Gå til innhold

*Vikeplikt etter høyreregelen*


fargegla82

Anbefalte innlegg

Ikke vikeplikt for vei ut fra:

*Parkeringsplass

*Bensinstasjon

*holdeplass

*torg

*eiendom

*gågate/gatetun

* ?

* ?

Vikeplikt for vei som har >5 husstander?? Stemmer dette..? Dette skal ha kommet fra en i politiet,selv har jeg aldri hørt om denne regelen.Er det det som gjelder hvis nummerskiltningen opplyser at det er minst 5 hus på den veien?Høres stusselig ut.

Kjører en inn på Bønesveien har en vikeplikt for veien til høyre som er skiltet Bønesheia = ny vei. Men ved høyrevei som kun er skiltet med numre,skal dette tolkes som en fortsettelse av veien en befinner seg på,og en har dermed ikke vikeplikt her..?? Dette høres greiere ut å følge synes jeg..

Noen som vet ka reglementet sier her?

Takker og bukker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spadamen

På køyreskulen lærte eg at man hadde vikeplikt dersom det var meir enn 6 hus. Men eg har og høyrt at nokre trur det er 5 eller 7. Men eg trur poenget er om vegen er privat eller offentleg.

Du har vikeplikt om vegen er open for alle (alminneleg ferdsel). Om vegen går berre til eit hus, er det ein privat veg, og man har ikkje vikeplikt. Om det er 5- 7 hus på vegen, blir vegen sett på som offentleg, og man har vikeplikt. Det er slik eg tolkar det i alle fall.

Men det er ikkje ein nedskriven regel. Derfor er det nok viktig å vere oppmerksam når man køyrer gjennom slike område.

Endret av Spadamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gasse

Jeg undersøkte dette da de skiftet om på noen forkjørsveier her i området.

Her er noe lesestoff:

http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=207045

http://www.kna.no/default.asp?ItemID=1509

Jeg holder meg til oppfordringen i den siste artikkelen: "kjør som om du har vikeplikt". Husk også at hvis du står på vikeplikten, risikerer du å få bilen fra venstre rett inn gjennom døren, mens bilisten som ikke har rett sitter godt beskyttet bak motoren.

Endret av Gasse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Syns jeg ser det... 1-2-3 skal vi se 4-5... og PANG! Der smalt det på grunn av hus telling gitt. :skratte::danser:

Det jeg har lært er at: Hvis jeg er på hovedvei og det er en utkjørsel på min høyre side, står det enten vikeplikt skilt eller det er stiplet linje. Hvis det ikke er stiplet linje eller vikepliktskilt, har bilen som skal ut på hovedvei forkjørsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke er på merket forkjørsvei, har du alltid vikeplikt fra høyre. Du har ikke vikeplikt for private innkjørsler, parkeringsplasser m.v, men er du i tvil så overhold vikeplikten fra høyre uansett.

Å telle hus er håpløst. Man er da ikke lokalkjent over alt, og om du er det så kan du ikke forutsette at andre er det. Derfor er det like greit å holde på høyreregelen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikkje ein nedskriven regel. Derfor er det nok viktig å vere oppmerksam når man køyrer gjennom slike område.

Takk for innspill.",)

Så det er ikke skriftlige regler på noe så viktig som vikeplikt?Hvorfor ikke gjøre det enkelt og konkret da..?Skjønner jg ikke..dette skaper jo bare forvirring for mange..det er jo ille!Ikke rart det mistolkes rundt om på norske veier..Jeg se ser jo kor viktig det er å overholde vikeplikten.Både på oppkjøring(grøss) og ellers.Mange som stryker på nettopp vikepliktsbrudd hører jeg..Jeg vil ikke være en av de jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns jeg ser det... 1-2-3 skal vi se 4-5... og PANG! Der smalt det på grunn av hus telling gitt. :skratte::danser:

Det jeg har lært er at: Hvis jeg er på hovedvei og det er en utkjørsel på min høyre side, står det enten vikeplikt skilt eller det er stiplet linje. Hvis det ikke er stiplet linje eller vikepliktskilt, har bilen som skal ut på hovedvei forkjørsrett.

Hehe,ja sant..enig.Blir for dumt å skulle telle hus rett før et kryss..kem var det som skrev denne uskrevne regel??noen har hørt om den,for mange er den jo ukjent..

Du nevner hovedvei,vil det alltid si forkjørsvei?eller kan hovedvei være både vanlig vei og forkjørsvei??

Et viktepliktsskilt ved høyrevei opplyser at akkurat det krysset er et forkjørskryss og er ikke ensbetydende med at veien videre har forkjørsrett.Ifølge teoriboken ivhertfall.

Både vikepliktsskilt og stiplet linje ved høyrevei= forkjørsrett.Er det vanlig begge deler,eller varierer det?

Når asfalten er dekket av snø,slik at en evt stiplet linje skjules,ka forholder du deg til da?

Takk for svar!",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke er på merket forkjørsvei, har du alltid vikeplikt fra høyre. Du har ikke vikeplikt for private innkjørsler, parkeringsplasser m.v, men er du i tvil så overhold vikeplikten fra høyre uansett.

Å telle hus er håpløst. Man er da ikke lokalkjent over alt, og om du er det så kan du ikke forutsette at andre er det. Derfor er det like greit å holde på høyreregelen hele tiden.

Takk for svar!

Skjønner tanken her.Være forberedt på å måtte stoppe og ikke suse forbi.Men sett ved oppkjøring da.Skal en måtte bremse ned ved hver høyreinnkjørsel,skaper jo ikke det flyt i trafikken..??og det ser vel sensor som viktig?

Kordan ser en at en vei er privat dvs ikke åpen for alle og enhver??er disse veiene alltid skiltet som privat vei?Er det slik at en ikke har vikeplikt for alle private veier?

Takker for svar..jg er så glad for respons!

Hilsen TS som vil bli trygg og forutseende bak rattet..",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikeplikt for vei som har >5 husstander?? Stemmer dette..?

Denne har jeg aldri hørt, og den høres jo ganske upraktisk ut også. Regelen skiller mellom vei og utkjørsel. Vei kjennetegnes ved at kantlinja svinger inn, mens den bare fortsetter rett over en utkjørsel, samme med fortauskanter osv. En utkjørsel er som regel også mye mindre enn en vei. For at det skal defineres som vei må det som regel også være gjennomkjøring. Å skille mellom vei/utkjørsel går også litt på feeling, og er man usikker tar man utgangspunkt i at man skal stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte

og du har faktisk vikeplikt for buss som skal ut av holdeplass hvis fartsgrensen er under 60 km... (så du nevnte holdeplass i 1.innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
og du har faktisk vikeplikt for buss som skal ut av holdeplass hvis fartsgrensen er under 60 km... (så du nevnte holdeplass i 1.innlegg)

gjelder dette bare hvis fartsgrensen er under 60? trodde det gjaldt uansett fartsgrense jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte
gjelder dette bare hvis fartsgrensen er under 60? trodde det gjaldt uansett fartsgrense jeg.

Nei, det gjelder kun for 60 km eller lavere.

Fra Veitrafikkloven om vikeplikt:

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min tidligere kjørelærer fra i fjor så er det vikeplikt på avkjørsler med 5 hus eller mer.

Jeg synes det hørtes helt vilt ut men dette sa han at det var kommet domsavsigelse på. Jeg har en kompis som tar lappen på samme skolen og skal be ham om å få en skikkelig referanse på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kompis som tar lappen på samme skolen og skal be ham om å få en skikkelig referanse på det.

Ja den e fin!tusen takk for tilbakemelding",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er at en vei med mindre en 5hus ikke er en vei. mersom en innkjørsel el.l. derfor har du ikke vikeplikt. vikepliktreglene er jo skrevet ned men det vil altid være tvilstillfeller da må mann se på tidligere høyesteretts dommer for og finne hva som er regeln. du har heller ikke vikeplikt for gårdsvei eller vei der kanstein bare er senket ned til samme nivå som resten av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...