Marianne Skrevet 6. mai 2003 #2 Skrevet 6. mai 2003 Denne pleier jeg å bruke. Den blir veldig god syns jeg da Fyll : 100 gram margarin 5 dl melis 2 ts vaniljesukker 1½ ss kakao 3 ss kaffe Smelt margarin Sikt på det tørre og rør det inn. Ha i kaffe.
Ingeborg Skrevet 6. mai 2003 #3 Skrevet 6. mai 2003 Har to, avhengig av om du vil ha blank eller matt glasur: Matt glasur (til langpanne, lag litt mindre til mindre kake, eller bruk som fyll): 400 g melis 8 ss smeltet smør 10 ss kald kaffe 4 ss kakao Rør det hele sammen, og ha det på kaka når den er kald. Blank glasur (langpanne): 250 g melis 1 ts vaniljesukker 1 ss kakao 2 ss smør 2 ss sterk kaffe Rør det sammen, og ha det på kaka mens den fortsatt er lunken (sånn at den blir blank).
Gjest Jamila Skrevet 7. mai 2003 #4 Skrevet 7. mai 2003 Denne ble til under eksperimentering, og er alltid en suksess: 100 g brelett (ja, må være brelett!) 1 ts vaniljeekstrakt (eller en stor ts vaniljesukker) 2-3 ss kakao (noen dråper romessens eller rom) 1 ss kaffe melis til passe konsistens (300 g?) dette vispes med mixmaster i 2-3 minutter. Smøret skal ikke smeltes, men piskes inn! Du får da en luftig glasur, eller nesten en sjokoladekrem som er deilig på alle typer sjokoladekaker.
monja Skrevet 7. mai 2003 #5 Skrevet 7. mai 2003 Laget en kjempegod en akkurat nå jeg 100 g smeltet margarin 300 g melis 3 ts vaniljesukker 2 ss kakao 4 ss cappuccino eller kaffe Dette er nok til kake i langpanne.
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2003 #6 Skrevet 21. august 2003 Er det ingen som har en oppskrift på sjokoladekakeglasur med vanlig melkesjokolade?
Trude29 Skrevet 21. august 2003 #7 Skrevet 21. august 2003 Jo nesten ihvertfall ! -150 g smør -1 plate lys kokesjokolade (evnt 100 g annen sjokolade) -3 ss vaniljesukker -ca 300 - 400 g melis -1 egg el. 2 ss kaffe Smelt sjokolade og smør, avkjøl litt før melis og vaniljesukker blandes i . Skal bli en ganske tjukk blanding, før man til slutt blander i et egg. Egget får blandingen til å bli blank og lekker, men kan erstattes med kaffe. Fyllet passer veldig godt til denne deilige sjokoladekaka : 150 g smør 6 dl sukker 1 l kefir 1 l hvetemel 1 ss natron 3 ss kakao Smøret smeltes og blandes først med sukker. Deretter kan man mikse i resten av ingrediensene vekselsvis. Stekes i langpanne midt i ovnen på 190-200 gr i 25-30 min. La kaka avkjøles noe før fyllet strykes på. Dette er en meget saftig og holdbar kake. Trude
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå