Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gine_*
Skrevet
Barna skal i utgangspunktet arve alt, så sant avdøde ikke har testamentert bort arven. Men uansett skal barna arve 3/4. Men kan ikke kreve mer enn 1 mill pr barn. La oss si at vedkommende har 3 barn og at arven i utgangspunktet er på 10 mill totalt. Så kan avdøde testamentere bort 7 mill men resten skal barna ha. Er arven på totalt 3 mill eller mindre kan kun 1/4 del testamenteres bort.

Så hvis arven er på totalt 2 mill så kan 500.000 testamenteres bort til andre mens de 3 barna deler de resterende 1.5 mill seg imellom

Uansett så skal barna arve 2/3. (Ikke 3/4.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Livsarvingene (barna) har krav på pliktdelsarv på minst 2/3 av formuen, jf. al. § 29 første ledd. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn kr. 1 000 000 per barn.

Skifte vil si fordelingen av avdødes eiendeler og formue. Et privat skifte innebærer at arvingene selv gjør opp boet etter avdøde. Dette innebærer at de slipper de omkostningene som er forbundet med offentlig skifte.

Skal arvingene kunne skifte privat, er det et vilkår at minst en loddeier (= en som arver hele boet eller en brøkdel av boet (for eksempel 1/3) av totalen) må overta avdødes gjeld.

Sjekk om din avdøde svigerfar etterlot seg gjeld før dere bestemmer dere for offentlig eller privat skifte.

En som er arving til en brøkdel av arven (f.eks. din samboer) og ikke bare til bestemte gjenstander – kan kreve offentlig skifte. Koster ca 12,5 rettsgebyr (1 rettsgebyr var i 2007 kr. 860,-).

Det eneste som kan gjøre at tanten arver noe er at hun er tilgodesett i testamentet. Har ikke den avdøde skrevet gyldig testamente er det kun barna som arver.

At to av disse barna (din samboers søsken) er på tantens side spiller ingen rolle. Hun har uansett ikke lov til å forsyne seg av dødsboet, hverken på vegne av seg selv eller andre.

Ønsker disse to barna å gi noe av sin arv videre til tanten så kan de selvfølgelig det. Men ikke før boet er skiftet!

Gjest Gjest
Skrevet
Sjekk om din avdøde svigerfar etterlot seg gjeld før dere bestemmer dere for offentlig eller privat skifte.

Hvordan sjekker man dette, egentlig?

Og blir man også ansvarlig for gjeld som ikke er dokumentert offisielt? For eksempel 10 000 kroner som han skylder til naboen?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan sjekker man dette, egentlig?

Og blir man også ansvarlig for gjeld som ikke er dokumentert offisielt? For eksempel 10 000 kroner som han skylder til naboen?

Det blir "avertert" i aviser og norsk lysningsbladet som proklama. Da har de som mener at avdøde skylder de penger en frist, tror 6 uker, til å komme med kravet sitt. Krav etter fristen blir ikke godtatt.

Uansett, skifteretten veileder deg her.

Gjest Gjest
Skrevet
Min samboer har nylig mistet faren sin, og blir fryst helt ut av bestemor og tanter på faren sin side, han har ikke noen penger de skal arve men masse innbo. Og dagen etter faren døde stakk tanten av med mye av innboet uten å ha forhørt seg med alle ungene. Dette kan hun da vel virkelig ikke gjøre? Vi har vært i kontakt med advokat men han sa at det var lite å gjøre dette kan da vel heller ikke stemme? Vi er litt frustrerte nå så setter stor pris på svar..

Uansett hva de andre søskene mener, så er dette ulovlig. De andre søsken kan heller ikke tillate tanten til å gjøre slikt.

Hun har begått tyveri.

men, siden hun oppfatter seg som arving, så spør henne: siden du er selvutnevnt arving, så vet du vel at det er arvingene som skal bekoste begravelsen. Del regnigen på alle søsken og tanten.

Skrevet
Uansett hva de andre søskene mener, så er dette ulovlig. De andre søsken kan heller ikke tillate tanten til å gjøre slikt.

Hun har begått tyveri.

men, siden hun oppfatter seg som arving, så spør henne: siden du er selvutnevnt arving, så vet du vel at det er arvingene som skal bekoste begravelsen. Del regnigen på alle søsken og tanten.

Vi kommer ikke til å betale noen ting til begravelsen. Huset der er nå tømt og delt mellom 3 så nå kan det være. Samboeren min orker ikke mer. Han er knust nok som det er..

Tusen takk for alle svar og råd, dere har vært hjelpsomme:)

Gjest Gjest
Skrevet
Vi kommer ikke til å betale noen ting til begravelsen. Huset der er nå tømt og delt mellom 3 så nå kan det være. Samboeren min orker ikke mer. Han er knust nok som det er..

Tusen takk for alle svar og råd, dere har vært hjelpsomme:)

Tenk å grafse til seg boet før den avdøde er i jorden.

Forferdelig hvordan mennesker kan være mot hverandre.

Sokrates sa vel en gang at det er bedre å lide urett enn å begå urett. Uff, så uenig jeg har vært med ham mange ganger, men han har nok rett. Dere har ren samvittighet og kan se alle i øynene med rak rygg - det kan ikke de andre.

Jeg vet det er en mager trøst, men prøv å se på det kun som materielle ting. Det er selvfølgelig ikke det, for affeksjonsverdien skal man aldri undervurdere, men prøv så godt dere kan.

Veldig trist sak. Først de problemene som farens alkoholmisbruk sikkert har påført dere, så dødsfallet, og så denne reneste plyndringen.

Skrevet
Tenk å grafse til seg boet før den avdøde er i jorden.

Forferdelig hvordan mennesker kan være mot hverandre.

Sokrates sa vel en gang at det er bedre å lide urett enn å begå urett. Uff, så uenig jeg har vært med ham mange ganger, men han har nok rett. Dere har ren samvittighet og kan se alle i øynene med rak rygg - det kan ikke de andre.

Jeg vet det er en mager trøst, men prøv å se på det kun som materielle ting. Det er selvfølgelig ikke det, for affeksjonsverdien skal man aldri undervurdere, men prøv så godt dere kan.

Veldig trist sak. Først de problemene som farens alkoholmisbruk sikkert har påført dere, så dødsfallet, og så denne reneste plyndringen.

Ja det er akkurat det.. Det har ikke vært lett for oss og ha kontakt med han pga hans misbruk, men har prøvd så inderlig godt vi kan. Og nå som han er borte har det plutselig aldri vært bra nok, selvom denne tanten før har sagt at hun forstår oss inderli godt... Jeg fatter ikke hva som skjer med mennesker i slike sammenhenger..

Gjest samme gjest
Skrevet
Ja det er akkurat det.. Det har ikke vært lett for oss og ha kontakt med han pga hans misbruk, men har prøvd så inderlig godt vi kan. Og nå som han er borte har det plutselig aldri vært bra nok, selvom denne tanten før har sagt at hun forstår oss inderli godt... Jeg fatter ikke hva som skjer med mennesker i slike sammenhenger..

Jeg vet så veldig godt at det er vanskelig, men forsøk å gjøre dere ferdig med dette så fort som mulig. Ikke la det forstyrra kvinnemennesket og de simple søskenene ødelegge livet deres.

Ikke ta kontakt med dem og nekt å snakke med dem hvis de tar kontakt. Dere skal ikke godta at de kritiserer dere, ikke er det bra for dere å høre på denne kritikken heller.

Ikke prøv å forstå dem heller. Så lenge dere ikke er sånn type menneske selv, vil dere ikke klare å forstå. Det vil bare forsure livet deres enda mer med negative tanker.

Skrevet (endret)

Jeg synes dere skal kjempe litt jeg.

Visst hadde Sokrates rett, men jeg synes ikke at slike folk skal få lov til å ta seg til rette på den måten.

Jeg skjønner ikke helt at hun skal få det til heller. Et skifte MÅ det jo være når noen dør. Og der kommer det frem hvem som er livsarvinger. Det er jo for å unngå slikt som dette. Og som sønn til avdøde har din samboer legalt krav til boet. Og når hun har stjålet fra dødsboet før skiftet så vil det komme frem der. Og om det da er et offentlig skifte (som det bør være i et slikt tilfelle tror jeg) så hadde det ikke forundret meg om det gikk automatikk i at det ble anmeldt.

Samboeren din bør snakke med advokat for å finne ut hvordan han skal gå frem. Og å sørge for at han selv stiller krav til boet før det er gått seks uker. Eller om ikke samboeren din orker, så bør du gjøre det for ham.

Det er tross alt farsarven hans det er snakk om.

Endret av :-) anna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...