Gå til innhold

Langtidssteking av lammelår


Gjest Gjest_linda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_linda_*

Jeg vet at jeg skal vente til termometeret viser ca 70 grader.

Men hvor lang tid tar dette ca når jeg skal langtidssteke låret? Det er ca 3 kg. Hvor høy temperatur skal jeg sette ovnen på?

Jeg får gjester i 19-tiden imorgen, når bør jeg sette inn låret?

Tusen takk for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Des lengre jo bedre! Jeg bruker å sette det inn ihvertfall 7 timer før, på 70 grader, så skrur jeg opp litt etterhvert, siste to timer. Nydelig mørt blir det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stekte et lammelår her om dagen, det veide 4 kg og ovnen sto på 120 grader. Det tok ca tre og en halv time til det nådde 70 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

70 grader er egentlig for høy kjernetemperatur, jeg ville gitt meg ved maks 68 grader. Da er kjøttet perfekt rosa. Jeg ville ikke stekt på mer enn 80 grader og beregnet rundt 6 timers steketid. Lam er relativt ømtålig kjøtt som ikke bør "stekes ihjel", men med såpass lav temperatur er det egentlig ingen fare for det. Beregn en halvtimes hviletid etter steking også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjest over her, 70 er for mye. Sjøl om ovnen står på 70++, så ta jeg ut låret ved 67-68, men jeg liker det veldig veldig rosa.

Poenget er, jo lavere temp du steker på, jo lengre må det stå, jo mørere blir det! -Jeg har hatt stående i 12 timmer, helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sett det i stekeovnen på 65 grader før du legger deg, og la det stå til en time før det skal serveres neste dag. Da blir kjøttet så mørt at det kan spises med sugerør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa

Etter mitt syn er 70 grader alt for mye. Jeg tar det ut ved 60 grader, og lar det hvile minst et kvarter. Da stiger temperaturen et par grader til, og kjøttet er perfekt rosa.

Jeg bruker å steke det ved 100 grader. Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar, for det kommer an på hvor kaldt det er når du setter det inn i ovnen. Hvis det er romtemperert tar det kortere tid enn om det er kjøleskapskaldt. Det kommer også an på hvor stort låret er. Men sånn cirka 2,5 til 3 timer må du nok beregne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn enig i at 70 grader er litt mye. Neste gang skal jeg ta den ut litt før, for da blir den mer rosa. Det ble bra nå og, men den ble ikke perfekt rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Langtissteking av Lammelår.. denne oppskriften er veldig god.

Framgangsmåte:

Brun kjøttet i olje i en stor jerngryte med lokk. Alternativt i en langpanne i stekeovnen ved 250 grader i 8-10 minutter. Snu på lammelåret under bruningen.

Krydre kjøttet deretter med salt og pepper.

Legg i hvitløk, delt i 2 «over ekvator» grovhakket løk, gulrøtter og krydderurter. Hell i vin og kraft.

Bruker du steketermometer, har du rødt kjøtt ved 65 grader, rosa kjerne inni ved 70 grader. Ved 76 grader er kjøttet gjennomstekt.

stekes i 6-7 timer

Snu låret med jevne mellomrom fra starten, og sørg for at det hele tiden er nok væte så ikke steken tørker ut.

Tilsett vann om nødvendig.

Når låret er ferdig lar du kjøttet hvile 20 minutter før det skjæres opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett det i stekeovnen på 65 grader før du legger deg, og la det stå til en time før det skal serveres neste dag. Da blir kjøttet så mørt at det kan spises med sugerør.

Prøvde dette, og kan skrive under på at det ble virkelig mørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...