Gjest Gjest_meg_* Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Hvordan få rent? særlig litt lekasje fra bleien på hvite ullklær. (får det ikke rent, prøvd zalo rett på flekken osv) mannen i huset har lagt en del ulltøy til vask som var vått oppå en turkis duk, slik at ulltøyet har fått mye avfarghing av turkis Så har han prøvd å rette opp dette ved klorin!!!! Huffda, ja det skal jo hvertfall ikke brukes på ull. Så nå er det blirtt gul/brune flekker pd et også. Kan det reddes eller må det bare kastes??? har bare skyllt det godt i kaldt vann, og gnid flekkene inn med zalo også skyllet igjenn. Er de håp for å få bort fekkene?
Chihiro Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Mitt beste råd er gallesåpe som fås kjøpt bla på helsekostbutikker (jeg ga 17 kr for et såpestykke). Har også sett det i flytende form på Clas Ohlson nylig. Fukt tøyet og gni såpen godt inn. La virke en stund, skyll bort såpen og vask tøyet som vanlig. Skal ikke garantere at dette funker på gamle flekker, men det er verdt å prøve. Sitronsåpe skal visst også være bra, men det har jeg ikke prøvd. Er det umulig å få bort flekkene kan du jo farge tøyet.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Takk, skal prøve det! Men er det lurt å farge ulltøy? pga enzymene osv??
Gjest Faerie Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 Det finnes egne tekstilfarger for ull. Jeg kjøper kun farget ulltøy etter å ha blitt lei av alle flekkene. Etterhvert som ungene har blitt eldre så har vi brukt ulltøyet trass i flekker som ikke går vekk (ketchup for eksempel), det er stort sett under annet tøy likevel, og er like varmt om det er noen flekker på. Skulle jeg kastet alt det kom en flekk på ville jeg vært ruinert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå