Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Revenka
Skrevet

I dag har jeg hatt et skikkelig press i bekkenet. Føler nesten som om hodet til lillebaby presser på og får ikke plass. Det er ikke så behagelig. Noen som har merket noe tilsvarende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I dag har jeg hatt et skikkelig press i bekkenet. Føler nesten som om hodet til lillebaby presser på og får ikke plass. Det er ikke så behagelig. Noen som har merket noe tilsvarende?

Ja, det har jeg hatt en ukes tid. Ikke spesielt vondt, men ikke særlig behagelig heller, mer ømt.

Skrevet

Jeg føler jeg har mye nedpress, eller hvert fall hva jeg tror er nedpress, det presser uansett nedover. Og jeg har skikkelig ømt skambeim nå. Det er nok at jeg kjenner hodet som sitter der og presser på litt...

Dessuten har jeg nok vært aaaaltfor dårlig til å trene knipeøvelser.... Kjennes ofte ut som at det skal komme ut noe fra skjeden min, da det presser nedover.... :sjenert:

Skrevet

Har hatt lignende press i noen uker, har spurt både jordmor og lege om det....uten at de mener det er unormalt.

Har ikke kjent lignende press under de to forrige svangerskapene, så syns dette var ubehagelig.. spesielt når jeg får disse smertene når jeg går

Skrevet
latte, vet du om du bærer jente eller gutt, eller? :)

Her har vi alt klart, tror jeg, det som ikke er i hus nå er det vel heller ingen krise med, tror jeg... Men har ikke kjøpt brystpumpe eller tåteflaske enda, veit ikke helt om det er lurt å kjøpe og ha klart før fødselen...? :klø:

Hei hei... Nei aner ikke kjønn, har en av hvert fra før..

Kjempespennede dette, var på innskriving på sykehuset idag, og ungen lå med hodet godt ned i bekkenet.

Har brystpumpe fra før... 2 tror jeg, kjekt å ha, pumpe opp litt å ha, itilfelle pappan må trø til litt...

Skrevet
Hei, Latte! :vinke:

Vi har det meste nå, men mangler en viktig ting - vogn! Brystpumpe gidder jeg ikke kjøpe nå, jeg venter å se om jeg får bruk for det. Sleit veldig med amminga forrige gang, og er usikker på hvordan det går. Uansett trivdes jeg dårlig med pumpe, og håndmelket heller. Babycall ser vi også an litt med.

Kjøpte bind i dag, det har jeg ikke gjort på mange år. Skjønte ikke hva som var hva, jeg. :sjenert: Like greit å ha det liggende til hjemkomsten.

Bind er jo lurt å ha til hjemkomsten da... *noterer*

Har ikke kjøpt babycall... har en fra før, 8 år gammel, men tror den er dårlig... så det må vi også ha...men venter til etter fødsel med det..

Skrevet

Usj, kastet opp i kveld. :( Andre som er kvalme nå mot slutten?

Kjenner at kroppen begynner å bli klar. Noen av kynnerne er skikkelig heftige!

Skal på samtale på sykehuset i morra. Ser fram til det! Skal gå gjennom de forrige fødslene og snakke med dem om smertelindring. Har så lite energi og guts, føler at jeg ikke har så overskudd som jeg burde ha før fødselen.

Skrevet

Hei! Skriver litt her igjen jeg også... Endelig har jeg (for første gang på to måneder) sovet i mer enn tre timer i strekk. Sov faktisk 7 timer natt til i går, og nesten like mye i natt. Deilig!

Ellers er det meste i hus. Har strikket bleiebukser i lanolinull den sisten uken, og de ligger klare på badet sammen med en gedigen stabel med prefold tøybleier. Kattene synes dette er skikkelig stas, for de elsker å ligge og kose seg oppi bleiebuksekurven oppå vaskemaskinen... De er så søte der de ligger at jeg har ikke hjerte til å kaste dem vekk...

Eneste vi venter på nå er en slags vinterdress/-pose vi har bestilt fra Ellos. Også må jeg vel pakke en bag snart, sånn at alt er klart.

Går til jordmor en gang i uka nå, og det er veldig bra. Er en helt sinnsykt god oppfølging av gravide her hvor jeg bor. F.eks har man en egen vaktliste som de gravide får. Hvis man blir litt bekymret en dag/kveld/natt, uansett når i svangerskapet, så kan man ringe denne telefonen og jordmor kommer faktisk hjem til deg for å sjekke om alt er i orden! Vi benyttet oss av dette en kveld i sommer da jeg hadde veldig sterke smerter + var bekymret. Jordmor kom hjem til oss og sjekket fosterlyd + + + Men grunnen til at det er så god oppfølging her er at vi bor laaangt uti "dalom", og det er lang vei til sykehus (2-3 timer å kjøre, sannsynligvis raskere med ambulanse :) ).

Mannen min er helt nydelig om dagen. Jeg blir helt rørt over hans omsorg. Han gleder seg enormt til baby kommer, og går rundt som en solstråle hele dagen lang. Vasker, støvsuger, bærer ved + ordner alt det som jeg ikke orker, i tillegg til at han henter epler, druer og alt mulig når jeg ligger på sofaen, breier over meg, henter kattepuser som jeg har lyst til å ha på fanget mitt for å kose med osv.

Egentlig kan jeg nesten ikke tro at jeg skal bli mamma om bare noen uker. Er jo min første dette her...

God klem til alle dere andre nov/des mammaer! :)

Skrevet

Høres ut som du er klar snart, Mariblom. :) Det er viktig å få sove nok og hvile før fødselen!

Noen fordeler skal vi som bor på bygda ha, også. :) Ikke fullt så lang vei til sykehuset for meg, heldigvis. Spennende om du er en rask eller treg føder...

Skrevet

Drømte om fødselen natt til i går, og da drømte jeg at alt gikk kjempegreit. Men jeg må innrømme at jeg har tenkt en del på om baby kommer på sykehuset eller i ambulansen på vei til sykehuset... Får vel bare ta det som det kommer, og ikke tenke så mye på det i forkant. Skal jo ha med meg både mannen min og jordmor i ambulansen, så jeg blir i alle fall tatt godt vare på :)

Skrevet

Nå skal jeg straks dra til kontroll-UL og jordmor for å evt bli godkjent som fødende på det nærmeste sykehuset. Det er "bare" en mindre fødeavdeling, uten mulihet for epidural, barneleger og sånn, noe som gjør at de har nøye kontroller før fødsel for å se at det ligger an til en helt noemal fødsel. De har også maks-vekt på barnet, går man over grensen må man til det større sykehuset lenger unna.

Er veldig spent nå! :jepp:

Skrevet

Lykke til på kontroll Monica85. :)

Selv var jeg på kontroll i går. Alt var fint med meg, og alt flott på UL også, god blodgjennomstrømming til morkaken og godt med fostervann. Det eneste var at han har hatt en rimelig stor vekstspurt de siste fire ukene og fra å være omtrent gjennomsnittlig ligger han nå an til å bli over 4 kg ved fødsel. I såfall blir jeg satt i gang en uke eller to før termin, for de vil ikke at de skal bli så store. Jeg er ikke så glad for det (spesielt siden blodsukkeret mitt er helt fint, og det er jo ofte dårlig regulert BS som forårsaker store barn), men gynekologen mente uansett at fostre vokser i rykk og napp og at leger måler litt ulikt, så han kunne godt være nærmere gjennomsnittet igjen på neste UL. Jeg håper i hvertfall han ikke blir fullt så stor. Jeg var selv normalvektig ved fødsel, mannen min var 4,5 kg og ble kalt Goliat på barsel. :fnise: Men på 60-tallet var nok så store barn litt mer uvanlig enn det er nå.

Skrevet

Lykke til Monica :)

Arkana: de vokser jo i rykk og napp så det kan jo hende han bare har hatt en skikkelig vokseperiode :)

Jeg var på kontroll i går, alt så forsåvidt bra ut, men SF-målet mitt har flatet ut, fra å ligge over/på den røde linja (utifra hvem som har målt) så ligger jeg nå under... Legen ville ikke bekymre seg så veldig, men sa at dersom jordmor får samme resultatet når jeg skal til henne neste uke så blir jeg sendt på UL for å sjekke om alt står bra til.

Jeg snakka litt med mamma om det, og hun sjekket opp papirene sine på meg, hun hadde visst også flatet ut fra uke 36-37 elns, men hun var jo kjempesvær i forhold til meg, langt opp over det grønne feltet. Ikke så rart da, mamma var 1.60 og brukte str 32 i klær, så jeg måtte vel bygge ut skulle jeg få plass :fnise: Jeg var ganske liten, 46 cm og 2800 gram, så det er jo mulig småtten følger min vekst, evt så har h*n bare vokst mye tidligere og tar det bare litt med ro akkurat nå ;)

Det er så mye liv i magen at jeg strengt tatt ikke bekymrer meg det minste, får se hva jordmor sier om en uke :)

Skrevet

Jeg har også vært på sykehuset i dag.

Fikk estimert småtten til å være 3800 gram, og så skal han vel vokse 150 - 200 gram i uka fram til fødsel. Det høres greit ut, firekiloser har jeg klart før. :) Var også ok å bare være på fødeavdelingen og snakke med jordmor. Hun rådet meg til å lage et brev som jeg har med meg ved innleggelse. Selv om jeg gruer meg ennå, har jeg kommet litt ned på jorda.

Skrevet

Jeg har hatt noen episoder i det siste, men det har vært på grunn av tannkost litt for langt bak, eller et host på feil tidspunkt. Skal lite til før jeg brekker meg iallfall!

Jeg var også på UL i dag, en ivrig mann faktisk, føltes som om han moste magen min... Ble ganske kvalm etterpå av all trykkingen, og det var ganske vondt også. Prøvde visst å finne noen blodårer helt nede i bekkenet mitt. Alt så visst fint ut av blodgjennomstrømminger iallfall. Vekten til babyen sjekket de ikke, så vet ikke om han har vokst siste uken. Fikk ny time neste torsdag. Mye styr. :)

Skrevet

UL og kontroll idag gikk helt fint! :hoppe:

Han ble målt til å være ca 2800-2900gram nå, altså litt under gjennomsnittet, men likevel innenfor normalen.

Hadde ikke noe særlig mye fostervann, men det også var innenfor normalen.

Og jeg ble godkjent til å føde på fødestua her! :strix:

Skrevet

Jeg har hatt noen episoder i det siste, men det har vært på grunn av tannkost litt for langt bak, eller et host på feil tidspunkt.

Samme her. Feil hosting eller enkelte ganger jeg har halsbrann så kan jeg bli kvalm eller få brekninger av det.

Skrevet
Og jeg ble godkjent til å føde på fødestua her! :strix:

Tenk hvis du hadde strøket... ;)

Skrevet
Tenk hvis du hadde strøket... ;)

Da hadde jeg måttet dra til det større sykehuset lenger unna, med fødeavdeling, og det vil jeg helst ikke... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...