Gå til innhold

Assistent på sykehjem/hjemmesykepleie

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

Hvordan er reglene angående assistenter (på sykehjem/hjemmesykepleie) og medikamenter?

Nå mener jeg på en helt vanlig assistent uten noe slags medikamentkurs o.l.

Kan assistenten gi pasienten innholdet i medisinglasset som sykepleieren har satt på nattbordet til pasienten? På matbrettet? Eller kjøre til pasienten og gi medikamenter fra engangsdosett med pasientens navn og tidspunkt skrevet på?

Og, hvor kan man finne slike lover og regler?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Det korte svaret er enkelt og greit - nei. Det er ikke lov. Men det gjøres nok for det..

Sjekk lovdata.no for å finne lovene for medisinhåndtering.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan er reglene angående assistenter (på sykehjem/hjemmesykepleie) og medikamenter?

Nå mener jeg på en helt vanlig assistent uten noe slags medikamentkurs o.l.

Kan assistenten gi pasienten innholdet i medisinglasset som sykepleieren har satt på nattbordet til pasienten? På matbrettet? Eller kjøre til pasienten og gi medikamenter fra engangsdosett med pasientens navn og tidspunkt skrevet på?

Og, hvor kan man finne slike lover og regler?

Det er kun sykepleier som har lov å gi ut medikamenter

Gjest Gjest
Skrevet
Det er kun sykepleier som har lov å gi ut medikamenter

Eller hjelpepleiere / omsorgsarbeider med medisinkurs.

Jeg har jobbet som omsorgsarbeider i både hjemmesykepleien, sykehjem og i PU bolig og jeg fikk gi medisiner så lenge jeg hadde medisinkurset.

De ufaglærte fikk ikke lov.

Skrevet

Enkelte steder får også assistenter medikamentkurs og lov til å gi ut medisiner. Dette er stort sett i boliger og de skal da ha skriv fra legen med navn på de som bor der og at de har lov til å dele ut til de.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber som assistent på sykehjem. Jeg skal ha medisinkurs neste måned. Da får jeg dele ut medisiner etterpå. Tar dog hjelpepleien som privatist, og er ferdig i mai.

Skrevet
Jeg jobber som assistent på sykehjem. Jeg skal ha medisinkurs neste måned. Da får jeg dele ut medisiner etterpå. Tar dog hjelpepleien som privatist, og er ferdig i mai.

Ok, og før du har tatt det kurset kan du ikke en gang gi pasienten en tablett dersom du sitter ved sengekanten til vedkommende, og sykepleier eller hjelpepleier/omsorgsarbeider med medisinkurs gir deg medisinglasset?

Hvordan kan man som assistent gå fram for å få et slikt medisinkurs?

Hvordan blir reglene på dette om man er sykepleierstudent?

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, og før du har tatt det kurset kan du ikke en gang gi pasienten en tablett dersom du sitter ved sengekanten til vedkommende, og sykepleier eller hjelpepleier/omsorgsarbeider med medisinkurs gir deg medisinglasset?

Nei. Men endel steder blir du bedt om det likevel, men du har ikke lov.

Si fra til avdelingsleder. Er det behov for flere med medisinkurs (om de mangler kvalifisert personale) kan du få kurs. Om du er sykepleiestudent regner jeg med du får medisinkurs eller tilsvarende i løpet av studietida og at du etter dette kan gi medisiner. På sykehjemmet hvor jeg jobbet som assistent tok endel sykepleiestudenter medisinkurs gjennom kommunen (tror jeg) etter 1.året fordi de skulle jobbe som sommervikarer og det var behov for folk med slike kurs. Jeg mener det var sånn...

Gjest Gjest
Skrevet

Sykepleierstudenter som har hatt og bestått medikamentregning-eksamen trenger bare å søke kommunelegen om fullmakt. Har du ikke hatt denne enda eller ikke bestått må du ha medisinkurs som alle andre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Her er det noen steder som ser det litt gjennom fingrene for å si det sånn.

Har selv hatt som ekstrajobb ved siden av studier (som ikke er relevant for jobben) å være assistent på sykehjem. Der delte jeg ut medisiner rett som det var. Da jeg ymtet frempå om det egentlig var ok sa de bare at de stolte på meg....Og jeg trengte jobben så gadd ikke "krangle" på det

Skrevet
Her er det noen steder som ser det litt gjennom fingrene for å si det sånn.

Har selv hatt som ekstrajobb ved siden av studier (som ikke er relevant for jobben) å være assistent på sykehjem. Der delte jeg ut medisiner rett som det var. Da jeg ymtet frempå om det egentlig var ok sa de bare at de stolte på meg....Og jeg trengte jobben så gadd ikke "krangle" på det

Samme her, viste ikke at det ikke var lov heller jeg. Har flere ganger skjedd at det har blitt satt fram medisiner (på nattbordet/ved spisebordet) som vi assistenter skal gi når det er klart.

Gjest Sykepleierstudent
Skrevet

Sykepleierstudenter kan heller ikki gi ut medisiner. Medikamenthåndtering er forbeholdt leger. Sykepleiere har fått dette ansvaret delegert fra legen. Dvs. det er ikke en selvstendig funksjon som sykepleier men noe man har fått tillatelse til av legen. Sykepleiere kan derfor ikke delegere dette ansvaret videre til hjelpepleiere, assisenter osv.

Alle andre enn sykepleiere må ha godkjent fullmakt fra fylkeslegen (mener jeg?) og dette gis normalt etter ulike medikamentkurs. Fullmakten er derimot begrenset og gjelder i en begrenset tidsperiode på et fast arbeidssted. Dette gjelder også sykepleierstudenter som ofte "slipper" å ta nytt medikamentkurs dersom dette er godkjent fra studiested.

Gjest Sykepleierstudent
Skrevet

Medikamenter er ikke gitt før sykepleier har sett at pasienten har tatt medisinen. Det er ikke tilstrekkelig å sitte de på nattbordet.

Oppfordrer dere til å si i fra til sykepleier som overlater ansvaret til dere. (Ja jeg vet at det ikke er så lett). Dersom noe skulle hende, si at det er feil medisin, og pasienten får en alvorlig bivirkning så er sykepleier ansvarlig. Men den som gir medikamentene har utøvet pleie utenfor sitt kompetanse område og vil bli klandret for det.

Hvis dere er redd for å miste jobben så tenk at de trenger dere minst like mye som dere trenger jobben.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Jeg vil også anbefale at ingen deler ut medisiner uten medisinkurs (og selv da kan en være litt på vakt).

Selv om det til syvende og sist ikke er du som er ansvarlig for eventuell feilmedisinering, så vil en nok kjenne det på samvittigheten hvis pasient du gir medisiner til får alvorlige, i verste fall dødelige, bivirkninger.

Personlig er jeg av den mening at en medisinkurs på langt nær er nok hvis en ikke har noe relevant utdanning.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 2 års vernepleier student. Har nå lov å gi medikament siden jeg har bestått medikamentprøven. Men må ha opplæring og godkjenning fra arbeidsplassen frem til jeg har bachelor graden.

Har jobbet flere år som assisten på sykehjem, og har ofte fått medisinglasset fra medisinansvarlig. Men det er ikke lov.

Det er KUN vernepleiere/sykepleiere eller hjelpepleiere/omsorgsarbeidere som har medisinkurs som har lov å gi medisin. de skal være der å se at medisinen blir tatt. Dersom de setter igjen glasset å ber deg som assistent gi det, er det dems ansvar dersom du som assistent gjør feil.

Har også jobbet i bolig å der er det litt andre regler. Ofte får assistenter der delegert myndighet fra legen om å kunne gi medisiner ut i fra dosett hos de pasientene de er oss. Dette går på sikkerheten siden man ofte jobber alene inne hos hver enkelt pasient.

Dette gjelder utgielse av faste medisiner, når det kommer til dosering og bestemmelse av ulike medisiner er det legen som bestemmer!

Skrevet
Eller hjelpepleiere / omsorgsarbeider med medisinkurs.

Jeg har jobbet som omsorgsarbeider i både hjemmesykepleien, sykehjem og i PU bolig og jeg fikk gi medisiner så lenge jeg hadde medisinkurset.

De ufaglærte fikk ikke lov.

I loven står det at annet helsepersonell (ikke vpl, spl, lege) med medikamentkurs bare unntaksvis kan dele ut medisiner fra dosett eller en-dose-pose.

Men hva som står i loven og hva som skjer i praksis er (som regel) to vidt forskjellige ting.

Skrevet

Nei, det er ikke lov som alle skriver ovenfor her. Og jeg får frysninger bare ved tanken på at enkelte gir ut medisiner fordi "var redd for å si nei" eller "alle de andre gjør det jo" eller den aller beste grunnen "det er jo bare en paracet, det tar jeg jo hjemme selv"... :murvegg:

Det er ikke "tøft" å dele ut medisin. Og jeg synes det står respekt av de som sier nei ved spørsmål om de kan "bare gi denne paraceten" fordi spl etc har det travelt, og jeg mister respekten for den spl etc som faktisk har så liten ansvarsfølelse for jobben sin.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det er ikke lov som alle skriver ovenfor her. Og jeg får frysninger bare ved tanken på at enkelte gir ut medisiner fordi "var redd for å si nei" eller "alle de andre gjør det jo" eller den aller beste grunnen "det er jo bare en paracet, det tar jeg jo hjemme selv"... :murvegg:

Det er ikke "tøft" å dele ut medisin. Og jeg synes det står respekt av de som sier nei ved spørsmål om de kan "bare gi denne paraceten" fordi spl etc har det travelt, og jeg mister respekten for den spl etc som faktisk har så liten ansvarsfølelse for jobben sin.

Enig med deg. Jeg hadde sommerjobb på sykehjem for noen år siden, og har i ettertid tenkt endel på hvorfor vi assistenter ble bedt om å gjøre ting vi ikke hadde lov til. Generelt må det være lov å si at det er dårlig utnyttelse av arbeidskraften å sette assistenter til å gjøre sykepleieroppgaver, mens sykepleieren gjør assistentjobb samtidig. Og det var jo dette som skjedde; ingen sparte vel tid på at jeg skulle gå med et pilleglass mens sykepleieren skiftet bleie på en annen pasient..? Dårlige rutiner, dårlig kunnskap om lovgivning og folk som var elendige til å delegere oppgaver hadde mye av skylden der jeg jobbet. Det hadde vært mye bedre om de konsekvent hadde brukt assistentene til de jobbene vi har lov til, så måtte jeg heller skiftet på litt flere senger eller gitt mat til et par pasienter til i løpet av en vakt, enn å føle at jeg burde gi medisiner, sette klyster, kateter osv (noen av de ansatte stusset over at jeg ikke kunne slike ting og var nesten sure for det, at det ikke var lov tror jeg knapt de visste...).

Det skal sies at det var flere dyktige ansatte der også, og at det var stor forskjell på å jobbe med dem kontra de som lot all slags humle suse...

Skrevet (endret)

Til gjest ovenfor:

Opplevde du at assistenter fikk legge inn kateter? :hakeslepp: Håper virkelig at det ikke har skjedd.. Men få ting overrasker meg lengre.. :hår: Må si jeg skjemmes over sykepleiere som er med på å sette vårt yrke i dårlig lys. Finnes ingen unnskyldning for å ødelegge for faget sitt på en slik måte.

En sykepleier har som hovedoppgave å utføre faglig forsvarlig yrkesutøvelse på sin arbeidsplass til en hver tid. Noe som eksemplene i tråden viser til at ofte ikke skjer. Skremmende.

Endret av Lille Ballerina
Gjest Gjest
Skrevet
Til gjest ovenfor:

Opplevde du at assistenter fikk legge inn kateter? :hakeslepp: Håper virkelig at det ikke har skjedd.. Men få ting overrasker meg lengre.. :hår: Må si jeg skjemmes over sykepleiere som er med på å sette vårt yrke i dårlig lys. Finnes ingen unnskyldning for å ødelegge for faget sitt på en slik måte.

En sykepleier har som hovedoppgave å utføre faglig forsvarlig yrkesutøvelse på sin arbeidsplass til en hver tid. Noe som eksemplene i tråden viser til at ofte ikke skjer. Skremmende.

Nei - ingen av oss gjorde dette, heldigvis! Men enkelte surmulte over at vi ikke kunne det, og enkelte var troende til å "lære bort" slike oppgaver for å kunne be oss om det (forresten flere hjelpepleiere enn sykepleiere med slike holdninger). Akkurat kateter er jo blant det mer krevende og opplagt at man ikke kan sette hvem som helst til, men når det gjaldt å gi pasienter ulike avføringsmidler, klyster, stikkpiller o.l virket det som det nesten var forventet at f eks jeg burde kunne det, eller lære det ved å se på andre... men jeg har faktisk ikke lov til å gjøre det som ufaglært såvidt jeg har skjønt, det regnes vel som å gi medisin/behandling. Jeg jobbet der såpass kort tid at jeg heldigvis ikke rakk å "lære" slike ting...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...