Gjest Stearinpikken Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Hva skal til i disse dager for å få godkjent betalingsutsettelse? Jeg får avslag, men fyller alle kravene! Kan det være jeg ikke har tjent nok? Jeg har jo gått på skole inntil nå, så det er jo ikke så rart. Er det noen mulighet for å få det innvilget? Jeg trenger jo møbler!
Leo Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Du får jo ikke avslag hvis du oppfyller alle kravene! Det som vanligvis vises på en kredittsjekk er resultatet av ligningen siste tre år og hvis dette beløpet er for lavt, får du heller ikke automatisk innvilget kreditt. Det som kan hjelpe er å ringe dem, forklare situasjonen og legge frem dokumentasjon på at inntekten din har økt fordi du har begynt å jobbe etter fullførte studier. Hvis inntekten din ikke har økt, bør du være sjeleglad for at du får avslag! Uansett er renten på IKEAs kontoordning skyhøy og noe du i det lengste bør styre unna. Hvis du likevel er kredittverdig og det er helt krise, er det minst like bra å ringe din vanlige bank og få en kortvarig kontokreditt eller et lite forbrukslån som du betaler ned fortere enn svint. Selv om du trenger møbler, så er det ingen som har sagt at de må være nye og fine. Sjekk hos brukthandlere og på finn.no. Mye du kan få til en billing penge eller t.o.m. gratis og så kan du bytte ut etter hvert som du får råd til det.
Gjest Stearinpikken Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Jeg hadde ikke søkt om det om jeg ikke trengte. Men jeg har jo bare hatt jobb i siste 2 årene så det er nok derfor ja. Jobber jo fulltid nå så det burde jo gå greit å utsette.. Men jeg forstod det som at jeg kunne velge å betale hele beløpet om en halvt år til. Og da betalte jeg 280 kr tror jeg det var. Det var sånn jeg forsto det, og ikke at det pålper enorme renter mens jeg sparer for å betale alt om 6 mnd. Angående bruktmøbler, så har jeg sett. I hele fylket mitt faktisk, men det er veldig lite å hente. I første omganger trenger jeg bare en sofa, stol og en pult. Resten kan jeg vente med. Jeg har råd, hvis jeg bare driter i å spise i april, men det går jo ikke. Jeg syntes også det er ekkelt på en måte å kjøpe en sofa brukt. Mange folk som har sittet i sofaen. Kanskje har noen pult uttalige ganger i den, og en katt har pisset i den osvosv. Også det at når jeg først skulle kjøpe så kunne jeg jo kjøpe ordentlig med en gang. Har sett med ut en sofa, lenestol med krakk og pult til 6000 kr, og det er jo ikke så ille.
Gjest Stearinpikken Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Jeg vet jeg ikke er så flink med dette, men jeg har orden på økonimien min, selv om jeg har lite peilig på utsettelser og papirer sånnsett. Men jeg er ny på dette, så jeg trenger hjelp.. En pult kan jeg jo vente litt med og bare ta en plate på noen lecablokker eller noe.. Det er også sånn at nærmeste IKEA er 3 timer unna så det er litt greit å samle opp. Det er jo ikke barebare og ta seg en tur for å kjøpe en ting.
Leo Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har full forståelse for at du ikke har lyst til å kjøpe en brukt sofa, bare så det er sagt! Det er imidlertid ofte slik at hvis man setter ut "et rykte" blant familie og venner om at man trenger noe midlertidig, så er det forbløffende mange som har noe nesten nytt som de ikke bruker stående i boden eller på hytta og som de gjerne "adopterer" bort! Hvis du har rimelig god orden i økonomien din, bør det ikke være noe problem å få innvilget kreditten hos IKEA hvis du snakker med dem. Det du imidlertid må huske på er at det ikke tilbys noe slikt som et rentefritt lån i komersiell sammenheng og at de 280 kronene (+ evt. andre gebyrer som påløper) må betraktes som renter. Låner du 6000 kroner, så tilsvarer faktisk dette en årlig rente på nesten 9,5%! Hvis du ikke med 100% sikkerhet vet at du virkelig greier å spare opp de pengene og betale om seks måneder, så styr unna! Da er det mye bedre med en kontokreditt på lønnskontoen og "tvangstrekk" på lønningsdato. I lengden kan det vise seg å bli mye billigere selv om renten i utgangspunktet er høyere. Jeg synes absolutt ikke det du tenker på høres "helt på trynet ut", men tenk deg litt om og se på alternative løsninger. (Lecablokker er forresten ikke særlig billige, men byggvarehusene har gjerne benbukker som koster i underkant av en hundrelapp pr. stk).
Sol79 Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Må du ha pult da? Gjør ikke et kjøkkenbord samme nytten?
Gjest Stearinpikken Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Ja, jeg må ha pult. Fordi jeg sitter mye på dataen, og jeg jobber og tegner o.l Så jeg trenger plass til å gjøre det på pulten og et sted hvor jeg kan ha alt samlet. Men det problemet er forsåvidt løst. Jeg sjekket finn igjen etter leo sitt innlegg og da hadde en mann nettopp lagt ut et pult som gis bort. Endelig var det noe andre ting enn hestemøkk og dyr som ble gitt bort. Var å hentet den rett etterpå og det var en stooor pult som jeg kan ha alt på :-D En bonus er at han gikk samme studie som meg og driver et firma sammen med et par andre. Og han sa at jeg gjerne måtte sende han en CV, så kunne vi ta det derfra -- Men da tror jeg ikke jeg trenger betalingsutsettelse, fordi det var bare 3 nødvendige ting jeg trengte sånn med en gang. Men nå ikea er så langt borte vil jeg samle opp litt om dere skjønner. Jeg kunne ønske jeg bare kunne ta en kort kjøretur om det var noe jeg trengte, men sånn var det ikke. En annen ting er at sofaer o.l på finn er gjerne gamle og da også veldig massive og ikke kan flatpakkes. Jeg må tenke på at møblene skal inn gjennom ei dør om ikke er bredere enn 60 cm. Men takk for hjelpen uansett, ser nå at det ikke lønner seg. Som sagt trodde jeg at jeg bare måtte betale et engangsbeløp på 280 kr for å betale om et par måneder. Sendte forresten mail til noen jeg kunne kontakte om ikea-kort o.l så håper på svar i morgen.
Leo Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Men det problemet er forsåvidt løst. Jeg sjekket finn igjen etter leo sitt innlegg og da hadde en mann nettopp lagt ut et pult som gis bort. Endelig var det noe andre ting enn hestemøkk og dyr som ble gitt bort. Var å hentet den rett etterpå og det var en stooor pult som jeg kan ha alt på :-D En bonus er at han gikk samme studie som meg og driver et firma sammen med et par andre. Og han sa at jeg gjerne måtte sende han en CV, så kunne vi ta det derfra Så bra! Litt av "trikset" med finn.no er å følge med, gjerne flere ganger om dagen, hvis det er noe man er på jakt etter og så ringe med en gang det blir lagt ut. Men takk for hjelpen uansett, ser nå at det ikke lønner seg. Som sagt trodde jeg at jeg bare måtte betale et engangsbeløp på 280 kr for å betale om et par måneder. For å unngå misforståelser, så slipper du unna med å betale de 280 kronene bare en gang, men hvis man regner årlig rente, så blir den altså likevel nesten 9,5% hvis man tar utgangspunkt i 6.000 kroner.
Gjest Stearinpikken Skrevet 19. mars 2008 #9 Skrevet 19. mars 2008 Ja, finn er genialt! Bare synd jeg bor i et fylke hvor folk ikke gidder å selge så mye. Men jeg har alltid på auto-søk og så sjekker jeg med en gang jeg våkner -- Jeg er litt mongo på sånne nye økonomi-ting, men hvis jeg da får ikea-kort med kredittgrense på 10.000 kr og bruker 6000 kr. Da betaler jeg 280 kr for å betale de 6000 kr i september pluss renter i et halvt år? Dette er sånne ting jeg må få inn med teskje og eksempler
Leo Skrevet 19. mars 2008 #10 Skrevet 19. mars 2008 (endret) Jeg er litt mongo på sånne nye økonomi-ting, men hvis jeg da får ikea-kort med kredittgrense på 10.000 kr og bruker 6000 kr. Da betaler jeg 280 kr for å betale de 6000 kr i september pluss renter i et halvt år? Forutsatt at de ikke har noen andre gebyrer (Som du i så fall også må ta med i beregningen) som f.eks. etableringsgebyr, betaler du 280 kroner for å låne de pengene i et halvt år. Teoretisk sett vil det si at det ville ha kostet 560 kroner å låne dem i ett år og du får da en årlig rentekostnad på 9,33% som er det du må sammenligne med hvis du skal låne pengene andre steder. Selv om det kalles gebyr, er det i realiteten en kostnad forbundet med å låne penger og det kalles renter uansett hva slags ord tilbyderen, i dette tilfellet IKEA, velger å bruke på det. Hvis du vil ta det enda litt videre, så er den nominelle, altså den oppgitte, renten her 0%, mens den effektive, som alltid er den du faktisk må betale og som bør være interessant for deg som forbruker, altså er 9,33%. Når du skal sammenligne lånetilbud etc. er altså alltid den effektive renten du må se på og den plikter også tilbyderen, altså den som yter lånet/kreditten, å oppgi når du spør. Dette er sånne ting jeg må få inn med teskje og eksempler Håper jeg ikke var for trett til å greie å gi deg en forståelig forklaring da! Endret 19. mars 2008 av Leo
Gjest Stearinpikken Skrevet 19. mars 2008 #11 Skrevet 19. mars 2008 Nei det gikk greit Hvis jeg får positivt svar fra dem om IKEA-Kortet så tror jeg at jeg gjør det. Fordi nå har jeg bare et stuebord og en pult. Jeg fikk låne senga til hun som bodde der før meg fordi hun har ikke fått tatt den med seg enda, så da er det en mindre ting jeg trenger nå. Det er jo ikke det at jeg skal låne mye, men bare akkurat så jeg har en sitteplass. Så hvis jeg bruker 4000 kr (trenger ikke mer akkurat nå) så tror jeg at jeg er villig til å betale 800 kr for å gjøre det. For jeg bruker jo mine penger, men har ikke råd til å kjøpe alt, så hvis jeg da bruker et ikea-kort til de resterende 3000 kr ca. Arg! Dette er så stress alt dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå