Gå til innhold

Hvordan regne om fra gram til desiliter? HASTER?


Gjest Tiilibri

Anbefalte innlegg

Gjest Tiilibri

Jeg har dessverre ødelagt kjøkkenvekten min og skal lage en kake der oppskriften oppgir hvor mange gram du trenger av hver ingrediens. Hvordan regner jeg om slik at jeg finner ut hvor mange desiliter grammene utgjør?

Jeg skal ha 600 gram sukker, 500 gram hvetemel og 300 gram melis. Smør også, men der bruker jeg "linjalen" på pakken. (Det er for øvrig Arkanas langpakkekakeoppskrift)

Håper noen kan hjelpe meg med dette med en gang, det haster virkelig!!

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

500g hvetemel er litt under 8,5 dl (250g er ca 4,2 dl)

600g sukker ca 7 dl (300g er ca 3,5 dl)

- i følge mitt dl-mål...

Melis aner jeg desverre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvor mange desiliter 300 gr melis er.. Har sett på matprat.no, men der står ikke melis.. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

jeg lurer på hvor mange dl 200g pasta? noen som har mulighet til å finne det ut?

Det kommer helt an på hvilken type pasta du har - har du for eksempel skjell eller sløyfer så vil 200 gram pasta bli flere dl enn dersom du har makaroni. (Siden makaronien blir mer "tettpakket" enn det f.eks sløyfene er ;))

Sjekk hvor mange gram pasta pakken inneholder. Si den er 500 gram; isåfall, hvis du skal ha 200 gram, tar du 2/5 av pakken (eller litt under halvparten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er pasta penne, de små rørene. fullkorn. boksen er på 500g

Da tar du litt under halvparten av pakken. :) (Halvparten vil jo være 250 gram).

Om du vil ha det helt nøyaktig, og du har en full 500-grams pakke, så kan du selvfølgelig måle opp hvor mange desiliter hele pakken er, og så ta 2/5 av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

500g hvetemel er litt under 8,5 dl (250g er ca 4,2 dl)

600g sukker ca 7 dl (300g er ca 3,5 dl)

- i følge mitt dl-mål...

Melis aner jeg desverre ikke

Wow... det ser ut som om du tok deg bryet med å måle opp dette for ts? Isåfall fortjener du et solid klapp på skulderen og et takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, har ikke målt og sjekket...

På siden av dl-målene mine står det angitt mel og sukker i gram sammen med antall dl... ;-)

Men takk alikevell ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 g er det samme som 1 mL. Nå tenker ikke jeg på massetettheten til de forskjellige produktene, men...

1000 g (som er det samme som 1 kg) er det samme som 1000 mL (som er det samme som 1 L).

Så da vil jeg tro at 600 g sukker er det samme som 600 mL sukker som er det samme som 0,6 L sukker, og det er jo 6 dl sukker.

500 g hvetemel er det samme som 5 dl hvetemel, og 300 g melis er det samme som 3 dl melis.

1 kubikkdecimeter(dm^3) er det samme som 1 L, by the way! :goodbye:

Ikke skyt meg om jeg tar skammelig feil nå, da ... :sjenert:

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 g er det samme som 1 mL. Nå tenker ikke jeg på massetettheten til de forskjellige produktene, men...

1000 g (som er det samme som 1 kg) er det samme som 1000 mL (som er det samme som 1 L).

Så da vil jeg tro at 600 g sukker er det samme som 600 mL sukker som er det samme som 0,6 L sukker, og det er jo 6 dl sukker.

500 g hvetemel er det samme som 5 dl hvetemel, og 300 g melis er det samme som 3 dl melis.

1 kubikkdecimeter(dm^3) er det samme som 1 L, by the way! :goodbye:

Ikke skyt meg om jeg tar skammelig feil nå, da ... :sjenert:

Du tar feil...

Her er vekten på 1 dl av et par vanlige "bakevarer":

Hvetemel 60 gr

Langkornet ris 80 gr

Margarin / smør 95 gr

Melis 60 gr

Sukker 90 gr

Som et apropos så veier:

Tomatpuré 120

Salt 125

Salt og tomatpuré har altså dobbelt så stor tetthet som hvetemel og melis, ergo er Meridians regnestykke litt risikabelt hvis man er ute etter et forholdsvis godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

1 g er det samme som 1 mL. Nå tenker ikke jeg på massetettheten til de forskjellige produktene, men...

1000 g (som er det samme som 1 kg) er det samme som 1000 mL (som er det samme som 1 L).

Så da vil jeg tro at 600 g sukker er det samme som 600 mL sukker som er det samme som 0,6 L sukker, og det er jo 6 dl sukker.

500 g hvetemel er det samme som 5 dl hvetemel, og 300 g melis er det samme som 3 dl melis.

1 kubikkdecimeter(dm^3) er det samme som 1 L, by the way! :goodbye:

Ikke skyt meg om jeg tar skammelig feil nå, da ... :sjenert:

Du tar skammelig feil for alle andre råvarer enn vann.

:trampe: (og da synes jeg nesten du ba om denne smileyen...)

Man er helt nødt til å ta hensyn til massetettheten når man regner om fra vekt til volum, så hvis man mangler vekt, men har desilitermål er det best å google slike saker. Hvis ikke risikerer man de underligste resultater på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Men hva med creme fraiche?

Jeg trenger 3dl og har en boks i kjöleskapet som er på 300g

Kan jeg bruke hele boksen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 g er det samme som 1 mL. Nå tenker ikke jeg på massetettheten til de forskjellige produktene, men...

1000 g (som er det samme som 1 kg) er det samme som 1000 mL (som er det samme som 1 L).

Så da vil jeg tro at 600 g sukker er det samme som 600 mL sukker som er det samme som 0,6 L sukker, og det er jo 6 dl sukker.

500 g hvetemel er det samme som 5 dl hvetemel, og 300 g melis er det samme som 3 dl melis.

1 kubikkdecimeter(dm^3) er det samme som 1 L, by the way! :goodbye:

Ikke skyt meg om jeg tar skammelig feil nå, da ... :sjenert:

Jeg bare lurer litt hva du tenker når du skriver dette. Har du aldri merket at noe av samme størrelse kan være tyngre enn andre ting? Veier en liter stein det samme som en liter vann?

Rare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer litt hva du tenker når du skriver dette. Har du aldri merket at noe av samme størrelse kan være tyngre enn andre ting? Veier en liter stein det samme som en liter vann?

Rare greier.

Altså, jeg visst det var noe galt, men ser jeg allerede er blitt skutt...

Jeg har iallfall lært at 1g er det samme som 1 mL, noen som kan forklare den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Altså, jeg visst det var noe galt, men ser jeg allerede er blitt skutt...

Jeg har iallfall lært at 1g er det samme som 1 mL, noen som kan forklare den?

Det gjelder vann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta massen tetthet og egenvekt til ettertanke.

Utdannelse er det som er igjen når det som er lært er glemt sier de, og jeg er ferdig utdannet.

Husker altså ikke de rette formlene, men jeg kontakte min venn naturfaglæreren og fysikeren, han kan garantert gi deg rett svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...