Wonders Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Noman har laget Noman fra Pakistan tv-serie, og mye mer, nå inviterer han med seg sine egene venner hjem, å lar de lage sine retter fra sine respektive hjemland... http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/347966 Hva synes dere? Jeg liker konseptet, og lærer masse. Spennende mat og flink programleder.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Jeg liker vesenet hans, og synes den episode jeg så var koselig underholdning.
Gjest frulou Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Jeg syns idèen er god, men at gjennomføringen suger.Det blir altfor knisfnisete og fjortisaktig, og jeg ender opp med å bare bli irritert.Funker verken som matprogram eller som noe annet. Det er synd, for jeg har likt godt det Noman har gjort tidligere og håper han kommer sterkere tilbake.
Grissini Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har kun sett én episode - den med han fra Marokko. Jeg ble ikke veldig imponert dessverre, men har tenkt å se på på torsdag. Da er det med en dame fra Thailand.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Jeg liker godt Noman som programleder, sånn generelt, og enig i at ideen er god, men synes ikke programmet virker spesielt bra. Av det jeg har sett synes jeg de fokuserer mye på unødvendige ting - handling (uten at de sier noe særlig om hva de handler eller hva man bør se etter) og langtekkelig oppkutting av grønnsaker f eks. Men man kan sikkert få noen gode tips, om man orker å se hele programmet
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Kjedelig mat, uproffe deltakere, for fnisete og tullete og altfor kunnskapsløse folk.
Ce'Nedra Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Bra konsept, men virker som han har forberedt seg altfor dårlig.
Gjest Emera Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Jeg liker også konseptet, og er enig i at det er en del ting som kunne vært redigert bort. Vi er vel vant til mer proff "kjapp-TV" nå til dags, hvor alt unødvendig er skrellet vekk.
MarianneE Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Jeg syns idèen er god, men at gjennomføringen suger.Det blir altfor knisfnisete og fjortisaktig, og jeg ender opp med å bare bli irritert.Funker verken som matprogram eller som noe annet. Det er synd, for jeg har likt godt det Noman har gjort tidligere og håper han kommer sterkere tilbake. Akkurat de tankene gjorde jeg meg og.
LukaFrost Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 Jeg skal være enig i at ideen er bedre enn resultatet. Det blir litt for mye fjas. Og hvor hemmelig er egentlig den hemmelige gjesten... Jeg kommer nok til å følge med like vel, for jeg liker i utgangspunktet Noman som programleder.
Gjest Eurydike Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Jeg synes dette programmet er intet mindre enn elendig, og har vurdert å sende NRK en lang mail i sakens anledning, men det er vel neppe verdt bryet. Har skrevet om dette i en dagbok her allerede, så jeg tar meg den frihet å lime inn litt fra innleggene mine derfra. *Har nettopp sett "Yum yum med Noman" på NRK 1* Hvorfor kan de ikke finne en programleder og en gjest/kokk som faktisk kan lage mat når de først bestemmer seg for egenprodusert matprogram på kveldstid etter flere års pause? Det minner meg ikke så rent lite om NRKs hageprogrammer. Laget etter innfallsmetoden, fullstendig uten regi, og komplett meningsløse og blottet for informasjonsverdi for enhver som vet det aller minste om hage fra før. Ellers gjelder en del av ankepunktene mine mot programmet i går at det rett og slett er ganske dårlig laget. Man har ikke klart nok for seg hva siktemålet er: portrett av et enkeltmenneske? program om måltids- og matkultur i Hellas? matprogram? Det blir ingen av delene, men litt retningsløs, improvisert pludring om alt og ingenting. Kunne sikkert fungert som en kort reportasje i et magasinprogram, men ikke som et eget matprogram i beste sendetid. Skal pludring fungere, må det være godt planlagt og intervjueren være godt forberedt og vite hvor han skal - det er ikke en enkel genre. Og det lar seg rett og slett ikke forsvare å bruke 15 min av sendingen på å vise hvordan man lager gresk salat (presentert med klønete hjemmevideoregi), uavhengig av hvor lite eller mye seerne måtte vite om denne retten fra før. Det jeg skriver her baserer seg altså på programmet om gresk mat. Det marokkanske programmet var marginalt bedre, men kun fordi gjesten her var en bedre formidler (selv journalist/programleder?). Han fikk imidlertid lite hjelp fra programkonsept, regi og Nomans uforberedte, formålsløse pludring, dette var like dårlig forberedt og kaotisk som før.
murray Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 Jeg liker programmet! Og fjaset Det er veldig friskt og annerledes.
Petroline Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Kunne ikke vært mer enig, Eurydike! I morges var Noman på Frokost-tv på nrk og laget kebab med Aslak Sira Myhre. Det var akkurat like fnisete og useriøst. Kan de ikke lage noen ordentlige matprogram? Det finnes jo så mange flinke kokker og matinteresserte der ute som kan å formidle (på en god måte) at det ikke trenger å være vanskelig å lage mat... Hele programmet ble litt for tullete. Jeg som elsker matprogram på tv! Men dette var slett ikke noe for meg.
Gjest Eurydike Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Merket meg at i programoversikten i går karakteriseres programmet til Noman som "underholdning". Det sier vel det meste, egentlig - dette skal være litt morsom tidtrøyte, og i bunn og grunn ikke noe matprogram i det hele tatt. Jeg vil ha skikkelig matprogram som tar mat på alvor, ikke dette tøyset her!
Frk. Stella Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Slik jeg forstår konseptet, er målgruppen for denne programserien typisk "unge voksne" identifisert "T&T-generasjonen" - Toro og take-away (programlederens definisjon). Med denne målgruppen ville det vært dødfødt med seriøse/proffe kokker - greia er vel å vise at helt vanlige folk kan smelle sammen noe som ser enkelt og godt ut uten altfor mye styr. For min egen del synes jeg programmet er morsomt, Noman er sjarmerende og oppskriftene er en helt grei inspirasjon til enkel matlaging. Jeg mener det er rom for for både denne type mat-TV og annen mer kunnskapsbaserte programmer - og ja, iallefall NRK burde få inn et mat-program med mer tyngde snarest!
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #16 Skrevet 28. mars 2008 Jeg synes i grunn det er positivt med et konsept hvor man lager "enkel hverdagsmat" - for mange hadde det sikkert vært mer nyttig som inngangsport til matlaging enn programmer hvor man lager festmenyer med eksklusive råvarer, men gjennomføringen av dette programmet er for dårlig. De burde brukt kokker som enten var profesjonelle eller i hvert fall hadde virkelig greie på mat; jeg har ikke lagd mat i mange år selv, men da han grekeren sa at man kan lage "i hvert fall fire ting" med en squash, tenkte jeg at jeg kunne stått der selv Og da Noman lurte på om fetaost betyr fet ost - kunne de f eks sagt at den ER nokså fet selv om feta betyr bit/stykke. Man lærer heller ikke nyttige teknikker når det ikke fokuseres på selve matlagingen... Underholdning synes jeg strengt tatt vi har mer enn nok av på tv, og det virker som den nye betydningen av underholdnig = amatører står og svimer/synger litt skjærende/er 11 år og har rockering/sjonglerer med tre baller (det kan jeg også!)/lager intriger og griner alt ettersom det er reality eller talentkonkurranse versjon 307 vi ser på. Jeg vil se folk som er flinkere enn meg selv på tv! Og jeg vil at de som jobber på tv skal skjønne at vi som er potensielle seere ikke er fullstendig tette, egentlig.
Gjest Eurydike Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 Slik jeg forstår konseptet, er målgruppen for denne programserien typisk "unge voksne" identifisert "T&T-generasjonen" - Toro og take-away (programlederens definisjon). Med denne målgruppen ville det vært dødfødt med seriøse/proffe kokker - greia er vel å vise at helt vanlige folk kan smelle sammen noe som ser enkelt og godt ut uten altfor mye styr. Jeg ser i og for seg dette poenget, men ingen kan smelle sammen noe som helst uten alt for mye styr etter å ha sett på dette programmet, kort og godt fordi vi nærmest ikke får vite noe underveis om hverken fremgangsmåte eller ingredienser. For å finne ut av det, må man inn på NRKs nettsider, noe Toro- og takeaway-generasjonen neppe gidder. Det er vel mer noe for for de mest matinteresserte, men de har neppe orket å lide seg gjennom mer enn halve programmet. Så hva står man da igjen med? Derfor tror jeg Noman og redaksjonen hans bommer her, uansett hvordan man snur og vender på det. Men jeg innser at jeg ikke er i programmets målgruppe (og får her bekreftet at programmet paradoksalt nok faktisk er laget for dem som ikke interesserer seg for matlaging overhodet, slik jeg skrev i det første innlegget mitt). Underholdning synes jeg strengt tatt vi har mer enn nok av på tv, og det virker som den nye betydningen av underholdnig = amatører står og svimer/synger litt skjærende/er 11 år og har rockering/sjonglerer med tre baller (det kan jeg også!)/lager intriger og griner alt ettersom det er reality eller talentkonkurranse versjon 307 vi ser på. Jeg vil se folk som er flinkere enn meg selv på tv! Og jeg vil at de som jobber på tv skal skjønne at vi som er potensielle seere ikke er fullstendig tette, egentlig. Her får du vel i grunnen sagt det, ja!
salsera Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 (endret) Jeg synes i grunn det er positivt med et konsept hvor man lager "enkel hverdagsmat" - for mange hadde det sikkert vært mer nyttig som inngangsport til matlaging enn programmer hvor man lager festmenyer med eksklusive råvarer, men gjennomføringen av dette programmet er for dårlig. De burde brukt kokker som enten var profesjonelle eller i hvert fall hadde virkelig greie på mat; jeg har ikke lagd mat i mange år selv, men da han grekeren sa at man kan lage "i hvert fall fire ting" med en squash, tenkte jeg at jeg kunne stått der selv Og da Noman lurte på om fetaost betyr fet ost - kunne de f eks sagt at den ER nokså fet selv om feta betyr bit/stykke. Man lærer heller ikke nyttige teknikker når det ikke fokuseres på selve matlagingen... Underholdning synes jeg strengt tatt vi har mer enn nok av på tv, og det virker som den nye betydningen av underholdnig = amatører står og svimer/synger litt skjærende/er 11 år og har rockering/sjonglerer med tre baller (det kan jeg også!)/lager intriger og griner alt ettersom det er reality eller talentkonkurranse versjon 307 vi ser på. Jeg vil se folk som er flinkere enn meg selv på tv! Og jeg vil at de som jobber på tv skal skjønne at vi som er potensielle seere ikke er fullstendig tette, egentlig. Akkurat det samme tenkte jeg og så orket jeg ikke å se mer. Ellers er jeg veldig enig med Eurydike. Endret 28. mars 2008 av salsera
Gjest Eurydike Skrevet 28. mars 2008 #19 Skrevet 28. mars 2008 Et lite PS: Jamie Olivers programmer, særlig de han laget i starten, var jo nettopp rettet inn mot samme type publikum som Noman vil fenge. Men selv om Jamie i stil og form skulle fremstå som så hip som mulig (noe som etterhvert ble litt krampaktig og parodisk, slik det meste blir etter en stund), ga han likevel ikke avkall på substans og god, gammeldags folkeopplysning. Tvert i mot! Han presenterte forenklede og tilpassede oppskrifter, men med mye fagkunnskap i bunnen. Slik har han gjort en kjempeinnsats for å spre matglede og forståelse for matlaging, samtidig som han har laget god underholdning. Alle TV-kokker trenger selvsagt ikke bli Jamie, og Noman blir det nok dessverre aldri. Det jeg prøver å si, er at man ikke nødvendigvis blir så veldig underholdende av å være livredd for å si to sammenhengende setninger med innhold relevant for programmets tema, eller for å la det gå mer enn ett minutt mellom hver gang man forteller en dårlig vits. Men nå skal jeg gi meg her, og finne noe annet å hisse meg opp over.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #20 Skrevet 28. mars 2008 Enig i det du sier om Jamie (og han har heldigvis roet ned tempoet litt etter hvert) - han viser diverse framgangsmåter uten å gjøre det vanskelig, er opptatt av at man kan bruke de ingrediensene man har tilgjengelig og at man kan prøve seg fram, samtidig som han fokuserer "naturlig" på sunnhet og mye på smak og mat(lagings)glede. Det finnes flere tv-kokker som har noenlunde samme filosofi, men få norskproduserte, uten at jeg skal si et vondt ord om frokost-tv-kokker o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå