Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #1 Del Skrevet 22. mars 2008 Hvordan kjører man i en trearmet rundkjøring når man skal rett fram? Holder jeg til høyre, men ikke blinker før jeg er halvveis som i en vanlig rundkjøring, eller holder jeg til venstre? (den andre veien er til høyre) Folk gjør veldig forskjellig så dette må forvirre flere enn meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stearinpikken Skrevet 22. mars 2008 #2 Del Skrevet 22. mars 2008 Vi har en 3-armet rundkjøring i min by som ingen er sikre på. Jeg pleier å plassere meg til høyre på den. Som regel tar du rundkjøringen og deler den midt på og hvis "armen" du skal kjøre ut av er på høyre del legger du deg til høyre og samme med venstre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 22. mars 2008 #3 Del Skrevet 22. mars 2008 Vet ikke om jeg gjør riktig. Men om det bare er to alternativer ut av rundkjøringa (om man ser bort fra å ta en u-sving) så bruker jeg å legge meg til høyre når jeg skal til høyre og til venstre når jeg skal rett frem. På den måten så slipper jeg frem til som skal til høyre ved å legge meg til venstre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
macula Skrevet 22. mars 2008 #4 Del Skrevet 22. mars 2008 Husker jeg lærte at hvis man skal lenger enn 90 grader, skal man legge seg innerst. Skal man mindre enn 90 grader skal man legge seg ytterst. I en trearmet rundkjøring ville jeg lagt meg ytterst. Men veldig sjeldent det er to felt i rundkjøring med bare tre utganger i grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestb Skrevet 22. mars 2008 #5 Del Skrevet 22. mars 2008 I en trearmet rundkjøring skal man legg seg innerst til venstre dersom man skal rett frem. Det er det som blir riktig for trafikkavviklingen. Dersom man skal til høyre legger man seg ytterst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 22. mars 2008 #6 Del Skrevet 22. mars 2008 Husker jeg lærte at hvis man skal lenger enn 90 grader, skal man legge seg innerst. Skal man mindre enn 90 grader skal man legge seg ytterst. I en trearmet rundkjøring ville jeg lagt meg ytterst. Men veldig sjeldent det er to felt i rundkjøring med bare tre utganger i grunn. Men det her er da bare tull, er det en firearmet rundkjøring, så skal man da virkelig legge seg i ytterste feltet når man skal rett frem, altså 180 grader. Er det en trearmet rundkjøring legger jeg meg ytterst når jeg skal av på første avkjøring, innerst hvis jeg skal av på andre, uansett om andre avkjøring er rett frem eller til venstre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 22. mars 2008 #7 Del Skrevet 22. mars 2008 Men det her er da bare tull, er det en firearmet rundkjøring, så skal man da virkelig legge seg i ytterste feltet når man skal rett frem, altså 180 grader. Er det en trearmet rundkjøring legger jeg meg ytterst når jeg skal av på første avkjøring, innerst hvis jeg skal av på andre, uansett om andre avkjøring er rett frem eller til venstre. Sånn gjør jeg det også. Jeg ser faktisk på det som eneste logiske mulighet, for hvis ikke hindrer man jo dem som skal lenger rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 22. mars 2008 #8 Del Skrevet 22. mars 2008 Men det her er da bare tull, er det en firearmet rundkjøring, så skal man da virkelig legge seg i ytterste feltet når man skal rett frem, altså 180 grader. Er det en trearmet rundkjøring legger jeg meg ytterst når jeg skal av på første avkjøring, innerst hvis jeg skal av på andre, uansett om andre avkjøring er rett frem eller til venstre. 100% enig med denne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
macula Skrevet 23. mars 2008 #9 Del Skrevet 23. mars 2008 Haha, ja, jeg er enig at det bare er tull. Mente jo selvfølgelig 180 grader ikke 90. Jaja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #10 Del Skrevet 5. april 2008 Vet ikke om jeg gjør riktig. Men om det bare er to alternativer ut av rundkjøringa (om man ser bort fra å ta en u-sving) så bruker jeg å legge meg til høyre når jeg skal til høyre og til venstre når jeg skal rett frem. På den måten så slipper jeg frem til som skal til høyre ved å legge meg til venstre. Så hva vil du da gjøre når bilen bak deg som skal rett frem kjører inn i siden din når du svinger ut (dersom du skal rett frem)? Jo, da må DU betale for eventuelle skader siden du ligger FEIL i rundkjøringen. Skal du til høyre eller rett frem i en trearmet rundkjøring, må du selvfølgelig ligge ytterst. Du blinker deg ut av rundkjøringen når du er halvveis inne i den, og skal du til høyre, blinker du rett før du legger deg inn i rundkjøringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Mocca~ Skrevet 5. april 2008 #11 Del Skrevet 5. april 2008 Så hva vil du da gjøre når bilen bak deg som skal rett frem kjører inn i siden din når du svinger ut (dersom du skal rett frem)? Jo, da må DU betale for eventuelle skader siden du ligger FEIL i rundkjøringen. Skal du til høyre eller rett frem i en trearmet rundkjøring, må du selvfølgelig ligge ytterst. Dette er feil, og du er jo idioten som har plassert deg feil og ligger ytterst! Elever vil stryke på en førerprøve om de plasserer seg slik du har forklart. Men man skal selvsagt sjekke siden sin på veien ut og se at det ikke ligger noen som har palssert seg feil i høyre feltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 5. april 2008 #12 Del Skrevet 5. april 2008 Så hva vil du da gjøre når bilen bak deg som skal rett frem kjører inn i siden din når du svinger ut (dersom du skal rett frem)? Jo, da må DU betale for eventuelle skader siden du ligger FEIL i rundkjøringen. Skal du til høyre eller rett frem i en trearmet rundkjøring, må du selvfølgelig ligge ytterst. Du blinker deg ut av rundkjøringen når du er halvveis inne i den, og skal du til høyre, blinker du rett før du legger deg inn i rundkjøringen. Tror du blander trearmet og firearmet rundkjøringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #13 Del Skrevet 5. april 2008 Det er vel egentlig bare så enkelt som at hvis du skal ut den siste utgangen skal du legge deg innerst, skal du ut før det legger du deg ytterst, uansett hvor mange armer rundkjøringen har...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. april 2008 #14 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Jeg har i allefall lært at man ligger til høyre hvis man skal til høyre og rett fram og den eneste gangen man ligger til venstre er hvis man skal svinge til venstre (så fremt ikke skilt eller piler sier det annerledes). Endret 6. april 2008 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjørelærer Skrevet 6. april 2008 #15 Del Skrevet 6. april 2008 I trearmet rundkjøring er det korrekt å legge seg til venstre dersom man skal rett frem. Dette for å lette avviklingen til høyre. Skal man til høyre legger man seg altså til høyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zarabi Skrevet 6. april 2008 #16 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Det er egentlig veldig enkelt. Det kommer ann på om den utkjøringa som er rett fram er utkjøring nr. 1 eller 2. Når du skal rett fram skal du legge deg lengst unna den utkjøringen som du ikke skal av på. Dvs er utkjøringen rett fram nr 1, skal du ligge til høyre, og om utkjøringen rett fram er nr 2 legger du deg til venstere. Ellers gjelder vanlige regler for runkjøring, skal du helt rundt legger du deg til venstere og skal du av med en gang til høyre så legger du deg til høyre... Endret 6. april 2008 av Zarabi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #17 Del Skrevet 9. april 2008 Vi har en Y- og ikke en +- rundkjøring i denne samtalen. I en trearmet er det to utkjøringsmuligheter, i en firearmet er det tre utkjøringsmuligheter. Om den første er til høyre er det irrelevant om den andre er rett frem eller til venstre *roll eyes*. Skal du til høyre i en trearmet rundkjøring holder du til høyre, skal du ikke til høyre holder du venstre filen. I en FIREARMET rundkjøring er det relevant om du skal helt til venstre, rett frem eller til høyre. Det greie blir å holde høyre om du skal til høyre, venstre om du skal til venstre (gjerne med en blink til venstre), og ellers følge pilene i veibanen evtdet mest praktiske mtp videre kjøring om du skal rett frem (dobbeltfil inn - dobbeltfil ut, inn i rundkjøringen i enten høyre eller venstre fil - ut av rundkjøringen rett frem i samme fil. Velg gjerne høyre fil - rett frem om du skal til høyre i etterfølgende kryss/rundkjøring) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 9. april 2008 #18 Del Skrevet 9. april 2008 Det er egentlig veldig enkelt. Det kommer ann på om den utkjøringa som er rett fram er utkjøring nr. 1 eller 2. Når du skal rett fram skal du legge deg lengst unna den utkjøringen som du ikke skal av på. Dvs er utkjøringen rett fram nr 1, skal du ligge til høyre, og om utkjøringen rett fram er nr 2 legger du deg til venstere. Ellers gjelder vanlige regler for runkjøring, skal du helt rundt legger du deg til venstere og skal du av med en gang til høyre så legger du deg til høyre... Riktig. Det er jo avhengig av hvem side av rundkjøringen som ikke har "arm". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 9. april 2008 #19 Del Skrevet 9. april 2008 Men det her er da bare tull, er det en firearmet rundkjøring, så skal man da virkelig legge seg i ytterste feltet når man skal rett frem, altså 180 grader. Er det en trearmet rundkjøring legger jeg meg ytterst når jeg skal av på første avkjøring, innerst hvis jeg skal av på andre, uansett om andre avkjøring er rett frem eller til venstre. Samme her. Og kræsjer nesten annenhver dag fordi folk legger seg i innerste feltet når de skal rett fram i en firearmet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 11. april 2008 #20 Del Skrevet 11. april 2008 I trearmet rundkjøring er det korrekt å legge seg til venstre dersom man skal rett frem. Dette for å lette avviklingen til høyre. Skal man til høyre legger man seg altså til høyre. hei det va det jeg mente også, rent bort set fra om alternativene er rett fram eller ta til venstre, da ville jeg fortsatt lagt meg til venstre om jeg skulle venstre og til høyre om jeg skulle rett fram, det kommer vel an på alternativene i rundkjøringen hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå