Gå til innhold

Nitendo DS og andre spill

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Lurte på en ting.

Var på besøk hos noen venner her om dagen og de har en sønn som er like gammel som sønnen vår på 4.5 år. Deres sønn hadde Nitendo DS (mener det heter det) og spilte dette masse. Han spilte også andre TV og dataspill. Ble litt satt ut jeg. Har ikke vært inne på tanken engang at sønnen min skal begynne med dette allerede. Så da lurer jeg på om det er vanlig at så små barn spiller slike spill. Og når skal man introdusere barn og data? Vet jo at det er mange fine dataspill som barna lærer av men når er tiden inne for og begynne med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har latt sånne ting gå sin naturlige gang. Har ikke kjøpt spillemaskiner (eller hva det nå heter), men de har spilt pc-spill og lekt med "paint-programmet" på windowsen siden de var rundt den alderen. Ellers synes jeg det er greit å stimulere dem til å ikke bare spille spill på data, men også lære seg med andre ting, som feks å se på bilder, scanne ting osv. Bruk av data og spill, fører faktisk blant annet til bedre finmotorikk.

På den andre siden, så kommer han nok selv til å si fra når han synes tiden er inne. Jeg synes egentlig at man skal venne de med gode leke og utevaner, før man setter dem ved slike ting, så det ikke tar helt overhånd, har erfaring med at de kan regulere bruken i større grad selv når de blir større, da.

For vår/sønnen min sin del har det antagelig lønt seg, for han min begynte å bygge datamaskiner da han var 11, det er han som har bygget den jeg har nå og ellers er han nabolagets it-ansvarlig.

Må legge til at han ikke bare er "pc-nerd" men er minst like mye inne som ute, bare for å ha det sagt!

Gjest Gjest
Skrevet

Hmm ... jeg vet ikke helt jeg. Ville dere reagert på samme måte hvis det var snakk om noe annet? Hvis for eksempel en 4-åring hadde begynt så smått å mekke på en sykkel? Vet ikke, har bare litt følelse av at alt som har med datamaskiner og spill å gjøre ofte blir sett på som noe som barn må holdes litt unna.

Jeg tror ikke en på 4,5 tar noe skade av å spille Nintendo DS så fremt det ikke tar helt overhånd. Det gjelder forsåvidt for mennesker i alle aldre.

Skrevet

5 åringen her har ingen DS.. men jeg fikk en til jul.. H*n har prøvd den litt, men spiller nesten ikke på den. Men førskole spillene og Josefine og gjengen spiller h*n på datamaskinen.

Skrevet
Hei!

Lurte på en ting.

Var på besøk hos noen venner her om dagen og de har en sønn som er like gammel som sønnen vår på 4.5 år. Deres sønn hadde Nitendo DS (mener det heter det) og spilte dette masse. Han spilte også andre TV og dataspill. Ble litt satt ut jeg. Har ikke vært inne på tanken engang at sønnen min skal begynne med dette allerede. Så da lurer jeg på om det er vanlig at så små barn spiller slike spill. Og når skal man introdusere barn og data? Vet jo at det er mange fine dataspill som barna lærer av men når er tiden inne for og begynne med dette?

hvorfor ble du satt ut? herrefred.. det finnes da verre ting enn å sitte å spille på ds ...

i min familie er nesten alle veldig glade i å spille ds , tv-spill... barn som voksne..

og jeg elsker å spille..... da vi fikk vår første så skjønte han jo utrolig fort hvordan han skulle få det til... og utrolig nok begynte vår førstefødte å spille da han var 1 år gamme.. det gikk ikke lenge før min manns datter kom å trengte hjelp av vår 1 åring til å spille spillet:)

så barn lærer fortere enn hva man tror.....

Skrevet

Nå tror jeg nok du misforsto meg litt sommerglede. Var ikke sånn at jeg jeg syns det var ille at en 4.5 åring spilte nitendo DS. Bare lurte på om det var vanlig. Sønnen min er mitt første barn og jeg har vel ikke tenkt tanken på ennå at han har blitt så stor at han skal begynne med data. Er litt sånn når man har barn og plutselig innser at de ikke er så små lenger. Ble vel heller satt ut pga at jeg innså at "lille gutten" min kanskje er stor nok til og spille nitendo DS.

Helt greit at barn spiller data, bare lurte på om det er noe foreldrene skal introdusere for barna eller om man skal vente til barna selv spør etter dette. Sønnen min prøvde spillet han men han la det fort fra seg så da regner jeg med at han ikke er moden nok til og begynne med slike spill.

Når det gjelder andre lærespill på data lurte jeg på om det er på tide at vi kjøper et slikt spill slik at han lærer seg og håndtere data eller om han er for liten ennå.

Skrevet
Nå tror jeg nok du misforsto meg litt sommerglede. Var ikke sånn at jeg jeg syns det var ille at en 4.5 åring spilte nitendo DS. Bare lurte på om det var vanlig. Sønnen min er mitt første barn og jeg har vel ikke tenkt tanken på ennå at han har blitt så stor at han skal begynne med data. Er litt sånn når man har barn og plutselig innser at de ikke er så små lenger. Ble vel heller satt ut pga at jeg innså at "lille gutten" min kanskje er stor nok til og spille nitendo DS.

Helt greit at barn spiller data, bare lurte på om det er noe foreldrene skal introdusere for barna eller om man skal vente til barna selv spør etter dette. Sønnen min prøvde spillet han men han la det fort fra seg så da regner jeg med at han ikke er moden nok til og begynne med slike spill.

Når det gjelder andre lærespill på data lurte jeg på om det er på tide at vi kjøper et slikt spill slik at han lærer seg og håndtere data eller om han er for liten ennå.

hei igjen:)

om dere har data og du har tid. så ville jeg ha kjøpt meg et lærespill som f.eks

josefine dataspill eller et labbe langøre spill... så kunne du jo ha vært med han først å spilt litt , så vil nok han ta over etterhvert...

jeg synest slike spill er utrolig lærerike for barn . og mine begynte å spille data da dem var 3 år...

så jeg mener det er litt "sundt" for barn å spille lærerike spill:)

lykke til... men du gjør selvsagt som du vil :)

Gjest Mayamor
Skrevet

Har en gutt på 4,5 år som har 4 eldre søsken med hver sin ds. han får låne deres innimellom, men har ikke interesse for å spille. Derimot liker han å se på når de spiller Playstation el, og er med i Ape Buzz og ler seg fillete av det... Barn trenger jo ikke få ting de ikke ønsker seg - endten det er det ene eller det andre. Og om de ønsker seg noe, trenger de jo heller ikke få alt med en gang. Gleden blir som regel større om de har fått kjent litt på følelsen av å glede seg til noe de kanskje får... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...