Gå til innhold

Hjelp til å lage nettbutikk


Gjest Jessica-Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Jessica-Oslo

Hei!

Det finnes svært mange aktører å velge mellom for en som ikke kan det å lage egne nettsider. Jeg er er igang med planlegging av en nettbutikk og leter desperat etter "den rette" til å få butikken på nett.

Har dere noen gode råd å komme med?? Noen som selv har benyttet seg av firmaer de er fornøyde/misfornøyde med?? Priser?

På forhånd tusen takk :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lille kylling

gå til www.grasli.no

han kan du høre med over nette.

han er flink. :)

da får du pris av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica-Oslo
gå til www.grasli.no

han kan du høre med over nette.

han er flink. :)

da får du pris av han.

Tuuusen takk :klemmer: Sjekker det nå med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Problemet er at det er veldig mange som lager nettsider som hobby som egentlig ikke har peiling. Dette gjør at siden din vil fremstå som useriøs, og folk som f.eks. meg, som handler mye på nett, vil glatt surfe videre til en mer seriøs butikk.

Det er vanskelig å anbefale deg noen spesifikk, det er kjempemange flinke der ute, men som sagt, dessverre utrolig mange som ikke burde laget nettsider i det hele tatt.

Systemet som RedFox81 linker til, et et såkalt CMS-system, et publiseringssystem. Det settes opp slik at du som "redaktør" legger inn "nyheter" ved hjelp av et grafisk brukergrensesnitt, slik at du i liten grad forholder deg til kode. Vel å merke etter at systemet er satt opp. Andre eksempler på slike system er Joomla, som også er mye brukt eller WordPress, som også er fleksibelt. Fordelen med noe slikt blir da at noen setter det opp for deg på en server/hotell du må få deg, deretter kan du legge ut "nyheter", vareinformasjon osv selv, som oftest via en nettleser.

Et annet alternativ er å sette opp en database hvor varene registeres, og skrive nettsider som henter fra databasen. Avhengig av hvordan dette er gjort kan det bli bra eller dårlig, men brukerterskelen for deg blir nok høyere.

En statisk nettside går jo også an, nemlig at du pakker inn varene dine i html-tagger og oppdaterer direkte i kildekoden, men dette vil typisk være en dårlig løsning.

I tillegg trenger du en løsning for kortbetaling, a la PayPal, dette lager du ikke selv, men kjøper ferdig av en av mange tilbydere.

Ta en titt rundt, finn noen nettbutikker som du liker. Kan du litt om nettsider, kan du sjekke kildekoden deres og finne ut hvilket system de bruker og hvordan sidene er bygget opp. Det kan kanskje ikke du? I så fall kan du jo sende en mail å høre hvilket system de bruker og om de er førnøyd.

www.shoporama.no er etter min mening er god nettbutikk. Koden er bra, bortsett fra litt valideringsfeil, men antar det kommer fra publiseringssystemet. Den virker ganske sikkert slik at eierne legger inn varer i en publiseringssløsning, der de typisk skriver inn overskift(varenavn), bilde, hvilken kategori den hører til, pris, beskrivelse osv, trykker på a la "last opp", systemet lagrer i en database, som nettsiden aksesserer, henter ut og presenterer ved hjelp av CSS i nettleseren din. Siden inneholder også en del javascript, for en bedre brukeropplevelse.

Klart, det hele kommer jo an på hvor store ambisjoner du har for denne butikken din. :)

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dama over har mange gode poeng! Men i bunn og grunn ville jeg ha sett etter en designer/webutvikler (evt helst en av hver), å drive web-butikk er mye slit, og å drive med å sette opp en cms, pusle sammen et design og slikt er ganske krevende, og tar tid.

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jessica-Oslo

Tusen takk for veldig mange gode råd! Jeg har sjekket en nettside som hjelper med oppsett av nettbutikker. Adressen er: www.exentra.no

Er det noen som har erfaring eller noen synspungter her?? Ser det allright ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, Jessica-Oslo, Exentra ser mye bedre ut, men det ser du vel selv. ;)

Scheherazade, du er supper snill som i det hele tatt gadd å svare også fult.. Det ville jeg aldri gidd, men alt takk til deg. :5:

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica-Oslo

Tusen takk,hva skulle jeg gjort uten mennesker som deg som kan dette, og i tillegg tar deg tid til å hjelpe en som ikke har peiling i det hele tatt :klemmer:

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Føl rodfox' sitt råd; det er flere og flere som konverterer til andre nettlesere, det er et MUST at enhver side man lager fungerer i både IE, firefox og opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er stolt av mannen min :)

han gjør en god insatts og hjelper så godt det går med ting.

Ja, det tviler jeg ikke på. :)

Problemet ligger nok i at han bruker programmer som genererer koden for han, dette blir sjelden bra kode, spesielt med tanke på å virke i flere nettlesere. Jeg mener at man så og si bør lage nettsider i notepad. ;)

(Ikke så gale da, kan godt ha syntaksmarkering, men programmer som genererer masse kode har jeg ikke så mye tro på, for det første lærer man det ikke selv, for det andre blir det dårlig kode).

Om mannen din har lyst å lære litt mer, kan jeg anbefale en nederlands designers sider, Veerle, spesielt linkene hennes som jeg linker til her, og A List Apart.

Føl rodfox' sitt råd; det er flere og flere som konverterer til andre nettlesere, det er et MUST at enhver side man lager fungerer i både IE, firefox og opera.

Og det er jo ikke så vanskelig å lage sider som funker i flere nettlesere, når man koder bør man lage for nettlesere som følger standarder først, jeg pleier å bruke Firefox med tillegget FireBug for å f.eks prøve meg frem med CSS-en. Uvurderlig. :) Deretter kan man fikse kjente feil i (først og fremst) IE6, enten ved å laste et eget stilsett for IE6 som overskriver eller å bruke hack, som _ foran en CSS-regel (leses av IE6) eller * (leses av IE7 og IE6). Sistenevnte kan knekke koden ved senere oppdateringer, så det bør brukes med måte.

Slenger inn et tips om min mann jeg da.. ;)

Har laget denne:

http://www.tunet.as/kontakt.aspx

...som jeg kommer på i farten.. Så kan jeg samtidig få høre hva proffene synes :)

(Han er ikke proff...)

Syns siden var fin! :)

Problemet er at siden ikke er fin i Opera eller FF. Jeg har ikke IE, sitter på Mac for øyeblikket, men kan tenke meg til hvordan den egentlig skal være. Såvidt jeg fort kan se, er problemet at han hardkoder plasseringen av de ulike elementene i piksler, tipper han bare har testet i IE? Div-ene som danner bunnteksten passer ikke med bakgrunnsfargen, roten til det hele ligger mest sannsynlig i IEs tolkning av Box-modellen, vil jeg tippe. Er også litt usikker på mengden av floats? Må man bruke br-taggen mye i koden er man også på ville veier, en typisk grunn er at man ikke har brukt god nok semantisk markup. For eksempel er kontakt oss-informasjonen satt opp som masse paragrafer (<p>), dette er dårlig semantisk markup. Han må tenkte hva dette egentlig er, ikke dermed sagt at det er et fasitsvar. Jeg ville tenkt at dette var en liste med informasjon, kodet som en uordnet liste (<ul>), med hver ny linje som et nytt list element (<li>), mest sannsynlig noe a la

<ul id="info">
<li><span class="label">Telefon:</span><span>61 31 90 10</span></li>
<li><span class="label">Telefaks: </span><span>bla bla bla</span></li>
</ul>[/codebox]

, gjort i full fart. Da kan koden fint leses av noen som ikke har stilsett skrudd på eller andre enheter som mobiltelefon, og likevel gir mening, nemlig en liste med informasjon. :) Jeg har brukt mange span-tagger her, kunne brukt færre, kommer an på hvor mye det skal stiles, hvor lett det skal være å forstå og endre CSS-en for andre osv.

Det er ikke meningen å virke arrogant her, jeg har ikke fasiten, men jeg har gjort alle feilene selv! :) Det som er bra med siden til mannen din, er at han har skilt innhold og presentasjon, og det gjør at det er en forholdsvis enkel sak å gjøre slik at siden virker i både Opera og FF. Selv om koden er veldig div-ifisert, er han absolutt på god vei, spesielt liker jeg mangelen på tabeller for struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig mange gode råd! Jeg har sjekket en nettside som hjelper med oppsett av nettbutikker. Adressen er: www.exentra.no

Er det noen som har erfaring eller noen synspungter her?? Ser det allright ut? :)

Dette virker absolutt lovende! Her benyttes Joomla, et av puliseringsverktøyene jeg nevnte tidligere. Vær imidlertid obs på at noen av referansene deres ikke virker så bra i Opera f.eks, det er et dårlig tegn. En ting er at jeg som Opera-bruker ikke får se butikken slik den var ment å være, en annen ting er foroverkompabilitet.

Eksempel: Veldig mange sider på internett er laget for Internet Explorer 6. Da Microsoft laget denne nettleseren, var de i krig med Netscape, og et av triksene for å vinne nettleser-krigen, var å kode inn masse fancy funksjonalitet som bare virker i IE6. Dette har ingenting med standardene for nettkoding som en uavhengig institusjon lager (W3C) å gjøre, men var "Microsoft"-standarder. I tillegg leses mye av koden som er spesifisert feil i IE, for eksempel en tagg som heter "høyde" hvor du kan si at noe skal være f.eks 100px høyt. IE6 leser denne som minimums-høyde, det vil si at om innholdet er høyere, er det helt greit for den. Problemet her er at det finnes en annen tagg som er minimushøyde, min-height, denne leser ikke IE i det hele tatt. Opera og FF derimot leser høyde som høyde og minimumshøyde som minimumshøydre. Sikkert vanskelig å forstå, men poenget er at kan man ikke slike ting får man en side som bare ser fin ut i IE6, og det er slik mange sider er laget. I fjor kom endelig Microsoft med en ny versjon av nettleseren sin, denne er MYE bedre på å følge standarder. Resultatet? Mange sider på internett er ødelagt, vises ikke ordentlig osv fordi de er laget for IE6! Hva så, spør du kanskje. Jo, da må de som laget siden bruke masse penger på å lage siden på nytt/redesigne slik at den fortsatt skal virke i IE7! Skjønner du litt eller?

Så, om du går til et firma vil jeg anbefale det å få i kontrakten at siden SKAL vises korrekt i alle nettlesere, i praksis Opera, FF, IE6 og IE7 for Microsoft, Opera, FF, Safari for Mac (IE for Mac mener jeg du ikke trenger å bry deg med) og FF og Konqurer for Linux. Dette er ikke så vanskelig egentlig, da nesten alle unntatt IE6 og i noen tilfeller IE7, faktisk følges standarder. I tillegg vil du seperere design og innhold, det vil si, du vil ikke ha kode som f.eks <body cgcolor="#ffffff">, dette er IKKE bra for å endre design senere. Du vil ha et lag med html for innhold, og CSS for å styre design. Helst vil du at siden skal validere, da vet du at den er på rett spor. Dette kan du sjekke selv, i Opera kan du bare høyreklikke og velge "kontroller kildekode". Da sjekker du at den er korrekt skrevet hos en validator hos W3C, det vil si, du sjekker at gramatikken er korrekt, akkurat som en norsklærer kan sjekke at en norskstil er feilfri.

Lykke til med nettbutikken din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

IE for Mac er ikke verdt å bry seg med, den versjonen man får tak i er IE 1.5...

Jeg tror ikke jeg skal be deg kikke på min og freezepop sin hjemmeside før den er ferdig pussa opp :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica-Oslo
Dette virker absolutt lovende! Her benyttes Joomla, et av puliseringsverktøyene jeg nevnte tidligere. Vær imidlertid obs på at noen av referansene deres ikke virker så bra i Opera f.eks, det er et dårlig tegn. En ting er at jeg som Opera-bruker ikke får se butikken slik den var ment å være, en annen ting er foroverkompabilitet.

Eksempel: Veldig mange sider på internett er laget for Internet Explorer 6. Da Microsoft laget denne nettleseren, var de i krig med Netscape, og et av triksene for å vinne nettleser-krigen, var å kode inn masse fancy funksjonalitet som bare virker i IE6. Dette har ingenting med standardene for nettkoding som en uavhengig institusjon lager (W3C) å gjøre, men var "Microsoft"-standarder. I tillegg leses mye av koden som er spesifisert feil i IE, for eksempel en tagg som heter "høyde" hvor du kan si at noe skal være f.eks 100px høyt. IE6 leser denne som minimums-høyde, det vil si at om innholdet er høyere, er det helt greit for den. Problemet her er at det finnes en annen tagg som er minimushøyde, min-height, denne leser ikke IE i det hele tatt. Opera og FF derimot leser høyde som høyde og minimumshøyde som minimumshøydre. Sikkert vanskelig å forstå, men poenget er at kan man ikke slike ting får man en side som bare ser fin ut i IE6, og det er slik mange sider er laget. I fjor kom endelig Microsoft med en ny versjon av nettleseren sin, denne er MYE bedre på å følge standarder. Resultatet? Mange sider på internett er ødelagt, vises ikke ordentlig osv fordi de er laget for IE6! Hva så, spør du kanskje. Jo, da må de som laget siden bruke masse penger på å lage siden på nytt/redesigne slik at den fortsatt skal virke i IE7! Skjønner du litt eller?

Så, om du går til et firma vil jeg anbefale det å få i kontrakten at siden SKAL vises korrekt i alle nettlesere, i praksis Opera, FF, IE6 og IE7 for Microsoft, Opera, FF, Safari for Mac (IE for Mac mener jeg du ikke trenger å bry deg med) og FF og Konqurer for Linux. Dette er ikke så vanskelig egentlig, da nesten alle unntatt IE6 og i noen tilfeller IE7, faktisk følges standarder. I tillegg vil du seperere design og innhold, det vil si, du vil ikke ha kode som f.eks <body cgcolor="#ffffff">, dette er IKKE bra for å endre design senere. Du vil ha et lag med html for innhold, og CSS for å styre design. Helst vil du at siden skal validere, da vet du at den er på rett spor. Dette kan du sjekke selv, i Opera kan du bare høyreklikke og velge "kontroller kildekode". Da sjekker du at den er korrekt skrevet hos en validator hos W3C, det vil si, du sjekker at gramatikken er korrekt, akkurat som en norsklærer kan sjekke at en norskstil er feilfri.

Lykke til med nettbutikken din!

Tuuuuusen hjertelig takk for all hjelp, jeg blir helt satt ut av hvor mye du vet og faktisk gidder å dele med meg :)

Jeg gleder meg mer og mer til oppstart av nettbutikken og føler at det ikke lenger er så "skummelt" når jeg har innleggene deres og planlegge ut ifra!

God påske! :kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...