Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Har lest utallige diskusjoner her på KG hvor det kommer fram at veldig mange gir mer i gave til fadderbarn enn til andre. Det er jo forsåvidt greit om det er til en familie som bare har ett barn, men jeg tenker på min egen familie, hvor jeg er fadder til en niese - men ikke til hennes søster ... ville dere da gitt mer til jenta dere er fadder til enn til søsteren?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Til bursdager gjennom livet og til jul ville jeg gitt gaver av lik verdi. Vi har som tradisjon hos oss å gi sølv til de vi er faddere til, så da blir det teskje til fadderbarnet, og gave til samme verdi til den andre søskenet. MEN, til dåpen og konfirmasjonen vil jeg gi litt mer til den jeg er fadder til. Det betyr IKKE at jeg gir en kjip gave til den jeg ikke er fadder til. Den får en vanlig konfirmasjonsgave. Feks et sølvbestikk, eller smykker om jeg ikke gir penger eller gavekort på konfirmantens favorittbutikk. Til den jeg er fadder på ville jeg da gitt feks litt mer penger, eller en sølvskje ekstra om det er greit nok forklart. Jeg syns ikke det er urettferdig. Og ingen av barna jeg har gjort det slik til har følt det heller. Jeg følte heller ikke det slik da jeg selv ble konfirmert. Det er helt naturlig for meg å gi en liten ekstra oppmerksomhet til den jeg er fadder til på en så stor dag som konfirmasjon og dåp er. Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. Hva med om dere er fadder for et barn til et vennepar, men ikke har hatt tradisjon for å gi gaver til det første barnet deres? Starter dere plutselig å gi like gaver til det andre barnet da? Eller fortsetter dere med å gi gaver til fadderbarnet under bursdager og slikt?
Concertina Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Ville det ja, søsteren har jo egne faddere som hun får større gave fra
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Ville det ja, søsteren har jo egne faddere som hun får større gave fra Nei, ikke i vår familie .. der gir vi likt til alle nieser og nevøer uansett om vi er fadder eller ei .. Dessuten er besteforeldre på hver side fadder for mine sønner .. jeg hadde reagert negativt om mine foreldre gav mer til eldstemann som de er fadder for - og mine svigerforeldre til vår yngste sønn .. Det blir helt feil i mine øyne. Andre familier må selvsagt gjøre hva de finner mest riktig for dem - jeg var mest interessert i å høre hvor utbredt det var å gi mer til fadderbarn enn de man ikke er fadder for.
Concertina Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Nei, ikke i vår familie .. der gir vi likt til alle nieser og nevøer uansett om vi er fadder eller ei .. Dessuten er besteforeldre på hver side fadder for mine sønner .. jeg hadde reagert negativt om mine foreldre gav mer til eldstemann som de er fadder for - og mine svigerforeldre til vår yngste sønn .. Det blir helt feil i mine øyne. Andre familier må selvsagt gjøre hva de finner mest riktig for dem - jeg var mest interessert i å høre hvor utbredt det var å gi mer til fadderbarn enn de man ikke er fadder for. Vel, i vår familie (på begge sider) så er dette utbredt, men ikke blandt besteforeldre. Men de stiller jo i en egen klasse uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå