Arkana Skrevet 7. juli 2008 #501 Del Skrevet 7. juli 2008 Som er hva da? *nysgjerrig* Teutonia Mistral. Har sett på Prestige også, men vil ikke ha duovogn, så må se hvordan den er som kombivogn først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 7. juli 2008 #502 Del Skrevet 7. juli 2008 Teutonia Mistral. Har sett på Prestige også, men vil ikke ha duovogn, så må se hvordan den er som kombivogn først. Aha, vi har tittet litt på Mistral også, men vi vil helst ha duovogn så derfor Prestige Hvilken farge da? Tror vi har lyst på en i helbrun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. juli 2008 #503 Del Skrevet 7. juli 2008 Aha, vi har tittet litt på Mistral også, men vi vil helst ha duovogn så derfor Prestige Hvilken farge da? Tror vi har lyst på en i helbrun Ja, man har jo forskjellige ønsker og behov. Planen var opprinnelig en duovogn, men så tenkte vi at med vinterbarn er det egentlig uaktuelt med trilleturer i sneen. Vi kommer jo til å kjøre dit vi skal, så da syntes jeg bagdelen var litt unødvendig. Er ikke sikre på fargen ennå, men 3125 (lyseblå/mørkeblå), 3145 (grå/svart) eller 3305 (mørk beige) er de jeg har bitt meg merke i så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 7. juli 2008 #504 Del Skrevet 7. juli 2008 Ja, man har jo forskjellige ønsker og behov. Planen var opprinnelig en duovogn, men så tenkte vi at med vinterbarn er det egentlig uaktuelt med trilleturer i sneen. Vi kommer jo til å kjøre dit vi skal, så da syntes jeg bagdelen var litt unødvendig. Er ikke sikre på fargen ennå, men 3125 (lyseblå/mørkeblå), 3145 (grå/svart) eller 3305 (mørk beige) er de jeg har bitt meg merke i så langt. Man har forskjellige behov ja. Vi går mye turer også på vinteren så vi kommer nok helt sikkert til å trille tur også, så for oss er en duovogn passende 3145 har vi og titte litt på, men vi ender nok opp på brun (3320) tror jeg. Vurderer dog å ha duobagen i grønt (kombinasjon av 3330 og 3335), men godt mulig vi er kjedelige og har den i brunt den og, med beige (3305) innvendig Må ut og titte på ordentlig før vi bestemmer oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. juli 2008 #505 Del Skrevet 7. juli 2008 Må ut og titte på ordentlig før vi bestemmer oss. Ja, tenker det samme. Håper de har de fargene vi vurderer i butikken, synes det er vanskelig å avgjøre ut fra bilder på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 7. juli 2008 Forfatter #506 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg er også skeptisk til å kjøpe/leie brukte bilseter, men i følge sambo (som er siving og kan mye om plastkomponenter) skal man lett kunne se/merke dette på et bilsete. Noen som vet noe om dette? Hørte forresten reklame på radioen i dag at det var 1000kr i avslag på Maxi Cosi bilstol på Barnas Hus. Hvis jeg skal leie bilsete, så er hvert fall forsikringsselskapet den tryggeste plassen, føler jeg. De er jo interessert i å betale ut minst mulig hvis en har uhell i trafikken, og da må de jo sørge for at hvert fall setene er bra. Det måtte være sete med base det, ja, da setet i seg selv er forholdsvis rimelig!!! Har sett setet helt nede i 1299kr. Jeg har ikke noe problem med tanken på å leie seter fra Gjensidige eller andre forsikringsselskaper, de jeg har sett som har gjort dette får helt nye seter hver gang. Det som derimot gjør at vi ikke velger den løsningen er rett og slett prisen. Det koster 4000 per barn, og da får man den aller siste stolen til odel og eie. Dette er helt greit hvis man bare skal ha ett barn, men straks man skal ha flere enn ett blir dette betydelig dyrere enn å kjøpe stol helt ny selv, rett og slett fordi at når man kjøper selv kan man bruke den første stolen igjen til de neste barna. 4000kr per barn???!!! Whaaaat......fikk høre at det koster 120kr/kvartalet per barn, jeg!!!!???!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 7. juli 2008 #507 Del Skrevet 7. juli 2008 Oi oi oi, skal si dere har kommet lengre enn meg i vogneverden. Jeg vet ikke forskjell på duo og kombi en gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 7. juli 2008 #508 Del Skrevet 7. juli 2008 Oi oi oi, skal si dere har kommet lengre enn meg i vogneverden. Jeg vet ikke forskjell på duo og kombi en gang Ja, då er me to! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. juli 2008 #509 Del Skrevet 7. juli 2008 4000kr per barn???!!! Whaaaat......fikk høre at det koster 120kr/kvartalet per barn, jeg!!!!???!! I følge Gjensidiges egne sider betaler man 351 kroner kvartalet (link). Hvor lenge man betaler er avhengig av hvor lenge du leier, men sett at du skal ha alle stolene et barn trenger fra det er født må du betale leie i 16 kvartaler. Det blir faktisk over 5600 kroner, altså mer enn jeg selv trodde (det er noen måneder siden jeg sjekket). IF har forøvrig samme ordning, det koster 102 kroner måneden i fire år, altså tilsammen nesten 4900 kroner. Litt billigere med andre ord, men fremdeles mye dyrere enn å kjøpe stolene selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. juli 2008 #510 Del Skrevet 7. juli 2008 Oi oi oi, skal si dere har kommet lengre enn meg i vogneverden. Jeg vet ikke forskjell på duo og kombi en gang Ja, då er me to! En duovogn er en vogn som har separat bagdel og sportsvogndel som kan tas av og monteres på understellet ettersom hva du trenger/ungen vokser. Et eksempel på duovogn er Emmaljunga Edge Duo. En kombivogn er en sportsvogn (som sitter fast på understellet, altså kan ikke tas av) og hvor man bruker en separat bag (myk- eller hard) mens ungen er liten og trilles liggende, og bagen må legges inni selve sportsvogndelen (og er derfor vanligvis noe mindre enn bagdelen til en duovogn). Teutonia Mistral er en kombivogn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 8. juli 2008 #511 Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for oppklaringen. Masse å sette seg inn i fremover skjønner jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 8. juli 2008 #512 Del Skrevet 8. juli 2008 Oh yes. Merker at jeg ikke er så ivrig som før. Gidder ikke kjøpe masse dingser som jeg ikke vet om jeg får bruk for, butikkene kommer antagelig til å være oppe etter at jeg har født også. Har bestemt med for Emmaljunga Edge Duo-vogn, men kan godt kjøpe den brukt. Sjekker på finn, det ligger noen av dem der. Hadde litt lyst på Stokke Sleepi også, men er usikker nå. Vi har nesten ikke brukt sprinkelseng i det hele tatt til babyene våre, de har ligget i vogna eller i vår seng. Men muligens en vogge på stua, siden soverommet vårt pleier å være iskaldt om vinteren. Hmm... Fremdeles andpusten. Jordmor og lege tok en del prøver av meg forrige gang, blant annet stoffskifte. Tror ikke de finner noe, jeg var sånn forrige gang også. Skal dere se på Jordmødrene i kveld? Har dere tenkt noe på fødselen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 8. juli 2008 #513 Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for forklaring, Arkana! Eg har tenkt å kjøpa Bugaboo Cameleon til babyen min. Det er vel ei duovogn då, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. juli 2008 #514 Del Skrevet 8. juli 2008 Skal dere se på Jordmødrene i kveld? Har dere tenkt noe på fødselen? Jeg så det første gang det gikk, og er ikke så interessert at jeg ser det to ganger. Fødselen har jeg tenkt litt på ja, men har i grunnen ikke så mange tanker så langt annet enn at jeg ikke vil ha epidural og ellers tar det som det kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 8. juli 2008 #515 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg så på det ja. Kan ikke si jeg ser frem til fødselen, så vondt ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 8. juli 2008 #516 Del Skrevet 8. juli 2008 Her hadde vi gråtestund med mor, og tre barn som frivillig kom og så på, til tross for advarsler om at det kunne være ekkelt. Yngstemann skal definitivt ikke bli jordmor. Hvorfor vil du ikke ha epidural, Arkana? Kommer ikke over at jeg trodde du var Reve-enka, Revenka... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. juli 2008 #517 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvorfor vil du ikke ha epidural, Arkana? Jeg har ikke lyst på noe som kan virke negativt på fødselsforløpet (forlenge fødselen fordi riene stopper opp og man må ha drypp, fare for å bli "lenket" til sengen og ikke ha bevegelsesfrihet osv). Det er jo et personlig valg selvsagt, men jeg er ikke redd for smerte så jeg velger heller et så normalt/naturlig fødselsforløp som mulig. (Så normalt som det kan bli når man har en risikofødsel da.) Synes forøvrig den jordmor-serien var veldig fin (samt den tilsvarende svenske som gikk for et par måneder siden). Pussig at på film foregår alltid fødsler med så mye dramatikk og mye hyling og skriking, mens i disse virkelige fødselene er alt så mye roligere. Jeg gleder meg faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #518 Del Skrevet 8. juli 2008 Oi oi oi, skal si dere har kommet lengre enn meg i vogneverden. Jeg vet ikke forskjell på duo og kombi en gang Ja, då er me to! Makes us three..... Jeg har på en måte kanskje nå skjønt hva som er hva, men jeg klarer ikke skjønne hva som er mest praktisk.... Har prata med flere som sier at man bruker ikke bagdelen så lenge, og da blir den ene vogna betydelig tyngrene enn nødvenig i forhold til den andre. Men så er det også en forskjell på om man føder vinterbarn eller sommerbarn - om man som nyfødt da er mye ute på turer eller ikke.... Uff... Det er så mye å sette seg inn i, føler meg fryktelig hjelpesløs innimellom... Men jeg har jo aldri hatt barn før, så jeg aner jo ikke hva jeg trenger eller hva som er praktisk....!!! I følge Gjensidiges egne sider betaler man 351 kroner kvartalet (link). Hvor lenge man betaler er avhengig av hvor lenge du leier, men sett at du skal ha alle stolene et barn trenger fra det er født må du betale leie i 16 kvartaler. Det blir faktisk over 5600 kroner, altså mer enn jeg selv trodde (det er noen måneder siden jeg sjekket). IF har forøvrig samme ordning, det koster 102 kroner måneden i fire år, altså tilsammen nesten 4900 kroner. Litt billigere med andre ord, men fremdeles mye dyrere enn å kjøpe stolene selv. Hmm....takk for link!!! Skal sette meg ned og få sett litt på det.... Skal dere se på Jordmødrene i kveld? Har dere tenkt noe på fødselen? Ah, visste ikke at det begynte på igjen heller, jeg!! Søren, tror ikke jeg så første episode sist heller..... Har ikke tenkt så fryktelig mye på fødselen egentlig, annet enn at hvis alt ser normalt ut på UL i uke 36, så kommer jeg til å føde på det nærmeste, minste sykehuset. Der har de "bare" ei fødestue (eller er det fødeavdeling som er det minste...?), og ingen anestesilege; dvs ingen epidural. Jeg er ganske sikker på at jeg vil bli tatt bedre vare på ved dette sykehuset enn ved det andre større som ligger litt lenger unna. På det andre sykehuset har jeg litt mer inntrykk av at det er mer "produsksjonsbånd-effekt". På det sykehuset jeg ønsker å føde på brukes det mest lystgass, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 8. juli 2008 #519 Del Skrevet 8. juli 2008 Skal dere se på Jordmødrene i kveld? Har dere tenkt noe på fødselen? Visste ikke at de startet igjen... men jeg lurer på om jeg skal ta en titt på nett-tv og se første episode der Har tenkt litt på fødselen, i så måte at jeg håper jeg skal klare meg uten medisinsk smertestillende. Har allerede meldt meg på fødselsforberedende kurs, "Aktiv fødsel" som bygger på lamazeteknikker, altså bruk av pust, avspenning og gode stillinger for å få en lettere fødsel, synes det er verdt et forsøk. Skal gå på gravidyoga i høst, så lærer jo også endel om slikt der (har drevet med noe yoga/pilates tidligere). Ellers så sverger jeg til akupunktur, har hatt god hjelp av det til å bli bedre i armer/skuldre (har vært sterkt plaget av senebetennelse), og har absolutt lyst til å få satt nåler i forbindelse med fødselen. Har også lyst til å bruke badekar så mye som mulig, selv om jeg ikke nødvendigvis ser for meg en fødsel i vann. Jeg har samme følelse for epidural som Arkana, det er jo endel som kan gå gjøre fødselen lengere og vanskeligere. Jeg aner ikke hva jeg går til selvsagt, men så framt det lar seg gjøre så ønsker jeg å føde så naturlig som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 8. juli 2008 #520 Del Skrevet 8. juli 2008 Kommer ikke over at jeg trodde du var Reve-enka, Revenka... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå