Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått "diagnosen" irritabel tarm, og trenger litt råd.. Jeg reagerer nemlig på så og si alt av mat, men så lenge jeg gjør som legene sier og holder meg unna:

- mat med mye sukker

- mat med mye fett

- mye krydder og salt

- kål, erter, bønner og andre luftfremkallende matvarer

Og er forsiktig med:

- melkeprodukter

- brød (kan bare spise spelt- ikke hvetebrød)

Klarer jeg dette, slipper jeg å leve et liv med en mage som en oppblåst ballong, konstante luftplager og smerter og forstoppelse (med andre ord: jeg slipper å føle meg fremmed i min egen kropp).

MEN, hva i alle dager skal jeg spise til middag? Og hva i alle dager kan jeg kose meg med foran tv'en en lørdagskveld eller på kino eller bare når jeg har lyst på noe godt??

Noen som kan hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Rent kjøtt med grønnsaker, poteter, salat og en mager saus.

Fisk med tilbehør.

Fullkornspasta/speltpasta med saus og evt. kjøtt, svinekjøttdeig, karbonadedeig, kylling, fisk.

Mørk sjokolade går gjerne bra?

Sukkerfritt snop.

Nøtter? Selv om det er mye fett, så er det mye bra fett.

Frukt?

Hjemmelagde supper, gryter, lapskaus.

Endret av Saeria
Gjest Morgan le Fay
Skrevet (endret)

Jeg har ingen diagnose, men har mye av de samme symptomene, og har merket at kroppen reagerer bedre når maten består av minst mulig prosesserte ingredienser, dvs. at jeg forsøker å lage mest mulig mat fra grunnen av, unngå ting som pølser, fiskepudding, ferdigsauser osv.

Jeg reagerer mest på:

*søte melkeprodukter (melk, fløte, brunost), men takler syrnede produkter i mindre doser

*lyst brød, eller kjøpebrød generelt

*Løk og belgfrukter

*kunstige søtningsmidler (som i sukkerfri brus).

Så lenge jeg spiser ukomplisert (fisk, kjøtt, grønnsaker, tilbehør som kokte poteter, speltpasta, hjemmelagede sauser) går det greit, men så snart jeg spiser mer "trash" (ferdigmat), reagerer magen med å bli ekstremt oppblåst. Jeg forsøker å unngå brød, men klarer ikke helt, for jeg blir veldig lei av knekkebrød.

Av snacks kan jeg egentlig spise det meste, men melkesjokolade er ikke så smart pga. laktoseinnholdet. Når det gjelder frukt, unngår jeg tørket frukt (aprikoser er versting, men smaker utrolig godt), og bananer får magen til å rumle før jeg har tygget ferdig. Is er heller ikke noe bra, men jeg er uansett ikke glad i iskrem, så det føles ikke som noe tap.

Endret av Morgan le Fay
Skrevet

Tusen takk for svar begge to :) Nå skal jeg prøve å lage meg en liten liste over potensielle middagsretter. Må innrømme at jeg sliter litt med saus, for enten er det melk i eller så er det ferdigpose, og jeg reagerer på begge deler :gjeiper:

Et spørsmål bare: hvor får dere tak i speltpasta? Har prøvd fullkornspasta, men reagerer dessverre på det også..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har sett speltpasta på Food Story i Stavanger, så prøv spesial/gourmet-butikker og du kan ha flaks. Et alternativ er nok sikkert glutenfri pasta, for det inneholder jo heller ikke hvete (og litt enklere å finne, selv om speltpasta nok er litt billigere).

Irritabel tarm kommer ofte av og blir ofte trigget av MSG. http://frittfram.netfreehost.com/viewtopic...forum=frittfram les mer her, og unngå mat med mye MSG i (står omtrent alt du trenger å vite om det her) og se om ikke det hjelper!

Gjest Gjest
Skrevet

Når du lager saus - lag sjysaus, krydre med urter og spe på med f eks vin, portvin eller whisky ettersom det passer til resten av retten. Hvis du tåler litt smør og mel (spelt) i sausen blir variasjonsmulighetene større, spe med kjøtt-, fisk- eller grønnsakskraft. Uansett er det mange magre og enkle sauser som er kjempegode - noe av det beste jeg har spist var kalv indrefilet med whiskysaus hos en bekjent med cøliaki og tilhørende "regime" når det gjelder mat.

Hvis du tåler noe melkeprodukter går det an å bruke kesam eller matyoghurt for å få fyldigere sauser og gryter. Min erfaring er også at kroppen liker syrnet melk bedre enn søt.

Hvis du skal kose deg med noe godt; usaltede nøtter, kanskje trollkrem (vispet eggehvite med f eks tyttebær og litt sukker. Bringebær er søtere så du slipper å tilsette raffinert sukker...), hjemmelagd sorbet kanskje? Frukt? Hvis du tåler mørk sjokolade kan du smelte den og dyppe frukten i.

Skrevet

Jeg har funnet speltpasta i velassorterte dagligvarer og i helsekostbutikker. Reagerer du på all posesaus? Hva med de som er ferdiglagd på eske (Toro), pose (Knorr?) og i beger (Fjordland)?

Tomatsaus er hvertfall grei skuring å lage selv. :)

Hvis du liker og tåler soyasaus kan du bruke den på woket mat, ris og grønnsaker.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Har lest gjennom siden om MSG, og det er virkelig skummelt, for dette stoffet finnes i så og si all maten vi finner i butikken.. (bortsett fra råvarene da). Kjedelige greier det der..

Men skal prøve meg frem med sausene!

Hadde jeg bare vært glad i å lage mat hadde dette vært så mye lettere :gjeiper:

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)
Et spørsmål bare: hvor får dere tak i speltpasta? Har prøvd fullkornspasta, men reagerer dessverre på det også..

Speltpasta får du kjøpt på helsekost, sammen med feks pasta av brun ris og rugpasta. Sjekk feks litt på nettsidene til http://www.kinsarvik.no/

Kanskje kan det være en løsning for deg å også forsøke gryn som byggryn og quinoa som alternativ til pasta?

Når det gjelder saus, er jeg sikker på at det finnes enkle og gode løsninger selv om du må lage alt fra bunnen, og uten melkeprodukter. Men kanskje kan det være nødvendig å tenke nytt mht den "vanlige" kombinasjonen fisk/kjøtt + poteter/ris/pasta + grønnsaker + saus, og i stedet satse på feks tomatbaserte gryter der du får fisk/kjøtt, grønnsaker og saus i ett, ovnstekte potetbåter (der det ikke er så nødvendig med saus som til kokte poteter), salater med feks grillede grønnsaker og couscous/quinoa/byggryn og vinaigrette, eller grønnsakspuréer og potetmos med div smakstilsetninger (urter, soltørkede tomater) som kan bøte på behovet for saus.

Det kan også være bryet verdt å koke sin egen kraft for å unngå posesaus - det er ikke vanskelig, og mindre arbeid enn man tror. :)

Endret av Eurydike
Gjest Gjest
Skrevet

Forresten, tomatsaus er jo godt :) Hermetiske tomater er din venn! Jeg tror du kommer til å finne ut at du kan lage mye god mat selv med de begrensningene du har - "ren" mat smaker ofte veldig bra.

Noen forslag til middag (ganske generelt):

Wok med grønnsaker du tåler, rent kjøtt (kylling, svin, stofe, alt er godt) eller fisk og naturris. Smaksett med ingefær og evt hvitløk og chili om du tåler, og finn ut hva du kan spise av sojasaus o.l.

Pasta med hjemmelagd tomatsaus, grønnsaker og evt rent kjøtt.

Gryteretter med rent kjøtt og grønnsaker, og evt jevning av maisenna.

Klar hønse- eller kyllingsuppe, hjemmelagd.

Fiskesuppe eller -gryter basert på tomat eller i hvert fall uten melk (med safran, f eks)

Kikertmel kan brukes til endel. Ganske billig på innvandrerbutikker.

Polenta (av maismel).

Mange hjemmelagde gryter og supper og andre retter kan jo lett varieres ved å kutte ut de tingene du ikke tåler.

Sausjevning kan du lage med maisenna eller potetmel - eller speltmel.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet (endret)

Jeg kjøper fullkornsspagetti av spelt av merket Demeter, som du får i helsekostbutikker. Koster ca 35 (eller litt mindre) for en normal pakke spagetti, men da overdoserer jeg ikke, som jeg gjorde tidligere.

Pass deg for speltknekkebrød av den typen du får i dagligvarebutikker; (Dr. Karg, eller noe sånt, pakket i cellonfanpakker); jeg fikk mageknip i tre dager etter å ha spist to sånne knekkebrød. Ellers har Urtekram (også helsekost) veldig god müsli basert på spelt. Ang. sukkervarer, reagerer jeg negativt på fruktose; vanlig sukker går mye bedre. Vafler er ikke så veldig bra, men hvis jeg lager dem med stort sett siktet og fin sammalt spelt (Demeter igjen, helsekost), går det betydelig bedre. :)

Jeg lager sjelden mat med saus, men surrer ofte ulike grønnsaker, og tilsetter ulike krydder, eller litt pesto fra glass, sammen med vann. Det går utmerket, og er ikke like hardt for magen.

Bare jeg klarte å følge alle rådene selv... :roll:

Endret av Morgan le Fay
Gjest Gjest
Skrevet
couscous/quinoa/byggryn og vinaigrette, eller grønnsakspuréer og potetmos med div smakstilsetninger (urter, soltørkede tomater) som kan bøte på behovet for saus.

Couscous er lagd av hvete... men ellers masse gode og velsmakende tips :)

Gjest Eurydike
Skrevet
Couscous er lagd av hvete... men ellers masse gode og velsmakende tips :)

Det er sant! Det overså jeg i farten. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Fant en kjempe side for oss som reagerer på sukker! Sukrin er en sukkererstatning som visstnok ikke skal føre til fordøyelsesubehag fordi den ikke inneholder de sukkeralkoholene som mange andre sukkertyper og sukkererstatninger gjør. Den er kalorifri, har naturlig smak og ER naturlig (den er ikke "satt sammen i laboratorier").

http://www.sukrin.no/oppskrifter/oppskrifter.html#gulrotkake

Her er masse deilig oppskrifter med denne sukkertypen. For de som reagerer på hvete, som meg, så går det vel an å erstatte hvetemelen med speltmel vil jeg tro.. Og for de som reagerer på melkeprodukter kan vel melken erstattes med soyamelk for eksempel?

Jeg gleder meg til å prøve i hvert fall :) :) Har hold meg unna alt med sukker, hvete og melkeprodukter i det siste.. Er mye bedre i magen men fy så kjedelig!

Skrevet

Sukrin hørtes jo ypperlig ut også for folk uten tarmproblemer. Oppskriftene hørtes også deilige ut. :sikle:

Skrevet

Jeg skal hvertfall innom helsekosten snart. Hadde vært fint å bytte ut sukkeret og jeg vil nok prøve hi-maize også.

Skrevet
Jeg skal hvertfall innom helsekosten snart. Hadde vært fint å bytte ut sukkeret og jeg vil nok prøve hi-maize også.

Ja jeg har også lyst til å prøve det, men de selger det ikke her hvor jeg bor dessverre :( Du får si ifra hvordan det fungerte for deg!

Skrevet

Jo men de skal ha 100 kroner for å sende det til meg, så da holder jeg meg til fiberhusk imens også kjøper jeg det når jeg kommer hjem til hovedstaden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...