungen sover bedre på dagen i barnehagen enn hjemme!
Furstina Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Nu säger du inte hur gammal prinsessen är, men räcker det inte med 45-60 minuter mitt på dagen för ett barn som passerat 1 år? Om hon är ledsen, kan hon vila en sådär 20 minuter efter barnehagen för att få mer energi inför kvällen?
captiva Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Jeg jobber i barnehage,er vant til at vi følger foreldrenes ønsker om soving.. Synes det er rart at personalet ikke gjør mer for at hun skal sove lenger.. når hun våkner etter 45 min synes jeg du kan snakke med de og få de til å prøve å få henne til å sovne igjen. Fortell hvordan du har det hjemme etter barnehagen,at selv om hun er blid i bhg,holder hun seg ikke sånn frem til leggetid. Skjønner godt at du vil ha kvalitetestid med henne etter barnehagen!
Jens Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 I barnehagen hvor sønnen min går med barn fra alderen 0-3 sover alle 2 timer hver dag ca. Fra 1100-1300 er det sovetid. Så små barn trenger mer en en time.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Jeg jobber også i barnehage. Synes et par mnd er for kort tid til å falle inn i ny rutine for barnet. Vi opplever at det kan ta litt tid før barnet faller inn i soverutinene i barnehagen. Noen barn har heller ikke tid til å sove, de vil ha med seg alt som skjer. Men man må ha tålmodighet, så ordner det seg etterhvert. Synes godt du kan si fra til barnehagen at du vil at barnet ditt skal sove, kan jo hende at du ikke har vært tydelig nok på at barnet har behov for det. Om barnet våkner etter 45 min kan de jo prøve å legge henne en gang til senere. Evnt prøve å få henne til å sove mere når hun våkner. Vi har barn som vi har fått beskjed om at om de ikke sover lengre enn feks en time, så skal de sove en gang til på ettermddagen.
Brunhilde Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 (endret) Jeg hadde motsatt problem den gangen jeg hadde barnehagebarn. Jeg sa at h*n ikke skulle sove fordi h*n våknet så tidlig om morgenen da, men fikk stadig høre at "stakkar, h*n er jo så trøtt, vi kan ikke nekte barnet å sove da, det grenser til barnemishandling". Først da jeg slo i bordet og fortalte at det å blir vekket mellom fire og fem hver morgen grenset til voksenmishandling, og at veien derfra til barnemishandling kan være kort, fikk jeg gjennomslag for mitt krav. Jeg tror at barnehager er bra for barna, men jeg tror også at noen av de som jobber i barnehage tar litt for mye kontroll over barna og deres rutiner enkelte ganger. Endret 25. mars 2008 av Brunhilde
Gjest Gjest-M- Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Jeg jobber på småbarnsavdeling med mange sovebarn, og ser hvor vanskelig det kan være å få tilfredsstilt alles krav og forventninger om det meste, også søvn. Vi gjør virkelig alt vi kan for at barna skal få den søvnen de trenger i løpet av dagen, og lykkes i veldig stor grad med det. Enkelte barn kan likevel våkne igjen etter en 30-45 minutter, og da er det neimen ikke lett å få dem til å sovne igjen. Ikke alltid lett å få dem til å sove igjen etter et par timer heller. Som en annen nevnte over her, kan det også hende at dette går seg til når barnet ditt får gått i barnehagen litt lenger. Det kan ta litt tid å venne seg til alle nye rutiner og alt som skjer i barnehagen. Du sier ikke noe om hvor gammel barnet ditt er, og det spiller jo også en rolle. De fleste barna hos oss som er passert 1,5-2 år, har begrensning på soving fra foreldrene, og skal ikke sove mer enn 1 time på dagtid.
lille katt Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2008 Takk for mange svar! Hun er 14 måneder, så jeg synes 45 minutter (som gjerne er max) er altfor lite. Synes et par mnd er for kort tid til å falle inn i ny rutine for barnet. Vi opplever at det kan ta litt tid før barnet faller inn i soverutinene i barnehagen. Noen barn har heller ikke tid til å sove, de vil ha med seg alt som skjer. Men man må ha tålmodighet, så ordner det seg etterhvert. Enig. Jeg tror hun er en sånn . Håper også at det går seg til etterhvert, men det er så vanskelig å vite hva som er lurt å gjøre i mellomtiden! Har tatt det opp i foreldresamtale, og barnehagen er veldig lydhøre, men jeg har en følelse av at de ikke bruker veldig mye krefter på å få det til. Det krever jo tross alt en del oppfølging på ett barn. Og er usikker på om jeg kan kreve mer.... Enkelte barn kan likevel våkne igjen etter en 30-45 minutter, og da er det neimen ikke lett å få dem til å sovne igjen. Ikke alltid lett å få dem til å sove igjen etter et par timer heller. Nettopp... prinsessen vår må trilles i søvn på slike dager. Og det kan ta tid - gjerne 20 minutter med trilling. Skjønner jo at personalet ikke kan holde på sånn hver dag... men vet liksom ikke helt hva annet det er å gjøre? Takk uansett for innspill, greit å lufte det litt med noen
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Prinsessen har gått et par måneder i barnehagen. Hun trives godt, og liker nok at det er mye som skjer. Hun har bestandig vært et sovedyr, som sin mor :katt:... Hun sover 12-13 timer om natta, og minst et par timer (fordelt på 1-2 økter) om dagen. Men i barnehagen er det ikke så lett å sove. Hver dag når jeg henter henne, har hun sovet max 45 minutter hele dagen. Og da er det litt sent å sove mer.... Personalet sier "hun ville ikke sove mer", "hun er jo så våken", og "hun er bare blid". Er så usikker på hva jeg kan forvente av barnehagen? Har alltid hørt at barnehager er eksperter på å få barn til å sove midt på dagen, at selv de mest søvnløse legger seg på flatseng sammen med de andre. Har ikke lyst til å være sur kjerringmamma heller, men det er rimelig fortvilende å få hjem en overtrøtt unge som gråter helt til hun får legge seg. Med nok søvn er hun en helt annen jente. Hva synes dere? Kan jeg forvente (kreve) mer "innsats" fra personalet, eller er det bare sånn det er? Aner ikke hva som er "normalt"...... Du kan jo kreve at de bygger ut, så hun får sitt eget rom. bhg er ikke hjemme, det er masse barn der. Det viste du vel før hun begynte. nei, de er ikke mere eksperter på soving enn du og jeg. Hun klarer seg vel med den søvnen hun får der da. hadde ungen vert så trøtt, så hadde hun sovet uansett.
Gjest Badiane Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Du kan jo kreve at de bygger ut, så hun får sitt eget rom. bhg er ikke hjemme, det er masse barn der. Det viste du vel før hun begynte. nei, de er ikke mere eksperter på soving enn du og jeg. Hun klarer seg vel med den søvnen hun får der da. hadde ungen vert så trøtt, så hadde hun sovet uansett. Har du stått opp med feil bein i dag?
Rosalie Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Du kan nok ikke forlange at de skal trille henne i søvn, nei. Da får dere heller leve med en sur unge på kveldstid.
Gjest Gjest-M- Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Vi triller, vugger, stryker what ever som trengs for å få barna til å sove. Men har ikke barnet sovnet innen en halv time, har vi faktisk ikke kapasitet til å holde på sånn i evigheter. Forstår godt foreldre som syns det er frustrerende at barna ikke får den søvnen de trenger i barnehagen, men så lenge vi gjør vårt ytterste, får vi faktisk ikke gjort så mye mer. Håper det retter seg for snuppa di:))
absinthia Skrevet 25. mars 2008 #14 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har også erfaring med at barnehagene har gjort like mye som Gjest-M- her oppe sier. Men det er ikke alltid at det nytter. Dette kan være en fase som går over, kanskje hun sover bedre når hun har blitt mer vant til barnehagen, det har ikke nødvendigvis noe med at de ikke gjør nok, men kanskje også med at hun vil være med på det som foregår og ikke vil sove, selv om hun har bruk for det. Husk at selv om det er en liten stund siden hun begynte i barnehagen, så er den fortsatt ny for henne.
MAcy Skrevet 25. mars 2008 #15 Skrevet 25. mars 2008 vår gutt begynte i barnehagen da han var nesten tre år. Og han sov gjerne en times tid på formiddagen. Han hadde også gått til dagmamma fra han var 1 år og der sov han 1-2 timer en gang eller fordelt på to ganger iløpet av dagen. Da han begynte i barnehagen ble det slutt på sovingen midt på dagen selv om vi sa fra at han sovnet på vei hjem fra barnehagen eller på sofaen. Og de dagene vi leverte han kl 7 ba vi spesielt om at han måtte sove. Men det ble ikke mange gangene han sov. Barnehagen sa han ikke ville og at han heller ville leke med de andre barna og at de ikke ville tvinge han. Vi tok det opp med de flere ganger men barnet sa selv at han ikke ville sove i barnehagen hver dag når vi leverte han. (Og vi følte at vi ikke kunne tvinge han da, men han fortsatte å sove hjemme i helgene og på fridagene.) Han begynte dermed å sove hjemme mens han ventet på middagen og det gjør han ofte enda, han er nå 4,5 år. Men han har alltid vært glad i å sove og har ingen problemer med å legge seg 2 timer etter en liten 10-20 mins blun på sofaen.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #16 Skrevet 25. mars 2008 Jeg ser ikke noe i veien for at du tar det opp igjen. Det kan vær vanskelig for enkelte å sove på grunn av lyder fra andre barn som leker mens de små skal sove. Kanskje barnehagen har mulighet for å legge barnet ditt et annet sted hvis det er det som er tilfellet. Hos oss bruker vi både soverom, svalgang og ute ved personalinngangen hvor det er rolig.
Chiquita Skrevet 25. mars 2008 #17 Skrevet 25. mars 2008 I barnehagen hvor sønnen min går med barn fra alderen 0-3 sover alle 2 timer hver dag ca. Fra 1100-1300 er det sovetid. Så små barn trenger mer en en time. Aldri hørt om en barnehage hvor ALLE på småbarnsavdeling sover i to timer hver dag? Men det finnes vel det også, på samme måte som det finnes 1-åringer som frivillig slutter å sove på dagtid av seg selv. Jeg mener ikke man kan tvinge barna til å sove i barnehagen. Det er mye som skjer, og mye de vil være med på. At en av personalet skal stå og trille et barn i søvn i 30 minutter synes jeg er veldig lenge, og veldig mye å forlange... Hva om det er 2-3 barn som må trilles samtidig? da minker jo personalet som er sammen med de andre barna, og det hadde jeg ikke likt - som forelder...
Gjest Gjest-M- Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 Aldri hørt om en barnehage hvor ALLE på småbarnsavdeling sover i to timer hver dag? Men det finnes vel det også, på samme måte som det finnes 1-åringer som frivillig slutter å sove på dagtid av seg selv. Jeg mener ikke man kan tvinge barna til å sove i barnehagen. Det er mye som skjer, og mye de vil være med på. At en av personalet skal stå og trille et barn i søvn i 30 minutter synes jeg er veldig lenge, og veldig mye å forlange... Hva om det er 2-3 barn som må trilles samtidig? da minker jo personalet som er sammen med de andre barna, og det hadde jeg ikke likt - som forelder... Hvis det er flere barn som må trilles samtidig, klarer jo en voksen å trille et par vogner om gangen. Vi står jo i ro og rugger litt, bare. Og hos oss sover ca halve gruppa hver dag. Og av de som skal sove, har alle forskjellige rutiner og vaner, men jammen får vi stort sett til at alle sover den tiden de skal likevel.
Chiquita Skrevet 25. mars 2008 #19 Skrevet 25. mars 2008 Jo, en kan greie å trille to samtidig. Men hva om 3 må trilles? Da går det med to ansatte til dette... Greit nok om det er når de skal sove "førstegang", men dersom det blir slik at de må trilles lenge fordi de ikker har sovet lenge nok, da blir det feil, synes jeg
lille katt Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #20 Skrevet 25. mars 2008 Takker for innspill og erfaringer . Håper det går seg til etterhvert da... :katt:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå