Gå til innhold

Enkle friluftstips


absinthia

Anbefalte innlegg

Tenkte at det kanskje kunne være hyggelig å lage en tråd der vi kunne utveksle enkle friluftstips og ideer, det være seg matlaging i naturen, fisketips, råd mot gnagsår eller hva det nå måtte være. Noen som har noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å begynne med noe tar jeg med tipset om hvordan man kan bruke stormkjøkkenet til å varmrøyke fisk. Plassbesparende i forhold til å ta med egen røykeovn ihvertfall!

Trangia 2,5 l aluminium gryte. Dryss litt røykspon (fra Abu-røyken) i bunnen, og så nedenfra og opp: fersk lyng/kvist som rist, aluminiumsfolie, litt mere kvist for luft rundt fisken, fisk, lokk på gryta. Aluminiumsgrytene er ikke laget for denne bruken, blir lett bulket i bunnen ved for sterk varme, bruk derfor, så lite varme som mulig. Røykeprosessen tar derfor lenger tid enn med en vanlig røyker, opptil en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chili Pepper

I øyeblikket kommer jeg ikke på noe annet enn det svært så elementære: GÅ INN SKOENE FØR TUREN!

Men jeg vil følge med, så jeg legger tråden til mine innlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gonzo_*

Hydrer. Drikk før du blir tørst. Væskebalansen er viktig for å ha en vellykket tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ønsker seg en hytte men ikke har råd til å bygge/kjøpe, er det mulig å leie hytter for langtidsleie hos statskog. Som oftest enkel standard, men det setter vel bare en spiss på atmosfæren, beliggenheten er ihvertfall ofte svært bra.Link til statskog

Her finner du også andre friluftsrelaterte ting.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Bruk glatte nylonstrømper ytterst, så gnager ikke skoene.

Ler fremdeles av ansiktsuttrykke til mannen i kassen på bensinstasjonen når det plutselig kom inn en hel guttespeidertropp som skulle kjøpe nylonstrømper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk glatte nylonstrømper ytterst, så gnager ikke skoene.

Ler fremdeles av ansiktsuttrykke til mannen i kassen på bensinstasjonen når det plutselig kom inn en hel guttespeidertropp som skulle kjøpe nylonstrømper.

He-he.. det ser jeg faktisk levende for meg! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Varmeflaske!

Jepp, de gode gamle du fyller med vann (fra primusen). Veier relativt lite, og senker komforttemperaturen på soveposen med flere grader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Bruk glatte nylonstrømper ytterst, så gnager ikke skoene.

Ler fremdeles av ansiktsuttrykke til mannen i kassen på bensinstasjonen når det plutselig kom inn en hel guttespeidertropp som skulle kjøpe nylonstrømper.

og vaselin mellom tærne, og alle andre steder som kan finne på å gnage.

På langtur, sett plaster på hælene før du starter. Spiller liten rolle om skoene er inngådd, hvis det blir for bratt eller for varmt eller nesten hva som helst så får man gnagsår når man går langt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyggelig

Ha vann i flaska du skal ta med deg på tur. Legg flaska i fryseren til det har dannet seg ca 50% is inni. Ta ut flaska og legg den klar i ryggsekken. Når du har begynt å gå litt og kjenner du blir tørst i sommervarmen(?) har du iskaldt vann uansett hvor mye alt annet i sekken har begynt å smelte/bli varmt (være seg f.eks sjokolade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Noen som har tips til god mat som kan hives på bålet eller lignende? Skal på fjelltur med kjæresten i morgen, så hadde vært artig med noe godt. :)

Tenkte at jeg kunne lage grillspyd mens han fisker, men vet ikke helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nye sko, og ikke har gått dem ut før du legger ut på tur, så fest en teipbit bak på helen (i skoen). Gaffateip er fint.

Skift alltid til rent tøy når du legger deg om kvelden, ellers kan man få seg en kald natt.

Dersom du har blitt våt i beina, og ikke har tørre sko, så putt beina, som nå har fått tørre sokker i brødposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_mann28_*

Poser på beina kan virke som en god ide, men kondens fører til at du til slutt blir akkurat like fuktig som å gå i blaute sko. Kjøp heller noen skikkelig fjellsko med Gore-Tex fra f.eks Viking, la Sportiva etc, gå dem inn skikkelig og bruk gode tekniske sokker med ull/syntetmix.

Har en del fjellturer på baken, men så mange kjerringråd trur jeg ikke jeg har.

- Oppbevar tørre matvarer i plastflasker med skrukork istedet for poser. Skal du fordele f.eks 10 dl ris over flere porsjoner, så sett merker på flaska. Slike flasker er også gode beholdere for peanut/rosin/sjokoladeblandinger.

- en liten reisehampooflaske med Zalo og en skrubbesvamp gjør underverker med oppvasken. Grov mose er også en god oppvaskbørste.

- pakk sekken riktig! Tungt nederst og inn mot ryggen. Selv har jeg soveposen alltid i det nederste rommet, slik at jeg kjapt kan dra ut den uten å romstere for mye. Teltet pakkes i eget komprasjonstrekk for å spare plass (blir ca dobbelt så lite, og du slipper problemer med aaalt for trange originalposer.

- bruk en stor søppelsekk i hovedrommet i sekken, dette som vern mot nedbør/tryning i elv etc. Bruk gjerne 2 stykk slik at den tåler mer. Eventuelt kjøp dyre vanntette pakkposer.

- ALDRI ta av sko for å vasse over bekker og elver. Bedre å bli blaut enn å brekke en ankel.

- en ekstra teltstang er alltid kjekt å ha, samt litt el-tape.

- et enkelt førstehjelpskit med gasbind, plaster, skarp saks, en liten tang (klippe av f.eks fiskekroker som har kjørt seg inn i huden), gnagsårplaster etc.

- telys som plassere i forteltet (aldri i hovedrommet) gir godt lys og god stemning. Små lykter med telys kan også brukes i tak/tørkesnora.

- fisk kan røykes ved å fyre opp et bål, la glohaugen sette seg og så slenge på masse kvister med bar/blader. Legg fisken i midten og sjekk jevnlig for å se når den er bra nok røkt. Enkelt, godt og artig :) Kan også bare legge fisken med skinnsiden ned rett på glørne. Mer naturlig blir det ikke. :)

- sett alltid opp teltet som om du forventer storm! Ingenting er så surt som å våkna midt på natta av at teltduken dasker i trynet ditt og teltet står på halv 12.

- skal du langtur, legg alltid med mat for 2-3 dager ekstra. Har selv opplevd å bli liggende værfast grunnet flom i elv, og til slutt måtte vi bare svømme over grunnet at maten ville tatt slutt. Der lærte vi også at skal du slå leir, så kom deg over elva først... :P Og at buljongterninger er fullgode som yatzeeterninger. :D

- vær trygg på bruk av kart og kompass, og ha alltid med dette! Min far rota seg bort på bærtur i terrenget like ved hjemmet vårt grunnet massiv tåke...

nja, kommer sikkert med mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mange gode tips her!

Telys kan også brukes til å tørke våte sko ved å legge ett brennende lys i hver skohel. Pass bare på å sette skoene på et trygt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å snike seg inn i tråden med ett par spørsmål?

Hva slags mat anbefaler dere på tur? Jeg har kikket på tørrmat, men synes det virker litt kjedelig i lengden, så vil gjerne ha noen alternativer.

Hvor langt bør en nybegynner beregne å gå pr dag, hvis man vil holde ett behagelig tempo? Og hvor store deler av dagen bør man regne med at man går? Og er det stor forskjell på feks skog og høyfjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camp nærme rennende vann!

Jeg og min kjære var på fjelltur for ikke så lenge siden og tenkte IKKE på dette. Våkna opp varm og svett og tørst, vi var tomme for vann, og det var et godt stykke til nærmeste drikkevann :tongue: Ikke gøy... :biggrin:

Endret av Heidie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...