Gå til innhold

NSB Vil overvåke dere


Gjest Sorte Orm

Anbefalte innlegg

Gjest Sorte Orm

NSB vil nå installere 3200 nye overvåkningskamera på alle persontog i Norge, melder Aftenposten. De ønsker med dette å forebygge hærverk og vold og trakassering av de ansatte.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2325143.ece

Synes du dette er et bra tiltak? Hva synes du om at stadig mer av det offentlige rom overvåkes med slike kamera?

jeg er for det. Jeg synes ikke overvåking av offetlige ting er galt.

Endret av Sorte Orm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det synes jeg er bra. Kanskje man slipper dritafulle fjortissgjenger som absolutt ikke burde holdt senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll

Jeg synes det er flott. Så lenge vi ikke kan oppføre oss så fortjener vi ikke bedre.

Den dagen vi faktisk klarer å opptre som voksne folk trenger vi heller ingen som følger med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for det, ser ikke noe problem med at offentlige steder overvåkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett i gang, har null problemer med dette her. de som ikke har noe å skjule vil bare nyte godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med de som vil ha hyrdestund på toget da? :(

de kan vel strengt tatt finne andre mer passende steder så øvrige passasjerer slipper akkurat den delen av privatlivet deres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
sett i gang, har null problemer med dette her. de som ikke har noe å skjule vil bare nyte godt av det.

Nei, ikke hvis privatliv ikke faller under kategorien "noe å skjule". Jeg er en lovlydig borger, men det betyr ikke at jeg vil ha en kameralinse rettet mot meg hvor enn jeg går likevel. Utstrakt overvåkning gjør at de som er lovlydige får den samme behandlingen som kriminelle, og det synes jeg er blodig urettferdig.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis privatliv ikke faller under kategorien "noe å skjule". Jeg er en lovlydig borger, men det betyr ikke at jeg vil ha en kameralinse rettet mot meg hvor enn jeg går likevel. Utstrakt overvåkning gjør at de som er lovlydige får den samme behandlingen som kriminelle, og det synes jeg er blodig urettferdig.

jeg skjønner tanken din men hvis kameraovervåkning kan føre til at togpersonale og passasjerer får en tryggere reise så sett i gang.

har vært på nok av togturer hvor det har vært enkelte "elementer" som absolutt ikke burde vært der og det måtte offisiell hjelp til for å fjerne de. hvis ei kameralinse kan avskrekke disse litt så er overvåkning av lovlydige en liten pris å betale.

og hvorfor er det så farlig å være festet til en tape som blir slettet i løpet av et par dager ? det er jo ingen som ser på disse med mindre det er grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil jeg ikke ha noe av. Det kan brukes som bevisføring når jeg sniker. Jeg er så absolutt mot dette. Jeg får tenke ut noen generelle argumenter som vanlige folk føler er mer legitime, med hovedgrunnen er at jeg ikke ser meg tjent med overvåking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og historien gjentar seg..

Et sikkert kjennetegn ved fascismen og politistaten er at folk hilser den velkommen i begynnelsen. Den blir sett på som den eneste rette løsning "for vårt felles beste" - helt til vi omsider forstår hvor jævlig dumme vi faktisk har vært og hvem tiltakene egentlig er ment å tjene.

Dette kan umulig ende godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
jeg skjønner tanken din men hvis kameraovervåkning kan føre til at togpersonale og passasjerer får en tryggere reise så sett i gang.

har vært på nok av togturer hvor det har vært enkelte "elementer" som absolutt ikke burde vært der og det måtte offisiell hjelp til for å fjerne de. hvis ei kameralinse kan avskrekke disse litt så er overvåkning av lovlydige en liten pris å betale.

Har du prøvd å gjenkjenne noen på et overvåkningskamera en gang? Har kriminaliteten i Oslo rast nedover selv om det nå er et overvåkningskamera på hver lyktestolpe? Ikke akkurat. Det forhindrer ikke det faktum at du faktisk har gitt fra deg privatlivet ditt, i bytte mot en svært falsk trygghet. Og jeg synes det er et dårlig bytte. Det kan godt være at jeg hadde blitt bedre beskyttet mot ran hvis man satt overvåkningskameraer opp hjemme hos meg, eller mot overfall hvis jeg hadde hatt en liten greie rundt halsen som alltid sa fra hvor jeg var, det betyr ikke at det er en ønskelig utvikling,

Å bli overvåket er en svært høy pris, det er ikke "en liten pris å betale for å fjerne enkelte elementer". For det første er det ingen garanti for at disse "elementene" forsvinner, og da sitter vi igjen der, robbet for enda litt mer privatliv, og venter på neste trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gjenkjenne noen på et overvåkningskamera en gang? Har kriminaliteten i Oslo rast nedover selv om det nå er et overvåkningskamera på hver lyktestolpe? Ikke akkurat. Det forhindrer ikke det faktum at du faktisk har gitt fra deg privatlivet ditt, i bytte mot en svært falsk trygghet. Og jeg synes det er et dårlig bytte. Det kan godt være at jeg hadde blitt bedre beskyttet mot ran hvis man satt overvåkningskameraer opp hjemme hos meg, eller mot overfall hvis jeg hadde hatt en liten greie rundt halsen som alltid sa fra hvor jeg var, det betyr ikke at det er en ønskelig utvikling,

Å bli overvåket er en svært høy pris, det er ikke "en liten pris å betale for å fjerne enkelte elementer". For det første er det ingen garanti for at disse "elementene" forsvinner, og da sitter vi igjen der, robbet for enda litt mer privatliv, og venter på neste trekk.

det finnes ingen garanti nei, men jeg står 100 % for at de kan gjøre et forsøk.

jeg føler heller ikke at mitt privatliv forsvinner ved at jeg blir lagret på en disk som ingen ser med mindre det skulle være behov for det.

jeg har også forsøkt å kjenne igjen personer på kamerabilder, noen er gode og andre er mindre gode. det kommer jo helt an på hvilke kameraer som blir plassert i togene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og historien gjentar seg..

Et sikkert kjennetegn ved fascismen og politistaten er at folk hilser den velkommen i begynnelsen. Den blir sett på som den eneste rette løsning "for vårt felles beste" - helt til vi omsider forstår hvor jævlig dumme vi faktisk har vært og hvem tiltakene egentlig er ment å tjene.

Dette kan umulig ende godt.

...Og Norge er den siste sovjet-stat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Husker for noen uker(?) siden så var det en fyr som hadde voldtatt ei jente, og han hadde også blitt filmet av et overvåkningskamera, rett i trynet. Allikevel var det klin umulig å se hvem det var, og det beste man fikk ut av bildet var fargen på klærne hans.

Så.. hva er poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraer på tog, buss og trikk er jeg helt for. Også inne på Oslo S og andre steder hvor man erfarer at det er mye dritt.

Jeg føler ikke at det krenker mitt privatliv akkurat. Privatlivet mitt leves ikke i et togsete for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det store spørsmålet er jo hvordan informasjonen oppbevares og brukes.

Hadde man hatt garantier mot misbruk så hadde det vært uproblematisk. Dessverre kan man ikke det.

I en ikke altfor fjern fremtid kan en driftig person teoretisk følge mer eller mindre alle dine bevegelser ved hjelp av betalingstransaksjoner, mobiltelefoni, bompenger, kameraer(biometri) etc.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Nei, det vil jeg ikke ha noe av. Det kan brukes som bevisføring når jeg sniker. Jeg er så absolutt mot dette. Jeg får tenke ut noen generelle argumenter som vanlige folk føler er mer legitime, med hovedgrunnen er at jeg ikke ser meg tjent med overvåking.
(...)Spesielle tilfeller kreves for å få se overvåkningsbilder, sier Colstrup.. Ting tyder på at du fortsatt vil kunne snylte på fellesskapet uten økt risiko.

(Mulig ironibruk fra Turtlewax'en, men jeg tar sjansen...)

London er en relativt linsebefengt by. Er det noen som kjenner til Londons erfaringer på området?

Endret av kenneth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...