Skrika89 Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Min samboer har nylig mistet faren sin, og blir fryst helt ut av bestemor og tanter på faren sin side, han har ikke noen penger de skal arve men masse innbo. Og dagen etter faren døde stakk tanten av med mye av innboet uten å ha forhørt seg med alle ungene. Dette kan hun da vel virkelig ikke gjøre? Vi har vært i kontakt med advokat men han sa at det var lite å gjøre dette kan da vel heller ikke stemme? Vi er litt frustrerte nå så setter stor pris på svar..
Tusenfryd Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Sannhetens ansikt viser seg i arveoppgjør... Jeg er ingen ekspert, men jeg trodde da virkelig at barn er livsarvinger og at de går foran alt? Dvs at dersom faren ville at søsteren og moren skulle arve ham, at han kunne testamentere dem noe, men at livsarvinger skal ha en viss del? Synes svaret til advokaten også var merkelig, så sant han ikk viser til at hva som evt er fjernet må bevises og at det er det som er vanskelig. for der har dere selvfølgelig en utfordring.
Skrika89 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2008 Vi vet hvor hun har fraktet det og at hun har fraktet i hele natt med frykt for at vi skal finne ut av dette. Javisst er det nå de sanne ansiktene kommer frem, men at mennesker kan være så kaldhjertet som i dette tilfelle hadde jeg aldri trodd.. Det er ikke bare dette med arven, men de villle ikke ha oss på sykehuset ei i noen begravelse.. Mannen min er helt knust.
Gjest Mayamor Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Kondolerer. Har det alltid vært slik eller er det en ny setting i forbindelse med farens dødsfall? Hadde samboeren din god kontakt med sin far? Er det noe spesielt samboeren din gjerne ville hatt? Jeg er over å bli sjokkert over enkelte mennesker i arvestrider. Trist, trist og atter trist.
Skrika89 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2008 Takk for det. De hadde nogenlunde god kontakt men han var alkoholisert så det var perioder de ikke hadde så mye kontakt. Ja det er ting han kunne tenke seg. De ble sånn rett etter at faren ble ute av stand til å skjønne hva som foregikk..
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Min samboer har nylig mistet faren sin, og blir fryst helt ut av bestemor og tanter på faren sin side, han har ikke noen penger de skal arve men masse innbo. Og dagen etter faren døde stakk tanten av med mye av innboet uten å ha forhørt seg med alle ungene. Dette kan hun da vel virkelig ikke gjøre? Vi har vært i kontakt med advokat men han sa at det var lite å gjøre dette kan da vel heller ikke stemme? Vi er litt frustrerte nå så setter stor pris på svar.. privat skifte? da er det din samboer og evnetuelle søsken av han som bestyrer boet. hordan har tanten komt seg inn i farens hjem da? nei, hun har ikke lov, dette kan du regne som tyveri.
Skrika89 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2008 Hva er det? Kan samboeren min gjøre det alene? Har glemt å nevne at han er elsdt det har vel litt å si? Hun tok nøklene fra faren når han lå på sykehuset. det er tyveri ja...
Carebear1 Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Hvorfor anmelder dere ikke tanten for tyveri? Tanten kan da ikke bare låse seg inn i boligen til din svigerfar og forsyne seg som hun selv behager! Med mindre det foreligger et testamente er det kun barn som har krav på arv her!
Skrika89 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2008 Vi driver og skal kontakte politiet nå. Jeg vet og jeg er så frustrert så jeg har mest lyst til å sette meg ned og hylgrine. Mannen fikk ikke dø før hun satte i gang.
Gjest Gjest-M- Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Barn har sin pliktdelsarv, uansett om det skulle foreligge testamente. Ingen kan gjøre sine barn arveløse i Norge. Man kan gi bort alt man eier til hvem man vil mens man fortsatt lever, men biologiske barn har alltid krav på minst 2/3 pliktdelsarv. Denne tanten har klart gjort seg skyldig i tyveri.
