Gå til innhold

slankekur


Gjest Gjest_Aladdina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Aladdina_*

Hei hei allesammen :)

Leser litt hva andre har skrevet om dietter og sitter i dag og søker spesielt på NOKA dietten, siden jeg har bestemt meg å prøve denne en periode. Ser at det er mye impulssvar på det meste, og selvsagt mye fordommer mot pulver. Spesielt fra de som ikke har prøvd det. Jeg har egentlig mest sansen for Grete Rohde, Libra eller andre kurs som viser deg normal kostholdsveiledning, men vet akkurat hva man skal spise (bare absolutt ingen viljestyrke til å endre det... skjønner ikke hva det er med meg!)

Det meste er jo ikke sort/hvitt - enten at noka er pyton eller himmel. Det første er jo at om man er i puberteten så skal man være forsiktig med dietter, da kroppen med sitt fantastiske maskineri er i en viktig fase for vekst og utvikling. Jeg er selv 33 år, og er for lengst ferdig utviklet fysisk. Jeg er overvektig etter mine egne vurderinger, vakker etter min kjæres vurderinger, men har lagt på meg fra en normal størrelse (i mine øyne og i mitt liv) 40 til at jeg lørdag prøvde en størrelse 42 på H&M som elegant gikk til knærne og satt stuck DER! :tristbla: Prøvde en skibukse på Gsport i størrelse 44 og den satt helt merkelig. Stor noen steder og litt trang andre steder.

Husker med fryd når jeg var aktiv deltager på SATS eller Elixia og kunne gå på hvilken som helst butikk og hoppe inn i en jeans og den var fin! Jeg tenkte ikke da at jeans er laget for strls opp til 40 og kanskje 42 og så sitter de jaggu ikke pent lengre. Nå ser jeg mer etter sorte bukser som kan skjule enn en bukse eller kjole som sier "wow" fra klesstativet "pick me pick me"! Heller går jeg der rundt i butikken og ser etter noe som kan få meg til å se slank ut.

Ja ja, sitter nå her i startgropa på en diettstart etter ett år med vektøkning sakte men sikkert på akkurat samme mengden som jeg skal ned (12 kg)! Merkelig hvordan 1/2 kg pr måned opp kan snike meg upåaktet hen og legge seg umerkelig på figuren på en slu måte - og plutselig sakte men sikkert har kroppen økt fra normal figur til overvekt.

Jeg er fortsatt fornøyd med meg selv, men å ha en bmi på 28 (2 nummer fra fedme) er bare å innrømme at det aksepterer jeg ikke lengre! Det er ikke en eneste jeans som sitter pent på lengre, og jeg har nettopp foretatt en vårrengjøring i skapet mitt, der jeg har lagt kun de klærne som passer NÅ i de mest tilgjengelige skuffene. SURPRISE! Det var kun en jeans og to jobb-bukser som fortsatt sitter godt. Den ene sort og den andre brun. :kjefte: Den brune satt pent nede på hoftene før, men nå sitter den helt oppe i midja og er heelt annerledes.

Jeg vet at sunt kosthold med riktig næringssammensetning og et sunt forhold til mosjon og hvile er den ultimate kodex for en lykkelig kropp. Jeg er sånn sett et superintelligent menneske. Likevel har jeg vært støttemedlem på mitt treningsstudio i ett år, jobbet altfor mye i min meget stillesittende jobb, spist både riktig og galt, og kost meg med de feile ting. Jeg har sluttet å røyke etter å ha lest "Endelig ikke-røyker" med Alan Carr og er virkelig den dag i dag en LYKKELIG IKKE RØYKER! Jeg vet at det ikke er derfor jeg har gått opp i vekt, for det begynte lenge før det.

Jeg vet at NOKA ikke er hemmeligheten for alltid, men har bestemt meg for at denne gangen skal jeg bruke noen uker med NOKA og trening til å komme igang med min vektreduksjon. Det er ikke i mine øyne noe som bør kalles en pulver kur. Pulver er det vel og merke, men det blir gode shakes som jeg personlig syns smaker godt. Vanilje er min favoritt, og den er deilig å blande med blåbær eller de andre. På den andre siden er det også et ekstra energitilskudd for meg omså bare å ta den til frokost, pga vitaminer, mineraler og næringsstoffer. Jeg erstatter måltidene litt og litt, får i meg næring som jeg normalt ikke får i min daglige diett - dvs. mye brød, pizza, pasta i tillegg til at jeg spiser grønnsaker, frukt etc. Alle bør lese om ernæring i forkant av en diett, og vite i forkant at underernæring er likså farlig som overspising. I heftet med de nye NOKA står der info som må leses, og det står også her at f.eks fettcellene v vektred. ikke fjernes men skrumper inn - og dersom du da rett fra diett hiver deg på fast-food-karusellen igjen, vil fettcellene fort "vokse seg store og sterke igjen". Den første uken vil dessuten mye vann fjerne seg, og føre til større vekttap. Mindre salter i kroppen og mindre vann. Den første uken kan du gå ned inntil 8 kg - og dette skyldes i store deler vann. Når du begynner å spise vanlig mat og spesielt for salt mat, går du opp samme vekt i vann igjen. Ikke i fett..

Med fare for å høres kjedelig ut, så er jo fornuften den store hemmeligheten i det meste. Kroppen er som et kjedelig fornuftig regnestykke, og vil addere det den får puttet inn som en svamp.... og fordele det i kroppen som best den kan. Proteiner til musklene, fett til lagring....

Ok, men jeg vil bare - likså mye for min egen del, skrive noen ord om dette på kvinneguiden. Syns det er fint å skrive litt, for da blir det med en gang mer realistisk for meg selv at JA, I DAG HAR DIETTEN MIN BEGYNT!

Ønsker alle som vil opp, ned eller beholde vekten en god dag - og lykke til!

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...