Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man har rundet 20 år, er det plutselig litt vanskeligere å få hjelp for psykiske plager. Man har ikke lenger helsestasjon for ungdom, eller PPT på skolen. Hvordan skal noen med psykiske plager få hjelp på en rask, enkel og forhåpentligvis billig måte?

Noen som har noe erfaring? Eller som kan hjelpe meg å hjelpe andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første skritt er å kontakte fastlegen din. Så kan hun eller han eventuelt henvise deg til DPS - Distriktpsykiatrisk Senter, eller til en privatpraktiserende psykolog/psykiater. DPS er mest sannsynligvis det billigste alternativet, men det kan være lang ventetid.

Skrevet
Første skritt er å kontakte fastlegen din. Så kan hun eller han eventuelt henvise deg til DPS - Distriktpsykiatrisk Senter, eller til en privatpraktiserende psykolog/psykiater. DPS er mest sannsynligvis det billigste alternativet, men det kan være lang ventetid.

Er det virkelig den letteste veien å gå? Det er jo helt latterlig. :S

Lang ventetid er jo ikke noe bra :S

Skrevet
Er det virkelig den letteste veien å gå? Det er jo helt latterlig. :S

Lang ventetid er jo ikke noe bra :S

Det er nok det letteste ja.

Hvor lang ventetid du får på DPS er avhengig av hvor hjelpetrengende du blir vurdert som. Du blir innkalt til en vurderingssamtale ganske fort, og etter det får du brev om når du er garantert å få hjelp (0-6 mnd)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man må stå i kø så er det jo mye man kan gjøre selv i mellomtiden som kan hjelpe og heller ikke trenger å koste alt for mye. Trening, meditasjon, yoga, akkupunktur, selvhypnose, affirmasjoner, kostholdsendringer og en del andre ting hjelper mot en rekke ulike psykiske plager.

Skrevet
Hvis man må stå i kø så er det jo mye man kan gjøre selv i mellomtiden som kan hjelpe og heller ikke trenger å koste alt for mye. Trening, meditasjon, yoga, akkupunktur, selvhypnose, affirmasjoner, kostholdsendringer og en del andre ting hjelper mot en rekke ulike psykiske plager.

Er det sant? Hvor kan man finne slike ting? Står det noe på nettet om dette?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du studerer har sikkert studiestedet ditt et slikt tilbud. Så kan de eventuelt henvise deg videre.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det sant? Hvor kan man finne slike ting? Står det noe på nettet om dette?

Her er en link til dokumentasjon for effekten og en link til cder med veiledet meditasjon som er bra. Acem holder også fine meditasjonskurs.

http://www.umassmed.edu/Content.aspx?id=42426

http://www.mindfulnesstapes.com/series1.html

Andre ting som hjalp meg mot angst var akkupunktur, hypnose og kroppsorientert terapi som rosenterapi. Jeg vet at i hvert fall både akkupunktur og hypnose har dokumentert effekt mot angst.

Boken Tenk deg Glad pressenterer kognitiv terapi slik psykologer benytter det slik at du kan bruke det selv. Det virker også svært godt mot angst

Søk rundt på nettet på disse temaene så finner du masse info. Det enkleste i første omgang er selvfølgelig ¨å jogge 25 min de fleste dagene i uken. Det har god dokumentert effekt og krever ingen instruksjon. På lengre sikt er imidlertid yoga og meditasjon langt mer virkningsfult.

Skrevet
Her er en link til dokumentasjon for effekten og en link til cder med veiledet meditasjon som er bra. Acem holder også fine meditasjonskurs.

Tusen takk :) Jeg skal ta meg en titt rundt på nettet jeg da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...