Gå til innhold

Ikke p-piller for operasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal inn og foreta et mindre inngrep, i papirene står det at jeg må slutte med p-piller to uker før...

Hvor viktig er det å følge dette?

Jeg har vanvittige blødninger og veldig vondt, det er derfor jeg går på p-pillene, så har ikke veldig lyst på mensen nå.

Man hasteopererer jo folk stadig vekk, og jeg vil to en viss prosentandel av disse er damer som går på p-piller.

Hvis jeg later som om jeg "glemte" det, blir jeg operert likevel?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hannemor_*
Skrevet
Skal inn og foreta et mindre inngrep, i papirene står det at jeg må slutte med p-piller to uker før...

Jeg har vanvittige blødninger og veldig vondt, det er derfor jeg går på p-pillene, så har ikke veldig lyst på mensen nå.

Man hasteopererer jo folk stadig vekk, og jeg vil to en viss prosentandel av disse er damer som går på p-piller.

Jeg har aldri sluttet på pillen før jeg har operert, men det spørs vel kanskje littt hvis det er en spesiell operasjon du skal ha, selv om det er et mindre inngrep...

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Det kommer nok ann på hvor mobil du er etter operasjonen.

Ved inngrep som gjør at man har lengre sengeleie etter inngrepet øker faren for blodpropp, og om man går på p-piller har man enda en faktor som gir økt fare for blodpropp.

Jeg regner med at det er et standarskriv du har fått, så om jeg hadde vært deg hadde jeg nok bare tatt en telefon, og spurt de.

Skrevet

Er kikkhull og man er oppe og går rett etter... Da driter jeg i å slutte på de

Skrevet

Hvorfor ikke ringe og spørre?

Skrevet
Hvorfor ikke ringe og spørre?

De nekter meg å drikke også, men skal ringe legevennen igjen...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok laseroperasjon av øynene for en del år siden, og da måtte jeg slutte med p-piller noen uker før operasjonen. Husker ikke hvorfor (var på den tiden i et avstandsforhold, så traff ikke kjæresten den perioden uansett. Så da gjorde det liksom ingenting), men det hadde i alle fall ikke noe med blodpropp pga at jeg var sengeliggende i langt tid etterpå. Tror muligens det hadde noe med at det skulle gro raskere?

Skrevet

Jeg skulle ta et dagkirurgisk kikkhullsinngrep og fikk 10 dages varsel. Da jeg ringte og spurte om pillebruken, ble timen min flyttet så jeg skulle ha opphold minst 14 dager før.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å "glemme" å slutte, da kan du risikere å bli sendt hjem. Skjedde med ei dame som skulle gjøre det samme som meg...

Gjest gabriela
Skrevet

Jeg opererte for ca 2 uker siden, og jeg fikk ikke beskjed om å ha et opphold ...

Skrevet
Jeg opererte for ca 2 uker siden, og jeg fikk ikke beskjed om å ha et opphold ...

Kan jeg spørre hva slags operasjon?

Gjest gabriela
Skrevet
Kan jeg spørre hva slags operasjon?

Jeg tok bare mandlene, fikk bare beskjed om å faste minst seks timer før (ikke røyk, mat, drikke) men det er jo på grunn av narkosen. På forundersøkelsen noterte de ned hvilke p-piller jeg bruker, så det må ha vært en annen grunn enn narkosen med din operasjon da.

Skrevet
Jeg tok bare mandlene, fikk bare beskjed om å faste minst seks timer før (ikke røyk, mat, drikke) men det er jo på grunn av narkosen. På forundersøkelsen noterte de ned hvilke p-piller jeg bruker, så det må ha vært en annen grunn enn narkosen med din operasjon da.

Jeg sluttet ikke på piller da jeg tok mandlene, ikke fikk jeg beskjed om det heller.

Virker som om det er litt ulik praksis rundt omkring?

Skrevet

Opplegget er lagt opp for å gjøre operasjonen minst mulig risikofylt for deg. At du må ha en mens er bagatellmessig i forhold til hva en blodpropp kan gjøre med helsen din.

Gjest gabriela
Skrevet
Jeg sluttet ikke på piller da jeg tok mandlene, ikke fikk jeg beskjed om det heller.

Virker som om det er litt ulik praksis rundt omkring?

Tror du misforstod, jeg sluttet IKKE på p-pillene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har akkurat operert albuen, og fikk IKKE beskjed om å ikke ta p-pillen.

Angående å ikke drikke vann og spise 6 timer før operasjonen, er fordi du gjerne blir kvalm av narkosen og kaster opp. Da er det greit at magen er tom.....

Lykke til på operasjonen...

Gjest StoreSky
Skrevet

Spurter kjæresten som er anestesi-lege. Han sier nei, det er ikke er vanlig å anbefale p-pille slutt pga operasjon.

Han kunne forstå om det var en svært langvaring operasjon med laaang sengeligge, at man ikke tok p-piller da, pga økt fare for blodpropp. Men har man tatt p-piller lenge, så er man sansynligvis ikke disponert for å få blodpropp pga p-piller...

Ang. vann/mat så er det fordi kroppen kan reagere med kvalme på narkose, så derfor skal magen være tom.

Skrevet

Jeg ble operert i håndleddet for 4 år siden, og fikk først beskjed om at inngrepet skulle gjøres under lokalanestesi. Når jeg kom på sykehuset fikk jeg derimot beskjed om at jeg skulle i narkose, og da ville de at jeg skulle ha sluttet med p-piller 14 dager før, noe jeg da ikke hadde gjort da jeg ikke visste om dette. Årsaken sa de var den økte faren for blodpropp, noe jeg ikke helt kan forstå da operasjonen tok bare en time og jeg var oppe og gikk så fort jeg følte meg fin nok etter narkosen.

Men uansett, jeg fikk en sprøyte med blodfortynnende i magen, og så var visst det problemet ute av verden.

Ring og spørr på sykehuset det, så vet du sikkert :)

Skrevet

Er kikkhull og veldig enkelt, men har blodproppfare fordi jeg er hjertepasient. Likevel så brevet veldig standardbrev ut...

Valgte å slutte på de nå (en uke for sent), så får de heller sette en dose Fragmin eller to i magen (det svir jo noe vanvittig, men får overleve det).

Nå heller jeg mot å ta de igjen... Man kommer jo opp og går med en gang...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har gått på ppiller i 6 år nå og har i løpet av de årene fjernet mandler(dagkirurgi i narkose på privatklinikk i Oslo) og hatt en meniskoperasjon(på colosseumklinikken i oslo) Begge gangene har jeg fått beskjed om å ta et opphold i ppillebruken. Andre gangen var jeg i en situasjon der jeg burde tatt en angrepille, men da måtte operasjonen utsettes i 2 mnd(pga ventetid+2 uker pga pillene) Grunnen til dette er at sjansen for blodpropp er jo større når man ta ppiller, pluss at ved en operasjon blir jo f.eks benet staset av, og når man da "åpner" for blodet igjen, er muligheten for blodpropp stor. Jo lengre operasjonstid, jo større er risikoen. I allefall er dette det legene har forklart meg. Og en eller to perioder med kraftige blødninger+smerter er bedre enn blodpropp.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok mandlene for en måned siden, og fikk streng beskjed om å slutte med p-pillene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...