Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Hva er en endokrinolog? :klø:

Det blir også kalt indremedisiner. Det er en lege som har spesialisert seg på sykdommer som har med hormoner å gjøre. Og type 1 diabetes, som jeg har, faller under det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Mim*

Da har jeg blitt littegrann klokere i dag. :)

Er det vanskelig å kontrollere diabetesen i svangerskapet?

Jeg er i litt dårlig humøri kveld. Var veldig plaget med tungpustethet og høy puls i forrige svangerskap. Orket lite, og lå mye på sofaen og prustet. :forvirret: Har vært sånn i kveld, men det går heldigvis bedre nå.

Lillemann sparker innover og ned mot blæra i kveld. Er så koselig at han er aktiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig å kontrollere diabetesen i svangerskapet?

Det er nok veldig varierende. Generelt kan man si at man får større og større insulinbehov utover i svangerskapet, og det kan være vanskelig å regulere dosene. Så følger det med visse problemer som økt fare for svangerskapsforgiftning, store barn, morkakesvikt osv. Som en generell regel får ikke diabetikere gå på overtid, men blir satt i gang i uke 38-39 om ikke fødselen har funnet sted allerede (det er forøvrig økt sjanse for å føde for tidlig også). Keisersnittraten er også en del høyere (25%) enn hos friske. Så, det er i grunnen godt det er kontroll annenhver/hver uke, slik at evt problemer blir fanget opp, selv om det føles litt "overkill" for meg som er såpass tidlig på vei og ikke har merket noen forandringer ennå. :)

Håper forresten du føler deg bedre snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Bra du blir fulgt opp skikkelig, da. :)

Jeg lengter etter neste kontroll, har bare vært på en ordinær ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lengter etter neste kontroll, har bare vært på en ordinær ennå.

Mens jeg er overlykkelig fordi det er hele tre uker til neste pga UL imellom. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det i gang igjen...blødde lørdag, søndag. Pause man, tirs ons, men blør igjen i dag. Har fått bekkenløsning også....Skal til legen i dag, så får jeg høre hva han har å si, blir vel sykemeldt tenker jeg... :tristbla:

Fint å høre at du blir fulgt opp skikkelig Arkana! Bedre det, enn å ta sjanser....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært på ultralyd i dag! En liten minigutt i magen, og alt så ut til å vøre helt perfekt. Han lekte med tærne, skjulte ansiktet med hendene og gurglet på fostervann. En liten skjønning, spesielt når jordmor slo over til 3D. :hjerter: Første gang vi "traff" babyen, har jo hverken kjent spark, fått mage, lagt på meg eller vært på ul tidligere, så da var det jo ekstra spesielt å si at det faktisk var noe der inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så herlig, Scheherazade!! :hjerte: Gratulerer med en liten :babygutt: -mageboer!! :)

Når ble terminen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiquiry: Håper det gikk bra hos legen i dag, og at blødningene ikke er noe alvorlig. :)

Scheherazade: Så fint at UL gikk bra, og gratulerer med en liten gutt i magen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar det gjekk bra hos legen i dag, Daiquiry - og at blødningane gir seg. :klem:

Gratulerer så mykje med overstått UL og ein liten gutt i magen, Scheherazade! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på ultralyd i dag! En liten minigutt i magen, og alt så ut til å vøre helt perfekt. Han lekte med tærne, skjulte ansiktet med hendene og gurglet på fostervann. En liten skjønning, spesielt når jordmor slo over til 3D. :hjerter: Første gang vi "traff" babyen, har jo hverken kjent spark, fått mage, lagt på meg eller vært på ul tidligere, så da var det jo ekstra spesielt å si at det faktisk var noe der inni.

Grattis med gutt!!! kjempe koselig å høre at alt står fint til med dere....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det alle sammen!

Nå drar vi på sommerferie til Frankrike. Gleder meg, det er ikke særlig bra vær her for tiden... Tar med pc-en, så gir kanskje en liten lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Heldiggris, Scheherezade! God tur!

Jeg kjøpte de første klærne i går. Fant fine, gode klær på salg, og kjøpte gulpekluter. Begge guttene mine har vært skikkelige gulpegutter - det rant nesten mer ut enn inn en stund... Jentene har knapt gulpet i det hele tatt.

Nå syns jeg til og med gulpeklutene er søte. :) Skal vaske det i dag, men kom på at jeg faktisk ikke har noe sted å oppbevare babytøyet.

Hvordan går det med deg, Daiquiry? :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God tur Scheherazade. Frankrike er fantastisk (men jeg er jo ikke upartisk da :fnise:).

Så koselig med klær *Mim*! Vi har ikke kjøpt så mye som en sokk ennå, og nå når det er så nært ultralyd fant vi ut at vi like godt venter til etter den. Mannen har tatt seg fri fra jobb hele den dagen. Jeg skulle egentlig hatt kontroll rett etter ultralyden, men bestemte meg for å slippe stresset med tiden og heller utsette den en uke, så dermed har vi hele dagen etterpå til shoppe litt. Det skal bli koselig. :)

Forresten, du som er erfaren mamma, hva har du/ville du satt pris på å få i barselgave av venninner (da tenker jeg både til deg og ungen)? Jeg sliter litt med å finne på noe til en venninne av meg (hun har forøvrig fått en gutt). Litt fordi hun er litt sær på hva hun bruker, og litt fordi hun bor trangt så det hun får bør være nyttig rett og slett, og gjerne noe som varer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Hmm... Man får gjerne mye små klær, så kanskje noen som passer om en stund? Sang- eller eventyrbok også koselig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest *Mim*

Heldige Scheherezade er jo i Frankrike. Noen andre som skal på ferieturer i sommer?

Vi har ingen store planer, det blir småturer hit og dit, besøke slekt og venner. Liker å være hjemme også, jeg da. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok ingen reise i sommer... Vi skal kun ha en uke ferie i sommer, og da er det bare NM i elgskting som står på planen...

Skulle veeeldig gjerne reist på tur jeg også!!! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke planlagt noen reiser i ferie så langt i allefall. Mulig det blir en liten tur til København eller London, men det blir såfall i siste liten. Men vi skal ha fire deilige uker sammen, og noen dager av dem skal brukes til å pusse opp kjøkkenet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...