Carebear1 Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Barn har sin pliktdelsarv, uansett om det skulle foreligge testamente. Ingen kan gjøre sine barn arveløse i Norge. Man kan gi bort alt man eier til hvem man vil mens man fortsatt lever, men biologiske barn har alltid krav på minst 2/3 pliktdelsarv. Denne tanten har klart gjort seg skyldig i tyveri. Vil bare påpeke at det var dette jeg mente med mitt innlegg over også. Testamentet fratar selvsagt ikke barna deres pliktdelsarv, men kan gjøre at andre enn barna også er arveberettiget.
Skrika89 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2008 Ja dette er jo bare så frekt som det går ann... Men regner med det blir andre baller når vi får anmeldt dette...
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Sånne parasitter skulle henges opp på en stokk til spott og spe. Er nok sånne i mange familier. Min familie har opplevd akkurat det samme fra et par fettere i forbindelse med dødsfall. Men det er nok ikke så mye å få gjort noe med. Det kan selvfølgelig anmeldes, men politiet har ofte ikke ressurser til å ta seg av slike tvister mellom enkeltmennesker, og man vil nok uansett ikke komme noen vei med det. Er nok det advokaten deres kaskje mente, ikke at det tanta har gjort er ok. Offentlig skifte koster en del penger - for 10 år siden var det 26.000,- hvis jeg ikke husker helt feil, og jeg vil tro beløpet har økt på de årene. I tillegg må dere ha advokat. I en slik sak vil det antageligvis bli påstand mot påstand. Tanta kan påstå at det var hennes ting som faren hadde lånt, eller at hun hadde fått det som takk for et eller annet, eller finne på en helt annen forklaring. Da må dere tilbakevise dette. I mellomtiden kan jo tanta godt selge tingene. og selv om hun eventuelt blir dømt i skifteretten til å gi tilbake tingene eller gi dere eventuell salgssum - er det ingen garanti for at hun gjør det. Tenk nøye gjennom om det mannen din ønsker er verdt mer ergrelse, utgifter til offentlig skifte samt risikoen for å bli ansvarlig for å betale både egne og motpartens advokatkostnader. Det er rart hvordan det lønner seg å være kjeltring i mange saker.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #14 Skrevet 25. mars 2008 Er det mulig?! Noe så utrolig frekt! Jeg håper dere får ordnen i sakene her, selv om jeg skjønner at det ikke er så lett å bevise verken det ene eller det andre i slike sammenhenger. En politianmeldese er absolutt på sin plass, da dette er tyveri. Hvorfor har din mann og hans tante så dårlig forhold? Nei.. Er det mulig? Hva sier søsknene til din mann? (Hvis jeg forsto det riktig at han hadde søsken.)
Skrika89 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2008 To av søsknene er på tantens side. og de får dele men de to andre er helt utenfor og får ingenting. Mannen min og tanten har et dårlig forhold pga av at hun mener han ikke har vært der nok for faren sin, selvom vi vet at han har vært der mye mer enn andre. Men dette er nok bare en unnskyldning for at hun skal få ta det hun vil. Nei det er nok ikke så mye vi får gjort tror jeg. Men blir det spørsmål om noe hjelp av noe som helst slag så kan de bare se en annen vei enn hit i hvertfall.. Jeg har aldri vært borti makan. De delte alt han hadde med seg på sykehuset før mannen hadde fått dødd:( Stakkars mann. Gruer meg til begravelsen det kommer til å bli så mye bråk at det er helt fælt. Men vi skal i hvertfall ikke starte noe. tror kanskje det er best å heve seg over også. Men dette er synd for min mann for han kunne tenkt seg og hatt igjen noe etter pappan sin.
Kjetil E Skrevet 25. mars 2008 #16 Skrevet 25. mars 2008 Barna skal i utgangspunktet arve alt, så sant avdøde ikke har testamentert bort arven. Men uansett skal barna arve 3/4. Men kan ikke kreve mer enn 1 mill pr barn. La oss si at vedkommende har 3 barn og at arven i utgangspunktet er på 10 mill totalt. Så kan avdøde testamentere bort 7 mill men resten skal barna ha. Er arven på totalt 3 mill eller mindre kan kun 1/4 del testamenteres bort. Så hvis arven er på totalt 2 mill så kan 500.000 testamenteres bort til andre mens de 3 barna deler de resterende 1.5 mill seg imellom
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #17 Skrevet 25. mars 2008 Siden det ikke finnes andre verdier i boet enn innbo så bør dere sjekke om det er ukjent gjeld. Dersom samboeren din og søsken velger å overta boet så overtar dere gjelden også. Det er en måte å få vite verdiene før man velger om man vil overta boet. Tror det da må et offentlig skifte til. Gravferdslova sier noe om hvem som kan bestemme over begravelsen. Mener at det blir din samboer og søsken. Samboer og søsken er nærmeste arvinger. Dere må sende inn et skjema til skifteretten slik at dere får en skifteattest. Uten denne så har dere ikke lov til å få innsyn i bank, forsikringer osv. Ta en telefon til skifterett så får dere veiledning. Enig med de andre her at det tanta har gjort er tyveri.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 To av søsknene er på tantens side. og de får dele men de to andre er helt utenfor og får ingenting. Mannen min og tanten har et dårlig forhold pga av at hun mener han ikke har vært der nok for faren sin, selvom vi vet at han har vært der mye mer enn andre. Men dette er nok bare en unnskyldning for at hun skal få ta det hun vil. Nei det er nok ikke så mye vi får gjort tror jeg. Men blir det spørsmål om noe hjelp av noe som helst slag så kan de bare se en annen vei enn hit i hvertfall.. Jeg har aldri vært borti makan. De delte alt han hadde med seg på sykehuset før mannen hadde fått dødd:( Stakkars mann. Gruer meg til begravelsen det kommer til å bli så mye bråk at det er helt fælt. Men vi skal i hvertfall ikke starte noe. tror kanskje det er best å heve seg over også. Men dette er synd for min mann for han kunne tenkt seg og hatt igjen noe etter pappan sin. For noen grusomme menensker, men la det være en trøst oppi all galskapen at dere snarter kvitt kontakt med dem. Under begravelsen vil jeg anbefale dere å behandle disse råtassene som luft. Tar de kontakt så se forbi dem. Forsøker de å hindre dere, så skyv dem bestem til siden. Det er de som besitter galskapen - fokuser på det. Dere har ikke noe å skamme dere over. Hvis noen spør, så si rett og slett at dere nå har sett så mye galskap, griskhet og regelrett tyveri, at dere har fått nok. Hvis dere gruer dere veldig mye til begravelsen, så bør dere ta med dere noen som kan være tilstede for dere (f.eks. dytte bort ubehagelige folk, be ubehagelige mennesker holde avstand osv.) Da vil dere føle det er dere som har kontroll over situasjonen. Be gjerne presten om en egen samtale på forhånd. Prest er også rådgiver, og presten har garantert sett mye galskap tidligere. Kanskje presten til og med kan opptre som en megler. Ring menighetskontoret så fort som mulig og spør hvem som skal være prest i begravelsen. Ta så omgående kontakt med presten og be om et møte.
:-) anna Skrevet 25. mars 2008 #19 Skrevet 25. mars 2008 Hva med å ringe til henne og spørre henne rett ut pom hun ikke synes det er smålig å stjele fra et dødsbo. Si til henne at dere er klar over hva hun har gjort og at dere bare ringer for å gi beskjed om at dere har kontaktet advokat, og dersom hun ikke leverer tilbake alt hun har tatt, kommer dere til å anmelde saken til politiet, samt ta en telefonrunde til familien og orientere om hva som foregår. Eventuelt kan dere få en advokat til å ta den telefonen. Det er jo mulig atr det hjelper å skremme henne litt.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #20 Skrevet 25. mars 2008 Barn har sin pliktdelsarv, uansett om det skulle foreligge testamente. Ingen kan gjøre sine barn arveløse i Norge. Man kan gi bort alt man eier til hvem man vil mens man fortsatt lever, men biologiske barn har alltid krav på minst 2/3 pliktdelsarv. Denne tanten har klart gjort seg skyldig i tyveri. Ikke hvis det ikke er noe igjen ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå