Gå til innhold

Ulik lønn for samme jobb

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_marianne_*
Skrevet

Hei,

Jeg jobber som dekoratør i en kleskjede. Har ikke utdannelse som dekoratør men har fått jobben fordi jeg kan jobben og er kjempeflink i det jeg gjør.

De andre dekoratørene får mer i lønn enn meg. Jeg har snakket med arbeidsgiver om dette og hun sier at de har sluttet å gi litt ekstra til dekoratørene.

Men de som ble ansatt som dekoratør før meg får fortsatt det tillegget.

Jeg får 138,- i timen som er lønna til en vanlig butikkmedarbeider som er over 35 år.

Synes dette er så urettferdig. Arbeidsgiver sier at jeg har allerede det høyeste det er å få når man jobber i butikk, nemlig kr 138,- i timen.

Men så vet jeg om folk som er mye yngre enn meg og som får mer i timelønn enn det de skal ha utifra alder, fordi de er bedre lik. Jeg jobber hardere enn dem.

Hva sier loven om dette?

Er dette lov?

Videoannonse
Annonse
Gjest Casey
Skrevet (endret)
Hei,

Jeg jobber som dekoratør i en kleskjede. Har ikke utdannelse som dekoratør men har fått jobben fordi jeg kan jobben og er kjempeflink i det jeg gjør.

De andre dekoratørene får mer i lønn enn meg. Jeg har snakket med arbeidsgiver om dette og hun sier at de har sluttet å gi litt ekstra til dekoratørene.

Men de som ble ansatt som dekoratør før meg får fortsatt det tillegget.

Jeg får 138,- i timen som er lønna til en vanlig butikkmedarbeider som er over 35 år.

Synes dette er så urettferdig. Arbeidsgiver sier at jeg har allerede det høyeste det er å få når man jobber i butikk, nemlig kr 138,- i timen.

Men så vet jeg om folk som er mye yngre enn meg og som får mer i timelønn enn det de skal ha utifra alder, fordi de er bedre lik. Jeg jobber hardere enn dem.

Hva sier loven om dette?

Er dette lov?

Jeg vet ikke om loven er det beste hjelpemiddelet i en forhandling.

Hva om du først spør din sjef om h*n er enig i at du gjør en god jobb for dem, på linje med eller bedre enn de andre dekoratørene. Dersom sjefen sier seg enig i det, hva med å foreslå at om butikken gir deg samme lønn som de andre dekoratørene, så vil du vil fortsette å trives med å jobbe der og gjøre en fortsatt god jobb.

Dette kan fungere bra dersom de liker deg. Dersom du lett kan erstattes og det står en kø av andre dekoratører og venter på din jobb, har du ikke det sterkeste kortet.

Hvis du må tvinge gjennom høyere lønn gjennom lovverket, bør du kanskje ringe en fagforening for jusshjelp. Du behøver ikke være medlem for å få et råd over telefonen, men det anbefales, ellers blir man raskt stemplet som gratispassasjer.

Endret av Casey
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Jeg vet ikke om loven er det beste hjelpemiddelet i en forhandling.

Hva om du først spør din sjef om h*n er enig i at du gjør en god jobb for dem, på linje med eller bedre enn de andre dekoratørene. Dersom sjefen sier seg enig i det, hva med å foreslå at om butikken gir deg samme lønn som de andre dekoratørene, så vil du vil fortsette å trives med å jobbe der og gjøre en fortsatt god jobb.

Dette kan fungere bra dersom de liker deg. Dersom du lett kan erstattes og det står en kø av andre dekoratører og venter på din jobb, har du ikke det sterkeste kortet.

Hvis du må tvinge gjennom høyere lønn gjennom lovverket, bør du kanskje ringe en fagforening for jusshjelp. Du behøver ikke være medlem for å få et råd over telefonen, men det anbefales, ellers blir man raskt stemplet som gratispassasjer.

Hei og takk for svar.

De er kjemefornøyde med meg. Det har jeg hørt fra både sjefer og butikkmedarbeidere.

Ser ikke ut som det har spilt noen rolle.

De vet at jeg er flink, jeg vet at jeg er det, og jeg har tatt opp lønnstemaet og det var det svaret jeg fikk.

De har en bunke med søknader fra folk som vil være dekoratør, så jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre.

Gjest Casey
Skrevet
De har en bunke med søknader fra folk som vil være dekoratør, så jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre.

Da har du både et godt og et dårlig utgangspunkt. De vil ha deg. Men de vil ikke gi deg høyere lønn. Og det er kø av andre søkere de kan velge i om du slutter.

Dette er en vinn-situasjon for din arbeidsgiver.

Dette forteller deg også at du i din neste jobb passer på å forhandle lønnen før du starter, og ikke faller i fellen å være så takknemlig for jobben at du ikke vil be om høyere enn hva de tilbyr. Har man først takket ja er løpet kjørt i en del tilfeller.

Slik jeg ser det har du valget mellom å bruke en fagforening som fremmer lønnskravet for deg overfor arbeidsgiver. Det kan slå ut uheldig og upopulært, men du kan oppnå å få den samme lønnen som de andre.

Eller du kan starte i dag med å søke andre jobber, og være flink til å forhandle lønnen før du starter.

Skrevet

Jo da, helt klart. Man skal finne ut hva lønna er før man takker ja.

Det gjorde jeg også: jeg spurte de andre dekoratørene fikk i lønn først.

Men så fikk jeg mindre, spurte hvorfor, og arbeidsgiver sa at de har sluttet med å gi ekstra til dekoratører.

Men eg tror jeg kontakter HK.Jeg liker jobben min, ønsker ikke å finne ny. Likevel ønsker jeg jo å få den lønna jeg fortjener, spesielt når jeg jobber hardere enn de som får mer.

Takk for svar igjen :)

Gjest Casey
Skrevet
Arbeidsgiver sa at de har sluttet med å gi ekstra til dekoratører.

I ditt tilfelle handler det ikke om "å få noe ekstra", det handler om at du ønsker likt lønn for likt arbeid.

Det bør din fagforening klare å oppnå for deg. Lykke til!

Gjest Megisen
Skrevet

Det er dessverre ikke noen lover man kan ty til her!

I Norge har man ikke lover som gjelder lønn, bare avtaler, så hvis du har tarifflønn (som er en avtale, ikke en lov), er det ikke mye en fagforening kan gjøre, annet enn å hjelpe deg med å prate med ledelsen. De kan nemlig ikke kreve, uten videre, at du får lønn over tariff, selv om andre i bedriften får det, men som sagt, de kan hjelpe deg med å trykke på, overtale, vise at det er rettferdig osv. osv.

Lykke til!

Skrevet
Det er dessverre ikke noen lover man kan ty til her!

I Norge har man ikke lover som gjelder lønn, bare avtaler, så hvis du har tarifflønn (som er en avtale, ikke en lov), er det ikke mye en fagforening kan gjøre, annet enn å hjelpe deg med å prate med ledelsen. De kan nemlig ikke kreve, uten videre, at du får lønn over tariff, selv om andre i bedriften får det, men som sagt, de kan hjelpe deg med å trykke på, overtale, vise at det er rettferdig osv. osv.

Lykke til!

Jeg synes dette er så merkelig: at det ikke finnes noe lov om dette.Lover er jo til for å gjøre at urettferdighet og forskjellsbehandling ikke finner sted, men her blir man virkelig sviktet grunnet manglende lov.

Jeg blir så frustrert.

Skrevet

kanskje jeg skal starte en kampanje her:

De av dere som synes jeg burde få mer i lønn enn det jeg får ,vennligst legg igjen en kort hilsen her.

Så går jeg til arbeidsgiver med dette.

Vet ikke om dette er lov her men...... :sjenert:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

:kjefte:

Hun må få mere lønn!

Igår!

Gjest Gjest_kari_*
Skrevet

Det hørtes ikke helt rettferdig ut nei.

Skrevet
Jo da, helt klart. Man skal finne ut hva lønna er før man takker ja.

Det gjorde jeg også: jeg spurte de andre dekoratørene fikk i lønn først.

Men så fikk jeg mindre, spurte hvorfor, og arbeidsgiver sa at de har sluttet med å gi ekstra til dekoratører.

da spurte du dekoratørene og ikke din arbeidsgiver først altså?

her gikk kanskje feilen..hadde du spurt arb.giver under intervjuet og forhandlet deg fram der og da, så hadde du kanskje sluppet det problemet du har nå..? FOr du takket ja, vel vitende om at du fikk lik lønn som de andre dekoratørene, men så viste det seg at det ikke var slik..

Lykke til, håper fagorganisasjonen kan hjelpe!! :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest nå
Skrevet (endret)

Se her: (hele loven finner du her)

§ 5. (Lik lønn for arbeid av lik verdi)

Kvinner og menn i samme virksomhet skal ha lik lønn for samme arbeid eller arbeid av lik verdi. Lønnen skal fastsettes på samme måte for kvinner og menn uten hensyn til kjønn.

Retten til lik lønn for samme arbeid eller arbeid av lik verdi gjelder uavhengig av om arbeidene tilhører ulike fag eller om lønnen reguleres i ulike tariffavtaler.

Innlegget er endra iht. KG sine regle om kopibeskyttelse. Resten er å finne på linken i begynnelsen av innlegget.

Glow (mod)

Endret av Glow
Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke du kommer noen vei med "lik lønn for likt arbeid" i dette tilfellet. Som jeg forstår deg så er de andre utdannede dekoratører, og det er ikke du? I tillegg har de jobbet der lengre enn deg? Begge disse punktene er lovlige og fullt holdbare argumenter for å gi ulik lønn, selv om du måtte føle at du gjør en bedre jobb enn dem.

Skrevet (endret)

menner det må være mulighet for å gi ulik lønn etter ønske. du maler din egen kake elns. om du er utskiftbar med noen som vil jobbe for din lønn hvorfor skal de da betale deg mer?

om du menner du er så god at det er mer lønnsomt og gi deg bedre lønn enn å ansett noen andre for din lønn eller lavere bør du kreve det. om de ikke er enige må du vurdere om du vil finne deg en annen jobb eller akseptere at sånn blir det.

muligheten for og få bedre vilkår er grunnlaget for at mange gjør en bedre jobb en de ellers ville gjort.

store bedrifter har et samfundsansvar for og ha folk ansatt selv om de ikke kan forsvare lønnen sin. derfor har vi også lover om lønn tariff avtaler osv slik at de ikke kan dumpe lønna til disse. men jeg mener i at ingen har ansvar for å betale noen over tariff for at de skal føle seg retferdig behandlet.

har de andre utdanning? om de har det og lengre ansinitet er det sansynlig at de føler seg uretferdig behandlet om du får like mye som de har. skal de da få mer igjen? nei din lønn er ditt ansvar.

Endret av Fredrik=)
  • 3 uker senere...
Skrevet

Det sentrale spørsmålet er vel om de andre dekoratørene har utdannelse? Min erfaring er at uansett hvilken jobb en gjør, så får en betalt for utdannelsen. Selv om du føler at du gjør en bedre jobb enn de andre (noe som også kan være veldig sannsynlig), så er det vanlig å gi jobb etter utdannelse. Så lenge du går som ufaglært må du bare bite i det sure "dårlig-lønn-eplet", eller kanskje vurdere å ta utdannelse innenfor området og søke på en ny jobb senere? Hvis de andre dekoratørene ikke har utdannelse, så er det selvfølgelig kjipt, og kanskje urettferdig, men slettes ikke ulovlig, at de arbeidsgiver gir de mer i lønn enn deg. Det forhandles fram individuelle avtaler, og kanskje arbeidsgiver har funnet ut at det blir for dyrt å lønne dekoratørene ekstra og dermed slutter med det ved nyansettelser. Arbeidsgiver kan derimot ikke gå tilbake på de avtalene som er gjort tidligere.

Lykke til med lønnsforhandlingene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...