Gaupa Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 (endret) Ja så hadde jeg migrene igjenn i går. Den siste tiden har et tatt seg virkelig opp. Og det synes jeg er helt merkelig. Har bestandig hatt migrene. Var mye plaget som barn, men etterhvert som jeg har blitt eldre har det blitt sjeldnere og sjeldnere. Trodde jeg skulle vokse det av meg, men nå den siste tiden har det kommet mye oftere og sterkere. Siste 5 ukene har jeg hatt anfall 4 ganger, mot normalt kanskje 1 gang. Er det noen her inne som også er plaget med migrene , og som kanskje kan forklare hvorfor det nå har tatt seg opp? Har ikke migrenemedisin fordi jeg har hørt om diverse bivirkninger, og jeg hadde ikke migrene så ofte uansett. Men nå vurderer jeg faktisk å gå til legen å få resept på migrenemedisin. Vet det er flere typer, så kan jo hende man må prøve ut i lang tid også før man finner noe som virker. æsj...måtte bare få ut litt frustrasjon.. Endret 23. mars 2008 av Gaupa
Gjest Ulva35 Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har aldri hatt migrene, men er vokst opp med en mor som hadde det. Hun hadde alltid anfall når hun skulle ha mensen eller når hun var under press og ikke hadde det godt. Hun fikk migrenemedisin, men ettersom hun var kjempekvalm når hun hadde anfall, så kastet hun de opp. Etter mange år fikk hun stikkpiller og de hjalp Og den dagen hun mistet mensen, så forsvant annfallene helt. Sistnevnte er vel ikke noen trøst for deg, for du er vel så ung at overgangen er laaaangt frem i tid. Men om du ikke har prøvd stikkpiller, så kunne det kanskje være verdt å prøve.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Meditasjon hjelper for veldig mange. Hvis du googler MBSR og meditation så vil du finne meditasjons cder som du kan følge. Blant annet er det laget en spesielt for folk med migrene. Noen får en effekt av akkupunktur også.
Ninen Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har migrene og merker stor forskjell på hyppigheten på anfallene avhengig av om de utløsende faktorene er tilstede eller ikke. Det kan jo være det er sånn for deg også. Du kan tenke gjennom om det er noe som har forandret seg i det siste, for eksempel: -døgnrytme, mer uregelmessig? -mat: nye matsorter eller ny (u)regelmessighet? -lukt/ varme / kulde? -noe annet? Dette er jo forskjellig fra person til person og det er ikke alltid lett å se sammenhengen. Jeg tror heller ikke slike utløsende faktorer er så utpregede hos alle. Noen ganger må mer enn en faktor være tilstede. Lykke til og god bedring
Thorn Skrevet 23. mars 2008 #5 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har hatt migrene i snart seks år nå, av type hodepine, "prikker" foran øynene og synsbortfall. Til å begynne med kom anfallene alltid i forbindelse med menstruasjon, og jeg var kvalm og kastet opp i tillegg. Men det gikk over etter at jeg begynte med p-plaster, heldigvis. Den eneste jeg har kommet frem til til nå er at de aller kraftigste anfallene mine kommer i perioder når jeg er veldig stresset, f.eks. ved eksamen etc. Ellers kommer hodepinene snikende når som helst, hvor som helst, fire-fem ganger i måneden. Jeg har fått medisin av legen, både Voltaren og Cataflam, som er ekstra hurtigvirkende. Disse foretrekker jeg å spare til de anfallene der jeg mister synet (kan jo være en smule problematisk om jeg kjører bil, blant annet, så pillene er alltid med!). Ellers går det i Ibux og søvn til hodet slutter å verke
Gjest Frosk Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 Først og fremst er det lurt å prøve å finne ut hva som er utløsende faktorer for din migrene (det varierer jo fra person til person - rødvin? Sjokolade? For lite søvn? Stress? Uregelmessige måltider? Aspartam? Skarpt lys? Etc etc etc) - før gjerne en "anfallsdagbok" der du noterer når du har anfall, og hva du mistenker utløste anfallet - både for din egen del (for å prøve å systematisere litt og kanskje se sammenhenger mellom anfallene), og for å ta med til legen. Det finnes mange ulike migrenemedisiner, selv har jeg hatt ok effekt av Imigran nesespray (den funker selvfølgelig også fint når man er kvalm og har problemer med å ta tabletter!) - men unngår helst å bruke den dersom det ikke er absolutt nødvendig, siden jeg ofte får en "hangover" dagen etter å ha brukt Imigran. Noen leger anbefaler magnesium-tilskudd til pasienter som plages av migrene - verd å prøve!
Gaupa Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2008 Tusen takk for mange fine og utfyllende svar Har prøvd å se en sammenheng på de siste anfallene jeg har hatt, men egentlig ikke funnet noen. Tidligere, spesielt da jeg var yngre fikk jeg migrene hvis jeg grudde meg veldig eller var stresset. Det er ikke tilfellet de siste gangene jeg har hatt migrene. Her om dagen når jeg fikk migrene hadde jeg også mensen, så den migrenen kan jo forklares med hormonene. Eneste som er forandret er at jeg har begynt å trene mer regelmessig. Hørte en gang for en stund siden om mulighet for migrene hvis man plutselig begynte å trene hardt. Hva kan dette komme av tror dere? Eventuelt om det er noe i det som er sant. Er litt skeptisk til migrenemedisin siden jeg har hørt så mye rart om bivirkninger. Folk som blir småsurrete i flere dager etterpå og greier. Hmmm..Noen ganger er jeg så dårlig at jeg spyr, mens andre ganger er det litt mildere. Blir litt småsprø av dette.
Gjest Sirnor Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har hatt migrene siden jeg var liten, og har egentlig ikke vært så veldig plaget til for et og et halvt år siden. Da satt jeg inn en p-stav, og har aldri hatt så sterke og hyppige anfall som jeg hadde mens jeg hadde den staven inne. Tok den ut og var anfallfri i tre måneder. Jeg har migrenemedisin, men bruker den ikke, for det er en god del bivirkninger med disse. Når jeg får anfall bruker jeg én paracet og én ibux. Men kun en av hver. Har fått beskjed fra lege om dette fungerer så bruk dette, da disse ikke gir slike bivirkninger. De fungerer også raskere enn migrenemedisin, iallefall på meg.
Ninen Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Jeg har merket at jeg kan få migrene om jeg trener hardt eller ved noen treningsformer. Når jeg får det etter å ha trent hardt, har jeg inntrykk av at det er hvis jeg har blitt for varm under treningen. Så lenge jeg passer på å ikke bli for varm enten ved å regulere antall klesplagg eller hvor hardt jeg trener, går det fint å bli skikkelig sliten. Men straks jeg har blitt for varm, kan jeg være sikker på at migrenen kommer om kvelden. Jeg har også merket økt antall migreneanfall etter noen treninger, der (tror jeg) nakken blir anstrengt eller brukt på en spesiell måte. For eksempel etter pilatestrening eller treninger der jeg spenner hele kroppen for å holde ut/få til øvelsene (selv om man sikkert ikke skal det og jeg prøver å la være).
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 Jeg har hatt migrene i ca 25 år nå, var ca 20 år når jeg fikk mitt første anfall. Migreneanfallene var hyppigst de 10 første årene. Fast hver mnd var at jeg nøyaktig 3 dager før hver menstruasjon hadde migrene. Da tok jeg også p-piller, og når jeg sluttet med disse fikk jeg heller ikke de mnd anfallene før mens. I de værste periodene måtte jeg ha en pinlig nøyaktig livsstil, hverken for mye eller for lite søvn, frokost hver morgen uansett om jeg var sulten eller ei, ellers regelmessige måltider. Hvis jeg gledet meg til noe, kunne jeg være sikker på at jeg fikk migrene, og det samme hvis jeg gruet for noe. Alkohol -selv i små mengder, gir fortsatt anfall. Jeg kan også gå med murrende migrene i opptil 2 uker sammenhengende, og det sliter veldig på meg, så etter en sånn økt er jeg rimelig sliten. Hver gang jeg får en influensa, får jeg i tillegg migrene. Migrenen har tatt en del av min tid, og jeg har måtte lære meg hva jeg kan og ikke kan gjøre da jeg vil unngå anfall. Datteren min har vokst opp med en mor som i perioder ligger på sofaen med migrene. Hun er en kjempejente så dette har også hun lært seg å leve med. *stolt mamma* De siste årene har jeg tatt Relpax for migrenen. Har jeg et lett anfall tar jeg 1 tabelett, og da fungerer jeg greit når anfallet er over, men ved sterke anfall må det 2 piller til, å da blir jeg "ruset". Det er ingen behagelig følelse, men det må til for å bli kvitt anfallene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå