Gå til innhold

Spennende mat for en femtilapp?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I disse "Det-er-både-strømregning-og-studielån-denne-måneden" og "Studielånet-er-oppbrukt" -tider er det sikkert mange som må knipe på mat-utgiftene.

Min utfordring til brukerne er dermed:

Del din favorittoppskrift på spennende middag til fire for en femtilapp med oss!

*Grave i fantasien og komme tilbake med dagens middag om ei stund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

litt "indisk" potetgryte:

6-8 mellomstore poteter, skrelte og skåret i terninger

1 stor grovhakket løk

3 gulrøtter i tynne skiver

1/2 blomkål i buketter

2 ss madras karri

2 ss annet blandingskrydder, tror det heter masala?

vann

1-2 bokser tomat

2 dl grønne linser eller en boks kikerter

Jeg bruker en stor jernwok til denne gryta. Varmer opp olje og bruner potet,løk, blomkål og gulrot godt, har på krydder og bruner litt til. Har på tomat og vann og koker opp. Har i linser og lar de koke med til gr.sakene og linsene er møre. Hvis jeg bruker hermetiske kikerter venter jeg med de til slutt. salt og pepre helt til slutt.

serverer denne med nanbrød fra innvandrersjappa og en klatt med rømme. Veldig god. Hvis du ønsker kjøtt i kan du godt bruke det også, bare brun det før gr.sakene.

Hvis dere er mange eller spiser mye er det bare å ha i mer potet og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fant fire bokser hermetiske tomater med basilikum og oregano (7. kr.pr stk) i matbua, så det ligger nok an til ei fresk tomatsuppe.

Jeg freser finhakka løk og hvitløk i olivenolje før jeg heller over tomatene. Jeg tror jeg moser halvparten av tomatene og beholder resten i biter. God kraft må til, eller saus fra en eller annen av flaskene som står på kjøkkenet. Vi får se. Det kommer nok til å regne krydder fra diverse bokser også, kjenner jeg meg sjøl rett.

Nå er jeg nesten oppe i førti kroner, men med en rømmeklatt til hver, ferskt hjemmebakt brød og revet parmesan på toppen, så er vi nok rundt femtilappen. Tror forresten suppa kan bli basis for en pastarett, ei gryte eller en pizza senere i uka. Porsjonen blir stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste triks når kontoen er tom er å gå på jakt i fryseboksen. Man har alltid liggende noe som burde spises snart, det er bare å lete! Også føler man seg så flink etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingredisenser til pannekaker er vel noe de fleste har i hus, og er kjempegodt. Men gruer meg til den dagen jeg må steke til flere enn meg og mannen min for det er kjempekjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm....... Ramser opp:

Flesk og duppe! : ) En pakke flesk koster 25,- (i Sverige). Fjern så fettkanten, del kjøttet opp i skiver, stek kjøttet. Så tar du smøret du stekte flekset i og sper på med mel, melk, salt og papper - der har du duppa/sausen, kokte poteter, evt. gulrøtter til.

Eller fiskeboller i hvit saus.

Eller pølse-form. Ta to poser med potetemos i en ildfast form, bland inn pølsebiter og gressløk, evt. løk/paprika. Legg på tomatskiver på toppen, dekk med ost - inn i ovnen i 15 min. Godt med brød til!

Ferdig fiskegranteng, to pakker, poteter, smelta smør med gressløk og gulrøtter.

Spagetti eller annen pasta med ostesaus (kjøp ferdig pose, to til fire pers.) Bland inn skinkebiter eller baconbiter (fås kjøpt ferdig i pakke) i ostesausen, hell over pastaen. Ha salat eller tomatskiver med litt olivenolje på ved siden av.

Fiskekaker? Pepperoni-pizza fra eldorado. 2 pizzaer til fire, koster 22 kr per pizza. Enkelt og godt! Passer bra til en fredag.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

Bare vent til du skal steke pannekaker til 5, Cilla!

3 sultne gutter, 1 mann og lille meg da.

:ler:

Skal vi se, det blir bortimot 20-25 pannekaker!

På Meny selger de ferdigstekte pannekaker, prøvde meg på den en gang, men da ble det protester i heimen.

Ellers er suppe med varme rundstykker godt da. Kan kjøpe en boks med kjøttboller å ha oppi i tillegg.

L-B

:sminkedokke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Hva har du i huset fra før da?

Har mye å si, hvilke krydder og råvarer du har i skapene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Men hva med en gryterett der du lager sausen selv?

Ostesuffle?

Fire (frosne er billigst men må tines) nakkekoteletter, ris og salat, med soyasaus til risen..? Eller poteter og grønnsaker (brokkoli), tyttebær og saus du lager selv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

potet og purrelöks suppe m/brokoli

1 l grönsaksbuljong

2purrelök

ca 4 poteter

en buket brokoli

1dl kremfölte

kok opp buljongen ha i potetene ,purrelöken og brokolien la det koke til potetene nermest går fra hverandre ha i flöten og la det koke litt til.

Fryses kan den også , god apetitt

*fyllte horn med kjöttdeig dette kan også fryses

*makaroni grategn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Fisk i form:

800 gram sei (i frossen blokk, fås i nesten alle butikker til 22 kr)

1 purre

4 - 5 tomater

en fiskebuljongterning (el. grønnsaksbuljong, kan sløyfes)

1 klatt smør

1,5 dl melk

Salt pepper

Ost

gjerne spinat

(Gulrot i skiver - kan kokes ved siden av...)

Serveres med poteter eller ris og grønnsaker. Kjempegodt!

Smør formen, ha i fisken (frossen gjerne), deretter krydder, purre, tomater i skiver og ost på toppen. Stekes 40 - 45 min (ca 30 om tint fisk) midt i ovnen i 225 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med jeg kommer meg under femtilappen med dette - i hvert fall ikke mye om å gjøre, hvis du har litt krydder i huset.

Pasta med sjampinjong, tomat og chili (4 personer)

400 gram pasta av valgfri type

2 fedd hvitløk, renset og finhakket

4 ss olivenolje el. annen matolje

2 ss hakket persille (tørket ok)

2 ss fersk eller 2 ts tørket timian

1 chili, tørket og knust (kan erstattes med pulver)

100 gram sjampinjonger, renset og delt i skiver

2 bokser hermetiske tomater, hakkede

saften av 1 sitron

2 dl crème fraîche

salt og nykvernet svart pepper etter smak

revet parmesan ved servering

1. Sett over vannet til pastaen. Fres hvitløk, persille, timian og chili i olje over middels varme. Tilsett sjampinjong. La det surre i ti minutter.

2. Tilsett tomater og sitronsaft. La det koke over svak varme til sausen har tyknet, ca. 20 min. Rør inn crème fraîche og smak til med salt og pepper til slutt.

3. Kok i mellomtiden pastaen. Hell vannet av, og bland pastaen godt med sausen. Strø over parmesanost og server straks.

Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

*Tunfiskpasta!!

Man tager: Et par fedd hvitløk + 1 stor finhakket løk + 1 finhakket rød paprika, surres i litt olivenolje i stekepanne, tilsett 2 bokser tunfisk (bruker de i vann, heller av vannet først) og dekk med matfløte. La det koke til sausen tykner, smakes til med litt sitronsaft, salt og pepper og en dæsj flytende kjøtt og vin buljong (pulverbuljong kan også brukes, men den flytende er best, til nøds funker det med en dæsj soyasaus også... man tager hvad man haver....). Pleier å bruker fersk båndpasta, men vanlig spagetti fungerer også utmerket. Godt med litt revet parmesan (eller andre osteskalker som måtte finnes i dypet av kjøleskapet...) på toppen.

*To pakker fylt fersk pasta (jeg liker best ravioli med ostefyll) kokes, hell av vannet og ha en dæsj Dolmio pastasaus (eller annen tomatsaus) på pastaen i gryta, sett på platen i 2 sek, vips god, billig middag på under 10 min... Også godt med litt revet ost på.

* Bondeomelett: Stek f.ex potetbiter, løk, pølse og annet du har lyst på, dekk med røre av egg og vann og la stivne. Serveres med ferskt brød og kanskje noen tomatskiver.

*Sei i ulike varianter, billig og sunt! Det er f.ex supergodt med hjemmelagede seikaker i pitabrød. Seikaker: mal seien i kjøkkenmaskin, tilsett litt potetmel, melk salt og pepper. Jeg pleier å ha masse chili og løk i også. Stek flate kaker, fyll i pitabrød med grønnsaker du liker og f.ex hjemmelaget rømmedressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Hva har du i huset fra før da?

Har mye å si, hvilke krydder og råvarer du har i skapene...

Jeg har det meste, blant annet en fryser med masse godt kjøtt. Det er nok ingen fare for å sulte i hjel med det første :ler:

I morgen tror jeg den billige middagen blir biff med bakt potet :kul:

Det er i grunnen en god øvelse dette. Jeg elsker å lage mat, fantasien skorter det aldri på, men jeg har en lei tendens til å skeie ut og gjøre det dyrere enn nødvendig :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi "suppe-uker" når regningene strømmer inn og kontoen er nesten tom.

Ikke særlig spennende, men mette blir vi.

"Suppe" trenger ikke å være suppe akkurat.

Vi varierer med diverse posesupper (spennende) som vi krydrer og tilsetter pølsebiter eller grønnsaker og serverer med brød.

Koster ikke mer enn 20-40 kroner.

Ellers spiser vi grøt.

Risengrynsgrøt, fløyelsgrøt, havregrøt osv.

Billig det også og man blir jo mett... en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Ertesuppe/kjøttsuppe:

Kjøp en pakke tørkede gule erter. Koster en femmer. La de ligge i vann med litt salt over natta, skyll og sett nytt vann (2 liter).

Ha i løk, timian, kjøtt (okse eller lam, men kan sløyfes. Har du i kjøtt, så tilsett mindre gjerne bare halvparten av ertene.) pepper, gulrøtter, potet, grønnsaker - evt. buljong.

Får du kanskje tak i billige bein hos en slakter - så gir det god smak til suppa.

Kokes en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Ertesuppe er kjempegodt!

Jeg lager ertesuppe som om det var en totrinnsrakett:

Det vil si, det kalles ertekål her jeg bor.

Jeg koker ertesuppa omtrent som deg, men bruker i tillegg masse kålrot i den. Jeg liker suppa best med fårekjøtt, helst spekekjøtt, men alt går an.

Første dag har vi kjøtt, poteter og kålrot/kålrotstappe med suppa til. Neste dag (eller en helt annen dag) blir det ertesuppe med masse godt i. Jeg koker som regel en kjempeporsjon når jeg bryr meg. Synes det er greit med slik mat som tar så lang tid og der arbeidet omtrent blir det samme om du lager to eller ti liter.

Uhmmm *deilig* :D

Nå fikk jeg lyst på raspeball også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wok! :D Her er det bare fantasien som setter grenser. Kan enten bruke friske grønnsaker eller bare frosen wok-blanding. Pleier også å koke opp nudler som jeg blander i + en god wok-saus. Dersom man kan bruke litt mer penger er det jo nydelig med kyllig, kalkun eller svinekjøtt. Synes det er godt å stø noen peanøtter (ikke salte) over før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Det er mye en kan lage for femti kroner og mindre. Hjemmelagede supper som så mange andre har tipset om, og hvis du har noe litt gammelt brød liggende, blir det gode krutonger av det.

Krutonger: Brød i terninger stekes i 50/50 olivenolje og smør (får den helt rette crispen da), for ekstra smak er det godt å ha et fedd hvitløk i pannen som du bare ha dunket med flatsiden på en kniv. Piffer opp den kjedeligste suppe.

Ellers er pasta billig å lage, lag bolognese i store omganger og frys de ned i porsjonsbokser som kan tines etter behov. Er ikke så begeistret for frosne matvarer, men dette går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...