Gå til innhold

Hva slags spisestue har du?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva slags spisestue har du? Er du fornøyd? Legg gjerne ved (link til) bilde :)

Vi har lyst på ny, men det er så vanskelig å bestemme seg for en.

Egentlig kunne jeg tenkt meg en gammel og solid en, gjerne 50 ++ år, men det hadde vært koseligst om den hadde tilhørt en av våre familier - og slike spisestuer er nok ikke å oppdrive i disse. ;)

Det gjør meg ingenting å kjøpe brukt, jeg kikker litt på finn.no, men har ikke funnet en av interesse i vårt fylke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har spisestue i kirsebær med stoffseter, kjøpt på Skeidar for mange år siden.

Helt grei, men tror jeg hadde gått for eik i dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har et nokså gammelt og tungt bord i bøk - det er egentlig veldig fint, med fin glød i treet og plass til to ekstraplater, men bordplata er stygg, så vi må dekke mesteparten med duk. Har ikke tilhørende stoler; tvertimot har vi noen enkle, små, hvite pinnestoler som gjør at vi sitter for lavt :ler:

Jeg liker bordet godt og kan tenke meg å ta det med videre om det er praktisk mulig, men vil ha nye (evt brukte nye) stoler - gjerne forede og med høy rygg.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har et nokså gammelt og tungt bord i bøk - det er egentlig veldig fint, med fin glød i treet og plass til to ekstraplater, men bordplata er stygg, så vi må dekke mesteparten med duk. Har ikke tilhørende stoler; tvertimot har vi noen enkle, små, hvite pinnestoler som gjør at vi sitter for lavt :ler:

Jeg liker bordet godt og kan tenke meg å ta det med videre om det er praktisk mulig, men vil ha nye (evt brukte nye) stoler - gjerne forede og med høy rygg.

Men vent, nå ble jeg usikker på om det er bøk, det er i hvert fall lakkert med brunlig lakk så det ikke er rødlig som bøk... Kanskje det er valnøtt e.l, det er i hvert fall litt flammete i treet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har nettopp kjøpt et Bjurstad spisebord fra Ikea. Ikke av de mest solide bordene, men greit nok , og under 2000 kroner - vi har nettopp kjøpt hus og banken er rimelig tom for tiden.. Vi kjøpte noen billige Stefan stoler fra Ikea også for å bruke til vi har råd til noe bedre - og vi kan bruke de som ekstrastoler når vi får nye.

Gjest *Mim*
Skrevet

Vi har et hjemmelagd, røft langbord med plass til opp til atten gode venner. Vi har østerdalsstoler til (pluss et par av en annen type), men kan gjerne tenke oss å bytte dem ut med noe mindre standardaktig.

Skrevet (endret)

....

Endret av Asti
Gjest Helen Parr
Skrevet

Vi har spisebord i heltre eik fra Hilmers Hus og sortbeisede Arne Jacobsens syveren-stoler.

Bilde av spisestuen:

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har spisebord i heltre eik fra Hilmers Hus og sortbeisede Arne Jacobsens syveren-stoler.

Bilde av spisestuen:

Jeg er litt nysgjerrig på de teppene under bordet, jeg - hvor har dere kjøpt dem, og er de med eller uten lateks på undersiden? Vi bør bytte ut noen støvsamlere av noen tepper pga samboers støvallergi, og jeg liker sisal, sjøgress o.l og tenker at det er et bra alternativ :) Men noen av de jeg har funnet på IKEA har lateks som har en tendens til å løse seg opp, lime seg fast i gulvet og gjøre teppevask vanskeligere. Veldig koselig hus dere har, forresten.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Jeg er litt nysgjerrig på de teppene under bordet, jeg - hvor har dere kjøpt dem, og er de med eller uten lateks på undersiden? Vi bør bytte ut noen støvsamlere av noen tepper pga samboers støvallergi, og jeg liker sisal, sjøgress o.l og tenker at det er et bra alternativ :) Men noen av de jeg har funnet på IKEA har lateks som har en tendens til å løse seg opp, lime seg fast i gulvet og gjøre teppevask vanskeligere. Veldig koselig hus dere har, forresten.

Det er litt grove kokostepper fra Hilmers Hus som er kjøpt samtidig med bordet i 1999. Jeg ser at undersiden er litt gummiert, på en måte.

Kanten er etter nesten ti år i hus blitt litt falmet, men det er kanskje ikke mer enn man bør forvente.

Takk, forresten. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for kjapt svar :) Jeg får kikke der og tilsvarende steder, selv om de kanskje ikke har de samme teppene etter nesten ti år. Synes ofte sånne tepper slites ganske pent, de ser jo litt røffe ut i utgangspunktet.

Skrevet

Vi har et gammelt teakbord som jeg har arvet etter farmor. Det er firkantet, men litt buet på endene. Plass til 8 rundt bordet, men har plater som vi kan legge i slik at det kan sitte 12 behagelig/14 litt trangt rundt bordet.

Vi har høyryggede stoler til som er trukket med brunt stoff.

Skrevet

Egentlig kunne jeg tenkt meg en gammel og solid en, gjerne 50 ++ år, men det hadde vært koseligst om den hadde tilhørt en av våre familier - og slike spisestuer er nok ikke å oppdrive i disse. ;)

Det gjør meg ingenting å kjøpe brukt, jeg kikker litt på finn.no, men har ikke funnet en av interesse i vårt fylke.

Jeg har bestefars gamle ingeniør skrivebord i heltre teak som spisestuebord. Det er utrolig solid og har helt rene "firkantede" linjer, ikke sånn 60-talls stil. Jeg har malt det i en lattè aktig farge og er kjempefornøyd med det - praktisk i tillegg til setimental verdi.

Det er litt smalere enn et vanlig spisestuebord, men det passer godt til vår ikke så alt for store leilighet og dessuten blir det litt mer intimt når man ikke må hauke over bordet til hverandre. Til bordet har vi Henriksdal stoler fra IKEA med hvitt trekk. Jeg synes de stolene er gode å sitte på en hel kveld og greit å kunne vaske trekket selv om man søler rødvin. Dessuten koster nytt trekk fra 75,- kr, så går ann å fornye iblandt. Jeg ville i alle fall styrt unna bord i laminat, spisestuebord skal være tunge og solide!

Skrevet

Vi har spisestue i heltre oljet eik fra Bolia. Stolene er i svart skinn med høy rygg.

Skrevet

Har spisestue med plass til 10 fra Bolia. Stolene har høye rygger trukket med sort skinn og seter trukket i mørkegrått stoff. Bordet har ben og ramme i stål og plater i glass. Disse kan trekkes fra hverandre, og så legger man inn en ekstra plate i grått ... ubestemmelig materiale. Vi er superfornøyde med denne, liker moderne stil og denne er kjempefin. Platene går på skinner eller noe sånt, og er greie å skyve fram og tilbake.

Fant dessverre ikke noe bilde på Bolia.com.

Gjest Gjest
Skrevet

har i eik i klassisk stil. Like in i dag som den var ny. har vitrine og hjørneskap likedan.

Gjest _Leela_
Skrevet (endret)

Vi har Royal Oak fra Bohus, oljet eik. Har også skjenk og vitrineskap i samme serien. Passer oss utmerket og jeg trives vedlig godt med den. Den er også veldig rimelig, men den ser ikke "billig" ut. (Ingen som tror på oss da vi sier hva vi betalte for den).

Royal Oak

Vi har lyst trekk på stolene, mye finere enn med sort synes jeg.

Endret av _Leela_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...